Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   89- toyota 60 rallattelee... (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=131039)

ADHJ 01.01.2015 14:06

89- toyota 60 rallattelee...
 
Tuli hommattua tuollainen ei "vielä" metsässä rymytty siisti kuntoinen Hj60. Edellinen omistaja ei ole ajanut autolla neliveto päällä mies muistiin, vaan oli körötellyt takaveto päällä työmatkoja. Kuitenkin päätin kokeilla nelikon toimivuutta ja toimiihan se. Huom! öljyt tarkastettu joka reiästä ja vaihdettu silppua ei ole tullut. Joo ja ongelmani on kun nostan kaasun ylös kuuluu mukava jusrkaus ja rallatus jostain edestä, joka häviää vauhdin tasaantuessa. Vetopäällä ei kuulu mitään millään nopeudella. Ja myöskään pienillä vaihteilla 1-2-3 ei ole tuota ongelmaa. Kyseessä 5lovinen laatikko. Takaveto päällä ei ongelmaa ole. Etu kardaanin jatko oli aika jumissa ja jouduinkin käyttämään hieman voimakeinoja jotta sain jatkon auki ja rasvattua. Jatkossa on klappia jonkun verran ristikot ok. ONKO IDEOITA??? jakolaatikko? etuperä? onko muilla ollut samanlaisia ongelmia?? Kiitos jo nyt jo kaikille jotka auttavat ongelmassa.:D

A-P 01.01.2015 14:10

Toimiiko etuveto varmasti? Kytkeekö vapaanavat vissi molemmin puolin?

Onnittelut hankinnasta!

Pajares 01.01.2015 14:17

Korotettu?


Jos se liuku ollut totaalisen jumissa,Niin voisko rasittaa pinionin tai jakolaatikon lähdön laakereita?

PH75 01.01.2015 19:34

Tuo ääni kuullostaa tutulta. Just samat oireet tuli 2"korotuksen jälkeen. Säikäytti aikas paljon ensimmäisellä kerralla kun kuuli.
Kardaani oli käytännössä välyksien suhteen uudenveroinen.
Aloin katselemaan etukardaanin kulmia, jotka muuttui jakolaatikon puolella väärään kulmaan suhteessa etuperän puolimmaiseen korotuksen jälkeen.
Laitoin tuplanivel kardaanin. (5vaihteisesta hj60:sestä, ennen 11/1984 valmistetusta) Etummaisen osan tosin jätin tästä alkuperäisestä, ettei tarvinnut vasta huollettua etuperää alkaa aukomaan, tuon erijakoisen laipan vaihtamiseksi(boorit on samat ja n.1cm muistaakseni piti lyhentää booriosaa, kun on pidempi).
Jakolaatikkoon laippa pitää vaihtaa ennen 11/1984 valmistetusta, tuon laipanjaon takia. (4 tai 5vaihteisesta käy laippa)
1 uusi ristinivel tuli tuohon tuplanivel kardaaniin laitettua.
Ja nyt saa ajaa nelivedolla äänettömästi niin lujaa kun haluaa ja moottorijarruttaa.
Tuossa kuva mitä kulmilla tarkoitan. Etuperässä korotuksen jälkeen kulma oikeastaan ihan suorassa, niinpä vaatii tuplanivelen värinättömästi toimiakseen. http://i51.tinypic.com/30cowmc.jpg Jospa tästä kirjoituksesta joku saa selvän mitä tarkoitan :)

PH75 01.01.2015 19:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PH75 (Viesti 1190361)
Tuo ääni kuullostaa tutulta. Just samat oireet tuli 2"korotuksen jälkeen. Säikäytti aikas paljon ensimmäisellä kerralla kun kuuli.
Kardaani oli käytännössä välyksien suhteen uudenveroinen.
Aloin katselemaan etukardaanin kulmia, jotka muuttui jakolaatikon puolella väärään kulmaan suhteessa etuperän puolimmaiseen korotuksen jälkeen.
Laitoin tuplanivel kardaanin. (5vaihteisesta hj60:sestä, ennen 11/1984 valmistetusta) Etummaisen osan tosin jätin tästä alkuperäisestä, ettei tarvinnut vasta huollettua etuperää alkaa aukomaan, tuon erijakoisen laipan vaihtamiseksi(boorit on samat ja n.1cm muistaakseni piti lyhentää booriosaa, kun on pidempi).
Jakolaatikkoon laippa pitää vaihtaa ennen 11/1984 valmistetusta, tuon laipanjaon takia. (4 tai 5vaihteisesta käy laippa)
1 uusi ristinivel tuli tuohon tuplanivel kardaaniin laitettua.
Ja nyt saa ajaa nelivedolla äänettömästi niin lujaa kun haluaa ja moottorijarruttaa.
Tuossa kuva mitä kulmilla tarkoitan. Etuperässä korotuksen jälkeen kulma oikeastaan ihan suorassa, niinpä vaatii tuplanivelen värinättömästi toimiakseen. http://i51.tinypic.com/30cowmc.jpg Jospa tästä kirjoituksesta joku saa selvän mitä tarkoitan :)

Ja se lisäys, että 2" korotusjouset kyseessä, eikä korinkorotus, joka ei tähän kulmaan mitenkään vaikuttaisikaan. Näin asian selvennyksenä.

Bj Andy 01.01.2015 20:33

Laitan panokseni likoon pinjonin mutterin löysyydelle eli laakerissa klappia. Ja jos kardaani on seissy niin ristikot on varmaan vainaat. Ensiapuna voi kokeilla rasvausta.

ZeiZei 01.01.2015 21:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ADHJ (Viesti 1190265)
Etu kardaanin jatko oli aika jumissa ja jouduinkin käyttämään hieman voimakeinoja jotta sain jatkon auki ja rasvattua. Jatkossa on klappia jonkun verran ristikot ok.

Purit siis kardaanin liusta kahteen osaan ja rasvasit ja kasasit takaisin.

Menikö kardaanin pooritus samaan asentoon kuin alunperin? Toyotassakin varmaan jotkut ajoitusmerkit kardaanissa, jotka tulisi olla oikein, muuten jyrrää ja pörrää. (On voinut olla jo aiemmin väärin, jos joku "huoltanut")

Hessu888 01.01.2015 21:47

Mites jos vika ei ekan viestin mukaan tule edes kolmosvaihteella, niin voiko vika silloin olla kardaanissa?

Kardaanin liukuun ei sitten kannata laittaa kuin ihan vähän rasvaa, muuten se liuku ei liu'u vaan on ihan tönkkönä, jolloin se ei toimi kuten pitäisi. Ajoitusmerkkejä ei kardaanissa ole, mutta ristikoiden päät pitää olla samassa asennossa ja linjassa kummassakin päässä kardaania kuten kuvassa http://i00.i.aliimg.com/img/pb/440/2...206440_621.jpg Jos unohtui merkata purkaessa, niin 180 asteen kääntöä kannattaa kokeilla.

PH75 01.01.2015 22:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1190400)
Mites jos vika ei ekan viestin mukaan tule edes kolmosvaihteella, niin voiko vika silloin olla kardaanissa?

Sama homma mulla, että ei äännellyt kuin yli 80 vauhdissa moottorijarrutuksella. Kardaanin vaihto tuplanivel malliin poisti "värinän/äänen". Alkuperäisessä kardaanissa oli myös tuo "haarukoiden" asento oikein ja ristikot ja booritus hyvät. Tietty ääni voi tulla tuossa kysyjän hj:ssa muualtakin, mutta tässä yksi vaihtoehto.

artsi777 01.01.2015 23:34

Etuperän pinjoniakselin laakeri tai laatikosta etuvedonlähdön laakeri
Onko klappia kummassakaan päässä jos koittaa heiluttaa kardaania?

ADHJ 02.01.2015 17:29

Hei, Kiitos lukuisista vastauksista ja mielipiteistä. Eli rallatus kuuluu edelleenkin ja kaikki ristikot vielä timakassa kunnossa ei klapia niissä vaikka pyörittelee kuinka käsissä. Kardaanin liuku on oikealla boorilla zei zei ja haarukat kuvailemallasi tavalla. Autossa tosiaan on tuo maltillinen dobinsonin 2tuuman korotus täytyy varmaan tarkastella noita kulmia hieman. Kardaanin molemman pään laakerit ovat jämäkät ei heilu eikä hytky.. hmmmmh. Mutta tuossa liun kohdalla siinä etu kardaanissa on se noin 5mm klappi kun heilutan kardaania ylös alas. Eli boori on kulunut jotenkin... Täytyisi vielä se pois sulkea jollain toisella etukardaanilla. Työt haittaa harrastuksia niin kuin aina täytynee mahd. pian ottaa pukille ja katsella...Kertokaa toki lisää ideoita kuinka rallatus ratkaistaan. Kun saan auton pukille laittelen kuvia projektista koska ne on aina kivoja :)

Hessu888 02.01.2015 19:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ADHJ (Viesti 1190579)
noin 5mm klappi kun heilutan kardaania ylös alas.

Tuo on kyllä todella iso klappi ja siinä varmaan se syy koko hommaan. Oliko sulla muuten kardaani kokonaan irti kun koitit niitä ristikoita? Nehän on monasti kuivuneet ihan jumiin vaikka klappia ei ole ollenkaan. Auton alla tuota ei huomaa.

PH75 02.01.2015 21:54

https://www.youtube.com/watch?v=T4P75ZQvpws Tuossa hyvä pätkä noista kardaanin kulmista vielä.

PH75 02.01.2015 22:03

Tässä oikeastaan vielä parempi. https://www.youtube.com/watch?v=DDmz0tibVGM

hiluvitkutin 02.01.2015 22:59

Missäs päin oot? Mulla taitas olla yx etukardaani. Vois kokeilla.

ADHJ 03.01.2015 14:07

Joo etuperän puoleisen ristikon otin kyllä ihan kouraan :) Ja vois tuota etukardaania kokeilla hilavitkutin jos vaan mahdollista. Kuopiossa tulee aina pyörittyä ja sen syrjäkylillä. Mietin vaan tuossa joku kertoi hitsailleen etukardaanin siihen liukuun boorin jälkeen sellaisen pienen täytön jolla saa tuon klapin pois liusta. Toki joutuu hiomaan täytön jälkeen jotta liuku pelaa edelleen. Vaikuttaisi tuo konsti kuitenkin melkoisen väliaikaiselta ratkaisulta ja sen toimivuudesta ei liene kovin suurta näyttöä :D

Bj Andy 03.01.2015 14:37

Tyrkkää sinne liukuun reilusti rasvaa. Ei se metalliksi muutu mutta kandee kokeilla silti. Eli lämmintä semmosta ja sitten käyt ajamassa lenkin rasvauksen jälkeen että ylmääränen tavara löytää tiensä ulos.

E. Ja jos ja kun se on paukuttanu seistessään itelle kuopat sitten liukuun niin sen voisi kieräyttää 180 astetta siitä liu-usta. Ei saata sattua ihan linjaansa mutta vieläkään ei tarvi näyttää rahaa eikä hitsata.

Lelumiini 06.01.2015 15:58

Etukartaanin liuku väljä, omassa 61:ssä samaa vaivaa että kurahtaa moottorijarrutuksessa yli 70 vauhissa.

Palde 06.01.2015 17:09

Pystykös 61:ssä hitsaan liukuholkin pintaan muutamaa "kutistussaumaa" ? 75:n etukardaanin poorin väljät "korjasin" kolmella pitkittäissaumalla ...


Sivu luotu: 16:08 (GMT +2).