![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() 3 B moottorin turbotus ?Vein ruiskupumpun tampereen Tammer-dieseliin, että tsekkais sen kunnon ennen kuin rupeen turbottaan, kun muutenkin kone kokonaan koneistettu ja Austraaliasta on tulossa laakeri, stefa ja tiivistesarja. Tänään ne soitti ja sano" suuttimet uusittu ja syöttöä lisätty, mutta tälläistä konetta ei voi turbottaa koska: (jos oikein ymmärsin) imusarjan alipaine ohjaa pumppua ja jos siellä paineet muuttuu , niin syötöt menee metsään. Kuitenkin palstalla on moni turbottanut 3 B konetta.Eikä näytä avaruustieteeltä. Onko 3B-t koneessa sama pumppuhässäkkä ? Mitähän ne tarkoittaa ? Onko turbotus tälle koneelle, jotain ihmeellistä jota ei vois oikein tehdä puhdasoppisesti, mutta karvalakki versio onnistuu vaikka aiheuttaakin ongelmia. Kun on koko kone laitettu niin hyvin kuin kykenen (eli vimpan päälle) ei viittis ruveta sitä ehdoin tahdoin ruveta rikkoon. Topiceista kyllä löytyy paljon asiaa, mutta ei ihan suoraa vastausta.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ite turbotin tommosen alipainehässäkällä varustetun patrollin koneen. Ei tossa oikeestaan muuta ropleemia tule mut jos sytön säätää niin että on reilusti vetoja kun polettaa niin kevyemmässä ajossa tulee mustaa ja rankasti.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
se 13-bt on suoraruiskukone.
kyllä tollasen alipainesäätösen saa välttävästi toimiin turbon kanssa. ahdonalainen syötönsäätö puuttuu että pitää vaan oppia jalalla sääteleen savun määrää ettei tutut liikaa vittuile! ainakin hj on miljoonakertaa mukavampi ajaa turbotettuna kuin ilman. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
3B on ollut minulla turbotettuna nyt noin kolmevuotta ja sitä ennen b kone..ja kokemuksen perusteella en ymmärrä miksi ei voisi tunkea ahdinta kylkeen? hyvin toimii!! kilometrejä takana 3b:ssä turbotettuna n,70tuhatta..että tuota.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Enpä tiedä tuon rakenteesta minäkään, mutta viimeisin tehonmittaustodistus mitä turbotetusta 3B:stä oli saatu ei paljoa vakuuttanut. Tehoa ei oltu saatu edes alkuperäistä määrää.
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tässäki pumpussa pätee sama ku hj:n pumpussa, eli mekaanisella säätimellä saa paljon parempia tuloksia aikaan, tosin sen oikeanlaisen säätimen löytö voi ollaki toinen homma, säkällä löysin omaani sopivan.
__________________
Nothing beats cubic inches, except turbocharger. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Nii ja sitäpiti vielä sanomani et ei toi ahtaminen tietääkseni mitään särje ton alipaine hässäkäntakia. Tosin liiallisuuksiin ei kannata kuitenkaan mennä ihan mekaanisten rasitusten takiakkaan mut tähän ei toi alipaine säätö vaikuta.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Eli pumpun säädöt eivät toimi "puhtaasti" tai "oikein". Ilmeisesti syötöt ovat reilulla koko ajan.
Onko joku viritellyt mekaanisen säädön tuollaiseen pumppuu ? Nyt tuntuu siltä, että kasailen koneen ja kokeilen miltä se tuntuu laiton jälkeen vapaastihengittävänä enkä rupee kikkaileen turbon kaa jos en löydä mekaanista säätö hässäkkää. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ilman muuta se kannattaa turbo sinne laittaa, ihan ok se toimii ku ajelee vaa maltillisesti, alunperin se oli mullakin sillä alipainesäätöisellä pumpulla ja naftan kulutus tippu todella paljon turbon laiton jälkeen, vaikka mustaa tuliki välistä vähä enemmänki.
Todennäkösesti se pumpun pääty(säädin) on täsmälleen saman näkönen tuossakin, nippondenson ja boschin pumppuja mitä oon katellu niin kaikissa samanlaiset ne kiinnitykset säätimellä, ulkomuoto ainut mikä vaihtelee. Custom ford kuorma-auton (60-70 luvun) pumpusta passaa säädin suoraan persiiseen kiinni. edit. ota vaikka pumpusta pari kuvaa ja pistä näytille niin näkee, onko se samanlainen
__________________
Nothing beats cubic inches, except turbocharger. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
No niin nyt kuulostaa taas hyvältä. Eli turbo kylkeen tehot ylös ja kulutus alas. Voisiko paremmin enään olla ?
Eli katsastuskonttorillahan on käytössä AKEN:n tietokanta, mistä löytys sisarmalli FJ-40:n tehot. Jos katsastusmies on avuliaalla tuulella. Haen maaanantaina pumpun Tampereelta ja laitan sitten kuvia. Kiitoksia, nyt on taas hymy herkässä ja projekti jatkuu. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
jotain on kyllä pahasti pielessä jos ei kiisselistä saa turbolla vapariin verrattuna yhtään enempää tehoja ulos! |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Mietin tosa,että jos pumppu kerran vakiona säätää syöttöä alipaineella,niin eikö sitä saa toimimaan ylipaineella?Eikös HJ-61:ssä ja Mersun turbo koneessa ole paineen mukaan säätyvä pumppu?
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Niissä taitaa säätää ahtopaineen mukaan max.syöttöä,perussyöttöön ei vaikuta kuten näissä täysalipaineisissa.
|
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
#16
|
|||
|
|||
![]() 3 B ruiskupumpun säätö
No niin nyt olis kuvaa ruiskupumpusta. Ei ollut mikään ihan helppo homma laittaa kuvaa, mutta yritys on kova että nyt.
Jos joku vois vihjaista minkälaisen mekaanisen säätimen vois laittaa alipaineella toimivan ruiskupumpun säätimen tilalle, että saisin koneen toimiin VIMPANPÄÄLLE turbon kaa. Kaikki hyvät vinkit otetaan ilolla vastaan. Viimeksi muokannut BJ45 : 02.12.2008 22:24 |
#17
|
|||
|
|||
![]()
3B lisäkuva
|
#18
|
||||
|
||||
![]()
Mites tässä hommassa kävi? minkä ahtimen laitoit? tuliko pumppuun mitään muutoksia?
|
#19
|
|||
|
|||
![]()
Taitaa olla sama pumppu 3B koneessa kuin uudemmassa B pannussa?
Ainaki ihan saman näkönen kuin omassa vm 80 B:ssä. Siitä saa rehua ulos pikku virittämisellä ihan kotitarpeisiin. Korkea viitonen sille, joka työstää tuohon pumppuun mekaanisen säätimen. Vielä jos pelaa paremmin kuin alkuperäinen niin plussaa. En ymmärrä mikä siinä alkuperäisessä säätimessä puristaa. Kyllähän se pikkasen pukkii savua ennenkuin ahdot nousee mutta ketä kiinnostaa?
__________________
- eskimo kaenuusta |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj-60 turbotus | Toni.k | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 12.10.2009 08:16 |
HJ-60 turbotus | Nerd-O | Maasturiprojektit | 64 | 17.03.2009 18:14 |
1.3 Suzuki Swift Moottorin turbotus sj413:seen | Lexux | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 14.09.2008 13:48 |
3B turbotus | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 27.09.2006 10:28 | |
Turbotus | jansku | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 07.12.2003 19:28 |