![]() |
89- toyota 60 rallattelee...
Tuli hommattua tuollainen ei "vielä" metsässä rymytty siisti kuntoinen Hj60. Edellinen omistaja ei ole ajanut autolla neliveto päällä mies muistiin, vaan oli körötellyt takaveto päällä työmatkoja. Kuitenkin päätin kokeilla nelikon toimivuutta ja toimiihan se. Huom! öljyt tarkastettu joka reiästä ja vaihdettu silppua ei ole tullut. Joo ja ongelmani on kun nostan kaasun ylös kuuluu mukava jusrkaus ja rallatus jostain edestä, joka häviää vauhdin tasaantuessa. Vetopäällä ei kuulu mitään millään nopeudella. Ja myöskään pienillä vaihteilla 1-2-3 ei ole tuota ongelmaa. Kyseessä 5lovinen laatikko. Takaveto päällä ei ongelmaa ole. Etu kardaanin jatko oli aika jumissa ja jouduinkin käyttämään hieman voimakeinoja jotta sain jatkon auki ja rasvattua. Jatkossa on klappia jonkun verran ristikot ok. ONKO IDEOITA??? jakolaatikko? etuperä? onko muilla ollut samanlaisia ongelmia?? Kiitos jo nyt jo kaikille jotka auttavat ongelmassa.:D
|
Toimiiko etuveto varmasti? Kytkeekö vapaanavat vissi molemmin puolin?
Onnittelut hankinnasta! |
Korotettu?
Jos se liuku ollut totaalisen jumissa,Niin voisko rasittaa pinionin tai jakolaatikon lähdön laakereita? |
Tuo ääni kuullostaa tutulta. Just samat oireet tuli 2"korotuksen jälkeen. Säikäytti aikas paljon ensimmäisellä kerralla kun kuuli.
Kardaani oli käytännössä välyksien suhteen uudenveroinen. Aloin katselemaan etukardaanin kulmia, jotka muuttui jakolaatikon puolella väärään kulmaan suhteessa etuperän puolimmaiseen korotuksen jälkeen. Laitoin tuplanivel kardaanin. (5vaihteisesta hj60:sestä, ennen 11/1984 valmistetusta) Etummaisen osan tosin jätin tästä alkuperäisestä, ettei tarvinnut vasta huollettua etuperää alkaa aukomaan, tuon erijakoisen laipan vaihtamiseksi(boorit on samat ja n.1cm muistaakseni piti lyhentää booriosaa, kun on pidempi). Jakolaatikkoon laippa pitää vaihtaa ennen 11/1984 valmistetusta, tuon laipanjaon takia. (4 tai 5vaihteisesta käy laippa) 1 uusi ristinivel tuli tuohon tuplanivel kardaaniin laitettua. Ja nyt saa ajaa nelivedolla äänettömästi niin lujaa kun haluaa ja moottorijarruttaa. Tuossa kuva mitä kulmilla tarkoitan. Etuperässä korotuksen jälkeen kulma oikeastaan ihan suorassa, niinpä vaatii tuplanivelen värinättömästi toimiakseen. http://i51.tinypic.com/30cowmc.jpg Jospa tästä kirjoituksesta joku saa selvän mitä tarkoitan :) |
Lainaus:
|
Laitan panokseni likoon pinjonin mutterin löysyydelle eli laakerissa klappia. Ja jos kardaani on seissy niin ristikot on varmaan vainaat. Ensiapuna voi kokeilla rasvausta.
|
Lainaus:
Menikö kardaanin pooritus samaan asentoon kuin alunperin? Toyotassakin varmaan jotkut ajoitusmerkit kardaanissa, jotka tulisi olla oikein, muuten jyrrää ja pörrää. (On voinut olla jo aiemmin väärin, jos joku "huoltanut") |
Mites jos vika ei ekan viestin mukaan tule edes kolmosvaihteella, niin voiko vika silloin olla kardaanissa?
Kardaanin liukuun ei sitten kannata laittaa kuin ihan vähän rasvaa, muuten se liuku ei liu'u vaan on ihan tönkkönä, jolloin se ei toimi kuten pitäisi. Ajoitusmerkkejä ei kardaanissa ole, mutta ristikoiden päät pitää olla samassa asennossa ja linjassa kummassakin päässä kardaania kuten kuvassa http://i00.i.aliimg.com/img/pb/440/2...206440_621.jpg Jos unohtui merkata purkaessa, niin 180 asteen kääntöä kannattaa kokeilla. |
Lainaus:
|
Etuperän pinjoniakselin laakeri tai laatikosta etuvedonlähdön laakeri
Onko klappia kummassakaan päässä jos koittaa heiluttaa kardaania? |
Hei, Kiitos lukuisista vastauksista ja mielipiteistä. Eli rallatus kuuluu edelleenkin ja kaikki ristikot vielä timakassa kunnossa ei klapia niissä vaikka pyörittelee kuinka käsissä. Kardaanin liuku on oikealla boorilla zei zei ja haarukat kuvailemallasi tavalla. Autossa tosiaan on tuo maltillinen dobinsonin 2tuuman korotus täytyy varmaan tarkastella noita kulmia hieman. Kardaanin molemman pään laakerit ovat jämäkät ei heilu eikä hytky.. hmmmmh. Mutta tuossa liun kohdalla siinä etu kardaanissa on se noin 5mm klappi kun heilutan kardaania ylös alas. Eli boori on kulunut jotenkin... Täytyisi vielä se pois sulkea jollain toisella etukardaanilla. Työt haittaa harrastuksia niin kuin aina täytynee mahd. pian ottaa pukille ja katsella...Kertokaa toki lisää ideoita kuinka rallatus ratkaistaan. Kun saan auton pukille laittelen kuvia projektista koska ne on aina kivoja :)
|
Lainaus:
|
https://www.youtube.com/watch?v=T4P75ZQvpws Tuossa hyvä pätkä noista kardaanin kulmista vielä.
|
Tässä oikeastaan vielä parempi. https://www.youtube.com/watch?v=DDmz0tibVGM
|
Missäs päin oot? Mulla taitas olla yx etukardaani. Vois kokeilla.
|
Joo etuperän puoleisen ristikon otin kyllä ihan kouraan :) Ja vois tuota etukardaania kokeilla hilavitkutin jos vaan mahdollista. Kuopiossa tulee aina pyörittyä ja sen syrjäkylillä. Mietin vaan tuossa joku kertoi hitsailleen etukardaanin siihen liukuun boorin jälkeen sellaisen pienen täytön jolla saa tuon klapin pois liusta. Toki joutuu hiomaan täytön jälkeen jotta liuku pelaa edelleen. Vaikuttaisi tuo konsti kuitenkin melkoisen väliaikaiselta ratkaisulta ja sen toimivuudesta ei liene kovin suurta näyttöä :D
|
Tyrkkää sinne liukuun reilusti rasvaa. Ei se metalliksi muutu mutta kandee kokeilla silti. Eli lämmintä semmosta ja sitten käyt ajamassa lenkin rasvauksen jälkeen että ylmääränen tavara löytää tiensä ulos.
E. Ja jos ja kun se on paukuttanu seistessään itelle kuopat sitten liukuun niin sen voisi kieräyttää 180 astetta siitä liu-usta. Ei saata sattua ihan linjaansa mutta vieläkään ei tarvi näyttää rahaa eikä hitsata. |
Etukartaanin liuku väljä, omassa 61:ssä samaa vaivaa että kurahtaa moottorijarrutuksessa yli 70 vauhissa.
|
Pystykös 61:ssä hitsaan liukuholkin pintaan muutamaa "kutistussaumaa" ? 75:n etukardaanin poorin väljät "korjasin" kolmella pitkittäissaumalla ...
|
Sivu luotu: 16:08 (GMT +2). |