![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
||||
|
||||
![]() Vitara ruiskun säädöt, voimansiirron kolinat,vent--tiilien säätö... Eli ruisku ja venttiilit säädetään huomenna oikein merkkiliikkeessä ![]() Ruisku: Ruiskusta en saanut lukemaa ohmi-mittarilla kaasuläpän asentoanturin toisesta "potikasta". Liekö rikki ja menee vaihtoon.. näkee huomenna huollossa sitten. Lisäksi tyhjäkäynnin solenoidi antoi mielestäni liian pienen ohmi-arvon: (1.6 ohmia [miinus noin 0.4 ohmia mittajohdoista]) kun pitäisi olla muistaakseni yli 2.4 tms... Muut mitattavissa olevat vastusarvot olivat ok. Säätävät samalla ruiskun (eli varmaan lähinnä nuo anturien positiot tms.) Venttiilit: Raksuttavat jonkin verran vielä öljyjen vaihdonkin jälkeen... katsotaan sitten mitä tuolta löytyy. Tovottavasti ei nokka-akselivikaa. Voimansiirto: Joskus kun aavistuksen verran varomattomasti nostaa kytkintä vaihde päällä niin kolahtaa auton alla pikkaisen.. kokeilin käsin akseleista että missä voisi olla väljyyttä mutta sitä ei oikein selvästi löytynyt mistään muualta kuin takakardaanin eturistikosta, josko siitäkään (ei kokemusta). Ainakin kun "nosti" ko. kohdasta (kardaanista nivelen takapuolelta) niin huomasi väljyyttä, jota ei pystynyt paikantamaan että onko tosiaan ristikkonivel vai jakolaatikon akselin laakeri. Hmm... ehkäpä merkkiliike moisenkin ominaisuuden selvittää... Että kerrotaan kokemuksia huomisen jälkeen lisää! ![]() ..ja jos jollain on antaa hyviä vinkkejä asioihin niin hyvä! --- jamppa
|
|
||||
|
||||
![]()
No eipä ollut ihmeellinen huoltoreissu.
Venttiilit saatiin säädettyä, aavistuksen oli imuissa säätämistä, eikä nokka-akselikaan ollut kovin huonossa kunnossa. Ruiskusta senverran että totesipa huoltomies samaisen kaasuläpän asentoanturin olevan rikki.. Kaiken huippu on että suzukilta ei saa pelkkää anturia (lue: potikkaa) vaan siinä tulee kuulemma "puoli" runkoa ruiskulle mukana eli vähän niinkuin kaupan päälle se anturi. Hintaa olisi vaivaiset 430euroa (listahinta toki). Mutta että vähän siinä naurettiin myyjän kanssa käytäntöä että ei ole edullinen ei ![]() No, ei auta.. joku kaunis päivä otan säätimen irti ja teen sellaisen itse.. onhan korjausoppaassa arvot mitä sen pitäisi antaa ulos niin ei tuo niin vaikea voi olla. Voimansiirrosta.. ristikko on ok.. joko välystä perässä tai jakolaatikossa. -->> Onko perämutikka vitarassa säädettävissä ja kuinka helposti? Lisäksi kylmänä (aamuisin yleensä) ekat pari sataa metriä kuuluu jännää ulinaa... olisko joku laakeri. Täytyy tarkistella vielä oliko tässä autossa nippoja jota voidella... --- jamppa |
|
|||
|
|||
![]()
Ulina tulee todennäköisesti etunavoista, tyyppivika. Onneksi ei mitään kauhean vaarallista. Rasvanpuutetta holkeissa joiden läpi vetarit kulkevat. Erityisesti pakkasella antavat ääntä. Vetarit irti ja kunnolla rasvaa niin korjaantuu.
Hessu |
|
||||
|
||||
![]()
Minkälainen ruisku tossa sun koneessa on? Mulla olis tällainen paketti ylimääräisenä:
![]() 20k ajetusta G13BA koneesta. Koko roska lähtee vaikka 70 e + toim.k. |
|
|||
|
|||
![]()
Tuo voimansiirron kolina voi johtua takaperästä. Itellä vaihde päällä kun työnteli autoa edes-takas niin takaveto päällä auto liikkui huomattavasti, noin kymmenen senttiä. Samaten välillä kolahti oikein kunnolla kun alkoi peruuttamaan. Vaihdoin koko taka-akselin kun sellainen sattui tuossa olemaan ja loppui tuo ilmiö.
-e- |
|
||||
|
||||
![]()
Jep.. takaperähän se siellä kolistelee.. ei kuulemma ole kovin vakavaa vielä (huoltomies tarkisti). Eli ääni on melko pieni omassa vitarassa.. enempi se huolestuttaa isän vitarassa
![]() Ruisku näyttää hiukan erilaiselta kuin mitä meikällä... virittelen sen kaasuläpän potikan kuntoon joku kerta. Ei jaksa vaihtaa koko ruiskua ![]() Ulina: luulen tässä tapauksessa vähän että ääni ei tulisi etunavoista.. ajattelin vain että kun ulina kuuluu myös kun napalukot ovat free-asennossa.. ..kuuluu myös vauhdissa kun laittaa kytkimen pohjaan.. Mutta mutta.. nytpä ei ole enää kuulunut muutamiin päiviin (??) hehee.. olen joskus havainnut muissakin autoissa samantapaisia, enempi vähempi outoja/"normaaleja" juttuja kun keli lähenee nollaa ja pakkasta. Arvoitukseksi taitaa jäädä, kunnes kilahtaa ![]() Öhh..seuraavaksi pitäisi yrittää suojata moottoria jotenkin alapuolelta.. ihan vaan siis loskalta(/vedeltä).. mietin jo turkkilevyä mutta kun kuulin että on kallista, ajattelin että voisi kai tehdä parin milli pellistä pokkaamalla ja sitten maalit pintaan? Vai onko huono idea? Ainakin saisi sellaisen kuin haluaa kun itse tekee ![]() Vai onko tullut kellään vastaan alkuperäisiä vitara moottorisuojia? Itse en ole moisia vielä nähnyt. --- jamppa |
|
|||
|
|||
![]()
Moottorin suojana mulla on ainakin ihka alkuperäis lisävaruste, tuleepi siihen poikittaispalkkiin kiinni (siellä on mutterit jo tehtaalta) ja etupää niihin alatukivarsien kohtaalle ja sielläkin on valmiit reiät. Voin ottaa kuveja joutessani, nyt en mene ulos kun sataapi vettä ja piha loskassa.
-e- |
|
||||
|
||||
![]()
Unohtu tietenkin kysyä onko sulla mikä kone? 1.6? 8 vai 16-vent. kone? 1.6 8V:ssä pitäis kuvan mukaan olla samanlainen ruiskumokkula kun toi mun, mutta 16 tappisessa on jo monipiste systeemit.
1.6 8V: http://daniels.lumena.com/suzuki/Ima...6B_8V_hood.jpg 1.6 16V: http://daniels.lumena.com/suzuki/Ima...B_16V_hood.jpg |
|
||||
|
||||
![]()
Kappas vaan.. siis kyllä mulla on se 8-venttiilinen
![]() TPS on sellainen pieni musta muovimokkula, vähän tupakkiaskia pienempi, johon menee noin 15cm johto + päässä 6-napainen liitin ...öh..tutkinpa vähän että miten saan kuvan tänne liitettyä, hetkinen.. --- jamppa |
|
||||
|
||||
![]()
Heheee..onnistuipas.. öhh toivottavasti..
![]() --- jamppa |
|
||||
|
||||
![]()
Juu, täysin samanlainen potikka on toisella puolella mun mokkulaa. Liitin näyttää myös samanlaiselta 6-pinniseltä (4 piuhaa potikalle ja 2 suuttimelle).
Tuosta saisit uuden potikan ja muita varaosia kun mä en tolla paketilla mitään tee. Paketti kun ei ole täydellinen että voisi heittää kaasarin tilalle ja näin hankala myydä. Puuttuu MAP ![]() Lasketaan hintaa niin että saat ton potikan 60e + tk (osat on espoossa) ja loput rojut tulee kaupan päälle ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Onko siinä tyhjäkäyntisolenoidi (ISC) myös?
Ja onko TPS ja ISC ehjiä? Jos näin on niin saat 40e koko läjästä ![]() ![]() Tuo hinta sen vuoksi kun ei itselläkään ole käyttöä muille osille ko. läjässä, harmi. Mutta mitäs tarkoitit tuolla megasquirtilla, eli mikä se on? --- jamppa |
|
||||
|
||||
![]()
Onko sulla kuvaa minkälainen toi sun tyhjäkäynninsäädin on?
Tuossa mun ruiskussa on tällainen ratkaisu eli kylmällä virtaa ilmaa kaasuläpän ohi tuon pitkulaisen rungon osuuden kautta (mun kuvassa ilmanputsarin pannan kohdalla ja suuntaisesti). Siinä on perustermari jossa virtaa jäähdytysneste ja kun on tarpeeksi lämmintä menee putki tukkoon. Lisäksi tuo oranssi solenoidi, mikä näkyy tuossa sunkin kuvassa lähimpänä jakohihnaa ohjaa tuossa mun kuvassa näkyvää "kelloa" (polttoaine putken vasemmalla puolella). Se pitää läppää hieman avoimena ja kun solenoidi avautuu imaisee se alipaineella läpän kiinni kokonaan (syytä tähän en tiedä, moottorijarrutus, tms?!). Muuta tyhjäkäyntiin liittyvää en tuosta paketista ole löytänyt... Megalla tarkoitan tuollaista tee-se-itse ruiskunohjausta (http://www.megasquirt.info). Ei ole tule pahan hintaiseksi laittaa ja ohjeistustakin löytyy runsaasti. Mulla löytyy suikasta tuollainen Bosch:n ruiskulla, jonka takia tämä mun setti on myytävänä ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole vielä kuvatusta isc:stä.. Se on kuitenkin sähköinen (muistaakseni kai) ja siihen menee sähköjohto.. sijainti on kaiketi sama kuin tuossa sinun kuvassa tuo "kuparin värinen" putki rungon yläosasta laatikon päälle (noin 15cm?).
Onko sulla tuossa putken päässä se termari? Ja mihin se menee? Meneekö ruiskun rungon alaosaa jossa esim kiertäisi vesi? Ajattelin että josko löytäisin itseltä samaisen termarin reiän johon tuo sopisi ![]() Lähellä jakohihnaa olevat kaksi solenoidia ohjaavat alipainetta.. toinen ainakin on EGR:n ohjausta.. josko toinenkin siihen jotenkin liittyi, en ole varma. Suomessa kun ei tuota typpeä muistaakseni mitata niin EGR on turha kapistus siinä mielessä, monihan sen nykäiseekin kokonaan pois..turhaa karstoittamasta. Amerikassa se mitataan... Tosin aikakin monasti hoitaa tehtävänsä, eli jos EGR-venttiiliä ei puhdista ikinä niin sehän jysähtää jumiin helposti vanhassa autossa... Oman auton malli on muuten sidekick ja mailimittarilla (amerikan vientimalli), liekö sen vuoksi mahdollisesti erilaisia ratkaisuja. --- jamppa |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ruiskun suuttimet | Pafo | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 03.09.2007 23:34 |
M: Suzuki vitara/grand vitara "levikkeet" | rocky4x4 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 14.04.2007 18:07 |
jeepin kolinat | audiopro | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 28.12.2005 00:45 |
Turon kolinat? | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 16.12.2005 16:46 | |
bj:n syöttöpumpun säädöt... | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 26.11.2004 17:16 |