![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() -96 2,4d hiluksin turbotus/muutos katsastus
Ennen turbotusta kysyin konttorilta,että minkälainen operaatio puhaltimen saaminen paperille on?vastaus ![]() No puhallin on nyt sitten paikallaan dynolappu ja pakokaasu analyysi kourassa ja matka suuntautuu konttorille.Ekalla konttorilla sanotaan,että alusta pitää tarkastaa merkki korjaamossa vastaamaan turbokoneella varustetun hiluksin alustaa HÄH!??Tuo oli aivan uusi tieto no siitä suivaantuneena naapuri kaupungin konttorille jospa nyt onnistais. Toinen konttori:Eka sanat inssimiehen suusta on eieiei.inssi painaa tämän sanottuaan takahuoneeseen jonka jälkeen tulee ja väittää,että auto on vähä päästöinen(ei muuten oo!).Sitte kovan inttämisen jälkeen uskoo,että ei oo.sitte sanoo,että pitää käyä merkkiliikkeessä tarkaastuttaan turbo ja soittaa maahantuojalle,että hyväksyykö se sen.no menipä taas...Soitettuani maahantuojalle joku tekninen pelle sanoo,että sen pitää olla toyota merkkinen turbo!Jos laittaa jonkun muun niin kone ei kestä...joopajoo.Turbo on muuten Garret.Inssi sano vielä,että jos turbo ei oo TOYOTA alkuperäis turbo niin pitää käydä VTT:llä hiukkaspäästö testisä joka kuulemma maksaa hunajaa. Onko muilla kokemuksia noin (inssin mukaan) "uusien" hiluksien puhalluttamisesta? ...inssi miehiin v**tuuntunut... Note! This message was posted anonymously!
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet. Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03. ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot: Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella. vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot: Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta. /* Life Begins at 35" */ |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lähtökohdat siis: -teho saa nousta 20 % alkuperäisestä tai rinnakkaismallista (esim. bensa tai vaikka turbo-diesel). Jos ja kun teho turbottamalla nousee, sen pitää vastata alustaltaan ja jarruiltaan tätä tehokkaampaa rinnakkaismallia (jos sellainen on). -96 Hilux on vähäpäästöinen. Pakko olla tässä maassa. Jos otteelta puuttuu, se on mahdollista. Moottoria muutettaessa ei päästötaso saa huonontua. Vähäpäästöisen auton päästötason selvitykseksi ei riitä käytönaikainen päästömittaus. Eli moottorin on oltava kaikkine päästöihin vaikuttavine laitteineen vastaavasta rinnakkaismallista tai sitten siihen pitää teettää pakokaasutesti esim. VTT:llä tai Kemiralla. Se on monivaiheinen testi jossa on erilaisia ajosyklejä, päästöt kerätään pussiin jne. Maksaa abaut 1500 € huhupuheiden mukaan. -tehosta tarvii olla todistus (moottoritehosta DIN-normin mukaan) jos on omaturbotus (valmiista tehdaskoneesta ei tarvita, toki teho pitää saada selvitettyä joko katsastusmiehen tai sitten asiakkaan jos konttorilla ei saada selvää) Huom! Ja kaikki tämä sama koskee myös vähäpäästöisen auton turbokonetta muuttamista, esim. välijäähdyttimen asentamista tai teholastun vaihtoa. Lue vielä tämä niin olet paljon viisaampi: http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf |
#4
|
|||
|
|||
![]()
jaha ja entä jos ottaa puhaltimen katsastuksen ajaks pois?vissiin linnareissu jos ajaa ratsiaan puhallin paikallaan?
Note! This message was posted anonymously! |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
/* Life Begins at 35" */ |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei vaan vaikuttaa kevyeltä vittuilulta toi homma uusien autojen kanssa. Taas yksi syy pystytellä "oman ikästen" autojen parissa. www.G-69.tk - www.pahama.com |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ja maksamaan saa varautua vaikka ois tapiolan täyskasko kyseisessä autossa?
Note! This message was posted anonymously! |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Tuskin saat varmaa vastausta etukäteen, mutta omana käsityksenäni toisin esille että jos auton muutokset eivät ole mitenkään vaikuttaneet vahingon syntyyn (esim. tuut hissukseen tasa-arvoiseen risteykseen ja joku tulee vasemmalta kylkeen) niin korvaus menee normaalin kaavan mukaan, mutta jos muutokset ovat vaikuttaneet (tai saatteneet vaikuttaa) vahingon syntyyn tai suuruuteen niin vakuutusyhtiöllä pitäis olla selvä peruste evätä korvaus tai ainakin pienentää sitä. Ja tää on sitten 100% mutu-menetelmällä sen mukaan mitä on tullut vakuutusyhtiöisen kanssa oltua tekemisissä (viimeaikoina enemmänkin, mutta ei autoasioissa). -Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
mulla on meistin sarja jolla voidaan toyota saadaa paikkaan kuin paikkaan.
Note! This message was posted anonymously! |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Hä???
Onko nyypiltä jääny pillerit ottamatta? --Instrument, sano ryssä kun rautakangen näki.-- |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Onko tämä asia edistynyt mitenkään? Ootko saanut muutoskatsastettua tai jotain?
Paljon on vähän vai toisinpäin? |
#13
|
||||
|
||||
![]() ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot: Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella Olisiko 97vm king cab mahdollista muutoskatsastaa turbodieseliksi jos siihen vaihtais 91vm king cabin koneen joka on (jälki)turbotettu ennen muutoskatsastusta? Paljon on vähän vai toisinpäin? |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Oliko HILUX bensa vai Diissel?
Jari Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Woimalla. autoSCIFIteam |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Jos ake:lla olis täysin toisenlainen työryhmä hoitamassa poikkeuslupa asioita, olis ajoneuvojen muutosasiat paljon helpompia. Tottakai täytyy joku järki olla rakenteluissakin, mutta maalaisjärkeä ei tuolla ryhmällä ole. Kaikki on liituraita runkkuja, joilla on sormi perseessä, ja eikä edes omassa vaan kaverin. Hyvin harvalla taitaa siellä olla maanläheisempää kokemusta itse muutostöistä.
Tällä systeemillä liikenteessämme liikkuu varmasti mitä monimuotoisimmilla tekniikoilla varustettuja ajoneuvoja, oikeusturvattomasti. Kaikista rankimmat muutokset joita tiedän tehdyn, on saanut myönteisen päätöksen koska näillä hakijoilla on sukulainen/tuttu juuri tuossa lupalautakunnassa. Itse tyydyn ajelemaan punakilpisenä ne ajot mitä ajan. -ISO mutalammikko!!!- Edited by - Mutamies on 04/08/2005 13:32:20 |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj-60 turbotus | Toni.k | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 12.10.2009 08:16 |
LJ70 renkaiden muutos katsastus 33X12.5 | revu | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 20.04.2009 21:52 |
hj60 muutos katsastus turbolle. | syrkki | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 21.07.2007 14:49 |
l-200:sen turbotus | maasteri | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 16.11.2006 22:09 |
muutos katsastus renkaat | tiipe | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 25.04.2004 22:01 |