![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Hj61:sen jakiksen kardaaniakselin päittäisvälysMiten on kätevintä säätää tuo päittäisvälys? Pitääkö ulompi laakerikooli joka kerta hakata irti ja vaihtaa shimmaus? Onko mitään järkevää tapaa ja milloin tiukkuus on oikea?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole järkevämpää tapaa säätää välystä. Shimmi levyillä joutuu pelaileen. En ole vaan joutunut koskaan shimmaamaan kun olen vaihtanut laakerit. Kun ostaa alkuperäiset koyon laakerit. Muut laakerit ei valitettavasti käy(ainakaan SKF:n), koska niissä laakerin sisäkoolin pyöristys joka tulee akselin olaketta vasten on liian suuri. Tästä syystä laakeri painuu liian syvälle ja puristaa jakiksen pikkupuolen isonrattaan tiukkaan akselia vasten. Olake akselilla on todella pieni. Eli jos laitat uudet laakerit niin vertaa sitä vanhaan ja jos kartiorullalaakerin sisäkoolin pyöristys on yhtä pieni kuin alkuperäinen ( koyo) niin silloin on OK.
Shimmaus on onnistunut kun ei ole välystä ja akseli pyörii kevyesti kädellä. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ok. Ruvetaan säätämään kunhan saadaan vielä puuttuvat osat. Takalaippaa purettaessa huomattiin, että sieltä puuttui paperitiiviste, nyt semmoinen sinnekin laitetaan.
Tuo laakerin pyöristys pitää tarkistaa. Koyo on tässäkin ollut aikaisemmin ja siinä on terävä kulma. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
LJ/HJ/BJ jakiksen välityksiä suunnitteilla | Pasi66 | Tekniikka & Jutustelu | 48 | 04.04.2008 17:13 |
Samurain jakiksen välitykset? | COWBOY | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 01.08.2007 09:01 |
M: jakiksen välityssarja BJ2/HJ60-61 | Killer-Wo | O/M/V Muut | 16 | 11.07.2007 10:54 |
O: Nivan jakiksen kannake. | ¤Offi-Osku¤ | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 13.03.2006 19:01 |
Hj/jakiksen irroitus.. | Heikki L | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 20.10.2005 20:05 |