Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.01.2007, 20:08
HannuN HannuN ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.09.05
Sijainti: N/A
Viestit: 521
Perusasetus

jousitus / alustakysymys


mikä asia seuraavista on oikea mitoitustapa:

1. jousissa sisäänjoustoa mahdollisimman paljon, ulosjousto lyhyt.
2. jousissa ulosjoustoa mahdollisimman paljon, sisäänjousto lyhyt.
3. jousien sisäänjousto ja ulosjousto samanpituiset.

Vastaus on tietenki selvä...sekä ulos- että sisäänjoustoa mahdollisimman paljon ja riittävästi...mutta käytännössä pitää tehdä kompromissi valintojen suhteen.

Asiaa pitää varmasti jokaisen rakentajan miettiä jossain vaiheessa, tehdä valintoja, jotka vaikuttavat osien hankintaan ja loppupelissä osien kiinnityskohtien mitoituksiin. Iskarien liikepituus, kiinnityspisteet, jousien korvakot, pohjaanlyöntikumit jne...

Mikä on siis oikea tapa tehdä toimiva alusta ?


Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.01.2007, 20:16
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Liiallisesta sisäänjoustosta on mutu tuntumalla se haitta että auto, etenkin korotettu, pääsee kallistumaan enemmän ja jos ei vaikka kaadu niin ainakin pito yläpuolen renkailla lähenee nollaa. Itse en satsaa sisäänjoustoon.

Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.01.2007, 20:43
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Samaa mieltä. Maltillisessa vehkeessä paras on likimain sama jousto molempiin suuntiin, mutta korotetuissa ja pitkillä joustoilla olevissa kikottimissa sisäänjoustosta on tingittävä. Rajoittaminen kannattaisi tehdä progressiivisilla rajoitinkumeilla.


T, Antti
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.01.2007, 20:48
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Seuraavaksi antti kertonee hinnan englantilaisille em. kumeille?

**************
Jussi ja Suzuki
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.01.2007, 20:56
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Heh heh, no kakkos-Discossa sattuu olemaan tommoiset, mutta niitäpä ei ole hyllyssä just nyt ... hinta on 9 e/kpl.


T, Antti
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.01.2007, 22:01
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Kerrotko tarkempia tietoja? Kumin korkeus? Kuinka pehmeä? Paljonkohan painuu ennenku toppaa täysin?

**************
Jussi ja Suzuki
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.01.2007, 22:13
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Täytyy mitata heti kun saan täydennystä.


T, Antti
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.01.2007, 19:37
MK MK ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.03
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 1.337
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Heh heh, no kakkos-Discossa sattuu olemaan tommoiset, mutta niitäpä ei ole hyllyssä just nyt ... hinta on 9 e/kpl.


T, Antti
Olisko mitään kuvaa saatavilla ennen mittoja? Olisi juuri sopivasti päivitys käynnissä rajoitinkumien osalta.

www.alanmiehet.com #2
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.01.2007, 10:19
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Tossa on semmoinen Suzukissa eikä ole siihenkään iso. Mittoja mulla ei ole käden ulottuvilla.

Kiinnitystä varten toisessa päässä on hahlo ja toisessa päässä pultinreikä, mutta voihan sen tuupata kiinni vaikka sähköliimalla, kun pohjalevy on sen verran iso. Kuvassa hahlopää on taivutettu U-mutkalle ja tuupattu RHS-palkin sisään ja toinen pää on kiinni M8-pultilla.

Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.01.2007, 16:23
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Toi onkin hiukan hauskan näköinen irrallaan. Pohjalevy ei ole tasainen, vaan reikäpäässä on Z-mutka. Tässä vähän mittoja (kaikki mm):
Kumin pohja 65 x 45
Kumin korkeus 65
Nännin osuus 17
Pohjalevyn leveys 65
Pohjalevyn pituus Z-mallisena 160 ja oikaistuna 180
Z-mutkan korkeus 30
Pohjalevyn paksuus 2

Tossa ylläolevassa kuvassa Z-mutka on oikaistu.


T, Antti
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 04.02.2007, 11:25
MK MK ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.03
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 1.337
Perusasetus

Nyt on sitten nuo kakkos-Discon kumekset kiinni. Samalla taakse tuli hieman edellisiä jousia lyhyemmät jouset, jotta sai hieman madallettua autoa. Nyt on entiseen verrattuna enemmän sisäänjoustoa ja hieman vähemmän ulosjoustoa. Jouset on myös jäykemmät ja nyt kun vielä muutan iskarin kiinnikkeet niin että iskari tulee melkein pystyyn niin aikaisemmin ilmennyt lievä huojuminen poistunee. Testaillaan nyt taas hetki ennen seuraavaa muutosta.


www.alanmiehet.com #2
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 04.02.2007, 11:46
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Onko tuosta nännistä mitään oikeaa hyötyä? Huomaako sitä? Edes kevyessä autossa?

**************
Jussi ja Suzuki
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Cherokee jousitus. COWBOY Tekniikka & Jutustelu 2 23.10.2007 20:49
hydrauli jousitus JV73 Tekniikka & Jutustelu 1 06.01.2007 21:06
parabooli jousitus upi7 Tekniikka & Jutustelu 2 06.10.2006 11:30
hj 61:sen jousitus? Tekniikka & Jutustelu 9 17.12.2005 23:57
Rangen jousitus Tekniikka & Jutustelu 2 01.01.2004 13:12


Sivu luotu: 19:12 (GMT +2).