![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Ford Rangerin (euroopan malli) korotusEipä tällä autolla ole mitään tekemistä oikeiden maastureiden kanssa, mutta pistetään nyt hieman kertomusta tämän city-maasturin korotusprojektista. Auton hankin elokuussa 2007 ja se oli vielä tuolloin ihan vakiokunnossa. Saman tien aloin kyseleen jousituksen korotussarjaa, vaan eipä sellaista tuntunut ensin mistään löytyvänkään. Lopulta haku tuotti tulosta ja eräs offroad -liike toimitti OME:n alustasarjan. Auto nousikin sillä 40mm ylemmäs, vakio alusta tosin alkoi olla jo aika painunut ja väsynyt. Tämän jälkeen sopikin jo 32x11,5-15 rengastus alle melko kivuttomasti, etupuskuria joutui hieman leikkaamaan renkaan etupuolelta. Vanteeksi tuli 10x15" peltivanne ET0. Lisää kuitenkin alkanut tehdä mieli ton korotuksen suhteen ja mielessä alkanut pyöriä korin korotus. Useista offi firmoista kysellyt, mutta ei ole muita jotka olisi rangeria korottaneet, kuin yksi helsinkiläinen yritys. Tosin hekään eivät suostu paljastamaan mitä kaikkea joutuu muuttaamaan ja miten yms. Joten aloin tehdä korotusta itse. Ohjaamoa on nyt nostettu 60mm korista. Kori nousi kätevästi kahdella trukilla helmoista nostamalla, sai tasaisesti nostettua. Jäähdytintä pitää siirtää alaspäin, etupuskuria nostaa, mutta sehän on vain kiinnikkeiden hitsausta. Jarruletkut yms. näyttäis riittävän hyvin, kun kiinnikkeitä siirsi muutaman sentin. Ainoa vaikeampi homma on että rattiakseli on konehuoneen puolelta 15mm lyhyt. Mutta kyllä siihenkin joku ratkaisu löytyy. Projekti on siis jo alussa, mutta vaiheessa. Kuvia laitan kunhan kerkiän ja projekti etenee.
Viimeksi muokannut gikseri : 21.07.2008 07:23 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mistä löysit sen OME:n korotussarjan alustaan ja mitä se sisälsi?
Ensimmäinen Ranger jota korotettiin, rikkoi kokoajan etuvetareitaan kasvaneiden sortokulmien takia. Nyt tämä uusi joka korotettiin koristaan mainitsemassasi Helsinkiläisessä liikeessä (tekivät korotussarjan pitkälti itse ja siksi eivät nähtävästi halua paljastaa mitä pitää tehdä.....haluavat peittää myynnillä suunnittelu kustannuksia totta kai) tuntuu toimivan niin kuin pitää. Jousituksen korotusta kokeilttiin mutta seuraukset ovat samat kuin ennen. Takalehtijousethan eivät ole mikään ongelma. Vääntösauvoin erillisjousitettu etupää sen sijaan on. Onko mitään mahdollisuutta saada jotain kuvaa siitä sinun toteutuksestasi. Alla kuvia näistä meillä ja offivarusteessa toteutetuista laitteista. ![]() ![]() ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
OME:n alusta tuli Cros4wd:stä. Siinä tuli taakse puslat ja jousipakat, sekä iskarit. Eteen iskarit ja uudet vääntösauvat... Eli ei mitään ihmeellistä. Vetareiden kulma toki muuttuu jyrkemmäksi, kun vääntösauvoja on kiristetty. Itsellä ei ole ollut onneksi vielä mitään ongelmia vetareiden kestävyyden kanssa. 10tkm on nyt tolla alustalla ajettu.
Seuraavaksi olisikin tarkoitus tutkia mahdollisuutta tehdä eteen uusi apurunko, joka tiputtaa etuperää alaspäin, niin saisi vetarit oikeaan kulmaan ja pystyis nostaa tota lisää. Viimeksi muokannut gikseri : 23.07.2008 06:02 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Olisko vinkkejä hyvistä 33" renkaista? Oon suunnitellu nyt vähän tollasten Cooper Discoverer STT renkaita koossa 33x12,5-15.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Edellisten kuvien autojen omistaja on käyttänyt aina BF:n mutiaisia. Mutta käyttötarkoitus ja mieltymykset ovat ihmisillä niin erilaiset, että on vaikea antaa yhtä oikeaa vastausta.
Omasta mielestäni BF:n kumeissa on hinta ja laatu sopivasti kohdallaan. Väitän, että saat miljoona eriävää mielipidettä mutta tuollaiset itse sinulle möisin (siis jos olisin rengas kauppias). |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Onko tossa mustassa ja oranssissa rangerissa muutakin korotusta kun koria nostettu 75mm??
Minkä kokoiset renkaat noissa on alla? |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Takapakkoja vahvistettu kantamaan toi tupaöljy pytty lavalla. Etujousitusta hiukan kiristetty, et kulkee suoraan. Muuten ei oo korotettu. Toi vanha malli on jousistaan korotettu. Mutta korkeimmillaan tuli just ongelmia niiden vetareiden kanssa.
Tossa vanhimmassa oli 33x12,5-15 mutiaiset ja näissä uudemmissa jotkut millikoon 16 tuumaset (halkaisija vastaa suurin piirtein 33:sta). Omistaja on maatalous ja maanrakennus urakoitsija ja saanut renkaille aina luvat heittämällä läpi. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Nyt oli eka kuva korotetusta rangerista http://www.surffi.net/~mavinni/ranger2.jpg
Autoon on nyt asennettu 65mm korinkorotuspalat. Helmaputken ja taakse putkipuskuri vielä asentamatta ja jotain muutakin pientä. Eteen saattaa joutua vielä hankkimaan 30mm pidemmät jarruletkut, kun nyt ei ole kovin paljon löysää niissä. Vaihdekepin kehystä joutui myös hieman muokkaamaan, että menee hidas neliveto ja pakki päälle. Riitti kun teki pelkästään kehykseen tilaa, korissa oli kyllä tarpeeksi suuri aukko. Konehuoneessa ei ollut muuta muutettavaa, kuin se edellä mainittu rattiakseli ja jäähdyttimen siirto alaspäin. Etupuskuria piti myös nostaa 75mm. Lavan alta ei löytynyt mitään muutettavaa. Takavalojen johdot ja tankkausputki riittivät ihan hyvin. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Kuka ton oranssin wildtrackin on korottanut? Itsellä samanlainen ja tuntuu ettei oikein mistään saa siihen korotus sarjaa?
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
mahtoks koopee korotella ton
![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Offivaruste nuo on korottanut. Ellei hinta ole paljon muuttunut, niin on 3000e. Siis asennettuna
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
kohtuu suolaiselta kuullostaa hinta... Osaako kukaan sanoa onko tuossa jotain isompia ongelmia jos tuota itse korottais sen 3 tuumaa? jääkö rattiakseli lyhyeksi tai jotain muuta vastaavaa?
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
[[[Ohjaamoa on nyt nostettu 60mm korista. Kori nousi kätevästi kahdella trukilla helmoista nostamalla, sai tasaisesti nostettua. Jäähdytintä pitää siirtää alaspäin, etupuskuria nostaa, mutta sehän on vain kiinnikkeiden hitsausta. Jarruletkut yms. näyttäis riittävän hyvin, kun kiinnikkeitä siirsi muutaman sentin. Ainoa vaikeampi homma on että rattiakseli on konehuoneen puolelta 15mm lyhyt.]]]
__________________
Vaik mää en mistään mitään tiedäkkään! |
#14
|
|||
|
|||
![]()
käsittääkseni toi gikserin ranger on vanhempi korimallinen. vai käsitinkö väärin??
|
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja uudemman mallin korikorotuksen hinnan suolaisuutta selittää se, että työ on aika paljon kaikkea muuta kuin pultit auki ja palat väliin ja pidemmillä pulteilla kiinni. Sisustan joutuu purkamaan kattoa myöten ja tekemään monta kohtaa/korvaketta ihan omasta päästä. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Jep. Mun on tota vanhinta mallia, sit tuli tuo korimalli, jota tuo kirkkaanpunainen edustaa ja sitten tuo musta ja oranssi on samaa mallia. Omani on sarjaa -99 -> -02 sit tuli -03 -> -05 ellen väärin muista.
Tuossa uudessa on varmasti paljon enemmän hommaa, etupuskurin sovitus esimerkiksi on paljon tarkempi, kuin vanhassa. Lisäks on jäähdytin, astinlaudat, takapuskuri yms. nostettava. Myös takavalojen johdot ja tankkausputki saattavat jäädä lyhyeksi. Vaihdekeppejä ja kaulusta pitää myös muokata. Lisäks on sit vielä se rattiakseli. Omassa vaihdoin lopulta myös etujarruletkut pidenpiin, vaikka ens meinasin ettei tarvis vaihtaa. Tän lisäksi uuden konehuoneessa tai alustassa saattaa olla vielä muutakin jota joutuu muuttamaan, en osaa sanoa kun en ole päässyt uutta tutkimaan lähemmin. Kyllä tuon uudenkin varmasti saa itse korotettua, mutta melkoisen kova homma siinä on että saa siististi tehtyä ja muutenkin hyvän. Ja tuohon offivarusteen korotukseen kuuluu muistaakseni vielä myös muutoskatsastus, eli "avaimet käteen" toimitus. |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Tuota offivarusteen hintaa puolustaa sekin, ettei Rangeriin saa sarjaa valmiina vaan sen joutuu osittain tekemään itse. Pojat ovat tehneet kovan työn ja kehitelleet puuttuvat osat noihin uusiin ja siksi hintakin tuntuu kovalta. Offivarusteelle homma on liiketoimintaa. Hyvin on meinaan systeemi toiminut tähän päivään asti eikä ongelmia ole ilmaantunut kuin virityslastun kanssa.
T: Rambleristi |
#18
|
|||
|
|||
![]() ![]() moro.. tiedätkö kuka on omistanut rangen silloin kun on tehty korotukset ynm. muutokset? olisi mielenkiintoinen tietää mitä siitä on muutettu kun omistan tällä hetkellä kyseisen auton ja ei löydä pyörän laakeria mistään.. fordin liikkeessä eivät tunnista kokoa joka siinä on tällä hetkellä. eikä löydy vastaavaa laakeri firmoista.. |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Ihan orkkis laakerit siinä on edessä. Fordin E-Cat sotkee ton ja vanhemman laakerit keskenään ja tarjoo väärää osaa jos etsiii runkonumerolla. Jos sinne joku jotain on muuttanut sen jälkeen kun se Turun Automaasta myytiin eteenpäin, niin sitten ei ole tietoa.
Jos ongelma on vielä akuutti, niin laita sähköpostia........ petri.henttula@automaa.fi .......niin katotaan mikä sinne kuuluu. Rangeri oli uudesta Takkulan Saulilla....takajouset muokattu Vuolan jousipajalla, etupäätä kiristetty itse. Pakoputki on Marteliuksen. Jotain kuvia ja alkuperäinen huolto/korjaushistoria Automaassa löytyy pyydettäessä. Hyvä, että tämä on vielä hengissä. Jossain vaiheessa kuulin huhuja, et olis menny nurin tai jotain. BTW: jos joskus joudut hakemaan takavalolyhtyjä, niin ne on Mazdan ei Fordin. Viimeksi muokannut Rambleristi : 21.07.2010 20:43 |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Eiks se oo toi oranssi mikä on käyny nutullaan ja menny lunastukseen? Sen tilalle sitten toi musta.
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
Mun muistaakseni just toisinpäin, eli musta nutulleen ja oranssi tilalle.
|
#22
|
|||
|
|||
![]()
Juuri näin. Musta kaatui johonkin isoon ojaan tai vastaavaan, kun penkka oli kuulemma pettänyt. Oli hetken myös AVK:n sivuilla ja meni muistaakseni aika nopeasti. Sitten tuli tuo oranssi.
Jaa niin... se piti vielä sanoa, että ei juuri ole eroa tuon vanhan ja uuden mallin korotuksella, koska rakenne on lähes sama molemmissa. Eli yhtä vaikea/helppo on molempia korottaa. Itselläkin on nyt tuollainen -09 rangeri käytössä kun tuo musta noissa kuvissa. Vielä en ole alkanut korottaa, mutta jos jossain vaiheessa. Sen verran olen tutkinut asiaa, että korin nosto on samanlainen operaatio kun vanhassa, mutta etupuskurin muutos on hieman tarkempi tehdä että saa hyvin istumaan. Vanhassa oli etupuskurissakin tehtaan jäljiltä niin suuret raot lokareihin ja muihin, ettei ollut kovin tarkka sovittaa. Vanhassa rangerissa oli huomattavasti mukavampi välitys 33" renkaita ajatellen. Jaksoi 31" renkailla risteyksistäkin lähteä hyvin 2. vaihteella, mutta uudessa on selvästi pidempi välitys, liiankin pitkä. Viimeksi muokannut gikseri : 24.07.2010 11:22 |
#23
|
|||
|
|||
![]()
Näitä kaikki rangeria koskevia korotusjuttuja kannattanee katsoa myös Mazdan puolelta, koska autohan on hyvin pitkälti Mazda.
Uudesta apurungosta eteen, miten on, salliiko suomenlaki sellaisen? Vai oliko niin, että sen pitää olla E-hyväksytty tai tehdasvalmisteinen vai miten se menee? Tuohan on tyypillinen tapa maailmalla vähän pudottaa etuakselia erillisjousitetuissa, jotta isommat renkaat mahtuu, ilman että maavara keskeltä huononee. |
#24
|
|||
|
|||
![]()
No ainakin yhden rangerin olen nähnyt jossa on etupään vääntösauvoja kiristämällä nostettu etupäätä ja vastaavasti etuperää laskettu että vetarit olisivat suorassa. Katsastusjutuista en tiedä, mutta ainakin rangerin kohdalla melko yksinkertainen juttu, jos yhtään on metallimiehen vikaa...
Mazda BT-50 on sama auto kun tämä uusi ranger. Suomessa tosin tuo BT-50 on todella harvinainen näky liikenteessä. Australian sivuilla olis kovasti näistäkin juttua, mutta itsellä ainakin on pienoinen kielimuuri esteenä... |
#25
|
|||
|
|||
![]() Rangerin välitykset
On muuten saatavilla lyhyemmät välitykset 07-09 Rangereihin, taisivat huomata Mazdallakin, että ykkönen ja kakkonen turhan pitkiä työkäyttöön.
Tuli vain esille, kun uuden Rangerin CO2-päästöt kasvoi 244g -> 255g, syynä välitysmuutos. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Rangerin rakentelua | gikseri | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 27.09.2007 09:55 |
Euroopan karttoja Oziin? | tmx50 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 03.06.2007 21:51 |
M: Ford Rangerin lavakaari | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 19.01.2006 23:14 | |
Myydään Ford Rangerin lavakaari | O/M/V Muut | 0 | 08.11.2005 10:26 | |
C5 euroopan malli | C5 | 1 | 28.05.2003 06:22 |