Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.04.2007, 21:57
Stenax Stenax ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.02.07
Sijainti: Vaasa, .
Viestit: 17
Perusasetus

Bertan syöttöpumpun aikaistaminen


Kun kävin mittauttamassa BJ:n pakokaasuja (meni rimaa hipoen läpi) minulle kerrottiin, että savuttaminen johtuu siitä kun pumppu on myöhässä. Onko kellään kokemusta pumpun aikaistamisesta kotikonstein. Onkohan kuinka suuri operaatio?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.04.2007, 07:24
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Löysätään pari kierrosta pumpun kiinnitys pultteja (3 kpl) ja väännetään sorkkaraudalla tms. pumpun yläpäätä poispäin lohkosta.
Muutama milli vaikuttaa jo paljon.

Itte kyllä tarkastaisin ensin suuttimet ennen kuin ajoituksia rassaisin.



____________________________________
- eskimo

OffRoad Kainuu, SLCK #110
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.04.2007, 20:03
Stenax Stenax ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.02.07
Sijainti: Vaasa, .
Viestit: 17
Perusasetus

OK Kiitos paljon!

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.10.2007, 20:22
Stenax Stenax ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.02.07
Sijainti: Vaasa, .
Viestit: 17
Perusasetus

Pumpun vääntäminen olikin aika tehokas tapa saada hyväksytty päästömittausarvo. Ennen raja-arvon (3) molemmin puolin. Pumpunvääntötempun jälkeen päästiin tasoon 2,1-2,3. Suunnat meni kuitenkin niin, että aikaisemmaksi kun pumppua käännettiin lähemmäs lohkoa (moottori 1B-64). Ilmeisesti bertoissa rupeaa ajan myötä pumppu jostakin syystä jättämään. Mitenkä tuo ajoituksen säätö pitäisi oikeaoppisesti tehdä, kun tuskin pumpun kääntäminen on valmistajan tarkoittama säätökonsti?

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.10.2007, 07:19
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Tuolla kääntämisellä suhteessa lohkoon se varsinainen säätö tehdään, mutta että oikean kohdan saisi mitattua pitää jo olla vähän apuvälineitä.

Yksi suutinputki otetaan pois ja laitetaan ns. joutsenkaula (katkaistu vino putki) tilalle, ja käännetään moottoria ja katsotaan milloin pumpusta alkaa nousta nestettä ja suhteutetaan se kampiakselin päässä olevan limpun merkin asentoon.

Näyttäisi www.birfield.com olevan edelleenkin poissa toiminnasta, siellä olisi ollut aiheeseen liittyviä tehtaan moottorikäsikirjoja tikitaalisessa muodossa.

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.10.2007, 10:50
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Homma on ihan simppeli, jostakin vanha suutinputki ja se sahalla poikki ja viilalla siistiksi (helpottaa pisaran muodostumista), sitten ykkösen putki irti ja "viritys" kiinni. (HUOM! Harvinaisissa malleissa joutuu ottamaan paineventtiilin irti ja takaiskuventtiilin poistamaan!!!! EI PAHA HOMMA)

Sitten moottorin ajoitus kohdalleen (eli ilmoitettu ennakko kampiakselille) ja runkkupumpulla painetta masiinaan --> nyrkkisääntönä 3-4 tippaa/sek ja ajoitus on paikoillaan. JOS suuttimille ei ole tehty mitään remonttia niin sitten olisi 5-7tippaa sopiva ajoitus.

JA KAIKKI PITÄÄ OLLA EHDOTTOMAN PUHDASTA (pumpun ja suuttimien osien normivälykset 1/1000mm!!!!! Kun on väljä ja loppu, niin välys 2/1000mm!!!)

$ $ $ /// Jos se ei satu, niin ainakin se maxaa!!! /// $ $ $
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.10.2007, 10:53
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Niin ja unohtu mainita...
Savutushan on tuota PALAMATONTA polttonestettä, jotenka perusasiat kuntoon (venttiilivälykset, suodattimet ym...) Sitten kannattaa laittaa ajoitus, ja edelleen sauhuaa niin uudet ruiskut...

$ $ $ /// Jos se ei satu, niin ainakin se maxaa!!! /// $ $ $
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.10.2007, 15:42
Stenax Stenax ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.02.07
Sijainti: Vaasa, .
Viestit: 17
Perusasetus

Ilmeisesti tuo pumpun aikaistamistarve johtuu jakopäässä olevan ajoituksen säätävän systeemin jousien väsymisestä. Pumpun vääntäminen onkin helpompi toimenpide kuin jakopään purkaminen, -ainakin niin kauan kun pumpun kiinnitysreissä vielä on pelivaraa.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
patrollin syöttöpumpun vaihto petrool Tekniikka & Jutustelu 9 07.11.2007 17:04
hj syöttöpumpun ennakon säätö? Jani E Tekniikka & Jutustelu 1 14.10.2007 17:04
syöttöpumpun säätö BJ...s turpolaattori Tekniikka & Jutustelu 1 11.05.2007 20:53
O:Turbo Patrollin Syöttöpumpun!! (3.3TD) PatrolAss O/M/V Muut 4 17.01.2005 16:31
bj:n syöttöpumpun säädöt... Tekniikka & Jutustelu 5 26.11.2004 17:16


Sivu luotu: 20:29 (GMT +2).