![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Panhard tanko G MersuMikä olisi helpoin keino tehdä tangot, asensin G Mersuun ilmajouset mutta onko se mahdottomuus tehdä sellaiset tangot ettei aksilat liikkuisi niin paljoa sivuttain kun jousien toiminta noin 25-30cm . Olen nähnyt joitakin versioita ,,kolmiot ,,, linkku ... Mutta en maastureissa tai yleensäkkään G meseessä. ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Puhutko nyt panhard- tangosta pitkittäisten tukivarsien kaverina, vai nelilinkistä vinoin tukivarsin ja ilman panhardia?
Jos panhardin kanssa pitkittäisillä suorilla tukivarsilla, niin mahdollisimman pitkä panhard mahdollisimman vaakatasossa. Watt- linkkikö se sitten on mikä joustaa liki pystyssä ylös-alas, eräs panhardin versio sekin. Kolmiomallisilla nelilinkeillä panhardia ei takana tartte ollenkaan kun nelilinkki pitää sivusuuntaisen liikkeen kurissa. Edessä mekaanisen ohjaulsen kakssa ei voi ajaa ilman perinteistä suoraa panhardia, koska ilman panhardia bumpsteeriä tulee väkisin helvetillinen määrä..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Siis muuten orginaali akselistoista Mersussa , vino pandhard tanko aksilasta runkoon olisi korvattava jollain joka pitää suorassa aksilan koriin nähden.
Tuo poikittainen kuitenkin siirtää aksilaa kontuu paljon 25-30cm aluellaa. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
rungon puolelta als päin ja akselin päätä ylöspäin, niin että hivenen akselin pää alempana ja kun joustaa sisään päin ni ensin se työntää akselia kauemmaks ja senjälkeen, ku panhardi on käynyt suorassa, ni se rupeaa vetämään akselia takas lähemmäks runkoa.
sillai saa mininoitua akselin liikkeen, jos se on suorassa, tai liian vinossa ni kaikki mitä se panhardin liike siirtää, ni se siirtää aina toiseen suuntaa
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Elikkä helpoin tapa muokata tankoa .
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Miten pidennät panhard- tankoa, muuttamatta kiinnikkeiden paikkaa rungossa ja akselilla?
Usko nyt vain, ainoa mahdollisuus sivusiirtymän vähentämiseen panhard- tangon kanssa on se, että tanko on mahdollisimman pitkä, ja mahdollisimman vaakasuorassa. Kuten tuossa yllä jo todettiin, niin taka-akselilla hieman voi kikkailla laittamalla tangon ajokorkeudessa hieman "alaviistoon" akseli siirtyy ensin yhteen suuntaan, sitten toiseen -> sivusiirtymä yhteen suuntaan on vähäisempää. Jos haluat, että (taka-)akseli pysyy keskellä, niin sitten pitkittäiset kolmiomallin nelilinkit jakarivarsien tilalle.. tai se Watt- linkki. ..ja etuakselilla on paha tehdä mitään, välivarren ja panhardin täytyy olla sama kulmassa ja liikkua mahdollisimman hyvin "samaan tahtiin" joustoliikkeen aikana jotta bumpsteerin määrä on minimissään kuopissa ajaessa. Siinäkin tosin pätee sama asia, että mitä paremmin ovat vaakatasossa, sen parempi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 01.06.2014 09:54 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Juu juu ,,, tiedän kyllä että pitää kiinnikkeet muuttaa , mutta ilmeisesti panhard tangon muokkaaminen helpoin ja järkevin tapa .
Etupäähän on kyllä aika vaikea muuta laittaa mutta ajattelin jos joku on keksinyt jotain ![]() Omia tankoja jo muokattu joten taidan niiden kanssa pärjätä .. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Riippuen minkä mittainen tuo g- mersun alkuperäinen tanko on, voi silläkin pärjätä pelkät kiinnikkeet muuttamalla.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Panhard-tanko | TOHJ61 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 17.10.2013 14:47 |
Ostetaan läjän panhard tanko | uazman | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 03.09.2013 10:55 |
Ostettu 2x Panhard tanko | ¤Offi-Osku¤ | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 10.02.2010 19:56 |
Ostettu Panhard tanko | mosku | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 21.11.2009 18:44 |
O: panhard-tanko | MK | O/M/V Muut | 0 | 26.08.2004 07:41 |