Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   3 B moottorin turbotus ? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=53085)

BJ45 19.11.2008 22:20

3 B moottorin turbotus ?
 
Vein ruiskupumpun tampereen Tammer-dieseliin, että tsekkais sen kunnon ennen kuin rupeen turbottaan, kun muutenkin kone kokonaan koneistettu ja Austraaliasta on tulossa laakeri, stefa ja tiivistesarja.
Tänään ne soitti ja sano" suuttimet uusittu ja syöttöä lisätty, mutta tälläistä konetta ei voi turbottaa koska: (jos oikein ymmärsin) imusarjan alipaine ohjaa pumppua ja jos siellä paineet muuttuu , niin syötöt menee metsään.
Kuitenkin palstalla on moni turbottanut 3 B konetta.Eikä näytä avaruustieteeltä. Onko 3B-t koneessa sama pumppuhässäkkä ?
Mitähän ne tarkoittaa ? Onko turbotus tälle koneelle, jotain ihmeellistä jota ei vois oikein tehdä puhdasoppisesti, mutta karvalakki versio onnistuu vaikka aiheuttaakin ongelmia.
Kun on koko kone laitettu niin hyvin kuin kykenen (eli vimpan päälle) ei viittis ruveta sitä ehdoin tahdoin ruveta rikkoon.
Topiceista kyllä löytyy paljon asiaa, mutta ei ihan suoraa vastausta.

Jeep-Rice 20.11.2008 14:48

Ite turbotin tommosen alipainehässäkällä varustetun patrollin koneen. Ei tossa oikeestaan muuta ropleemia tule mut jos sytön säätää niin että on reilusti vetoja kun polettaa niin kevyemmässä ajossa tulee mustaa ja rankasti.

Jani E 20.11.2008 20:36

se 13-bt on suoraruiskukone.
kyllä tollasen alipainesäätösen saa välttävästi toimiin turbon kanssa.
ahdonalainen syötönsäätö puuttuu että pitää vaan oppia jalalla sääteleen savun määrää ettei tutut liikaa vittuile!

ainakin hj on miljoonakertaa mukavampi ajaa turbotettuna kuin ilman.

kristian 20.11.2008 21:11

3B on ollut minulla turbotettuna nyt noin kolmevuotta ja sitä ennen b kone..ja kokemuksen perusteella en ymmärrä miksi ei voisi tunkea ahdinta kylkeen? hyvin toimii!! kilometrejä takana 3b:ssä turbotettuna n,70tuhatta..että tuota.

-MaTTi- 20.11.2008 22:06

Enpä tiedä tuon rakenteesta minäkään, mutta viimeisin tehonmittaustodistus mitä turbotetusta 3B:stä oli saatu ei paljoa vakuuttanut. Tehoa ei oltu saatu edes alkuperäistä määrää. :( Mutta kyllä varmasti pumpun sielunelämään perehtymällä saa aikaiseksi aivan kelvollisia tuloksia, saahan sitä huijattua tavalla tai toisella.

Turpo-Urpo 20.11.2008 22:07

Tässäki pumpussa pätee sama ku hj:n pumpussa, eli mekaanisella säätimellä saa paljon parempia tuloksia aikaan, tosin sen oikeanlaisen säätimen löytö voi ollaki toinen homma, säkällä löysin omaani sopivan.

Jeep-Rice 20.11.2008 22:10

Nii ja sitäpiti vielä sanomani et ei toi ahtaminen tietääkseni mitään särje ton alipaine hässäkäntakia. Tosin liiallisuuksiin ei kannata kuitenkaan mennä ihan mekaanisten rasitusten takiakkaan mut tähän ei toi alipaine säätö vaikuta.

BJ45 20.11.2008 22:21

Eli pumpun säädöt eivät toimi "puhtaasti" tai "oikein". Ilmeisesti syötöt ovat reilulla koko ajan.
Onko joku viritellyt mekaanisen säädön tuollaiseen pumppuu ?
Nyt tuntuu siltä, että kasailen koneen ja kokeilen miltä se tuntuu laiton jälkeen vapaastihengittävänä enkä rupee kikkaileen turbon kaa jos en löydä mekaanista säätö hässäkkää.

Turpo-Urpo 20.11.2008 22:25

Ilman muuta se kannattaa turbo sinne laittaa, ihan ok se toimii ku ajelee vaa maltillisesti, alunperin se oli mullakin sillä alipainesäätöisellä pumpulla ja naftan kulutus tippu todella paljon turbon laiton jälkeen, vaikka mustaa tuliki välistä vähä enemmänki.

Todennäkösesti se pumpun pääty(säädin) on täsmälleen saman näkönen tuossakin, nippondenson ja boschin pumppuja mitä oon katellu niin kaikissa samanlaiset ne kiinnitykset säätimellä, ulkomuoto ainut mikä vaihtelee. Custom ford kuorma-auton (60-70 luvun) pumpusta passaa säädin suoraan persiiseen kiinni.

edit. ota vaikka pumpusta pari kuvaa ja pistä näytille niin näkee, onko se samanlainen

kristian 20.11.2008 22:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 508645)
Enpä tiedä tuon rakenteesta minäkään, mutta viimeisin tehonmittaustodistus mitä turbotetusta 3B:stä oli saatu ei paljoa vakuuttanut. Tehoa ei oltu saatu edes alkuperäistä määrää. :( Mutta kyllä varmasti pumpun sielunelämään perehtymällä saa aikaiseksi aivan kelvollisia tuloksia, saahan sitä huijattua tavalla tai toisella.

Niin tuosta minun 3b:stä pitäis löytyy tokumenttiä akelta 100kw edestä..vaikka dyno lapussa oli enemmän mutta katsuri merkkasi sen sata ja tuolla teholla ei viellä savuttanut näkyvästi. Ahdot oli silloin 0.7bar ja nyt enemmän! pumpun toiminta silti sama kuin ilman turboa..eli savua saa painalla ja pitämällä polkimen pohjassa.

BJ45 21.11.2008 08:11

No niin nyt kuulostaa taas hyvältä. Eli turbo kylkeen tehot ylös ja kulutus alas. Voisiko paremmin enään olla ?
Eli katsastuskonttorillahan on käytössä AKEN:n tietokanta, mistä löytys sisarmalli FJ-40:n tehot. Jos katsastusmies on avuliaalla tuulella.
Haen maaanantaina pumpun Tampereelta ja laitan sitten kuvia. Kiitoksia, nyt on taas hymy herkässä ja projekti jatkuu.

mikkoimp 21.11.2008 15:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 508645)
Enpä tiedä tuon rakenteesta minäkään, mutta viimeisin tehonmittaustodistus mitä turbotetusta 3B:stä oli saatu ei paljoa vakuuttanut. Tehoa ei oltu saatu edes alkuperäistä määrää. :( Mutta kyllä varmasti pumpun sielunelämään perehtymällä saa aikaiseksi aivan kelvollisia tuloksia, saahan sitä huijattua tavalla tai toisella.

mitä siitä sitten penkitettiin ennen turbotusta?
jotain on kyllä pahasti pielessä jos ei kiisselistä saa turbolla vapariin verrattuna yhtään enempää tehoja ulos!

Miuge 21.11.2008 15:46

Mietin tosa,että jos pumppu kerran vakiona säätää syöttöä alipaineella,niin eikö sitä saa toimimaan ylipaineella?Eikös HJ-61:ssä ja Mersun turbo koneessa ole paineen mukaan säätyvä pumppu?

Jappi 21.11.2008 23:26

Niissä taitaa säätää ahtopaineen mukaan max.syöttöä,perussyöttöön ei vaikuta kuten näissä täysalipaineisissa.

-MaTTi- 21.11.2008 23:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp (Viesti 508794)
mitä siitä sitten penkitettiin ennen turbotusta?
jotain on kyllä pahasti pielessä jos ei kiisselistä saa turbolla vapariin verrattuna yhtään enempää tehoja ulos!

Ei varmaan testattu ennen. Mut 66 kW:ia noissa pitäisi olla ja pari vähemmän oli penkitetty. Ennakoissa varmaan sanomista, savua kun tuli kuitenkin normaalisti.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ45 (Viesti 508718)
Eli katsastuskonttorillahan on käytössä AKEN:n tietokanta, mistä löytys sisarmalli FJ-40:n tehot. Jos katsastusmies on avuliaalla tuulella.

Ei löydy AKE:n tietokannasta eli tyyppitiedoista tehoja noin vanhoihin autoihin. Mutta löytyyhän nuo käden käänteessä netistäkin: http://www.tlc4x4.com/2000/SpecPages/fj40_specs.htm

BJ45 02.12.2008 22:17

3 B ruiskupumpun säätö
 
1 Liiteet
No niin nyt olis kuvaa ruiskupumpusta. Ei ollut mikään ihan helppo homma laittaa kuvaa, mutta yritys on kova että nyt.
Jos joku vois vihjaista minkälaisen mekaanisen säätimen vois laittaa alipaineella toimivan ruiskupumpun säätimen tilalle, että saisin koneen toimiin VIMPANPÄÄLLE turbon kaa.
Kaikki hyvät vinkit otetaan ilolla vastaan.

BJ45 02.12.2008 22:32

1 Liiteet
3B lisäkuva

make-lj 08.05.2009 00:27

Mites tässä hommassa kävi? minkä ahtimen laitoit? tuliko pumppuun mitään muutoksia?

Eskimo 08.05.2009 13:10

Taitaa olla sama pumppu 3B koneessa kuin uudemmassa B pannussa?
Ainaki ihan saman näkönen kuin omassa vm 80 B:ssä.

Siitä saa rehua ulos pikku virittämisellä ihan kotitarpeisiin.

Korkea viitonen sille, joka työstää tuohon pumppuun mekaanisen säätimen. Vielä jos pelaa paremmin kuin alkuperäinen niin plussaa.

En ymmärrä mikä siinä alkuperäisessä säätimessä puristaa. Kyllähän se pikkasen pukkii savua ennenkuin ahdot nousee mutta ketä kiinnostaa?


Sivu luotu: 22:30 (GMT +2).