Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   -96 2,4d hiluksin turbotus/muutos katsastus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=9350)

22.03.2005 17:08

-96 2,4d hiluksin turbotus/muutos katsastus
 

Ennen turbotusta kysyin konttorilta,että minkälainen operaatio puhaltimen saaminen paperille on?vastaus:pitää olla turbosinetti tai hukkaportti.Teho saa nousta max.15% eli tässä tapauksessa vakio 58kw+8,7kw.okei eli tehoa saa olla 66,7kw maksimissaan.lisäksi mukaan dynolappu josta näkyy,että teho ei ole kasvanut yli 15%:tia.Myös pakokaasu testi pitää tehä.
No puhallin on nyt sitten paikallaan dynolappu ja pakokaasu analyysi kourassa ja matka suuntautuu konttorille.Ekalla konttorilla sanotaan,että alusta pitää tarkastaa merkki korjaamossa vastaamaan turbokoneella varustetun hiluksin alustaa HÄH!??Tuo oli aivan uusi tieto no siitä suivaantuneena naapuri kaupungin konttorille jospa nyt onnistais.
Toinen konttori:Eka sanat inssimiehen suusta on eieiei.inssi painaa tämän sanottuaan takahuoneeseen jonka jälkeen tulee ja väittää,että auto on vähä päästöinen(ei muuten oo!).Sitte kovan inttämisen jälkeen uskoo,että ei oo.sitte sanoo,että pitää käyä merkkiliikkeessä tarkaastuttaan turbo ja soittaa maahantuojalle,että hyväksyykö se sen.no menipä taas...Soitettuani maahantuojalle joku tekninen pelle sanoo,että sen pitää olla toyota merkkinen turbo!Jos laittaa jonkun muun niin kone ei kestä...joopajoo.Turbo on muuten Garret.Inssi sano vielä,että jos turbo ei oo TOYOTA alkuperäis turbo niin pitää käydä VTT:llä hiukkaspäästö testisä joka kuulemma maksaa hunajaa.

Onko muilla kokemuksia noin (inssin mukaan) "uusien" hiluksien puhalluttamisesta?

...inssi miehiin v**tuuntunut...










Note! This message was posted anonymously!

offroadjouni 22.03.2005 17:14

ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.

ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.

vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.

/* Life Begins at 35" */

-MaTTi- 22.03.2005 17:54

Lainaus:

quote:

Ennen turbotusta kysyin konttorilta,että minkälainen operaatio puhaltimen saaminen paperille on?vastaus:pitää olla turbosinetti tai hukkaportti.Teho saa nousta max.15% eli tässä tapauksessa vakio 58kw+8,7kw.okei eli tehoa saa olla 66,7kw maksimissaan.lisäksi mukaan dynolappu josta näkyy,että teho ei ole kasvanut yli 15%:tia.Myös pakokaasu testi pitää tehä.
No puhallin on nyt sitten paikallaan dynolappu ja pakokaasu analyysi kourassa ja matka suuntautuu konttorille.Ekalla konttorilla sanotaan,että alusta pitää tarkastaa merkki korjaamossa vastaamaan turbokoneella varustetun hiluksin alustaa HÄH!??Tuo oli aivan uusi tieto no siitä suivaantuneena naapuri kaupungin konttorille jospa nyt onnistais.
Toinen konttori:Eka sanat inssimiehen suusta on eieiei.inssi painaa tämän sanottuaan takahuoneeseen jonka jälkeen tulee ja väittää,että auto on vähä päästöinen(ei muuten oo!).Sitte kovan inttämisen jälkeen uskoo,että ei oo.sitte sanoo,että pitää käyä merkkiliikkeessä tarkaastuttaan turbo ja soittaa maahantuojalle,että hyväksyykö se sen.no menipä taas...Soitettuani maahantuojalle joku tekninen pelle sanoo,että sen pitää olla toyota merkkinen turbo!Jos laittaa jonkun muun niin kone ei kestä...joopajoo.Turbo on muuten Garret.Inssi sano vielä,että jos turbo ei oo TOYOTA alkuperäis turbo niin pitää käydä VTT:llä hiukkaspäästö testisä joka kuulemma maksaa hunajaa.

Onko muilla kokemuksia noin (inssin mukaan) "uusien" hiluksien puhalluttamisesta?

...inssi miehiin v**tuuntunut...










Note! This message was posted anonymously!
No ei ole oikein onnistunut näemmä... katsastusmiehiltä kysellessä jää usein jotain asioita huomioimatta.


Lähtökohdat siis:
-teho saa nousta 20 % alkuperäisestä tai rinnakkaismallista (esim. bensa tai vaikka turbo-diesel). Jos ja kun teho turbottamalla nousee, sen pitää vastata alustaltaan ja jarruiltaan tätä tehokkaampaa rinnakkaismallia (jos sellainen on).
-96 Hilux on vähäpäästöinen. Pakko olla tässä maassa. Jos otteelta puuttuu, se on mahdollista. Moottoria muutettaessa ei päästötaso saa huonontua. Vähäpäästöisen auton päästötason selvitykseksi ei riitä käytönaikainen päästömittaus. Eli moottorin on oltava kaikkine päästöihin vaikuttavine laitteineen vastaavasta rinnakkaismallista tai sitten siihen pitää teettää pakokaasutesti esim. VTT:llä tai Kemiralla. Se on monivaiheinen testi jossa on erilaisia ajosyklejä, päästöt kerätään pussiin jne. Maksaa abaut 1500 € huhupuheiden mukaan.
-tehosta tarvii olla todistus (moottoritehosta DIN-normin mukaan) jos on omaturbotus (valmiista tehdaskoneesta ei tarvita, toki teho pitää saada selvitettyä joko katsastusmiehen tai sitten asiakkaan jos konttorilla ei saada selvää)

Huom! Ja kaikki tämä sama koskee myös vähäpäästöisen auton turbokonetta muuttamista, esim. välijäähdyttimen asentamista tai teholastun vaihtoa.

Lue vielä tämä niin olet paljon viisaampi: http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf


22.03.2005 20:19

jaha ja entä jos ottaa puhaltimen katsastuksen ajaks pois?vissiin linnareissu jos ajaa ratsiaan puhallin paikallaan?

Note! This message was posted anonymously!

offroadjouni 22.03.2005 22:48

Lainaus:

quote:jaha ja entä jos ottaa puhaltimen katsastuksen ajaks pois?vissiin linnareissu jos ajaa ratsiaan puhallin paikallaan?
Ei varmaan ihan... Mutta sitten kun kajautat kolarin sen kanssa, niin varmaan pääset maksaan kaikki kulut vakuutusyhtiön sijasta kun olet laittomalla autolla ollut liikenteessä.

/* Life Begins at 35" */

mikjus 23.03.2005 08:23

Lainaus:

quote:
Lainaus:

quote:jaha ja entä jos ottaa puhaltimen katsastuksen ajaks pois?vissiin linnareissu jos ajaa ratsiaan puhallin paikallaan?
Ei varmaan ihan... Mutta sitten kun kajautat kolarin sen kanssa, niin varmaan pääset maksaan kaikki kulut vakuutusyhtiön sijasta kun olet laittomalla autolla ollut liikenteessä.

/* Life Begins at 35" */
eheehee luetaanko rivien välistä. Kuinka monella on oikeesti 100% laillinen auto? Tänään on itselläkin tuomiopäivä jos velipoika vaan herää tarpeeks ajoissa ja vie bertan leimalle.

Ei vaan vaikuttaa kevyeltä vittuilulta toi homma uusien autojen kanssa. Taas yksi syy pystytellä "oman ikästen" autojen parissa.

www.G-69.tk - www.pahama.com

23.03.2005 12:26

Ja maksamaan saa varautua vaikka ois tapiolan täyskasko kyseisessä autossa?

Note! This message was posted anonymously!

Paavo 23.03.2005 13:25

Tuskin saat varmaa vastausta etukäteen, mutta omana käsityksenäni toisin esille että jos auton muutokset eivät ole mitenkään vaikuttaneet vahingon syntyyn (esim. tuut hissukseen tasa-arvoiseen risteykseen ja joku tulee vasemmalta kylkeen) niin korvaus menee normaalin kaavan mukaan, mutta jos muutokset ovat vaikuttaneet (tai saatteneet vaikuttaa) vahingon syntyyn tai suuruuteen niin vakuutusyhtiöllä pitäis olla selvä peruste evätä korvaus tai ainakin pienentää sitä. Ja tää on sitten 100% mutu-menetelmällä sen mukaan mitä on tullut vakuutusyhtiöisen kanssa oltua tekemisissä (viimeaikoina enemmänkin, mutta ei autoasioissa). -Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

JiiPee 24.03.2005 10:53

Lainaus:

quote:
mutta jos muutokset ovat vaikuttaneet (tai saatteneet vaikuttaa) vahingon syntyyn tai suuruuteen niin vakuutusyhtiöllä pitäis olla selvä peruste evätä korvaus tai ainakin pienentää sitä. Ja tää on sitten 100% mutu-menetelmällä sen mukaan mitä on tullut vakuutusyhtiöisen kanssa oltua tekemisissä (viimeaikoina enemmänkin, mutta ei autoasioissa). -Paavo
Vakuutusyhtiöt tulkitsee asian miten haluavat, mutta varmasti laskevat, miten pitkälle kannattaa vedättää. Liikennevakuutuspäätöksen protestoimiseen voi hakea apua liikennevahinkolautakunnalta suosittelevan lausunnon muodossa, mutta jos yhtiö ei sitä usko, voi asian riitauttaa, jolloin sitä puidaan käräjäoikeudessa. Sen vuoksi yhtiöt pysyttelevät päätöksissään lain mukaisilla linjoilla ja "varmalla pohjalla", mutta rajatapauksissa (ja varsinkin jos ei ole sopivaa oikeuden ennakkopäätöstä kantajan eduksi) vedetään varmasti niin paljon kotiinpäin kuin mahdollista. Yhtiöillä on lakimiesten pataljoona etsimässä laista ja eri oikeusasteiden tekemistä päätöksistä mahdollisuuksia jättää korvaus maksamatta.



24.03.2005 11:16

mulla on meistin sarja jolla voidaan toyota saadaa paikkaan kuin paikkaan.

Note! This message was posted anonymously!

-MAKE- 24.03.2005 16:04

Hä???

Onko nyypiltä jääny pillerit ottamatta?

--Instrument, sano ryssä kun rautakangen näki.--

jansku 19.04.2005 13:52

Onko tämä asia edistynyt mitenkään? Ootko saanut muutoskatsastettua tai jotain?

Paljon on vähän vai toisinpäin?

jansku 03.08.2005 16:26



ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella

Olisiko 97vm king cab mahdollista muutoskatsastaa turbodieseliksi jos siihen vaihtais 91vm king cabin koneen joka on (jälki)turbotettu ennen muutoskatsastusta?

Paljon on vähän vai toisinpäin?

Jari 03.08.2005 18:14

Oliko HILUX bensa vai Diissel?
Jari

Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Woimalla. autoSCIFIteam

Mutamies 04.08.2005 12:29

Jos ake:lla olis täysin toisenlainen työryhmä hoitamassa poikkeuslupa asioita, olis ajoneuvojen muutosasiat paljon helpompia. Tottakai täytyy joku järki olla rakenteluissakin, mutta maalaisjärkeä ei tuolla ryhmällä ole. Kaikki on liituraita runkkuja, joilla on sormi perseessä, ja eikä edes omassa vaan kaverin. Hyvin harvalla taitaa siellä olla maanläheisempää kokemusta itse muutostöistä.

Tällä systeemillä liikenteessämme liikkuu varmasti mitä monimuotoisimmilla tekniikoilla varustettuja ajoneuvoja, oikeusturvattomasti.

Kaikista rankimmat muutokset joita tiedän tehdyn, on saanut myönteisen päätöksen koska näillä hakijoilla on sukulainen/tuttu juuri tuossa lupalautakunnassa.

Itse tyydyn ajelemaan punakilpisenä ne ajot mitä ajan.


-ISO mutalammikko!!!-


Edited by - Mutamies on 04/08/2005 13:32:20

-MaTTi- 04.08.2005 17:08

Lainaus:

quote:
Olisiko 97vm king cab mahdollista muutoskatsastaa turbodieseliksi jos siihen vaihtais 91vm king cabin koneen joka on (jälki)turbotettu ennen muutoskatsastusta?

Paljon on vähän vai toisinpäin?
Eipä onnaa. -97 on vähäpäästöinen, -91 ei. Eli -91:een riittää päästötason toteamiseksi käytönaikainen mittaus (=normaali talla pohjaan -testi), mutta -97 tarvitsee lausunnon että siihen vaihdettu moottori kaikkine päästöihin vaikuttavine laitteineen vastaa vähintään alkuperäistä -97 auton päästötasoa. http://www.yotatech.com/images/smilies/deal.gif Eli ei onnistu ilman VTT:n tai Kemiran testiajoa (~1500-2000 €, veikkaan). Ja eipä todnäk läpäise eli hukkaan meni neki rahnat. http://www.yotatech.com/images/smilies/headpop.gif



Sivu luotu: 07:16 (GMT +2).