![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|||
|
|||
![]() Dacia Duster avainkortti !Dacia Dusteri extreme 2024 ostettu. On siis samanlainen, kuin 2023 myydyt, ja kait aikaisemmatkin. Vaihtelee itsekseen handsfree-toimintaa ja avainkortista ohjelmoitavaa ovien avausta. Myös vaihtelee ns. tervetulovalojen käyttöä. Noin joka viides kerta mennessä tallille, palaa valot, ja ovet ovat lukossa, mutta takaluukku aukeaa, ja sen jälkeen ovetkin. Olen huomioinut sen tyhmyyden, kun avaamisnappia tai sulkemisnappia painaa yli 2 sekuntia, niin kytkee handsfreetoiminnan päälle, tai pois, joten siitä ei ongelmat johdu. Onko muilla vastaavia avainkorttiongelmia ? Olis kiva saada vastauksia, kun ne ei huollossa ymmärrä kuitenkaan ! Muuten olen Dusteriini tyytyväinen.
|
|
||||
|
||||
![]()
Oletko sattumoisin huomannut eroa tuossa sen suhteen että kummasta suunnasta ajokkia lähestyt, tai kummin päin se on siellä tallissa? Ja eikö ovet oikeasti aukea silloin kun mene kuskin tai pelkääjän oven luo ilman sitä rontin aukomista? Varsinaisestihan sitä handsfreetoimintaa ja sen päälläoloa hallinoidaan sieltä ajoneuvoasetuksista (näytön vasen alareuna, auton ja rattaan kuva), äänimerkki ovien lukkiutuessa kun autolta on lähtenyt, meneekö ovet automaattisesti lukkoon ajonaikana Etc.
Esiintyykö omituisuuksia molemmilla korteilla? Itsellä nimittäin toinen silloin aluksi välillä perseili siten että kortin joutui kaivamaan taskusta ja avata ovet napista, mutta tointui kun vaihtoi pariston. Yksi mikä kannattaa huomioida, että puhelin saattaa häiritä kortin toimintaa. Tästä mainita ohjekirjassakin. Itsellä joskus tätä tehnyt jos samassa taskussa ja puoliskolla jos puhelin ollut kortin kanssa samassa pikkuriikkisessä käsväskyssä. Tosin silloin se vain on jättänyt avaamatta, tai lukitsematta.
|
|||
|
|||
![]()
Selvennän vielä, jotta en käytä handsfreetä, vaan availen ja suljen korttia painamalla ovet. Se handsfree on ihan hanurista. Kun toin eka kertaa auton talliin, ja tapani mukaan kierrän aina auton mennen tullen, ja tsekkaan mm. renkaat. Hirvee pauke kun lukot aukes ja sulkeutui yhtenään. Peilit meni edestakaisin samaa tahtia lukkojen kanssa. Peilit sai sentään pysymään paikallaan napista. Myös kun menen talliin, pitää muistaa jättää auton ovi auki tallin oven avaamisen ajaksi. Muuten riemastuu, vilkuttelee valoja ja soittaa torvea. Sitä ominaisuutta ei kuulemma saa pois mistään. Eli sateella sammutan moottorin tallin ovien avaamisen ajaksi. Toi toisen kortin kokeilu tuli itselläkin mieleen. Pitänee tehdä se. Mutta toi tulosuunta on tosiaan muuttunut täysin päinvastaiseksi talossa tehtävien suurten ulkoremonttien vuoksi. Vanhemmissa Dacian ohjekirjoissa on paljon enemmän säätömahdollisuuksia, vaikka niissä ei ole välttämättä edes näyttöä. Mun Dusterissa ei auton asetuksissa kovin montaa ruksivaihtoehtoa ole. Kun avaan ovet, ja auto tööttäilee, niin tiedän että se on taas itse muuttanut rukseja näytössä. Olen vaihtanut handsfreen ja korttikäytön välillä sekä kortista, että näytöstä. Ja toi kortti ja puhelin lähekkäin on myös totta. Niin farkkujen taskuissa, kuin ajaessa autossa jossa puhelin siirtyy aina takataskusta siihen käynnistysnapin alla olevaan koteloon. Pitääpä testata noita antamiasi vinkkejä. Kiitos niistä.
|
|
||||
|
||||
![]()
Aa, luulin että se ei siis tahdo toimia. Onpa kumma jos se itsekseen itsensä aktivoi, vaikka valikosta pois päältä.
![]() Lainaus:
![]() Tuossa viime talvena erään vanhemman herrasmiehen kanssa juttelin (oli sillä hetkellä kyllä uudehkolla arvokkaamman oloisella Mersulla liikenteessä, mutta hällä ollut 4 Dusteria jahti/koira-autoina ja ensimmäinen silloin kun maahantuonti aloitettiin) sanoi että ainakin 2022 Extremessä (-22 tuo "Extreme" oli spessu versio kaikilla kilkkeillä ja hupsutteluilla, tunnistaa ulkoa helposti siitä että "Duster" tekstit oranssit ja peilit mustat ja oranssi straippi. Sisältä että oranssia raittaa siellä täällä ja puolinahkojen tikkaukset oranssit. -23 & -24 Extreme ylin varustelutaso erinäisin muutoksin) tuon suh`t perseestä tietyissä tilanteissa (kerrostalon parkkiksella auto lämpiämään ja lyöt oven "Hi-Hi!" kiinni saattelemana ja ryhdyt skrabaamaan jonkun ikkunan alla klo. 04) olevan ominaisuuden kyllä kuulemma kykenisi deaktivoimaan, kuten itseäni enemmän vituttavan ominaisuuden eli automaattisen takalasin pyyhinnän. Kun tuulilasin pyyhkimisen jälkeen laitat pakin 40s. sisään. Oli se jäässä, tai vaikka vain hiekkainen soratin jäljiltä. Samoin etäkäynnistyksenkin saisi ohjelmoimalla noihin minkä kortista se ominaisuus (muualla on mailmassa näitä on) puuttuu, saisi siihen siten että kun painaa pidempään kortista "valot päälle" nappulaa mikäli vaihde vapaalla ja känkkä tarpeeksi vedettynä. Ja edelleen hän kertoi että maahantuoja ei moisiin ryhdy, jos edes osaisikaan, niin takuut olisi lepo silloin kun softaa sörkitty ilman valtuutuksia. Noh, ymmärrettävää kyllä. Ja jos on ottanut 5v. takuulla, niin harmittaisihan tuo. Tiedä sitten, mutta vakuuttavan oloinen herrasmies tämä oli, ja tuntui että ihan oikeasti tiesi asioista mistä puhui...
|
|||
|
|||
![]()
Joo, tää mun Dusteri on kans Extreme. On kupariset peilit, ja korkeuskäyrillä varustetut matot ja ovenpielet. Mutta tietokoneessa auton asetuksissa vain viisi on-off valintamahdollisuutta. Ja niitäkin se vaihtelee mielensä mukaan. Oli tänään tunnin aika myyjän pajalla ko. ongelmien vuoksi. 2,5 tuntia tutkivat autoa. Tulos: Ilmoitamme valmistajalle ja kysymme neuvoa. Palaamme asiaan. Jotta silleen. Elän toivossa. Eihän Jimny LCV:n lämmitettävät peilitkään kestäneet kuin puoli vuotta samalla liikkeellä. Kun vihdoin uskoivat, jotta johdotukset on valmiina. Eli auto oli tarkistettavana ennen peilien asennusta. Muuten eivät olisi asentaneet ollenkaan.
Nyt on myös kolmasti lukinnut ovet ajon aikana. Ja tietysti muuttanut tietokoneasetukset tämän salliviksi. Edelleen ihmettelen, kuka insinööri on keksinyt avaamis- ja sulkemisnappiin asetuksen, joka 2 sekunttia painaessa asentaa tai poistaa handsfreen. Itselläni tämä ei ole aiheuttanut näitä ongelmia. Kerron lisää, kun kutsuvat uudelleen pajalle. Muuten olen edelleen tyytyväinen Dusteriini ! |
|
|||
|
|||
![]()
Joo, nyt olen testannut enemmän. Jos painan auki tai kiinni nappulaa, joka ei ole kosketusnäppäin, varttisekunnin, niin homma toimii. Mutta se on kaukana ohjekirjojen kertomasta kahdesta ja viidestä sekunnista. Ja edelleen ihmettelen James Bondimaisia ovien lukkiintumisia ajon aikana. Ja koskaan ei voi olla varma, ovatko ovet lukossa. Odottelen edelleen maahantuojan vastausta ko. ongelmaan. Kyllä 34000,00 euroa maksava auto pitäisi toimia. Muute Duster toimii hienosti.
|
|
|||
|
|||
![]()
Dusterista en tiedä, mutta tuohan se onkin huvittavaa autoissa, joissa on avaimeton sisäänkäynti (keyless entry). Perinteinen kahvasta kokeileminenhan ei toimi, koska silloin ovi aukeaa. Ainakin pitäisi ensin viedä avain kantaman ulkopuolelle tai kääriä folioon ja mennä foliohattuna kokeilemaan ilman sitä.
![]() EDIT: Lainaus:
![]() Viimeksi muokannut nemola : 31.08.2024 08:49 |
|
|||
|
|||
![]()
Joo, auton asetuksista olen poistanut sekä handsfreen, että tuon ajon aikana lukituksen. Vaan tämäpä kilauttaa ajon aikana lukot päälle, ja muuttaa asetuksen. Samoin jos painaa puoli sekunttia avaus tai lukitusnappia, ni tööttää,vilkuttelee valoja, ja vaihtaa asetukset. Nyt sen kanssa voi jo elää, mutta molempia käsiä tarvitaan, jotta saa tarpeeksi nopean kosketuksen nappiin.
Ja tosiaan testaaminen oli aika leikkiä, kun sai sitä korttia viedä kauemmaksi, ja sitten kokeilemaan ovia. Eipä ole myyjäliikkeestä vielä kuulunut mitään. |
|
||||
|
||||
![]()
Kysele maahantuojalta aiheesta, selkeästi kun on viasta kyse. Luulisi että sitä kautta myyjääkin vähän prässättäisiin asian hoitumattomuuden johdosta.
|
|||
|
|||
![]()
Vein niille A-nelosen täyteen kirjoitetettuna, kun valitin viasta. Kutsuivat jonkin asiantuntijan paikalle tutkimaan autoa. Ja tosiaan Jimnyn lämmitettäviä peilejä kyselin kahden viikon välein puoli vuotta. Ja ne minä sentään maksoin itse viimeistä euroa myöten. Silti kesti. Ei kauheen suuria odotuksia ole nyt, kun vielä pitäisi mennä takuuseen.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tuo takuu ja maahantuoja juurikin se pointti.
|
|||
|
|||
![]()
Jos et halua käyttää auton handsfree toimintoa niin estä se puhelimesta. Helppoa. Sä voit luurista valita mitä sä sallit sen tehdä. Menet sinne bluetooth asetuksiin, valitset sieltä sen dacia autoradion ja estät sieltä ne puhelut. Sen jälkeen sillä voi vaan mediaa toistaa ja auto ei voi mitään sille. Itse tehnyt tuon useamman bluetooth kaiuttimen kanssa kun ne aina kuvittelee olevansa niin fiksuja, että jengi käyttäisi niitä muka handsfree käytössä.
|
|
||||
|
||||
![]()
Ei taida nyt puhelimet/puhelut tai bluetooth liittyä aiheeseen mitenkään, vaan "handsfree" avainkortista lähinnä kyse...
|
|||
|
|||
![]()
Joo, handsfree avainkortista nimenomaan kyse. Ja ovien sulkemisesta kortin nappia painamalla. Huomenna menee autoliikkeen pajalle koodattavaksi. Ohjelmat uusiksi, ja päivitykset myös. Kerron sitten lisää.
|
|
|||
|
|||
![]()
Joo, neljä tuntia koodattiin ja ohjelmoitiin. Ei muutosta. Lähettävät tulokset Ranskaan, ja kolmen viikon päästä uusiksi. Onneksi on takuu.
Olen edelleen hyvin tyytyväinen Dusteriini. |
|
|||
|
|||
![]()
Joo, taas koodattiin ja tutkittiin. Nyt 9 tuntia . Kolmasti ollut jo tutkittavana, 3 tuntia, 4 tuntia ja nyt siis 9 tuntia. Ensimmäiset 3 ja 4 tuntia notkuin korjaamolla odottamassa. Nyt välillä kotiin taksilla, ja taksilla takaisin, 45 € ja 40 €. Ne menee omasta pussista takuista huolimatta. Hiukan korpeaa. Julkisilla menisi 2 tuntia sivu kävelyineen päivineen. Ja taas lähetetään Ranskaan paperia ja kyselyä, ja luvataan taas ”ottaa yhteyttä” kun tiedetään jotakin.
Dusterin kanssa pärjään, kun painan nappuloita vain varttisekunnin, puoli sekuntia saa edelleen tietokoneen sekoilemaan. |
|
|||
|
|||
![]()
Mä kyllä nillittäisin sieltä jonkun auton huollon piikkiin kun eivät ekalla kerralla kuntoo saa. Antavat vaikka sitten jonkun koeajo auton päiväksi. Itse alkaisin myös jo hissukseen vaatia jotain korvauksia siitä kun pitää huollossa kokoajan ravata kun eivät saa sitä kuntoon. Takuusta ole yhtään mitään hyötyä jos sä koko ajan siellä ravaat ja ongelmaa ei saada korjattua.
|
|
||||
|
||||
![]()
Käytetyn kaluston - ja etenkin jonkun muutaman tonnin ritsojen - yhteydessä vingutuista "takuiden" epäkohdista en yleensä paljon perusta, mutta koska nyt on uusi auto kyseessä ja olen itsekin vastaavassa tilanteessa niin tiedoksi että.
Lainaus:
Ja sieltä kohta 4. Toki voidaan vääntää siitä että onko kohtuullista edellyttää kuluttajan odottavan paikan päällä koko päivä. Omassa tapauksessa on takuukorjaus reilun 100 kilsan päässä ja kun sinne seuraavan kerran tulee asiaa niin aijon ottaa tuon puheeksi.
|
|||
|
|||
![]()
Joo, päivitystä avainkortin takuuhuollosta !
Nyt 2 tunnin korjaus, jonka aikana torkuin odotussalissa. Ei tulosta. Taas yhteyttä ja neuvoja Ranskasta. Sitten 8 tunnin korjaus. Taksikuluihin 90 euroo, pistää jo hiukan vituttamaan. Sitemmin huomasin vaihdekepin juuresta irtoavan pussinsuojuksen ja muut hilavikuttimet. Ajelin huoltoon, ja kyselin syytä moiseen. Ilmeisesti usiasti avattu konsoli siitä kohtaa, ja muoviset pienet pidikkeet rikkoutuneet. Tilaavat uudet (Ranskasta). Soitin 9 päivän päästä, ehkä JO parin päivän päästä Helsingissä. Eli nyt odottelen soittoa PC:n ohjelmoinnista ja vaihdekepin juuren ylösnousemuksesta. Mutta toivossa eletään, vasta 4 kuukautta on mennyt. Ja niin kuin tarinan alussa kerroin, Jimnyn lämmitettävät peilitkin kestivät 6 kuukautta. Joten 2 kuukauden päästä vasta ehkä menetän uskoni asiaan. Eniten harmittaa, kun vihdoin löysin itselleni sopivan hyvän auton, johon olen muuten todella tyytyväinen. Ja nyt saa tapella moisten pikkuasioiden takia. Autoliikkeen henkilökunta on minua kohtaan fiksua, ja asiallista. Mutta liikkeen systeemeissä täytyy olla jotain todella perseestä. |
|
|||
|
|||
![]()
Joo, nyt riitti ! kuukauden kesti vaihdekepin juurisysteemien uusiminen. Nyt pelittää. Enää niitä ei availla, kun sulkeminen kestää kotvasen kauan. Ilmoitin myös, jotta pärjään sen varttisekunnin avaamisen ja sulkemisen kanssa, kun ei siihen kerran löydy ohjelmointiapua. Kaksi vikaa sentään kolmesta korjaantui 5 kuukauden ajalta. Lupasivat kertoa, jos joskus löytyy päivitys, joka korjaa ko. vian. Mutta muuten, pitää vielä kerran sanoa, jotta olen pirun tyytyväinen Dacia Duster Extremeen. Hyvä ajettava maantiellä, ja menee metsässä ja lumessa ainakin omiksi tarpeiksi. Huollossa toivomisen varaa, henkilökunta fiksua.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Dacia Duster maastouttaminen | Borg | Tekniikka & Jutustelu | 43 | 25.06.2025 15:50 |
Dacia Duster 2020 neliveto | Jimny2010 | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 21.03.2020 16:38 |
Myyty Dacia Duster mk1 kulmavaihde/jakovaihteisto | kenppi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 05.09.2019 10:40 |
Myyty BF Goodrich Mud Terrain KM2 + vanteet (dacia duster) myyty | Juischi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 03.12.2018 21:07 |
Myydään Dacia Duster moottoritilan tiiviste | Heguli | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 07.11.2017 05:39 |