![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Kaks akkuaElikkäs kertokaapas ku mulla olis nivassa oma akku ja sit olis vielä isompi akku niin mitä laturi sanoo ku kaks eri kokoista akkua yhtä aikaa. Ei tuo kiisseli jaksa pikku akulla tartata.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Laita yksi iso akku missä riittävästi amppeereja niin jo pyörii dieselkin
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
käsittääkseni pienempi akku menee piloille jos on erikokoiset. koska pienemmästä loppuu kapasiteetti ennen kuin isosta ja sitten kun alat latailemaan niitä täyttyy pienempi nopeammin kuin iso ja akkujen yhteis jännite on vieläkin matala ja alkaa pienempi akku sen tähden kiehumaan.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Parempi 10 ruuvia löysällä, kuin 1 liian tiukalla |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Juu tämän suunaiset käsitykset itsellänikin on asiasta ollu. Eli 80 amppeerinen jää ja 50 lähtee. Ei vain ihan mahu samaan koloon toi 80
![]() Kiitoksia kommenteista |
#6
|
||||
|
||||
![]()
jos ne siis rinnan ovat niin ei pitäisi olla mitään väliä..
eli akkujen kapasiteetti vaan lasketaan yhteen.. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
akuissa ollut vaik ne on ollu eri kokoisia
__________________
_______________ Chevrolet Blazer K5 6.2 TD |
#8
|
||||
|
||||
![]()
joo, rinnan kytkien siinä vaikuttaa akun sisäinen resistanssi siihen kumpi akku kuormittuu enempi, mutta jos ne on jäykästi yhessä, niin se toinen akku tasaa varaustaan siihen toiseen.
Ei siinä muuta, mutta jos toinen akku on kuollut (resistanssia, muttei juurikaan varausta), niin se saattaa hieman syödä sitä toista. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Rangeen laitoin kaikkien pelottelusta huolimatta lisäakuksi ns elvytetyn vanhemman ja pienemmän akun ennen viime kesän rientoja. Hyvin on toiminut vinssi yms. Ilman ongelmia. Akkujen ikä varmasti kärsii kun on erilaisia kaikin tavoin mutta mennään siihen saakka kunnes on tarve ostaa kaksi uutta
![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Mulla oi 127 viiatissa rinnan 45 ah ja 120 ah eikä mitn ongelmaa paitsi alitehoisen laturin kanssa välillä alijännitettä rokkikoneita laulattaessa.
Akut rinnan niin se kapasiteetti lasketaan suoraan yhteen. Niiden varautuminen ja purkautuminen määräytyy sitten siittä akun sisäisestä resistanssista. Kuormittamattomana jännitteet sitten tasautuvat samaan luonnollisesti. Mitä enemmän akussa starttiampeereja sitä pienempi sis.resistanssi. Siihen resistanssiin taas vaikuttaa lyijylevyjen ja johtimien paksuudet jne. Sitten rupeaa ongelmia olemaan kun jommasta kummasta akusta posahtaa kenno oikoseen mutta niinhän niitä tulee jokaisessa kytkennässä. Rinnan kytketystä se on vaan hankalampi huomata kun systeemi nilkuttaa sen toisen ehjän varassa vähän aikaa. Siksi rinnan kytketyistä akuista pitäisi silloin tällöin mitata napajännite kaapelit irroitettuna. Pitää olla melko tarkalleen sama molemmissa.
__________________
- eskimo kaenuusta |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
p**kaks meni | härdelli | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 28.03.2007 07:43 |
O Jännitteenalennin eli kaks | vepele | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 17.03.2007 11:48 |
Kaksi akkua maasturiin! | rm67 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 17.01.2007 10:15 |
Montako akkua??? | Zamppa | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 12.08.2005 11:33 |
kaks hassuu testiä | Dr.Fhalcion | URL | 3 | 26.05.2003 18:01 |