![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() takaakselin ohjaussylinderi kysymys hydraliguruilleOffivehkessa on eriksen jakajan kautta takapöyrien ohjaus yhtella sylinderilla,saisko sen yhten tilalle kaksi pienempa sylinderia ,et yks vetäää ja toinen työnta,Range roverin akselit ei mahtollista raidetangon avulla sen pöyrien camper kulma mene ihan vinon jos on ääriasennossa,jos olis kaksi erillilista sylinderia niin sais nee kulmat paremmaksi ,ja miten olis see oikea letkujen kytkenta niihin sylinderin.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Nykyset letkut jaat T haaroilla ja laitat ristiin sylinterin päissä, toisella puolella männän varren puolelle ja toisella toiselle.
Oliko tarpeeks monimutkanen selitys?
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tavallisella sylinterillä on sisään- ja ulosliike eri nopeuksiset, ellei sisäänvetoliikkeen virtausta rajoita. Läpivetävällä sylinterillä tätä ongelmaa ei ole, koska se on symmetrinen.
Ilman virtauksen rajoituksia tapahtuu seuraavat riippuen yhden tai kahden sylinterin toteutuksesta: Kahel sylinterillä sulla kääntyy oikea ja vasen rengas eri vauhtia Yhdellä taas oikeaan ja vasempaan kääntäminen tapahtuu eri vauhtia.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Hyvä pointti tuo nopeus
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Meinasitko säilyttää sen raidetangon kuitenki?
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jos raidetanko säilyy, pittääkö toisen sylinterin olla vetävä ja toisen työntävä?
Muuten tulloo noppeusero, paitsi läpivetävillä! Iliman raidetankookin onnistunee, jos sylinterit on päinvastoin, tila tietenkin ratkaisee jotta soppiivatko. Viimeksi muokannut Topi1982 : 09.11.2016 09:16 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
tämäkytkentä vaatii raidetangon, muuten renkaat ei käänny samaan aikaan
vaan herkemmin liikkuva kääntyy ekaksi ja sitten vasta toinen ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() ohjaus
Siina se asia onkin että raidetango pitais saada pois.
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Sivusta seurasin, ja tästä seurasikin varsinainen hupituokio kun asiaa kohta puitiin. Edit: eiku siis eri suuntiin ajatukseen oli vastaus... ei prkl pitäis yrittää luurilla mitn päteä. Tyhymä.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. Viimeksi muokannut AVRO : 09.11.2016 14:01 |
#10
|
||||
|
||||
![]() ohjaussylinderi
Nykyinen toteus on semmoinen et kuvassa näkyvassa etuakselissa on see kääntövarsi oikeassa asennossa eli kulmat on oikeat
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Onkos sen raidetangon välttämättä oltava suora?
|
#12
|
||||
|
||||
![]() ohjaus
sitakin on on oikeasti tullut miettitty et jos taivutas sita raidetankoa tai sit tekis kokonaisesti uuden,mut siltikin see ei paljon auttais ,parisen sentia sais alemmaas mut sit tule tukivarsi vastaan
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Entäs jos vaihtais kääntöpäät keskenään? Tulis toi raidetanko tonne banjon takapuolelle. Meneekö kulmat ihan vituroilleen? Mahtuuko panhardin kanssa? Onko ohjausvarsi käytössä? Nythän ton/noi sylinterit vois liikutella tota raidetankoo, niin sen ohjausvarren vois jättää pois.
__________________
T: Harri |
#14
|
||||
|
||||
![]() ohjaus
On niita kääntöpäita koittetty vaihta oikealle ja vasemmalle,käännettya 360 asteita,ei oikeasti mitan ole niku hyvaa
![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Mites jos olis muuten kuin taren kuvassa mutta ei mitään t-haaroja, orbilta letkut suoraan kummankin sylinterin työntöpäähän ja letku sylintereiden vetopäiden väliin.
|
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jannen ehdotus toimii myös, mutta mihinkään vauhtia vaativaan ajopeliin tämmöstä ei tulisi missään nimessä laittaa, mutta jos vain ja ainoastaan hiippailua, niin miksipä ei kokeilisi. Siinä on kuitenkin pari asiaa tiedostettava / hyväksyttävä ominaisuutena. -Yhdistettävät kammiot (männän puolet) muodostaa "säiliön", josta on saatava kaikki ilma pois, vähäinenkin ilma aiheuttaa joustoa, joka näkyy sitten siinä, että takapää voi käyttäytyä vähän arvaamattomasti, kun pyörät voi elää itsenäisesti ja esim kuopasta vaikka vasen puoli kääntää hetkellisesti. -Kun kumpikaan sylinteri ei ole 100% tiivis, tulee aurauskulma elämään. Paha vuoto männän varren tiivisteessä on sama, kuin ilmaa, eli renkaat pääsee kääntyilemään toisistaan riippumatta. Loppujen lopuksi ainoa tapa varmistaa että renkaat ei pääse kääntyilemään toisistaan riippumatta on mekaaninen linkki renkaiden välissä, eli raidetanko tai läpivetävä sylinteri.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Jos ei nyt sit ihan kuitenkaan.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#18
|
|||
|
|||
![]() Siis molemmat renkaat omalla hydraulisella ohjauksella?
Ja ilman mekaanista(raidetankoa) yhteyttä?
Ei varmaan onnistu helposti/halvalla: Tuo ylempänä ehdotettu hydraulisylinterien männän/tai varren puolen yhteen letkuttaminen, ja onnistunut ilmaus, jättää vielä pari epävarmuustekijää: aurauskulma muuttuu öljyn yms. lämpötilan mukaan. (siis vaatii jatkuvaa säätämistä, eikä pelkästään ölyvuotojen suhteen) Jos minun pitäs tehdä tuo taka-akselin ohjaus halvalla, niin olkatapin taka-kallistus nollaan (oliko nyt n. 60 astetta?) ja raidetangon tekisin alkuperäisillä nivelillä ja raidetangon paloilla, ja nuo tukivarret kiertäisin esim. 40x80x2 putkesta tehdyllä porttaalilla, toki tuo pitää nivelöidä akseliin siten, että pysyy ns. pystyssä... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hilux ln110 takaakselin ruostereikä | offila | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 21.03.2016 23:30 |
Hilux ln110 takaakselin kuvia | offila | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 20.03.2016 15:12 |
Ostetaan Patrolli takaakselin u-pultti | Rotpal | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 23.09.2013 19:52 |
hj:n takaakselin vetarin kiinnitys..? | hj 60/61 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 20.03.2012 14:10 |
Ostetaan Samurain takaakselin lukko | greensj | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 08.05.2009 09:53 |