Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.09.2006, 19:29
tikpe:n Avatar
tikpe tikpe ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.04
Sijainti: Pöljä, Finland.
Viestit: 179
Perusasetus

Diesel ja tuplaturbotus


Tulipa tuossa vissiin saunottua viikonloppuna liikaa kun tuli mieleen että laittaas tuohon king capiin pikku turbon nykyisen kaveriksi. Niin pirssi on siis vm-90 jossa on terranon tekniikka. Ahdot nousee metsäkäyttöön (ja trailerin vetoon) turhan myöhään. Eli kun sattuu vielä olemaan hyllyssä ihi:n pikkuinen puhallin hukkaportilla niin siitä se ajatus sitten lähti.

Tietysti joku voisi ehottaa juuttuva anteeks muuttuvaajoituksista puhallinta mutta kun ne maksaa rahaa ja ei valmiissa ole mitään mieltä.

Eli onko kukaan veijari viritellyt kahta puhallinta riisselin kylkeen? Ajatus olisi että turbot olisi kytketty rinnan ja kun pikkuturbo saavuttaa 1bar paineen niin sen hukkaportinkin kautta menisi kaasut isommalle turbolle lisäksi.

Pienemmällä puhaltimella olisi toive saada paineet heti tyhjäkäynniltä. Uusissa pösöissä näyttää olevan pariturbo tekniikkaa ja kovasti niissä on laaja vääntökäyrä. Tosin osaltaan nissä varmaan apuja on siitä hillittömästä määrästä muutakin "turhaa" elektroniikkaa.

-"Miten kaavas mopolla piäsöö..?"-

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.09.2006, 19:33
Latekki Latekki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.08.05
Sijainti: tuusula finland
Viestit: 394
Perusasetus

kaverilla mermeri .jossa remmi ja solmu. ja kyllhän tuo sillä ajelee...ja mopollahan pääsee niin pitkälle kun on soppaa.

-Ai pehmeetä vai ? Siin on toi maanvetovoima vaan vähän kovempi
-


Edited by - Latekki on 11/09/2006 20:36:48
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.09.2006, 20:26
sds500 sds500 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.08.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 194
Perusasetus

Sellaisen onkelman tuon tyyppinen toteutus tuo mukanaan, että ahtaessaan yhteiseen imusarjaan ei taida paineet paljon nousta, koska sen isomman turbon kompurapuoli vuotaa paineen väärään suuntaan...
Tuossa mainitussa pösön systeemissähän turbot taisivat olla saman kokoisia ja ylempänä vain otettiin toinen rinnalle, ja painepuolella on venttiili, joka suljetaan kun vain toinen ahtaa (tämä oli muistinvaraista...)

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.09.2006, 20:41
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Laittaa ne turbot hönkimään sarjaan, pienempi syöttää ilmaa isompaan.

http://www.atsdiesel.com/ATSWebsite/HIWCompounds.asp



Heikki H.

FJDC
Montenegros #21
==================================================
Chevrolet K5 Blazer 307+TH350+NP205+D60+14FF

Edited by - 4x4_76 on 11/09/2006 21:42:45
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.09.2006, 06:24
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.876
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Laittaa ne turbot hönkimään sarjaan, pienempi syöttää ilmaa isompaan.
Eikös tuon VW TSi moottori toimi juuri tuolla periaattella? Siinä tais olla myös yhdistetty pakokaasuturbo ja mekaaninen turbo.

-- Elämä ilman nelivetoa on turhaa --

Nerd-O
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.09.2006, 07:02
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Lainaus:
quote:Laittaa ne turbot hönkimään sarjaan, pienempi syöttää ilmaa isompaan.
Kyllä noissa valmiissa sarjoissa ja sovelluksissa nimenomaan isompi syöttää ilmaa pienempään (kuten kuvasta näkyy).

Jos oikein väkevän vehkeen haluaa, voi laittaa vielä ilokaasutkin helpottamaan matalilla kierroksilla:

www.cumminsracing.com


Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.09.2006, 07:31
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Kahden ahtimen sovittaminen moottoriin on aika kinkkinen juttu, eli ihan helpolla et saa aikaan toimivaa ratkaisua. Mahdollista se on mutta vaatii paljon sovittamista, säätämistä, kokeilua....

Liikkuva jääkaappi rules....
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.09.2006, 08:01
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Kyllä noissa valmiissa sarjoissa ja sovelluksissa nimenomaan isompi syöttää ilmaa pienempään (kuten kuvasta näkyy).
Ok. Puol nukuksissa ku lukee lontoota ni ei ajatus pysy mukana.

Heikki H.

FJDC
Montenegros #21
==================================================
Chevrolet K5 Blazer 307+TH350+NP205+D60+14FF
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.09.2006, 09:49
tikpe:n Avatar
tikpe tikpe ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.07.04
Sijainti: Pöljä, Finland.
Viestit: 179
Perusasetus

Niin eli kun kyseessä on kuitennii käyttöpeli olis tuo muuttuva-ajoituksinen puhallin siis järkevin vaihtoehto? Tietysti tuo pieni roots-ahdin turbon kaverina voisi olla helpommin toteutettavissa..sellainen olisi vielä hyllyssäkin. Mitenkähän sen koko kun tilavuutta en osaa sanoa mutta se on ollut käytössä 2l escortissa kiihytys käytöllä. On varmaan turhan iso, itse ruuvit ovat kaksilapaiset, mutta pitänee tuo tilavuus mittailla.

-"Miten kaavas mopolla piäsöö..?"-
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.09.2006, 10:25
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Helpoin ja varmin vaihtoehto lienee hankkia muuttuvageometrinen ahdin. Sopivan kokoinen ahdin antaa kivasti lisää alavääntöä. Onhan tässäkin vaihtoehdossa oma säätämisensä (ruiskutus, ahtimen siivet) mutta homma on paljon helpompi tehdä verrattuna kahden ahtimen systeemiin.

Äkkiseltään veikkaisin, että tuo roots-ahtimesi on liian iso. On kuitenkin sovitettu 2-litraseen koneeseen liki maksimikierroksille, tai ainakin aika korkeille pyörimisnopeuksille. Sun tapauksessa roots-ahtimen pitää "herätä" tuottamaan ahtopainetta varsin pienillä kierroksilla.

Liikkuva jääkaappi rules....
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.09.2006, 10:55
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Eikös tuon VW TSi moottori toimi juuri tuolla periaattella? Siinä tais olla myös yhdistetty pakokaasuturbo ja mekaaninen turbo.
http://www.vw.fi/VV-Auto/VW3.nsf/0/8...0?OpenDocument

"Mekaaninen ahdin kytkeytyy magneettikytkimen avulla toimintaan vain tarvittaessa eli käytännössä pienemmillä kierroksilla ja suurella kuormalla, jolloin se nostaa ala-alueen vääntöä. Kierrosten lisääntyessä pakokaasuturbiini liittyy mukaan. Kierrosluvun kasvaessa mekaaninen ahdin kytkeytyy kokonaan pois ja moottori toimii normaalin turbokoneen tavoin. Hyötysuhde ja vääntömomentti pysyy näin mahdollisimman suurena kaiken aikaa."

Siellä on kans flash -aminaatio, jossa on kansantajuisesti esitetty koko systeemi.


____________________________________
- eskimo

OffRoad Kainuu, SLCK #110, Komk OffRoad team

Edited by - komk on 12/09/2006 11:59:58
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.09.2006, 16:29
swamber:n Avatar
swamber swamber ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 05.09.03
Sijainti: Vihanti, Finland.
Viestit: 680
Perusasetus

Mulla on tommonen garretin 2556v ropeli patikan konneesa. Vääntöalue kasvaa tosi paljon, rupiaa kiskoon suunnilleen heti tyhyjäkäynniltä. Saattasin innostua myymään tuon turbon jos laitan itelle erilaisen, huollettu n, kuukausi takaperin.
http://static.petrisimolin.com/galle...mber-gt25v.jpg

Kyllä lähtee?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
CJ7 Diesel blomi Tekniikka & Jutustelu 12 20.12.2007 18:34
m: 6.2 diesel jeepwillys O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 11.10.2007 18:44
M:K-750 -67 (900 diesel) jp-suzuki O/M/V Muut 5 10.06.2007 11:41
m: LR ser III 109 diesel 73 Traveler O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 25.03.2006 21:17
2-t diesel -P- Tekniikka & Jutustelu 15 12.02.2006 11:41


Sivu luotu: 05:23 (GMT +2).