![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Autoveroon kaavaillaan muutoksiaTervehdys! Tämmösiä huhuja lehtien palstoilta. TT Autoveroon luvassa osittaisuudistus REINO SUMMANEN, 18.2.2007 Vaalien jälkeen valittava hallitus aikoo uudistaa autoverotusta. Näin ainakin puolueiden vaaliohjelmat ja puoluejohtajien lausunnot lupaavat. Millainen uudistus käytännössä olisi, siitä on aikaista sanoa mitään varmaa. Näillä näkymin vaikuttaa siltä, että paljon puhutut ympäristövaikutukset jäävät uudistuksessa lapsipuolen asemaan. Lähestulkoon kaikki puolueet ovat ilmoittaneet uudistavansa autoverotuksen heti hallitukseen päästyään. Ehdoksi on kuitenkin asetettu se, että uudistetun verotuksen pitää tuottaa vastaava määrä veroeuroja kuin nykyisen verotuksenkin. Tämä veron fiskaalinen eli valtiontaloudellinen reunaehto syrjäyttää käytännössä pelkästään auton pakokaasupäästöjen määrään perustuvan veron. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanookin suoraan, että niin kauan kuin puolueet eivät ole valmiita luopumaan autoveron tuoton notkahduksesta, ympäristöperusteisesta autoverotuksesta on turha puhua. Autoverotuksen muuttamista on pohjustettu virkamiestyöryhmässä jo parin vuoden ajan. Ryhmässä tosin on uudistettu vain ajoneuvoveroa, mutta päämääränä kuitenkin on uusi, jossain määrin auton hiilidioksidipäästöjen määrään perustuva vero. Vuosittain maksettava vero kerättäisiin nykyisen ajoneuvoveron tapaan. Kaikkien ryhmän käsittelyssä olleiden veromallien lähtökohtana on ollut se, etteivät valtion autoverosta saamat tulot saa supistua. Puolueet perustelevat uudistusta ilmastonmuutoksella: auton rekisteröinnin verottamisesta täytyy siirtyä päästöperusteiseen auton käytön verottamiseen maapallon lämpötilan nousun vuoksi. Poliitikoille tämä sallittakoon, kunhan muistetaan, että valtiovarainministeriön vero-osaston virkamiehet eivät päästöperusteista piittaa muuta kuin verotusmielessä. Jos piittaisivat, bensiiniautoja vähemmän kuluttavien ja saastuttavien dieselautojen käyttövoimavero, entinen dieselvero, olisi poistettu jo ajat sitten. Valtiovarainministeriölle päästöt tarjoavatkin vain uuden tavan verottaa autoilua, kun nykyinen tapa on EU:n komission ja EY:n tuomioistuimen päätöksin tullut kovin vaivalloiseksi. Autovero ei myöskään suosi ympäristöperusteisia valintoja ja ajoneuvovero suorastaan kehottaa ajamaan vanhoilla katalysaattorittomilla autoilla. Nilkutusta EU:n puristuksessa Autoverotuksesta ministeriössä vastaava Heikki Kuitunen ja kumppanit ovat ministeriön entisen ylijohtajan Sixten Korkmanin mukaan kunnon virkamiehiä, jotka heti aamulla herättyään miettivät, mistä valtion kassaan tänään saataisiin lisätuloja. Korkman neuvookin, että jos jonkin asian verotukseen halutaan korjausta, asianosaisten on käveltävä kylmästi ministeriön virkamiesten yli. Kuitusen ylikävelijöitä ei ole ollut, paitsi Iiro Viinanen (kok.), joka omavaltaisesti uskalsi alentaa autoveroa lama-ajan valtiovarainministerinä. Siirtyminen päästöperusteiseen autoilun verottamiseen oli jo Paavo Lipposen (sd.) toisen hallituksen ohjelmassa 1999, mutta siihen poliitikkojen sooloilu jäikin. Kaikki paikkaukset, jotka Kuitusen kutomaan veroverkkoon on jouduttu tekemään, ovat olleet EY:n tuomioistuimen tai EU:n komission pakottamia. Jos valtiovarainministeriön vero-osasto olisi yrityksen talousosasto, sen ulkoisiin muutoksiin reagoimista kuvattaisiin kai sanalla "muutosvastarinta". Sitä Kuituselle on riittänyt: korjauksia on tehty vasta ahkeran Brysseliin kirjelmöinnin jälkeen ja vain sen verran, että niillä on voitu nilkuttaa seuraavaan komission ukaasiin saakka. Kuituselle ei ole riittänyt, että hän on suomalaisen autoverotuksen asiantuntija - ja ilmeisesti ainut koko tasavallassa, joka vielä jotenkin osaa suunnistaa rakentamassaan rytöketun pesässä. Kuitunen on halunnut olla myös EU-direktiivien ylimmäinen tulkitsija. Kun komissio ripitti Suomea käytettynä maahan tuotujen autojen autoverosta perittävästä arvonlisäverosta, vero-osasto oikaisi, ettei se olekaan ALV, vaan "ei-arvonlisävero" eli ELV. Näin ELV:n perimistä on voitu jatkaa, vaikka se vaikeuttaa yksityisten kansalaisten auton ostoa Europasta yhtä lailla kuin ALV:kin. Yhtä köyttä yhdistys junailee Asialleen omistautuneen virkamiehen pikkumaisuudesta antaa hyvän kuvan se, että kun komissio huomautti, että auton arvo alenee enemmän kuin 0,8 prosenttia kuukaudessa, hallitus esitti ja sai eduskunnassa läpi lainmuutoksen, jolla arvonalennus nostettiin yhteen prosenttiin kuukaudessa. Jokainen auton ostaja tietää, että auton arvon laskee kymmenen prosenttia heti, kun sen ajaa ulos liikkeestä. Kokoomus yritti kahden prosentin kuukausittaista arvonalennusta, mutta hallituspuolueet tottelivat Kuitusta, kuten ovat totelleet jo vuosikymmenten ajan. Kysymys tässäkään prosentin kymmenysosien viilauksessa ei ollut auton arvon alenemisesta, vaan niin sanotun järjestäytyneen autokaupan ohi tapahtuvan tuonnin rajoittamisesta, kuten useimmissa muissakin komission Suomelle antamissa huomautuksissa. Autoverotusta on Suomessa määritellyt valtiovarainministeriön ja autokaupan yhtä köyttä yhdistys, joka on rajoittanut kilpailua ja kerännyt veronsa ja katteensa kuluttajien kukkarosta. Komission vaatimuksesta tehdyt helpotukset käytettyjen autojen maahantuontiin ovat ajaneet nykyisestä verojärjestelmästä kiinni pitämisen jo naurettavuuden rajoille. Eduskunta tietää jo komission vaatimaa korjauspäätöstä tehdessään, että siitäkin valitetaan - ellei jo ole valitettu. Yksityiset autontuojat, tulli ja oikeusistuimet tuhlaavat vuosittain kymmeniä tuhansia tunteja ja kymmeniä miljoonia euroja verovalitusten laatimiseen, käsittelyyn ja oikaisemiseen. Jonkinlainen kulminaatiopiste tässä piirileikissä saavutettiin tammikuussa, kun Korkein hallinto-oikeus päätti, että tulli on verottanut väärin suurimman osan vuonna 2003 säädetyn autoveron aikana käytettyinä maahan tuoduista 150 000 autosta. Päätöksen jälkeen tullin johtaja ei voinut sanoa muuta kuin, että nykyinen autoverolaki on susi. Ilmastomuutos vain viikunanlehti Jos vaalien jälkeen muodostettava hallitus todella ryhtyy uudistamaan autoverotusta, sitä ei siis tehdä niinkään ympäristö- kuin fiskaalisista eli valtiotaloudellisista syistä. Ilmastomuutoksen uhka on hyvä viikunanlehti sille, että nykymuotoinen auton verottaminen on pelkän jääräpäisyyden takia ajanut itsensä umpikujan perukoille. Autoverosta olisi pitänyt luopua Suomen EU:hun liittymisen yhteydessä 1990-luvun puolivälissä. Perusasetelma veromallien kehittelyssä on ollut valtiovarainministeriö vastaan muut. Ministeriötä virkamiesryhmässä edustanut Kuitunen on lähtenyt siitä, että veromallin on oltava sellainen, että se takaa valtiolle samat verotulot kuin nykyinenkin verojärjestelmä. Jos auton hankinnan yhteydessä maksettavasta verosta luovuttaisiin ja se korvattaisiin vuosittain maksettavalla päästöihin perustuvalla verolla, oli sen nimi mikä tahansa, se olisi moninkertainen nykyisiin ajoneuvo- ja käyttövoimaveroihin verrattuna. Autoliiton laskelmien mukaan keskimääräisen vuosimaksun pitäisi olla lähes 900 euroa autolta. Tuhannen euron kysymys on, tohtiiko mikään hallitus tällaista edes esittää. Toinen vaihtoehto olisi rahoittaa verotustavan muutos tai osa siitä valtion varoista. Tällöin päästöperusteiseen veroon siirtymisen autokohtaiset vuosimaksut laskisivat helpommin hyväksyttävälle tasolle. Pelkästään hiilidioksidipäästöjen määrään perustuva vero ohjaisi myös kuluttajat hankkimaan vähän kuluttavia autoja. Autottomat kansalaiset tietysti kokisivat tällaisen subvention epäoikeudenmukaiseksi. Sellaiseen ei kuitenkaan olisi mitään aihetta, sillä autoilijat ovat jo vuosikaudet rahoittaneet heidänkin hyvinvointiaan. Tieliikenteeltä perityistä kaikista veroista yli neljä viidennestä menee jo muihin tarkoituksiin kuin tieliikenteelle itselleen. Osittaisuudistus häämöttää Valtiotaloudellisesti neutraalein ratkaisu olisikin osittaisuudistus: nykyistä auton hankinnan yhteydessä maksettavaa veroa ja osittain hiilidioksidipäästöihin perustuvaa uutta veroa, olkoon se vaikka käyttövero, maksettaisiin rinnakkain useiden vuosien ajan. Vähimmillään puhutaan seitsemästä ja enimmillään kymmenestä vuodesta. Ajoneuvohallintokeskuksessa kehitelty veromalli koostuisi kahdesta verosta, perusverosta ja päästöverosta. Perusvero olisi euromääräisesti sama kaikille autoille, mutta päästövero vaihtelisi automallin hiilidioksidipäästöjen määrään mukaisesti. Koska hiilidioksidipäästöt ovat suoraan verrannolliset auton kulutukseen, paljon kuluttavista autoista maksettaisiin suurempaa veroa kuin vähän kuluttavista autoista. Ministeriöstä ei ole tihkunut tietoa siitä, kelpaisiko AKE:n malli uuden käyttöveron pohjaksi. Muitakin malleja käyttöveroksi on testattu. Malli olisi monellakin tavalla nerokas. Eduskunta voisi päättää vuosittain paitsi koko veron määrästä, myös säätää erikseen perus- ja päästöosien määriä halutun verotuoton varmistamiseksi. Näin veron tuotto voitaisiin pitää ennallaan tai jopa lisätä sitä, vaikka autokannan uusiutuminen, moottoritekniikan kehittyminen ja biopolttoaineiden käytön lisääntyminen laskisikin veron päästöperusteisen osan tuottoa, kuten olettaa sopii. Mallin kuluttajien valintoja ohjaava vaikutus riippuisi siitä, kumpaa osatekijää haluttaisiin painottaa. Jos päästöosan osuus koko verosta olisi pieni, verolla ei olisi juuri muuta tarkoitusta kuin valtion kassan täyttäminen. Käytännössä vero olisi siis fiskaalinen vero ja vastaisi lähinnä nykyistä ajoneuvoveroa. Tällainen vero ei kannustaisi kansalaisia vaihtamaan autojaan uudempiin, turvallisempiin ja ennen muuta ympäristöystävällisempiin autoihin. Katainen: Käyttövero vain uusille autoille Autoveroon vuosien saatossa tehtyjen muutosten käytännön vaikutuksista ei ole ollut tapana keskustella etukäteen. Salailevaa käytäntöä on perusteltua autokaupan markkinahäiriöiden välttämisellä. Näin näyttäisi olevan käymässä tälläkin kertaa, vaikka kysymyksessä on suurin muutos 40 vuoteen. Minkäänlaista valistunutta keskustelua autoveron korvaavan veron perusteista ja vaikutuksista ei ole mahdollista käydä, koska valmistelevat virkamiehet ovat päättäneet, ettei veronmaksajien tarvitse tietää eikä osallistua keskusteluun siitä, millaisia veroja he haluavat tai joutuvat autoistaan maksamaan. Hallitusohjelmaankaan verouudistuksesta tuskin tulee muuta kuin maininta, ja ehkä jonkinmoinen aikataulu siitä, milloin käyttöveroon ryhdytään siirtymään. Yksi kuluttajia kiinnostava kysymys on, koskisiko vero myös vanhoja autoja? Jos se koskisi iästä riippumatta myös jo ostettuja autoja, miten rekisteröintivero hyvitettäisiin sen jo autonsa hinnassa maksaneille? Vai hyvitettäisiinkö ollenkaan? Kokoomuksen puheenjohtajan Jyrki Kataisen mielestä uuden, vuosittain maksettavan käyttöveron pitää ehdottomasti koskea vain uusia autoja. - Lisäksi uusien autojen hintaan sisältyvää autoveroa on alennettava vähintään samalla määrällä kuin käyttöveroa korotetaan, kunnes autoverosta on päästy kokonaan eroon. Katainen vaatii myös, että viimeistään verouudistuksen yhteydessä, mieluummin jo aikaisemmin, diesel-autoilta on poistettava niiden hankintaa rajoittava käyttövoimavero. Uuteen veroon seitsemässä vuodessa Kirjoittajan arvaus aikataulusta on, että siirtyminen osittain päästöperusteiseen, vuosittain maksettavaan käyttöveroon aloitettaisiin vuoden 2009 alusta. EU:n komission aikanaan antaman suosituksen mukaan siirtymäaika on vähintään seitsemän ja enintään kymmenen vuotta. Kokonaan auton käyttöön perustuvaan veroon jäsenmaiden olisi siirryttävä viimeistään vuonna 2016. Jos lähdetään siitä, että Suomi siirtyisi uuteen veroon EU:n suosittamassa aikataulussa, uusista - ja myös käytettyinä maahan tuoduista - autoista maksettava autovero laskisi noin 14 prosenttia vuodessa. Vuosittain maksettava käyttövero nousisi tietysti samat 14 prosenttia vuodessa. Maanteillä on edelleen myös satoja tuhansia autoja, joissa ei ole katalysaattoria ja joiden päästöarvot eivät ole tiedossa. Näitä autoja on suunniteltu verotettavan kokonaispainon perusteella. Niin perusateltua kuin vanhojen suuripäästöisten autojen verottaminen heti alusta alkaen olisikin, päättäjillä tuskin on kanttia ryhtyä siihen muuten kuin hyvin pienessä määrin. Uudempien autojen osalta verotuksessa tarvittavat päästötiedot saadaan maahantuojien AKE:lle ilmoittamista tiedoista. Vuosikymmenen loppuun mennessä AKE:n järjestelmissä on päästötiedot jo noin puolesta 2,5 miljoonasta ajoneuvoveronalaisesta henkilöautosta. Nykyisellä autokannan uudistumisvauhdilla kaikilla henkilöautoilla on päästäarvo noin vuonna 2018. Koska osittaisuudistus ei kokonaan poistaisi auton hankinnan yhteydessä maksettavaa autoveroa, ulkomailta käytetyn auton hankkivien kansalaisten ja verovirkamiesten piirileikki jatkuisi entisellään. EU ei missään tapauksessa hyväksy sitä, että sen alueelta käytettyinä ostetuille autoille määrättäisiin yhtään suurempia päästö- tai muitakaan veroja kuin kotimaassa ostetuille autoille. Autoverotukseen perehtyneiden juristien kissanpäivät jatkuvat siis vielä vuosikausia.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Olipas siinä tarinaa. Täytyy lukea paremmalla ajalla kokonaan
![]() ************** Jussi ja Suzuki |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Toki oli tarinaa, mutta ei tuossa mitään uutta kyllä ollut. Samaa soopaa on veivattu jo viime kesästä alkaen ja nämä puheet eivät kuitenkaan loppupeleissä johda mihinkään. Ainut varma asia on se, että auto-(tms. nimikkeellä kulkevaa)veroa muutetaan vielä vähintään 5 kertaa, ennen kuin se tyydyttää komissiota. Autoilijat kyykkivät valtion edessä ja valtio kyykkii komissiolle. Tähän saakka verotusta on muutettu aina viime hetkellä komission painostuksesta niin, että jokainen irtoeuro on saatu kilautettua verokassaan. Näin tulee käymään tästä eteenpäinkin. Päästöverotuksesta on ollut jo pitkään komission ehdotus neuvoston direktiiviksi. Tällä ei ole samanlaista velvoittavaa oikeusvaikutusta kuin direktiivillä. Suomi on ollut yksi harvoista jäsenvaltioista jotka ovat olleet todella passiivisia ehdotuksen suhteen. Nyt voidaan olla varmoja siitä, että vaikka poliitikot jauhavat mitä tahansa "ministeriöiden" päästöveroaikeista ja puhtaista suunnitelmista, ei päästöverotuksen toteutus lukeudu valtion intresseihin lainkaan. Lopputulos tässä spektaakkelissa on se, että nykytilaan verrattuna autoilijat ovat jokatapauksessa huomattavasti tyytyväisempiä lopputulemaan kuin valtio.
Harrasteautot sitten erikseen. Lainaus:
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
---------------------------------------------------- Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa. ---- www.students.tut.fi/~koivune3/index.html |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() -WWW.PROFANTASYSAFARI.COM |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Josko kuitusen pumppu maksaisi kaikille autojen rekisteriin merkityille omistajille kussakin autossa jäljellä olevan veron määrän takaisin (helppoa tullin taulukoilla) ja sitten kaikki päästö- yms käyttöön liittyvät verot suoraan polttoaineeseen ja autovero veks
. Tasapuolista ihan kaikille (etenkin muutaman tonnin arvoisen V8 omistajalle, heh) ja ainakin suosisi pienellä kulkeviin siirtymistä Tapsa - Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea - |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja minä en kertakaikkiaan ymmärrä katalysaattorin vaikutusta ilmastonmuutokseen. Ei se ilmakehään polttotapahtumassa vapautuvaa hiilidioksidia vähennä! T. V8:lla lähes päivittäin ajava ilmastonmuutostutkija (aikuisten oikeesti!) -TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.9EFI Vogue, 1990 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mitä muutoksia rangeen | ari | Tekniikka & Jutustelu | 30 | 19.01.2008 09:52 |
akseli muutoksia, vinkkejä kaivataan | JV73 | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 21.10.2007 10:07 |
Autoista tässä kysymys ;Tuskin muutoksia tulee kui | Bruno | Chit-Chat | 1 | 13.12.2006 13:46 |
Muutoksia: kanta-autotarkastus ja muutosprosentit | Rojota | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 07.06.2006 20:13 |