![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Diesel ja tuplaturbotusTulipa tuossa vissiin saunottua viikonloppuna liikaa kun tuli mieleen että laittaas tuohon king capiin pikku turbon nykyisen kaveriksi. Niin pirssi on siis vm-90 jossa on terranon tekniikka. Ahdot nousee metsäkäyttöön (ja trailerin vetoon) turhan myöhään. Eli kun sattuu vielä olemaan hyllyssä ihi:n pikkuinen puhallin hukkaportilla niin siitä se ajatus sitten lähti. Tietysti joku voisi ehottaa juuttuva anteeks muuttuvaajoituksista puhallinta mutta kun ne maksaa rahaa ja ei valmiissa ole mitään mieltä. Eli onko kukaan veijari viritellyt kahta puhallinta riisselin kylkeen? Ajatus olisi että turbot olisi kytketty rinnan ja kun pikkuturbo saavuttaa 1bar paineen niin sen hukkaportinkin kautta menisi kaasut isommalle turbolle lisäksi. Pienemmällä puhaltimella olisi toive saada paineet heti tyhjäkäynniltä. Uusissa pösöissä näyttää olevan pariturbo tekniikkaa ja kovasti niissä on laaja vääntökäyrä. Tosin osaltaan nissä varmaan apuja on siitä hillittömästä määrästä muutakin "turhaa" elektroniikkaa. ![]() -"Miten kaavas mopolla piäsöö..?"-
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
kaverilla mermeri .jossa remmi ja solmu. ja kyllhän tuo sillä ajelee...ja mopollahan pääsee niin pitkälle kun on soppaa.
-Ai pehmeetä vai ? Siin on toi maanvetovoima vaan vähän kovempi - Edited by - Latekki on 11/09/2006 20:36:48 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Sellaisen onkelman tuon tyyppinen toteutus tuo mukanaan, että ahtaessaan yhteiseen imusarjaan ei taida paineet paljon nousta, koska sen isomman turbon kompurapuoli vuotaa paineen väärään suuntaan...
Tuossa mainitussa pösön systeemissähän turbot taisivat olla saman kokoisia ja ylempänä vain otettiin toinen rinnalle, ja painepuolella on venttiili, joka suljetaan kun vain toinen ahtaa (tämä oli muistinvaraista...) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Laittaa ne turbot hönkimään sarjaan, pienempi syöttää ilmaa isompaan.
http://www.atsdiesel.com/ATSWebsite/HIWCompounds.asp ![]() Heikki H. FJDC Montenegros #21 ================================================== Chevrolet K5 Blazer 307+TH350+NP205+D60+14FF Edited by - 4x4_76 on 11/09/2006 21:42:45 |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
-- Elämä ilman nelivetoa on turhaa -- Nerd-O |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos oikein väkevän vehkeen haluaa, voi laittaa vielä ilokaasutkin helpottamaan matalilla kierroksilla: www.cumminsracing.com |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kahden ahtimen sovittaminen moottoriin on aika kinkkinen juttu, eli ihan helpolla et saa aikaan toimivaa ratkaisua. Mahdollista se on mutta vaatii paljon sovittamista, säätämistä, kokeilua....
Liikkuva jääkaappi rules.... |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Heikki H. FJDC Montenegros #21 ================================================== Chevrolet K5 Blazer 307+TH350+NP205+D60+14FF |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Niin eli kun kyseessä on kuitennii käyttöpeli olis tuo muuttuva-ajoituksinen puhallin siis järkevin vaihtoehto? Tietysti tuo pieni roots-ahdin turbon kaverina voisi olla helpommin toteutettavissa..sellainen olisi vielä hyllyssäkin. Mitenkähän sen koko kun tilavuutta en osaa sanoa mutta se on ollut käytössä 2l escortissa kiihytys käytöllä. On varmaan turhan iso, itse ruuvit ovat kaksilapaiset, mutta pitänee tuo tilavuus mittailla.
-"Miten kaavas mopolla piäsöö..?"- |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Helpoin ja varmin vaihtoehto lienee hankkia muuttuvageometrinen ahdin. Sopivan kokoinen ahdin antaa kivasti lisää alavääntöä. Onhan tässäkin vaihtoehdossa oma säätämisensä (ruiskutus, ahtimen siivet) mutta homma on paljon helpompi tehdä verrattuna kahden ahtimen systeemiin.
Äkkiseltään veikkaisin, että tuo roots-ahtimesi on liian iso. On kuitenkin sovitettu 2-litraseen koneeseen liki maksimikierroksille, tai ainakin aika korkeille pyörimisnopeuksille. Sun tapauksessa roots-ahtimen pitää "herätä" tuottamaan ahtopainetta varsin pienillä kierroksilla. Liikkuva jääkaappi rules.... |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
"Mekaaninen ahdin kytkeytyy magneettikytkimen avulla toimintaan vain tarvittaessa eli käytännössä pienemmillä kierroksilla ja suurella kuormalla, jolloin se nostaa ala-alueen vääntöä. Kierrosten lisääntyessä pakokaasuturbiini liittyy mukaan. Kierrosluvun kasvaessa mekaaninen ahdin kytkeytyy kokonaan pois ja moottori toimii normaalin turbokoneen tavoin. Hyötysuhde ja vääntömomentti pysyy näin mahdollisimman suurena kaiken aikaa." Siellä on kans flash -aminaatio, jossa on kansantajuisesti esitetty koko systeemi. ____________________________________ - eskimo OffRoad Kainuu, SLCK #110, Komk OffRoad team Edited by - komk on 12/09/2006 11:59:58 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on tommonen garretin 2556v ropeli patikan konneesa. Vääntöalue kasvaa tosi paljon, rupiaa kiskoon suunnilleen heti tyhyjäkäynniltä. Saattasin innostua myymään tuon turbon jos laitan itelle erilaisen, huollettu n, kuukausi takaperin.
http://static.petrisimolin.com/galle...mber-gt25v.jpg Kyllä lähtee? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
CJ7 Diesel | blomi | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 20.12.2007 18:34 |
m: 6.2 diesel | jeepwillys | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 11.10.2007 18:44 |
M:K-750 -67 (900 diesel) | jp-suzuki | O/M/V Muut | 5 | 10.06.2007 11:41 |
m: LR ser III 109 diesel 73 | Traveler | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 25.03.2006 21:17 |
2-t diesel | -P- | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 12.02.2006 11:41 |