Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.11.2008, 22:20
BJ45 BJ45 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.12.05
Sijainti: Kuru, .
Viestit: 60
Unhappy

3 B moottorin turbotus ?


Vein ruiskupumpun tampereen Tammer-dieseliin, että tsekkais sen kunnon ennen kuin rupeen turbottaan, kun muutenkin kone kokonaan koneistettu ja Austraaliasta on tulossa laakeri, stefa ja tiivistesarja.
Tänään ne soitti ja sano" suuttimet uusittu ja syöttöä lisätty, mutta tälläistä konetta ei voi turbottaa koska: (jos oikein ymmärsin) imusarjan alipaine ohjaa pumppua ja jos siellä paineet muuttuu , niin syötöt menee metsään.
Kuitenkin palstalla on moni turbottanut 3 B konetta.Eikä näytä avaruustieteeltä. Onko 3B-t koneessa sama pumppuhässäkkä ?
Mitähän ne tarkoittaa ? Onko turbotus tälle koneelle, jotain ihmeellistä jota ei vois oikein tehdä puhdasoppisesti, mutta karvalakki versio onnistuu vaikka aiheuttaakin ongelmia.
Kun on koko kone laitettu niin hyvin kuin kykenen (eli vimpan päälle) ei viittis ruveta sitä ehdoin tahdoin ruveta rikkoon.
Topiceista kyllä löytyy paljon asiaa, mutta ei ihan suoraa vastausta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.11.2008, 14:48
Jeep-Rice Jeep-Rice ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.06
Sijainti: Karstula, Finland.
Viestit: 110
Perusasetus

Ite turbotin tommosen alipainehässäkällä varustetun patrollin koneen. Ei tossa oikeestaan muuta ropleemia tule mut jos sytön säätää niin että on reilusti vetoja kun polettaa niin kevyemmässä ajossa tulee mustaa ja rankasti.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.11.2008, 20:36
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.730
Perusasetus

se 13-bt on suoraruiskukone.
kyllä tollasen alipainesäätösen saa välttävästi toimiin turbon kanssa.
ahdonalainen syötönsäätö puuttuu että pitää vaan oppia jalalla sääteleen savun määrää ettei tutut liikaa vittuile!

ainakin hj on miljoonakertaa mukavampi ajaa turbotettuna kuin ilman.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.11.2008, 21:11
kristian kristian ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.02.05
Sijainti: hollola, Finland.
Viestit: 1.010
Perusasetus

3B on ollut minulla turbotettuna nyt noin kolmevuotta ja sitä ennen b kone..ja kokemuksen perusteella en ymmärrä miksi ei voisi tunkea ahdinta kylkeen? hyvin toimii!! kilometrejä takana 3b:ssä turbotettuna n,70tuhatta..että tuota.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.11.2008, 22:06
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.060
Perusasetus

Enpä tiedä tuon rakenteesta minäkään, mutta viimeisin tehonmittaustodistus mitä turbotetusta 3B:stä oli saatu ei paljoa vakuuttanut. Tehoa ei oltu saatu edes alkuperäistä määrää. Mutta kyllä varmasti pumpun sielunelämään perehtymällä saa aikaiseksi aivan kelvollisia tuloksia, saahan sitä huijattua tavalla tai toisella.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.11.2008, 22:07
Turpo-Urpo:n Avatar
Turpo-Urpo Turpo-Urpo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.06.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 591
Perusasetus

Tässäki pumpussa pätee sama ku hj:n pumpussa, eli mekaanisella säätimellä saa paljon parempia tuloksia aikaan, tosin sen oikeanlaisen säätimen löytö voi ollaki toinen homma, säkällä löysin omaani sopivan.
__________________
Nothing beats cubic inches, except turbocharger.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.11.2008, 22:10
Jeep-Rice Jeep-Rice ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.06
Sijainti: Karstula, Finland.
Viestit: 110
Perusasetus

Nii ja sitäpiti vielä sanomani et ei toi ahtaminen tietääkseni mitään särje ton alipaine hässäkäntakia. Tosin liiallisuuksiin ei kannata kuitenkaan mennä ihan mekaanisten rasitusten takiakkaan mut tähän ei toi alipaine säätö vaikuta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.11.2008, 22:21
BJ45 BJ45 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.12.05
Sijainti: Kuru, .
Viestit: 60
Red face

Eli pumpun säädöt eivät toimi "puhtaasti" tai "oikein". Ilmeisesti syötöt ovat reilulla koko ajan.
Onko joku viritellyt mekaanisen säädön tuollaiseen pumppuu ?
Nyt tuntuu siltä, että kasailen koneen ja kokeilen miltä se tuntuu laiton jälkeen vapaastihengittävänä enkä rupee kikkaileen turbon kaa jos en löydä mekaanista säätö hässäkkää.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.11.2008, 22:25
Turpo-Urpo:n Avatar
Turpo-Urpo Turpo-Urpo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.06.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 591
Perusasetus

Ilman muuta se kannattaa turbo sinne laittaa, ihan ok se toimii ku ajelee vaa maltillisesti, alunperin se oli mullakin sillä alipainesäätöisellä pumpulla ja naftan kulutus tippu todella paljon turbon laiton jälkeen, vaikka mustaa tuliki välistä vähä enemmänki.

Todennäkösesti se pumpun pääty(säädin) on täsmälleen saman näkönen tuossakin, nippondenson ja boschin pumppuja mitä oon katellu niin kaikissa samanlaiset ne kiinnitykset säätimellä, ulkomuoto ainut mikä vaihtelee. Custom ford kuorma-auton (60-70 luvun) pumpusta passaa säädin suoraan persiiseen kiinni.

edit. ota vaikka pumpusta pari kuvaa ja pistä näytille niin näkee, onko se samanlainen
__________________
Nothing beats cubic inches, except turbocharger.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.11.2008, 22:41
kristian kristian ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.02.05
Sijainti: hollola, Finland.
Viestit: 1.010
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Enpä tiedä tuon rakenteesta minäkään, mutta viimeisin tehonmittaustodistus mitä turbotetusta 3B:stä oli saatu ei paljoa vakuuttanut. Tehoa ei oltu saatu edes alkuperäistä määrää. Mutta kyllä varmasti pumpun sielunelämään perehtymällä saa aikaiseksi aivan kelvollisia tuloksia, saahan sitä huijattua tavalla tai toisella.
Niin tuosta minun 3b:stä pitäis löytyy tokumenttiä akelta 100kw edestä..vaikka dyno lapussa oli enemmän mutta katsuri merkkasi sen sata ja tuolla teholla ei viellä savuttanut näkyvästi. Ahdot oli silloin 0.7bar ja nyt enemmän! pumpun toiminta silti sama kuin ilman turboa..eli savua saa painalla ja pitämällä polkimen pohjassa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.11.2008, 08:11
BJ45 BJ45 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.12.05
Sijainti: Kuru, .
Viestit: 60
Smile

No niin nyt kuulostaa taas hyvältä. Eli turbo kylkeen tehot ylös ja kulutus alas. Voisiko paremmin enään olla ?
Eli katsastuskonttorillahan on käytössä AKEN:n tietokanta, mistä löytys sisarmalli FJ-40:n tehot. Jos katsastusmies on avuliaalla tuulella.
Haen maaanantaina pumpun Tampereelta ja laitan sitten kuvia. Kiitoksia, nyt on taas hymy herkässä ja projekti jatkuu.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.11.2008, 15:38
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Enpä tiedä tuon rakenteesta minäkään, mutta viimeisin tehonmittaustodistus mitä turbotetusta 3B:stä oli saatu ei paljoa vakuuttanut. Tehoa ei oltu saatu edes alkuperäistä määrää. Mutta kyllä varmasti pumpun sielunelämään perehtymällä saa aikaiseksi aivan kelvollisia tuloksia, saahan sitä huijattua tavalla tai toisella.
mitä siitä sitten penkitettiin ennen turbotusta?
jotain on kyllä pahasti pielessä jos ei kiisselistä saa turbolla vapariin verrattuna yhtään enempää tehoja ulos!
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.11.2008, 15:46
Miuge Miuge ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.11.06
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 233
Perusasetus

Mietin tosa,että jos pumppu kerran vakiona säätää syöttöä alipaineella,niin eikö sitä saa toimimaan ylipaineella?Eikös HJ-61:ssä ja Mersun turbo koneessa ole paineen mukaan säätyvä pumppu?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.11.2008, 23:26
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Niissä taitaa säätää ahtopaineen mukaan max.syöttöä,perussyöttöön ei vaikuta kuten näissä täysalipaineisissa.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 21.11.2008, 23:54
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.060
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp Näytä viesti
mitä siitä sitten penkitettiin ennen turbotusta?
jotain on kyllä pahasti pielessä jos ei kiisselistä saa turbolla vapariin verrattuna yhtään enempää tehoja ulos!
Ei varmaan testattu ennen. Mut 66 kW:ia noissa pitäisi olla ja pari vähemmän oli penkitetty. Ennakoissa varmaan sanomista, savua kun tuli kuitenkin normaalisti.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ45 Näytä viesti
Eli katsastuskonttorillahan on käytössä AKEN:n tietokanta, mistä löytys sisarmalli FJ-40:n tehot. Jos katsastusmies on avuliaalla tuulella.
Ei löydy AKE:n tietokannasta eli tyyppitiedoista tehoja noin vanhoihin autoihin. Mutta löytyyhän nuo käden käänteessä netistäkin: http://www.tlc4x4.com/2000/SpecPages/fj40_specs.htm
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 02.12.2008, 22:17
BJ45 BJ45 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.12.05
Sijainti: Kuru, .
Viestit: 60
Talking

3 B ruiskupumpun säätö


No niin nyt olis kuvaa ruiskupumpusta. Ei ollut mikään ihan helppo homma laittaa kuvaa, mutta yritys on kova että nyt.
Jos joku vois vihjaista minkälaisen mekaanisen säätimen vois laittaa alipaineella toimivan ruiskupumpun säätimen tilalle, että saisin koneen toimiin VIMPANPÄÄLLE turbon kaa.
Kaikki hyvät vinkit otetaan ilolla vastaan.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	ruiskupumppu2.jpg‎
Views:	320
Size:	84,9 Kt
ID:	2735  

Viimeksi muokannut BJ45 : 02.12.2008 22:24
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 02.12.2008, 22:32
BJ45 BJ45 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.12.05
Sijainti: Kuru, .
Viestit: 60
Red face

3B lisäkuva
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	ruiskupumppu1.jpg‎
Views:	309
Size:	54,3 Kt
ID:	2736  
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 08.05.2009, 00:27
make-lj:n Avatar
make-lj make-lj ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.05.06
Sijainti: lappeenranta, Finland.
Viestit: 1.865
Perusasetus

Mites tässä hommassa kävi? minkä ahtimen laitoit? tuliko pumppuun mitään muutoksia?
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 08.05.2009, 13:10
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Taitaa olla sama pumppu 3B koneessa kuin uudemmassa B pannussa?
Ainaki ihan saman näkönen kuin omassa vm 80 B:ssä.

Siitä saa rehua ulos pikku virittämisellä ihan kotitarpeisiin.

Korkea viitonen sille, joka työstää tuohon pumppuun mekaanisen säätimen. Vielä jos pelaa paremmin kuin alkuperäinen niin plussaa.

En ymmärrä mikä siinä alkuperäisessä säätimessä puristaa. Kyllähän se pikkasen pukkii savua ennenkuin ahdot nousee mutta ketä kiinnostaa?
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-60 turbotus Toni.k Tekniikka & Jutustelu 33 12.10.2009 08:16
HJ-60 turbotus Nerd-O Maasturiprojektit 64 17.03.2009 18:14
1.3 Suzuki Swift Moottorin turbotus sj413:seen Lexux Tekniikka & Jutustelu 8 14.09.2008 13:48
3B turbotus Tekniikka & Jutustelu 1 27.09.2006 10:28
Turbotus jansku Tekniikka & Jutustelu 8 07.12.2003 19:28


Sivu luotu: 22:56 (GMT +2).