![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() 89- toyota 60 rallattelee...Tuli hommattua tuollainen ei "vielä" metsässä rymytty siisti kuntoinen Hj60. Edellinen omistaja ei ole ajanut autolla neliveto päällä mies muistiin, vaan oli körötellyt takaveto päällä työmatkoja. Kuitenkin päätin kokeilla nelikon toimivuutta ja toimiihan se. Huom! öljyt tarkastettu joka reiästä ja vaihdettu silppua ei ole tullut. Joo ja ongelmani on kun nostan kaasun ylös kuuluu mukava jusrkaus ja rallatus jostain edestä, joka häviää vauhdin tasaantuessa. Vetopäällä ei kuulu mitään millään nopeudella. Ja myöskään pienillä vaihteilla 1-2-3 ei ole tuota ongelmaa. Kyseessä 5lovinen laatikko. Takaveto päällä ei ongelmaa ole. Etu kardaanin jatko oli aika jumissa ja jouduinkin käyttämään hieman voimakeinoja jotta sain jatkon auki ja rasvattua. Jatkossa on klappia jonkun verran ristikot ok. ONKO IDEOITA??? jakolaatikko? etuperä? onko muilla ollut samanlaisia ongelmia?? Kiitos jo nyt jo kaikille jotka auttavat ongelmassa. ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Toimiiko etuveto varmasti? Kytkeekö vapaanavat vissi molemmin puolin?
Onnittelut hankinnasta!
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. Viimeksi muokannut A-P : 01.01.2015 14:13 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Korotettu?
Jos se liuku ollut totaalisen jumissa,Niin voisko rasittaa pinionin tai jakolaatikon lähdön laakereita? |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tuo ääni kuullostaa tutulta. Just samat oireet tuli 2"korotuksen jälkeen. Säikäytti aikas paljon ensimmäisellä kerralla kun kuuli.
Kardaani oli käytännössä välyksien suhteen uudenveroinen. Aloin katselemaan etukardaanin kulmia, jotka muuttui jakolaatikon puolella väärään kulmaan suhteessa etuperän puolimmaiseen korotuksen jälkeen. Laitoin tuplanivel kardaanin. (5vaihteisesta hj60:sestä, ennen 11/1984 valmistetusta) Etummaisen osan tosin jätin tästä alkuperäisestä, ettei tarvinnut vasta huollettua etuperää alkaa aukomaan, tuon erijakoisen laipan vaihtamiseksi(boorit on samat ja n.1cm muistaakseni piti lyhentää booriosaa, kun on pidempi). Jakolaatikkoon laippa pitää vaihtaa ennen 11/1984 valmistetusta, tuon laipanjaon takia. (4 tai 5vaihteisesta käy laippa) 1 uusi ristinivel tuli tuohon tuplanivel kardaaniin laitettua. Ja nyt saa ajaa nelivedolla äänettömästi niin lujaa kun haluaa ja moottorijarruttaa. Tuossa kuva mitä kulmilla tarkoitan. Etuperässä korotuksen jälkeen kulma oikeastaan ihan suorassa, niinpä vaatii tuplanivelen värinättömästi toimiakseen. http://i51.tinypic.com/30cowmc.jpg Jospa tästä kirjoituksesta joku saa selvän mitä tarkoitan ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Laitan panokseni likoon pinjonin mutterin löysyydelle eli laakerissa klappia. Ja jos kardaani on seissy niin ristikot on varmaan vainaat. Ensiapuna voi kokeilla rasvausta.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Menikö kardaanin pooritus samaan asentoon kuin alunperin? Toyotassakin varmaan jotkut ajoitusmerkit kardaanissa, jotka tulisi olla oikein, muuten jyrrää ja pörrää. (On voinut olla jo aiemmin väärin, jos joku "huoltanut")
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mites jos vika ei ekan viestin mukaan tule edes kolmosvaihteella, niin voiko vika silloin olla kardaanissa?
Kardaanin liukuun ei sitten kannata laittaa kuin ihan vähän rasvaa, muuten se liuku ei liu'u vaan on ihan tönkkönä, jolloin se ei toimi kuten pitäisi. Ajoitusmerkkejä ei kardaanissa ole, mutta ristikoiden päät pitää olla samassa asennossa ja linjassa kummassakin päässä kardaania kuten kuvassa http://i00.i.aliimg.com/img/pb/440/2...206440_621.jpg Jos unohtui merkata purkaessa, niin 180 asteen kääntöä kannattaa kokeilla. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Sama homma mulla, että ei äännellyt kuin yli 80 vauhdissa moottorijarrutuksella. Kardaanin vaihto tuplanivel malliin poisti "värinän/äänen". Alkuperäisessä kardaanissa oli myös tuo "haarukoiden" asento oikein ja ristikot ja booritus hyvät. Tietty ääni voi tulla tuossa kysyjän hj:ssa muualtakin, mutta tässä yksi vaihtoehto.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Etuperän pinjoniakselin laakeri tai laatikosta etuvedonlähdön laakeri
Onko klappia kummassakaan päässä jos koittaa heiluttaa kardaania?
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Hei, Kiitos lukuisista vastauksista ja mielipiteistä. Eli rallatus kuuluu edelleenkin ja kaikki ristikot vielä timakassa kunnossa ei klapia niissä vaikka pyörittelee kuinka käsissä. Kardaanin liuku on oikealla boorilla zei zei ja haarukat kuvailemallasi tavalla. Autossa tosiaan on tuo maltillinen dobinsonin 2tuuman korotus täytyy varmaan tarkastella noita kulmia hieman. Kardaanin molemman pään laakerit ovat jämäkät ei heilu eikä hytky.. hmmmmh. Mutta tuossa liun kohdalla siinä etu kardaanissa on se noin 5mm klappi kun heilutan kardaania ylös alas. Eli boori on kulunut jotenkin... Täytyisi vielä se pois sulkea jollain toisella etukardaanilla. Työt haittaa harrastuksia niin kuin aina täytynee mahd. pian ottaa pukille ja katsella...Kertokaa toki lisää ideoita kuinka rallatus ratkaistaan. Kun saan auton pukille laittelen kuvia projektista koska ne on aina kivoja
![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tuo on kyllä todella iso klappi ja siinä varmaan se syy koko hommaan. Oliko sulla muuten kardaani kokonaan irti kun koitit niitä ristikoita? Nehän on monasti kuivuneet ihan jumiin vaikka klappia ei ole ollenkaan. Auton alla tuota ei huomaa.
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
https://www.youtube.com/watch?v=T4P75ZQvpws Tuossa hyvä pätkä noista kardaanin kulmista vielä.
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Tässä oikeastaan vielä parempi. https://www.youtube.com/watch?v=DDmz0tibVGM
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Missäs päin oot? Mulla taitas olla yx etukardaani. Vois kokeilla.
|
#16
|
|||
|
|||
![]()
Joo etuperän puoleisen ristikon otin kyllä ihan kouraan
![]() ![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Tyrkkää sinne liukuun reilusti rasvaa. Ei se metalliksi muutu mutta kandee kokeilla silti. Eli lämmintä semmosta ja sitten käyt ajamassa lenkin rasvauksen jälkeen että ylmääränen tavara löytää tiensä ulos.
E. Ja jos ja kun se on paukuttanu seistessään itelle kuopat sitten liukuun niin sen voisi kieräyttää 180 astetta siitä liu-usta. Ei saata sattua ihan linjaansa mutta vieläkään ei tarvi näyttää rahaa eikä hitsata.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi Viimeksi muokannut Bj Andy : 03.01.2015 14:41 |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Etukartaanin liuku väljä, omassa 61:ssä samaa vaivaa että kurahtaa moottorijarrutuksessa yli 70 vauhissa.
__________________
Oikein ne pojat siinä tekee.. HJ 61 -88, osta kolme, kasaa yksi. |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Pystykös 61:ssä hitsaan liukuholkin pintaan muutamaa "kutistussaumaa" ? 75:n etukardaanin poorin väljät "korjasin" kolmella pitkittäissaumalla ...
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään HJ 60 vm-89 | Team Lypsikki | O/M/V Ajoneuvot | 9 | 06.11.2010 20:30 |
Myyty M:Toyota Hilux 2.4 -89 | H@nde | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 23.08.2009 21:16 |
Myyty Toyota liteace 2.0-89 | akp | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.08.2008 11:12 |
M: Toyota Corolla '89 | makkepuu | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 27.01.2008 00:44 |
Hj 60 -80 ja -89 mallien jousituksen erot | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 04.08.2005 20:57 |