![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Hilun latausproblem...Eli,ei lataa tarpeeksi,hiilet ok. Säädin näyttäis kans olevan kunnossa,(ei mustaa gäämiä tms.).Akusta mitattuna 12.2v.vain latailee tyhjäkäynnillä,valot,puhallin päällä.Voiko se erillinen säädin olla kuitenkin mynnähtänyt jostain syystä,En ole vielä mitannut laturilta/säätimeltä suoraan?
|
#2
|
|||
|
|||
![]() säädin!Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Justiin LJ:sta saman vian korjasin. Latasi samoja lukemia vanhalla säätimellä, mutta uudella (motonetista japanilainen mekaaninen) jännite pomppasi 13,5-14V tienoille. Säädin maksoi muistaakseni jotain 25€.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Toisella Tojotan säätimellä kokeilin justiin tuota,ja latailee samoja 12.5V.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaa mitata myös laturilta suoraan ja verrata tulosta akulta saatuun. En itse uskonut, että säädin voi "väsähtää" kun muuten oli ehjä kaikin puolin. Kummasti vaan vika korjaantui uudella säätimellä...ainakin minulla.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä mittailin laturiltakin suoraan,ja samaa hurrrjaaa 12.5V. antaa vain sieltäkin.Voihan se tosin olla kuitenkin säädiprobleema,kun eihän noista wanhoista osista voi satavarma olla,kun on kyseessä vielä tuo Tojotan huipputekniikka.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Missä tarkalleen sijaitsee tuo säädin. itsellä myöskin sama ongelma. ja kun laittaa akut laturiin niin 2-3A vetää vaikka latais viikon eli johonkin purkaa. vika ei ole akuissa kun on viime vuonna uusittu molemmat...
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Sijaitsee takaa katsottuna oikealla,sisälokasuojan päällä.Kyselin tarvikesäädintä Sln:sta varaosaliikkeestä,niin moittivat tarvikeosan niin paskaksi,että ei edes suostunut tilaamaan sitä,Eli TOJOTA:lle Mars.Nooh,Alennusten jälkeen jää säätimelle hintaa n.80e.Ihanan kallista :-D
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
eikö vanhalle säätimelle pysty itse tekemään mitään ?
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Joo näino, mulla sama vikaa 84´hilussa. Kaverilta ehjä säädin lainaan -> ei toiminu, uuden hiilisillan n.20e -> ei toiminu ostin uuden laturin n.170e EI toiminu! Hermot meni, ei edes vasaran kuva lokarissa auttanut. Nooh akussa, kierroksista riippumatta n.12.5v juu katoimpa sitte tämän edullisen seikkailun jälkeen laturista suoraan -> 14.4v tyhjäkäynnillä. Jepjep hyppyjohtoa väliin ja sähköä piisaa.
Eli oletko jo mitannut suoraan laturista?? Siitä päävirtanavasta.. ![]() En tiedä olisiko vanhassa laturissa tämä auttanut, en voi koittaakaan kun se on jo menossa vinkuintiaan tehdaskorjaukseen.. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä,Juurikin siitä laturin päältä mittailin,ja ei siihen tule,kuin se 12.5V.,Eli onko se vain uskottava,että laturi on paskana,....mutku,ja mutku useimmiten se säätimestä se vika kuulemma löytyy?....Voe...tu,että mie oon aina rakastanut noita sähköhommia,varsinnii tuota etsimistä,Prrrkl......Kohta on miunkin Hiluksissa vasaran kuva,kummassakin lokarissa. :-/
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Mekaanista jännitteensäätäjää pystyy itsekin säätämään suuremmalle latausjännitteelle.
Toisen releen kärkiä, tai siis sen kärkien jousivoimaa säätämällä tiukemmaksi saadaan latausjännite nousemaan halutulle tasolle. Siitä on 15 - 20v aikaa, kun noita mekaanisia viimeksi rassasin, joten tämän tarkempaa ohjetta en voi antaa, mutta kun sen suojakopan ottaa auki, niin hetken pähkäilyn jälkeen onnistuu Raneltakin. Volttimittari akkuun/laturiin ja kone käyntiin, sitten katsoo kärjistä, että kumpiko niistä humppaa. Sitä kärkeä kun pitää hetken vaikka tikulla pohjassa, niin pitäisi jännitteiden nousta. Tämän kärjen jousen kiinnikettä pystyy vaikka kärkipihdeillä kääntämään siten, että jousi kiristyy => latausjännite nousee. Kannattaa tehdä kunnon lenkki ja mitata jännitetaso uudelleen. Yli 15 Volttia ei kannata latailla kovin pitkään, ettei akku kiehu kuivaksi (lisäksi räjähdysvaara kaasun vuoksi). Tällä tavoin säätämällä saa sen väsähtäneen säätimen virkistettyä uudenveroiseksi. Kannattaa tarkistaa niiden kärkien kunto ja jos ovat kovasti kipinöineen näköiset, niin sitten vaan kapea siivu hiomapaperia kaksinkerroin ja sitä hinkkaa kärkien välissä. Viimeksi muokannut Kartse1 : 20.12.2008 12:12 |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Tutkitaan,sano gynekologi,ja riisui housunsa :-D Pitääpäs hivellä huomenna vielä sitä säädintä uudestaan.
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
16.6 näytti yleismittari kun mittas laturista suoraan. kuinkans sen säätimen saa nätisti auki vai otettaanko suosiolla irti koko loota?
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Saattaa joutua irrottamaan sen säätimen siitä pellistä,kun miulla on ainakin siinä päällä semmoinen suojapelti,jota joutuu vähän taivuttamaan,saadakseen kopan auki.Koppa on 2 ristipääruuvilla kiinni.
|
#16
|
|||
|
|||
![]()
Alkaa olla jo vähän hankala topikki seurata, kun on kahden eri kysyjän ja kahden eri auton mittaustuloksia sekaisin samassa ketjussa.
j1s kertoi, että "16.6 näytti yleismittari kun mittas laturista suoraan.". Mitä näyttää samaan aikaan akun navoista mitattuna (siis j1s:n autosta)?
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 21.12.2008 17:27 Perustelu: typo |
#17
|
||||
|
||||
![]()
12,4 Näyttää j1s autossa (akun navoista)
![]() |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#19
|
|||
|
|||
![]()
Jep, oli niin hyvät jännitteet laturilla. Siellä voi olla huono liitos laturin ja akun välissä tai se johto on jostakin eristeen sisältä poikki tai lähes poikki tai sitten on vaan niin ohutta narua se johto, että häviö tulee koko johdon matkalta.
__________________
Jukka |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Pstetään työn alle johto ensin ja jos ei auta puran sitten säätimen. kiitoksia tiedoista!
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
Meneekö se laturista lähtevä johto siis suaoraan akkuun vai jonkun sulakkeen kautta?
eli meneekö näin miten tässä? ![]() Jos noin niin sitten vain uusi johto laturista akkuun? |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Voi siinä sulake olla jossakin muodossa. Yhdessä omista värkeistä on tällainen ratkaisu:
![]() Siinä laturin tuotto tulee akulle 80A sulakkeen "MAIN" kautta, mutta sama sulake on käytössä mm. myös startin ohjauksessa (solenoidin virta). Säädin on laturin hiilisillan yhteydessä, siis sellainen "sisään rakennettu" ratkaisu. Säätimelle tulee oma johto akulta, eli se haistelee akun jännitettä navalta asti, eikä B/W (sinun kuvassa B+) -johdon jännitehäviö pääse vaikuttamaan akun navassa näkyvään jännitetasoon.
__________________
Jukka |
#23
|
||||
|
||||
![]()
No niin,Nyt on testattu uudella,Toyota-Original-säätimellä.Lataa enemmän,kuin ennen(13.8V) tyhjäkäynnillä,MUTTA,Heti,kun laitan valot,ja puhaltimen päälle,niin laskee lataukset siihen samaan(12.3V),jossa olivatten vanhallakin säätimellä.Hukkaakohan nuo normi-ajovalot/puhallin tuon virran johonkin,vai onkohan tuo laturi gaput.?..Laturilta suoraan mitattuna ihan yhtä huonot lukemat...TTU...KELE,JOS EI KOHTA käy harmittamaan.
|
#24
|
|||
|
|||
![]()
Aika monessa autossa on tuon laturin - akun välisestä johtimesta jo tehtaalla haaroitettu puristusliittimillä suoraan sulakekotelolle / virtalukolle / ... . Vaikka kaaviot näyttäisivät, että esim. virtalukolle tai sulakekotelolle lähtee syöttävä johdin suoraan akun + -kengästä, niin se onkin todellisuudessa koplattu tuon em. laturin - akun välisestä paksusta johtimesta jossain siellä paksun johtonipun sisällä. Liitoksen päälle vain pyöräytetään pari kierrosta erkkaa ja kaikki samaan suuntaan kulkevat piuhat niputetaan yhden paksun suojaletkun / teippauksen sisään.
Nämä "Rosvoliitokset" aikaa myöten hapettuvat ja lakkaavat johtamasta sähköä. Jos menee tekemään niin, että uusii kokonaan tuon laturin - akun välisen paksun piuhan ja katkaisee molemmista päistä sen vanhan piuhan poikki, niin silloin sen alkuperäisen rosvoliitoksen takaiset kulutuspisteet joko lakkaavat toimimasta kokonaan, tai ne saavat sähkönsä jotain kiertotietä pitkin. Kenties vielä paljon ohuemman piuhan perästä, jolloin se koje toimii hitaammin tai valot palavat himmeämmin... Eli jos akun ja laturin välissä / suunnalla kulkee paksu johtonippu ja tuo paksu + -johdin kulkee sen nipun sisällä, niin sieltä saattaa löytyä tuollaisia puristusliitoksia. Kannattaa myös putsailla kaikki maadoituspisteet ja sipaista vaikka vaseliinia liitoksiin, niin eivät sitten hapetu ensimmäisen kurakylvyn jälkeen. Laturin sisällä on myös erittäin tärkeä maadoituspiste. Se tasasuuntaajasilta kun on ruuveilla kiinni siellä laturin sisällä, niin sen tasasuuntaajan pitää saada maadoituskontakti näiden kiinnitysruuviensa avulla. Tämä liitos yleensä hapettuu uintireissujen jälkeen ja muuten ehjä laturi lakkaa toimimasta. Myös tuon ulkoisen jännitteensäätäjän maadoitus pitää olla kunnossa. Luistava laturin hihna myös aiheuttaa latausongelmia kovassa kuormituksessa. Vaikka hihna olisikin kireällä, niin se saattaa silti "pohjata", jolloin sen latauskyky heikkenee... Viimeksi muokannut Kartse1 : 22.12.2008 21:16 |
#25
|
|||
|
|||
![]()
Eikun laturi kauniiseen käteen ja tarkasta hiilien/kollektorirenkaitten kunto. Voisi kuvitella että laturin mangetointivirran kasvu aiheuttaa vastuksen kasvua kun virta ei pääse kunnolla hiililtä ankkurille.
Alkaako latausjännitteen tippuminen heti kun laitetaan vähän kulutusta esim pelkkä puhallin? Jos tippuu niin auttaako kierrosten nosto yhtään? Jossain tojotoissa oli normaalia että tyhjäkäynnillä kulutus päällä latausjännite on matala mutta kun nosti koneen kierrokset esim: 1100rpm lataus oli ok. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hilun kierroslukumittari | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 24.09.2007 12:05 | |
O: IFS hilun simpukka | _Metal_ | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 25.06.2007 15:10 |
Hilun laakeri | Rape | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 20.04.2007 21:35 |
Hilun turbottaminen | LateX4 | Tekniikka & Jutustelu | 35 | 11.04.2007 15:10 |
Hilun perä | Rape | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 19.03.2007 21:27 |