Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.01.2009, 10:38
juha_t:n Avatar
juha_t juha_t ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 344
Question

Kellään TARKEMPAA tietoa vinssin sähköistä??


Niin mietin vaan tossa että oisko jollain linkkiä tohon vinssin kytkentäkuvaan jossa näkyy tarkemmin toi kytkentä.
Releen kärjet ja moottorin käämitykset periaatekuvissa ois sellanen mitä haen.

Noita peruskuvia kyl löyty ihan tuhottomasti mut niistä ei selviä tarpeeks tarkkaan.

Yritin ettiä mutta en löytäny mistään, ja sikäli kiinnostas että miten ne on kämitty ja miten releissä noi kärjet liikkuu...

Jos jollain on tietoa kuvista tai periaatteesta ni oisin kiitollinen siitä.

Ite oon sähkö/automaatiomies ni varmaan sen takii kiinnostas toi sähköpuolen toiminta tossa vinssissä paremmin.

__________________
**********************************************
-------------------------------------------------------------
Itä-Suomen Offroad Yhdistys ISORY Ry
-------------------------------------------------------------
**********************************************
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.01.2009, 12:29
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Kuvaa ei oo mutta koitetaan.

Vinssin moottori on sarjamoottori. Eli magnetointi- ja roottorikäämit on kytketty sarjaan. Pyörimissuunta vaihtuu kun toisen käämin napaisuus vaihdetaan. Vinsseissä käännellään magnetointivirtaa eli liittimien F1 ja F2 kytkentää. Toiseen suuntaan mentäessä F1:ssä on + ja F2 liittyy roottorikäämitykseen A jonka toinen pää on maassa. Kun suuntaa vaihdetaan niin F1 ja F2 eli magnetointikäämin päät vaihtaa paikkojaan.

Suunnanvaihdon mekaniikkaa on kahta yleistä tyyppiä. Ehkä yleisempi on käyttää kahta vaihtokoskettimilla varustettua solenoidia. Ja toinen tapa jota ainakin Warn käyttää on pistää 4 on/off tyyppistä solenoidia.

Jossain warnin manuaalissa oon nähnyt oikein kytkentäkuvankin, kai se jostain löytyy interwebistäkin.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.01.2009, 15:12
juha_t:n Avatar
juha_t juha_t ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 344
Perusasetus

Joo kiitos infosta.

Kyl tolla jo jotain käsitystä saa,
mut niinku yleinen sanonta kuluu että kuva olis kiva.

Jostain syystä en netistä löytäny kunnollista kuvaa.
Ne oli vaan sellasia peruskuvia mut kaipais tarkempaa...
__________________
**********************************************
-------------------------------------------------------------
Itä-Suomen Offroad Yhdistys ISORY Ry
-------------------------------------------------------------
**********************************************
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 31.01.2009, 15:44
ttimonen ttimonen ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 05.10.03
Sijainti: Haukipudas, Finland.
Viestit: 515
Perusasetus

Tässä Warn Taborin sähkökuva:

http://koti.mbnet.fi/terot/Vinssin%2...f6t/Kytkis.jpg
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.09.2009, 22:26
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

up, kuva ei toimi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.09.2009, 06:19
JSJ:n Avatar
JSJ JSJ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 15.01.07
Sijainti: Raahe, Finland.
Viestit: 232
Perusasetus

Tuossa on joskus kaverille piirtämäni rullaverhon nosto lasku sähkökuva, ei varmaan paljoa tuo vinssin kytkentä tuosta eroa:
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.09.2009, 08:27
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

JSJ:n kuvassa on erilainen dc-mottori kuin vinsseissä käytetään. Löysin sen aiemmin mainitsemani warnin manuaalin ja sieltä löytyy tuo neljän on-off solenoidin kytkentä.

http://www.warn.com/truck/winches/sr...EMIUM_read.pdf

Toinen vaihtoehto comeupista.
Kuva on vähän vaikeaselkoinen mutta nuo solenoidit yhdistävät lepotilassa solenoidin päässä olevat nastat ja vetäneenä yhdistyy sivuilla olevat nastat. Eli kun toinen vetää niin siitä solenoidista menee virta roottorikäämille (F1 tai F2) kyljessä olevan nastan kautta ja magnetointivirta A:han menee toisen solenoidin päätynastan kautta.

http://www.comeupwinch.com/download/DV-6000-15000.pdf
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj:n sähköistä hj Tekniikka & Jutustelu 4 04.12.2007 22:35
Kellään kokemuksia -98 avensiksen sähköistä? hamaBJ40 Chit-Chat 3 13.03.2007 23:06
Onko kellään tietoa Calminin shacle reversestä? Markol Tekniikka & Jutustelu 0 10.10.2006 09:19
HJ-60 -83 sähköistä Tekniikka & Jutustelu 0 19.03.2006 17:52
hiacen riiselipumpun tietoa kellään?? suikkeli Tekniikka & Jutustelu 6 18.03.2006 07:34


Sivu luotu: 19:07 (GMT +2).