![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() iskarin kiinnitys?taoin tuossa patrollin jousia ja jäi iskarit lyhyeks.saako iskunvaimentajan kiinnikkeitä muuttaa,kun ois iskarit valmiina mutta on kiinnitykset eripäin mitä alkuperäisessä,ja katsastus lähenee.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Saa
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
mutta muista millasia voimia sielä on... ja edes takasin.
-Team rattopojat- ahdin määrää tahdin ja neliveto suunnan... |
#4
|
||||
|
||||
![]() Kestääkö tuo iskarin alapään kiinnitys samalla pultilla kun alavarsi? Ei ihan noin pitkällä pultilla tuu mutta lykkäsin väliin mitä käteen sattu että sain hollille. Tai pitäsko laittaa 3 lappu mutterin päähän vielä? Pultti on 16mm haittaako jos alhaalla tappi poikittain ja ylhäällä pitkittäin? Ei oikeen jääny järkevästi tilaa kun piti se perkeleen mekaaninenkin tunkea tonne väliin ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
muuten kestäis takuuvarmasti, MUTTA molemmat tapit pitkittäin! noin saat iskarit hajalle..
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ei muuta kuin nippuun vaan ja testailemaan.
Nyt kun sulla on iskarin molemmat päät on erisuuntiin, niin silloin iskarin taipuminen banaaniksi on tehokkaasti estetty. Toinen pää antaa iskarin kiertyä pitkittäin ja toinen pää poikittain. Tosin antaahan se vapaasti pyörivä mäntäkin siellä iskarin sisällä vähän pelivaraa. Ajatellaanpa nyt sitä tilannetta, että iskarin molemmat kiinnityspultit on pitkittäin: Akseli nousee ja laskee ihan normaalisti, mutta iskariin tulee joka liikahduksessa kovat taivutusvoimat ja se pyrkii taipumaan kaarelle (tai taivuttamaan kiinnityspulttejaan). Varsinkin silloin, kun iskarit ovat pystyasennossa. Jokin paikka pettää ihan varmasti. Yleensä se on tuo liikkuva männän varsi, joka vääntyy niin paljon, että ei enää mene iskarin sisään ja sen jälkeen ratkee iskarin kiinnitykset heikoimmasta kohtaa. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuli sitten laitettua pultit pitkittäin, yläkiinnitykset jäi vielä kiinnittämättä.
Näytti että menis aika vinoon mutta ei se nyt niin vinossa ollu. Huomenna täytyy tehdä yläpäähän kunnon tuet vielä. Tollaset kiinnikkeet alhaalla 16mm pultti joka holkitettu niin että iskari sopivassa kohdassa eikä ota kiinni mihkää, ylhääl kans 16mm pultti Ei niin vinossa kun näytti Tuli samalla vahvistettuu panhardin kiinnike, kai se pysyy. Jousikiinnike ei tullu jäädäkseen ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Jatketaas tätä säijettä. Eli pitäis tehdä iskarin kiinnitykset taakse uusiksi. Iskarit on lenkki-lenkki mallia. Ja asennus tulee siten, että iskarit ovat hieman etuviistoon (30 astetta tai jotain, alle 45 astetta kuitenkin) ja auton keskipistettä kohti kallellaan myös. Iskarin iskunpituus on n. 26cm.
Kumminpäin nuo korvakot oikeen laitetaan? Eli laitetaanko kiinnityspultit ns. akselin suuntaisesti eli auton menosuuntaan nähden "poikittain" (alkuperäinen alakiinnitys on näin, ylhäällä on tappikiinnitys). Vaiko poikittain kuten tässä säikeessä on laitettu? ja ylä ja alapää tieten saman suuntaisesti. Onko näillä kovin iso seksuaalinen merkitys joustoihin tai kestävyyteen. Mitään megajoustoja ei ole tarkoitus hakea.
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Minä laittaisin tuon alapään pulttikiinnityksen semmoiseen kulmaan, että pultin sisässä oleva oleva pusla vääntyisi mahd. vähän iskariputken suhteen. siis pyörimistä kestää paremmin.
Ja tuo vääntyminenhän on erilaista akselin ylös-alas joustossa, kuin ristiriipunnassa. Ja pultit ehdottomasti tasapaksuja, ei rautakaupan kilopultteja joissa uuma on jopa millin kapeampi, kuin kierre. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Liekkö tuolla niin isoa merkitystä? siksihän siellä se kumi on antamassa periksi?
Aika monissa autoissa on iskarin kiinnitykset ihan tehtaalta lähtiessään tälleen: ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Pitkittäin laittaisin, jos joustoa aikoo ottaa vakiota enemmän.
Iskari irti ja auto ristijoustoon, siis sellaiseen joustoon kuin tarkoitus olisi saada. Sit vaan iskari kiinni toisesta päästä ja vääntämään käsin toinen pää niille kohdille, kuin sen olis tarkoitus tulla. Kumpikin pää kandee kokeilla erikseen. Kyllä sen sitten järki sanoo, jos tuohon tarvitaan "liikaa" voimaa ![]() Ja vaikuttaahan tuohon myös se, kuinka tiukkaan tuon iskarin kirii.. Liian löysälle kun jättää, niin antaahan se periksi vaikka kuinka (ei ehkä suositeltava vaihtoehto) ![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Se ei noin pienen silmukan kumi kyllä kymmentä astetta enempää anna kohtuudella periks, jos aina sitäkään. Riittää ehkä just vakioalustalle, mutta ei yhtään joustavemmalle. Ja jos ne tehdasasennuksena poikittain on niin toinen pää on yleensä anteeksiantavampi tappikiinnitys.
|
#14
|
|||
|
|||
![]() kiinnitysasento: väärin päin?Lainaus:
Sitten on aivan eri asia, jos on joku "erikoisiskari", jossa kaasu ja öljy on eri tiloissa. Taannoin yksi vanha rallikuski ilmasi iskarit pumppaamalla käsin siten, että sisäänpainaminen tapahtui päällään, pari-kolme ensimmäistä ulosvetämistä n. 5cm päällään, ja luput oikeassa asennossa. Ja kertoi, että jos pienikin kaasukupla jää, niin iskarin ikä lyhenee... Em. oppia olen omissa iskareissa käyttänyt, ja pitkäikäisiä ovat olleet. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Tolleenpäi mun FJ:n mallikohtaiset tavalliset Bilsteinitkin (5100) on.
Tekasin tollaset siirto/jatkopalikat rungonpään kiinnitykseen, melko kovaan jännitykseen olis jääny jo pyörillään ollessa ulosjoustotilanteesta puhumattakaan. Ylätukivarret kun on lyhyemmät niin akseli pysyy vaakasuorassa eli iskunvaimentimen kulma pienenisi, nyt asento alkuperäisen kaltainen 3" korotuksella pyörillään ollessa. Ulos joustaa jonku matkaa vakiota enempi. ![]() Viimeksi muokannut -MaTTi- : 10.08.2014 21:27 |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllä minä laittaisin pitkittäin jos on tappimallin kiinnitys..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
o: iskarin jalka bj:hin | kala | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 19.02.2007 20:02 |
Ohjausvarren iskarin vaihto | SKO | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 28.08.2006 17:35 |
hj:n iskarin pituus? | jaiksis | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 14.06.2006 15:54 |
HJ iskarin kiinnikkeet? | HJ85 | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 22.05.2006 22:13 |
Iskarin hitsaaminen? | baxxter | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 27.04.2004 14:29 |