Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Panhard tanko G Mersu (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=124622)

jarruu 31.05.2014 10:34

Panhard tanko G Mersu
 
Mikä olisi helpoin keino tehdä tangot, asensin G Mersuun ilmajouset mutta onko se mahdottomuus tehdä sellaiset tangot ettei aksilat liikkuisi niin paljoa sivuttain kun jousien toiminta noin 25-30cm .

Olen nähnyt joitakin versioita ,,kolmiot ,,, linkku ...

Mutta en maastureissa tai yleensäkkään G meseessä.:confused:

Timo_L 31.05.2014 16:52

Puhutko nyt panhard- tangosta pitkittäisten tukivarsien kaverina, vai nelilinkistä vinoin tukivarsin ja ilman panhardia?

Jos panhardin kanssa pitkittäisillä suorilla tukivarsilla, niin mahdollisimman pitkä panhard mahdollisimman vaakatasossa. Watt- linkkikö se sitten on mikä joustaa liki pystyssä ylös-alas, eräs panhardin versio sekin.

Kolmiomallisilla nelilinkeillä panhardia ei takana tartte ollenkaan kun nelilinkki pitää sivusuuntaisen liikkeen kurissa. Edessä mekaanisen ohjaulsen kakssa ei voi ajaa ilman perinteistä suoraa panhardia, koska ilman panhardia bumpsteeriä tulee väkisin helvetillinen määrä..

jarruu 01.06.2014 06:26

Siis muuten orginaali akselistoista Mersussa , vino pandhard tanko aksilasta runkoon olisi korvattava jollain joka pitää suorassa aksilan koriin nähden.

Tuo poikittainen kuitenkin siirtää aksilaa kontuu paljon 25-30cm aluellaa.

sos 01.06.2014 06:48

rungon puolelta als päin ja akselin päätä ylöspäin, niin että hivenen akselin pää alempana ja kun joustaa sisään päin ni ensin se työntää akselia kauemmaks ja senjälkeen, ku panhardi on käynyt suorassa, ni se rupeaa vetämään akselia takas lähemmäks runkoa.
sillai saa mininoitua akselin liikkeen, jos se on suorassa, tai liian vinossa ni kaikki mitä se panhardin liike siirtää, ni se siirtää aina toiseen suuntaa

jarruu 01.06.2014 08:39

Elikkä helpoin tapa muokata tankoa . :rolleyes:

pee 01.06.2014 09:37

oisko tuosta iloa aihioks:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=117482

Timo_L 01.06.2014 09:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jarruu (Viesti 1136796)
Elikkä helpoin tapa muokata tankoa . :rolleyes:

Miten pidennät panhard- tankoa, muuttamatta kiinnikkeiden paikkaa rungossa ja akselilla?

Usko nyt vain, ainoa mahdollisuus sivusiirtymän vähentämiseen panhard- tangon kanssa on se, että tanko on mahdollisimman pitkä, ja mahdollisimman vaakasuorassa. Kuten tuossa yllä jo todettiin, niin taka-akselilla hieman voi kikkailla laittamalla tangon ajokorkeudessa hieman "alaviistoon" akseli siirtyy ensin yhteen suuntaan, sitten toiseen -> sivusiirtymä yhteen suuntaan on vähäisempää.

Jos haluat, että (taka-)akseli pysyy keskellä, niin sitten pitkittäiset kolmiomallin nelilinkit jakarivarsien tilalle.. tai se Watt- linkki.


..ja etuakselilla on paha tehdä mitään, välivarren ja panhardin täytyy olla sama kulmassa ja liikkua mahdollisimman hyvin "samaan tahtiin" joustoliikkeen aikana jotta bumpsteerin määrä on minimissään kuopissa ajaessa. Siinäkin tosin pätee sama asia, että mitä paremmin ovat vaakatasossa, sen parempi.

jarruu 01.06.2014 11:14

Juu juu ,,, tiedän kyllä että pitää kiinnikkeet muuttaa , mutta ilmeisesti panhard tangon muokkaaminen helpoin ja järkevin tapa .

Etupäähän on kyllä aika vaikea muuta laittaa mutta ajattelin jos joku on keksinyt jotain :)

Omia tankoja jo muokattu joten taidan niiden kanssa pärjätä ..

Timo_L 01.06.2014 11:31

Riippuen minkä mittainen tuo g- mersun alkuperäinen tanko on, voi silläkin pärjätä pelkät kiinnikkeet muuttamalla.


Sivu luotu: 11:07 (GMT +2).