Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.11.2016, 19:55
sull45:n Avatar
sull45 sull45 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.05.12
Sijainti: Alastaro
Viestit: 556
Perusasetus

takaakselin ohjaussylinderi kysymys hydraliguruille


Offivehkessa on eriksen jakajan kautta takapöyrien ohjaus yhtella sylinderilla,saisko sen yhten tilalle kaksi pienempa sylinderia ,et yks vetäää ja toinen työnta,Range roverin akselit ei mahtollista raidetangon avulla sen pöyrien camper kulma mene ihan vinon jos on ääriasennossa,jos olis kaksi erillilista sylinderia niin sais nee kulmat paremmaksi ,ja miten olis see oikea letkujen kytkenta niihin sylinderin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.11.2016, 21:19
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Nykyset letkut jaat T haaroilla ja laitat ristiin sylinterin päissä, toisella puolella männän varren puolelle ja toisella toiselle.
Oliko tarpeeks monimutkanen selitys?
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.11.2016, 23:29
J0hannes:n Avatar
J0hannes J0hannes ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 29.07.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.035
Blog Entries: 20
Perusasetus

Tavallisella sylinterillä on sisään- ja ulosliike eri nopeuksiset, ellei sisäänvetoliikkeen virtausta rajoita. Läpivetävällä sylinterillä tätä ongelmaa ei ole, koska se on symmetrinen.

Ilman virtauksen rajoituksia tapahtuu seuraavat riippuen yhden tai kahden sylinterin toteutuksesta:
Kahel sylinterillä sulla kääntyy oikea ja vasen rengas eri vauhtia
Yhdellä taas oikeaan ja vasempaan kääntäminen tapahtuu eri vauhtia.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.11.2016, 06:10
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Hyvä pointti tuo nopeus
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.11.2016, 08:30
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Meinasitko säilyttää sen raidetangon kuitenki?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.11.2016, 09:12
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Jos raidetanko säilyy, pittääkö toisen sylinterin olla vetävä ja toisen työntävä?
Muuten tulloo noppeusero, paitsi läpivetävillä!
Iliman raidetankookin onnistunee, jos sylinterit on päinvastoin, tila tietenkin ratkaisee jotta soppiivatko.

Viimeksi muokannut Topi1982 : 09.11.2016 09:16
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.11.2016, 09:20
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.049
Perusasetus

tämäkytkentä vaatii raidetangon, muuten renkaat ei käänny samaan aikaan
vaan herkemmin liikkuva kääntyy ekaksi ja sitten vasta toinen
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.11.2016, 13:04
sull45:n Avatar
sull45 sull45 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.05.12
Sijainti: Alastaro
Viestit: 556
Perusasetus

ohjaus


Siina se asia onkin että raidetango pitais saada pois.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.11.2016, 13:58
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja J0hannes Näytä viesti


Kahel sylinterillä sulla kääntyy oikea ja vasen rengas eri vauhtia
Tämä olis ollut tarpeen yhellä safarilla ojanylitysparruilla. Suunnannäyttäjiä oli kovasti, edessä näyttivät erisuuntiin.
Sivusta seurasin, ja tästä seurasikin varsinainen hupituokio kun asiaa kohta puitiin.

Edit: eiku siis eri suuntiin ajatukseen oli vastaus... ei prkl pitäis yrittää luurilla mitn päteä. Tyhymä.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.

Viimeksi muokannut AVRO : 09.11.2016 14:01
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.11.2016, 19:23
sull45:n Avatar
sull45 sull45 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.05.12
Sijainti: Alastaro
Viestit: 556
Perusasetus

ohjaussylinderi


Nykyinen toteus on semmoinen et kuvassa näkyvassa etuakselissa on see kääntövarsi oikeassa asennossa eli kulmat on oikeat toisessa kuvassa takaakseli takaakselissa on see kääntövarsi mihin raidetango tule 12-13 cm ylempana ,et mahtuis murikasta yli ja kulmat on ihan päin persetta,jos sais kaksi pienempa sylinderia vinon niin mun mielesta asi paranes aika paljon ,ja niita kääntöpäita on kuitetty pöyritta joka suuntaan ,tai sit luoputan koko ajatyksesta ja pistetan jäykka akseli taakse.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.11.2016, 19:37
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Onkos sen raidetangon välttämättä oltava suora?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 10.11.2016, 19:43
sull45:n Avatar
sull45 sull45 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.05.12
Sijainti: Alastaro
Viestit: 556
Perusasetus

ohjaus


sitakin on on oikeasti tullut miettitty et jos taivutas sita raidetankoa tai sit tekis kokonaisesti uuden,mut siltikin see ei paljon auttais ,parisen sentia sais alemmaas mut sit tule tukivarsi vastaan
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 10.11.2016, 20:21
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 736
Perusasetus

Entäs jos vaihtais kääntöpäät keskenään? Tulis toi raidetanko tonne banjon takapuolelle. Meneekö kulmat ihan vituroilleen? Mahtuuko panhardin kanssa? Onko ohjausvarsi käytössä? Nythän ton/noi sylinterit vois liikutella tota raidetankoo, niin sen ohjausvarren vois jättää pois.
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 10.11.2016, 20:35
sull45:n Avatar
sull45 sull45 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.05.12
Sijainti: Alastaro
Viestit: 556
Perusasetus

ohjaus


On niita kääntöpäita koittetty vaihta oikealle ja vasemmalle,käännettya 360 asteita,ei oikeasti mitan ole niku hyvaa
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 12.11.2016, 09:47
JanneBlomgren JanneBlomgren ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 995
Perusasetus

Mites jos olis muuten kuin taren kuvassa mutta ei mitään t-haaroja, orbilta letkut suoraan kummankin sylinterin työntöpäähän ja letku sylintereiden vetopäiden väliin.
__________________
http://jangren.fi/

Tänään tehdään pönttö!

Kyllä jenkki on jees!
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 12.11.2016, 10:14
J0hannes:n Avatar
J0hannes J0hannes ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 29.07.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.035
Blog Entries: 20
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren Näytä viesti
Mites jos olis muuten kuin taren kuvassa mutta ei mitään t-haaroja, orbilta letkut suoraan kummankin sylinterin työntöpäähän ja letku sylintereiden vetopäiden väliin.
Tuossa Taren kuvassa esitetyssä ratkaisussa raidetanko pitää aurauskulman vakiona ja antaa anteeksi sen, jos toisessa sylinterissä, tai vaikka molemmissa olisi vähän vuotoa.

Jannen ehdotus toimii myös, mutta mihinkään vauhtia vaativaan ajopeliin tämmöstä ei tulisi missään nimessä laittaa, mutta jos vain ja ainoastaan hiippailua, niin miksipä ei kokeilisi. Siinä on kuitenkin pari asiaa tiedostettava / hyväksyttävä ominaisuutena.

-Yhdistettävät kammiot (männän puolet) muodostaa "säiliön", josta on saatava kaikki ilma pois, vähäinenkin ilma aiheuttaa joustoa, joka näkyy sitten siinä, että takapää voi käyttäytyä vähän arvaamattomasti, kun pyörät voi elää itsenäisesti ja esim kuopasta vaikka vasen puoli kääntää hetkellisesti.

-Kun kumpikaan sylinteri ei ole 100% tiivis, tulee aurauskulma elämään. Paha vuoto männän varren tiivisteessä on sama, kuin ilmaa, eli renkaat pääsee kääntyilemään toisistaan riippumatta.

Loppujen lopuksi ainoa tapa varmistaa että renkaat ei pääse kääntyilemään toisistaan riippumatta on mekaaninen linkki renkaiden välissä, eli raidetanko tai läpivetävä sylinteri.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 16.11.2016, 00:13
Uazmies:n Avatar
Uazmies Uazmies ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: suami
Viestit: 716
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren Näytä viesti
Mites jos olis muuten kuin taren kuvassa mutta ei mitään t-haaroja, orbilta letkut suoraan kummankin sylinterin työntöpäähän ja letku sylintereiden vetopäiden väliin.
Jos ei nyt sit ihan kuitenkaan.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 16.11.2016, 01:41
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis molemmat renkaat omalla hydraulisella ohjauksella?


Ja ilman mekaanista(raidetankoa) yhteyttä?

Ei varmaan onnistu helposti/halvalla: Tuo ylempänä ehdotettu hydraulisylinterien männän/tai varren puolen yhteen letkuttaminen, ja onnistunut ilmaus, jättää vielä pari epävarmuustekijää: aurauskulma muuttuu öljyn yms. lämpötilan mukaan. (siis vaatii jatkuvaa säätämistä, eikä pelkästään ölyvuotojen suhteen)

Jos minun pitäs tehdä tuo taka-akselin ohjaus halvalla, niin olkatapin taka-kallistus nollaan (oliko nyt n. 60 astetta?) ja raidetangon tekisin alkuperäisillä nivelillä ja raidetangon paloilla, ja nuo tukivarret kiertäisin esim. 40x80x2 putkesta tehdyllä porttaalilla, toki tuo pitää nivelöidä akseliin siten, että pysyy ns. pystyssä...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux ln110 takaakselin ruostereikä offila Tekniikka & Jutustelu 2 21.03.2016 23:30
Hilux ln110 takaakselin kuvia offila Tekniikka & Jutustelu 1 20.03.2016 15:12
Ostetaan Patrolli takaakselin u-pultti Rotpal O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 23.09.2013 19:52
hj:n takaakselin vetarin kiinnitys..? hj 60/61 Tekniikka & Jutustelu 7 20.03.2012 14:10
Ostetaan Samurain takaakselin lukko greensj O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 08.05.2009 09:53


Sivu luotu: 03:17 (GMT +2).