![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() jousitus / alustakysymysmikä asia seuraavista on oikea mitoitustapa: 1. jousissa sisäänjoustoa mahdollisimman paljon, ulosjousto lyhyt. 2. jousissa ulosjoustoa mahdollisimman paljon, sisäänjousto lyhyt. 3. jousien sisäänjousto ja ulosjousto samanpituiset. Vastaus on tietenki selvä...sekä ulos- että sisäänjoustoa mahdollisimman paljon ja riittävästi...mutta käytännössä pitää tehdä kompromissi valintojen suhteen. Asiaa pitää varmasti jokaisen rakentajan miettiä jossain vaiheessa, tehdä valintoja, jotka vaikuttavat osien hankintaan ja loppupelissä osien kiinnityskohtien mitoituksiin. Iskarien liikepituus, kiinnityspisteet, jousien korvakot, pohjaanlyöntikumit jne... Mikä on siis oikea tapa tehdä toimiva alusta ?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Liiallisesta sisäänjoustosta on mutu tuntumalla se haitta että auto, etenkin korotettu, pääsee kallistumaan enemmän ja jos ei vaikka kaadu niin ainakin pito yläpuolen renkailla lähenee nollaa. Itse en satsaa sisäänjoustoon.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Samaa mieltä. Maltillisessa vehkeessä paras on likimain sama jousto molempiin suuntiin, mutta korotetuissa ja pitkillä joustoilla olevissa kikottimissa sisäänjoustosta on tingittävä. Rajoittaminen kannattaisi tehdä progressiivisilla rajoitinkumeilla.
T, Antti |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Seuraavaksi antti kertonee hinnan englantilaisille em. kumeille?
![]() ************** Jussi ja Suzuki |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Heh heh, no kakkos-Discossa sattuu olemaan tommoiset, mutta niitäpä ei ole hyllyssä just nyt ... hinta on 9 e/kpl.
T, Antti |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kerrotko tarkempia tietoja? Kumin korkeus? Kuinka pehmeä? Paljonkohan painuu ennenku toppaa täysin?
************** Jussi ja Suzuki |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Täytyy mitata heti kun saan täydennystä.
T, Antti |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
www.alanmiehet.com #2 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Tossa on semmoinen Suzukissa eikä ole siihenkään iso. Mittoja mulla ei ole käden ulottuvilla.
Kiinnitystä varten toisessa päässä on hahlo ja toisessa päässä pultinreikä, mutta voihan sen tuupata kiinni vaikka sähköliimalla, kun pohjalevy on sen verran iso. Kuvassa hahlopää on taivutettu U-mutkalle ja tuupattu RHS-palkin sisään ja toinen pää on kiinni M8-pultilla. ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Toi onkin hiukan hauskan näköinen irrallaan. Pohjalevy ei ole tasainen, vaan reikäpäässä on Z-mutka. Tässä vähän mittoja (kaikki mm):
Kumin pohja 65 x 45 Kumin korkeus 65 Nännin osuus 17 Pohjalevyn leveys 65 Pohjalevyn pituus Z-mallisena 160 ja oikaistuna 180 Z-mutkan korkeus 30 Pohjalevyn paksuus 2 Tossa ylläolevassa kuvassa Z-mutka on oikaistu. T, Antti |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on sitten nuo kakkos-Discon kumekset kiinni. Samalla taakse tuli hieman edellisiä jousia lyhyemmät jouset, jotta sai hieman madallettua autoa. Nyt on entiseen verrattuna enemmän sisäänjoustoa ja hieman vähemmän ulosjoustoa. Jouset on myös jäykemmät ja nyt kun vielä muutan iskarin kiinnikkeet niin että iskari tulee melkein pystyyn niin aikaisemmin ilmennyt lievä huojuminen poistunee. Testaillaan nyt taas hetki ennen seuraavaa muutosta.
![]() www.alanmiehet.com #2 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Onko tuosta nännistä mitään oikeaa hyötyä? Huomaako sitä? Edes kevyessä autossa?
************** Jussi ja Suzuki |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Cherokee jousitus. | COWBOY | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 23.10.2007 20:49 |
hydrauli jousitus | JV73 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 06.01.2007 21:06 |
parabooli jousitus | upi7 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 06.10.2006 11:30 |
hj 61:sen jousitus? | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.12.2005 23:57 | |
Rangen jousitus | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.01.2004 13:12 |