Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.01.2008, 21:22
nuppi nuppi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.09.04
Sijainti: Kouvola, Finland.
Viestit: 1.300
Perusasetus

HJ:n levyjarrut BJ:seen???


Kertokaapas joku viksumpi mitä kaikkea hiluja tarvii hj:n navoista ottaa että ne levyjarrut saapi laitettua bj:n akseliin kiinne...

kuva olis kiva...

__________________________________________________ _______________________________

Läheltä saa mennä muttei osua!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.01.2008, 21:31
Gravehill:n Avatar
Gravehill Gravehill ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 19.06.04
Sijainti: Töysä, Finland.
Viestit: 1.437
Perusasetus

Koko kääntöpää tuli laitettua.

-1986 HJ-61-
-1986 HJ-60-
SLCK#113
Pohojanmaan Offroad Ry
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.01.2008, 21:40
nuppi nuppi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.09.04
Sijainti: Kouvola, Finland.
Viestit: 1.300
Perusasetus

Niijuu että se käy suoraa...

__________________________________________________ _______________________________

Läheltä saa mennä muttei osua!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.01.2008, 21:43
burton:n Avatar
burton burton ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.05.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.320
Perusasetus

kuulemma murros on eripituinen, näin mulle kerrottii.

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.01.2008, 21:56
Gravehill:n Avatar
Gravehill Gravehill ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 19.06.04
Sijainti: Töysä, Finland.
Viestit: 1.437
Perusasetus

Lainaus:
quote:
kuulemma murros on eripituinen, näin mulle kerrottii.

Eripituinen kuin mikä? hj/bj sama murros.

-1986 HJ-61-
-1986 HJ-60-
SLCK#113
Pohojanmaan Offroad Ry
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.01.2008, 22:04
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Perusasetus

Murroshan on sama mut sisempi vetari on pidempi hojarissa.....olikos ny lyhyemmältä puoilelta mut eihän se vaikuta mitään jarruremppaan.

- - - - - - - - - - - - -
#perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko#
SLCK Member #51
kayttaja"at"offipalsta.com
http://www.4x4cup.com/
www.slck.net

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.01.2008, 22:19
nuppi nuppi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.09.04
Sijainti: Kouvola, Finland.
Viestit: 1.300
Perusasetus

Käykös siihen hj:n napaa bj:n omat napalukot ja muut kilkkeet vai tarviikos neki olla hj:sta?


__________________________________________________ _______________________________

Läheltä saa mennä muttei osua!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.01.2008, 23:01
burton:n Avatar
burton burton ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.05.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.320
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:
kuulemma murros on eripituinen, näin mulle kerrottii.

Eripituinen kuin mikä? hj/bj sama murros.

-1986 HJ-61-
-1986 HJ-60-
SLCK#113
Pohojanmaan Offroad Ry
just tänää mulle sanottii et tumpin pituus ois eri, tosin saattaa olla toi tietolähde vääräs. ja puhe oli rummullisen ja levyllisen murroksesta.

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.01.2008, 23:36
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Murroksia on kahta eri mittaa samoin kuin napalukkoja. Mulla oli 1978 vuosimallissa sellaset pitkät murrokset joiden kanssa oli ne pidemmät napalukot. Ero on 10mm. Lyhyet on niitä yleisimpiä ja ne on kait kaikissa hj,hilux,lj jne. Pitkät lienee vain joissain bertoissa about vuosien 76-79 välissä?

Pidempi vetari on se pitkänpuolen kun vertaillaan bj ja hj akselia.

Hj navat siis käy suoraan berttaan. Ongelma voi tulla jos on vanha bj niin kääntövarsien pulttijako voi olla eri. Tosin siihen voi laittaa hjn kääntövarret mutta sitten raidetangon päiden kartiot on erilaiset ja hjn vakio raidetanko on taas bjn akseleihin liian pitkä. Uudemmissa bertoissa joissa sama pulttijako kuin hjssa lienee kartiot samat? Samoin ohjaussimpukalta tulevan tangon kartio ei ehkä passaa hjn raidetangon päässä olevaan jos semmoset sinne on vaihdettu.

Tässä vaan nopeesti muutama juttu joiden kanssa voi tulla ongelmia jos on tietty vuosimalli bertasta. Tai ei näissä mitään ongelmia mutta voi joutua vaan vähän enemmän rakentelemaan. Toi raidetanko nyt kannattaa heti teettää jytkystä maskusta sorvarilla niin ei tarvii sitä enään ikinä ajatella samoin kuin simpukalta tuleva tanko.

Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 14.01.2008, 00:09
burton:n Avatar
burton burton ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.05.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.320
Perusasetus

Lainaus:
quote:


Hj navat siis käy suoraan berttaan. Ongelma voi tulla jos on vanha bj niin kääntövarsien pulttijako voi olla eri. Tosin siihen voi laittaa hjn kääntövarret mutta sitten raidetangon päiden kartiot on erilaiset ja hjn vakio raidetanko on taas bjn akseleihin liian pitkä. Uudemmissa bertoissa joissa sama pulttijako kuin hjssa lienee kartiot samat? Samoin ohjaussimpukalta tulevan tangon kartio ei ehkä passaa hjn raidetangon päässä olevaan jos semmoset sinne on vaihdettu.


jaahas, jaa että näin... pirun kartiot, saas nähä mitä kaikkee sitä taas joutuu uusimaa. on meinaa sama jarru rumpa edessä ja toi HJ on -78.

Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.01.2008, 00:29
nuppi nuppi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.09.04
Sijainti: Kouvola, Finland.
Viestit: 1.300
Perusasetus

Nii mie oon puhunu hj60sen navoista kun ei tuu ajateltua koskaan että hj:tä on vanhempaakin sorttia...

__________________________________________________ _______________________________

Läheltä saa mennä muttei osua!
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 14.01.2008, 15:37
burton:n Avatar
burton burton ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.05.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.320
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Nii mie oon puhunu hj60sen navoista kun ei tuu ajateltua koskaan että hj:tä on vanhempaakin sorttia...

__________________________________________________ _______________________________

Läheltä saa mennä muttei osua!
joo, toi mun koppero on hj-45, eli 6 koneel oleva pick-up "BJ" siks varmaa hämäs. ja 60:sen jarrut kans laitan siihen

Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.01.2008, 07:27
mikkohen mikkohen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.05.06
Sijainti: Suomussalmi Finland.
Viestit: 209
Perusasetus

Itekin oisin aloittelemassa lähiviikkoina kyseistä rojektia! Muutama kysymys, kun tuo talli ja auto sattuu olemaan tuolla 300km päässä eikä juuri nyt pääse ite mittailemaan

Noista kääntövarsista. Muistaako joku vai voiko käydä mittaamassa vm-79 bertan kääntövarsien pulttijako/-koko

BJ40 vm.79
SLCK #378
http://kuvablogi.com/blog/2396/1/

Edited by - mikkohen on 15/01/2008 07:28:20
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 15.01.2008, 08:51
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Taisi juuri vuonna -79 vaihtua olkavarsien pulttijako isommaksi. Uusi jako on 55 x 30 mm, ja pysyy samana ainakin 90-luvun puolelle asti. Vanhaa en muista, jonkun verran pienempi se kuitenkin on.

Korjatkaa jos puhun läpiä päähän, mutta jos autossa on neliskanttinen maski ja polttoainetankki korin alla, on siinä tuo uudempi, iso jako.



Edited by - JF on 15/01/2008 08:52:27
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 15.01.2008, 10:59
hakoteilla hakoteilla ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.03.04
Sijainti: Vaasa
Viestit: 221
Perusasetus

Mulla on ylimääräisenä HJ-61:n olkavarret, pitman arm ohjaustehostimeen , ohjausvarsi ja raidetanko päineen sekä BJ-75:n ohjausvarsi päineen. 75:n varren päät sopii noihin HJ:n kartioihin. Jos jollain on näille käyttöä, niin ottaa yhteyttä vaikka YV:llä.

Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.01.2008, 13:02
mikkohen mikkohen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.05.06
Sijainti: Suomussalmi Finland.
Viestit: 209
Perusasetus

Jatketaan tän topikin alle...

Nyt ois tuollaisen LJ:n levyt ja hilippeet levällään ja tarttis uudet levyt laitella. Levyjen mukana tulleessa ohjeessa oli, että ois heittokellolla tarkistettava levyjen asento! Onko tämä nyt niin välttämätöntä!?

Ja sitten olkalaakereita pitäis vissiin simmailla käyttäen apuna jotain erikoistyökalulla? Vielä en oo tarkistanut entisten olkalaakereiden kuntoa, mutta epäilen että vaihtoon menee...

Eli Bj40:seen vm-79 nämä tulee...

BJ40 vm.79
SLCK #378
http://kuvablogi.com/blog/2396/1/
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 19.01.2008, 13:08
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

putsaat vaan hyvin ne pinnat navasta ja levystä mitkä tulee vastakkain, pitäis asettua riittävällä tarkkuudella levyt annettuihin toleransseihin, muuan tojon huoltomanuaali antaa leyyille max. heitoksi 0.15mm

Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 20.01.2008, 14:56
mikkohen mikkohen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.05.06
Sijainti: Suomussalmi Finland.
Viestit: 209
Perusasetus

Pienestä jäi homma enää kiinni, jotta ois levyt jo paikoillaan! Olkalaakerit menee vaihtoon ja lyhyemmästä vetarista (apumiehen puoli) löytyi ikävä stefan kuluttama ura! Pitemmässäkin hieman kulumaa, muttei varmaan häiritsevästi!

Täytyy vissiin hommata jostain parempi vai löytyykö ratkaisu niksipirkasta!?

BJ40 vm.79
SLCK #378
http://kuvablogi.com/blog/2396/1/
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 20.01.2008, 15:14
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Pienestä jäi homma enää kiinni, jotta ois levyt jo paikoillaan! Olkalaakerit menee vaihtoon ja lyhyemmästä vetarista (apumiehen puoli) löytyi ikävä stefan kuluttama ura! Pitemmässäkin hieman kulumaa, muttei varmaan häiritsevästi!

Täytyy vissiin hommata jostain parempi vai löytyykö ratkaisu niksipirkasta!?

BJ40 vm.79
SLCK #378
http://kuvablogi.com/blog/2396/1/
Sen vetarin stefan voi jättää niin ettei se ole ihan pohjassa niin ei ehkä osu kulumaan. Tais sit pitäs hommata tämmösii -> http://board.marlincrawler.com/index.php?topic=32224.0

Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 20.01.2008, 20:54
mikkohen mikkohen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.05.06
Sijainti: Suomussalmi Finland.
Viestit: 209
Perusasetus

Tuommoisethan ois hyvät, siis noi "Heavy Duty inner axle seal". Onko joku tilannut noita? Ei taida täältä kotosuomesta löytyä?

BJ40 vm.79
SLCK #378
http://kuvablogi.com/blog/2396/1/
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 20.01.2008, 21:06
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Ja koneistamolla korjaavat varmasti tiivistepinnan, kun laakeripinnankin (takavetarista) korjaavat. Ei vaan muista mitä mahtoi maksaa? Varmaan ainakin vähemmän kuin uus vetari..

-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 20.01.2008, 21:16
burton:n Avatar
burton burton ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.05.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.320
Perusasetus

noita stefoja vois kyl tilata kasan. onkos kellää suomessa marlinin jälleenmyyntiä?

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Levyjarrut G:n takapäähän Mörkö Tekniikka & Jutustelu 9 13.01.2008 21:29
"o" levyjarrut sj 410 offiape O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 06.03.2006 21:48
303 levyjarrut?? Tekniikka & Jutustelu 4 07.03.2005 21:11
hj:n levyjarrut bj:hin HaKu Tekniikka & Jutustelu 43 02.11.2004 23:11
O:bj 40 ,levyjarrut HaKu O/M/V Muut 0 10.03.2004 16:29


Sivu luotu: 13:10 (GMT +2).