Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.10.2013, 23:05
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Hilux vollottaa


Eli vaihdettiin 170 koppaseen hiluun perän ja kardaanin välinen stefa. Karto tuli samoin päin, merkit kohallaan, ja pinionin mutsku vanhaan merkkiin. Siitä alkoi sen päivänen ulina. Kun moottorijarrutti, ääni kuului, kun paino kytkintä, hiljeni. Tänään vedin pinionin mutskua kireemmälle, noin 100 Nm. Ja nyt kun ajaa auton lämpöseks, vollotos kuuluu jatkuvasti. Riippumatta painaako kytkintä tai ei.

Lisäks perä lämpiää siitä kardaanin juuresta muutaman kilsan ajon jälkeen.

Joku laakeri menoillaan?

Ja perä on kitkalukolla, ja öljyt on redlinet, ls lisämausteella. Huohotinkin on uusi..

Mikä neuvoksi..?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.10.2013, 07:35
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambula Näytä viesti
Eli vaihdettiin 170 koppaseen hiluun perän ja kardaanin välinen stefa. Karto tuli samoin päin, merkit kohallaan, ja pinionin mutsku vanhaan merkkiin. Siitä alkoi sen päivänen ulina. Kun moottorijarrutti, ääni kuului, kun paino kytkintä, hiljeni. Tänään vedin pinionin mutskua kireemmälle, noin 100 Nm. Ja nyt kun ajaa auton lämpöseks, vollotos kuuluu jatkuvasti. Riippumatta painaako kytkintä tai ei.

Lisäks perä lämpiää siitä kardaanin juuresta muutaman kilsan ajon jälkeen.

Joku laakeri menoillaan?

Ja perä on kitkalukolla, ja öljyt on redlinet, ls lisämausteella. Huohotinkin on uusi..

Mikä neuvoksi..?
Joko pinionin laakeri ei ole asettunut kunnolla tai sitten koko eroa laakerissa ja nyt liian tiukalla
tai sitten koko ero laakerissa ja hammas kosketus jollottaa.



Ja öljyt kuitenkin tarkistaa ensimmäisenä.
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.10.2013, 08:55
make-lj:n Avatar
make-lj make-lj ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.05.06
Sijainti: lappeenranta, Finland.
Viestit: 1.865
Perusasetus

vaihdoitte siis uuden stefan.. tuliko samalla laitettua uus rymppiholkki?? jos ei niin siellä on nyt sitten varmaan hammaskosketukset/laakerin esijännitykset persiillään ja sen tähden vollottaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.10.2013, 12:10
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.114
Perusasetus

Ei pitäis muuttua mikään,jos vaihtaa stefan noin kuin Ambula homman esitti. Ite oon kiristäny vanhalla rymppiholkilla mutterin ensin vanhaan merkkiin ja siitä aavistuksen tiukemmalle,eli vetäny lisää pienen esijännityksen siten,että mutterin pystyy lukitsemaan uudesta kohdasta.
Jotenkin tuo vanha rymppiholkki on varmaan lysmähtäny ja aiheuttanu laakerivälyksen,tai sit ulompi laakeri on ollu viittävaille valmis ja poikinu nyt kun kiristysmomentti on hiukan muuttunu.
Ei ku uudelleen aukomaan ja tutkimaan mikä petti. Ei kannata ulvottaa sitä perää enempää ku on pakko. Ei mee ehkä vielä ehjä välitys pilalle.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.10.2013, 13:41
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Ei pitäis muuttua mikään,jos vaihtaa stefan noin kuin Ambula homman esitti. Ite oon kiristäny vanhalla rymppiholkilla mutterin ensin vanhaan merkkiin ja siitä aavistuksen tiukemmalle,eli vetäny lisää pienen esijännityksen siten,että mutterin pystyy lukitsemaan uudesta kohdasta.
Jotenkin tuo vanha rymppiholkki on varmaan lysmähtäny ja aiheuttanu laakerivälyksen,tai sit ulompi laakeri on ollu viittävaille valmis ja poikinu nyt kun kiristysmomentti on hiukan muuttunu.
Ei ku uudelleen aukomaan ja tutkimaan mikä petti. Ei kannata ulvottaa sitä perää enempää ku on pakko. Ei mee ehkä vielä ehjä välitys pilalle.

Millanen homma tota perää on lähtee laakeroimaan, jos sen kerta avaa, niin eikös sitten kannata melkein het kerrasta laittaa kokonaan? Jonkinverran on kokemusta erilaisista asennuksista, ja huoltotöistä, ja perustyökalut löytyy..

Ja jatkokyssäri, onko uudenmaan alueella jotain pajaa, joka olis noihin vanhojen louskujen periin erikoistunut?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.10.2013, 21:10
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Ja onko tohon olemassa mitään ohjeita, momentteja yms. missään saatavilla?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.10.2013, 09:15
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.114
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambula Näytä viesti
Millanen homma tota perää on lähtee laakeroimaan?
Vetarit pois,kardaani irti,perämurikan kehämutterit irti ja perämurikka ulos ni pääset tutkailemaan tarkemmin.
Laakerien vaihto ei sinällään ole mitään rakettitiedettä,mut hammaskosketuksen,hammasvälyksen ja laakerien kiristys sopivaks vaatii hieman perehtymistä. Jos löydät jonkun joka on noita useammin tehny nopeuttaa ja helpottaa hommaa varmasti.
Mut lyhykäisyydessään näin: Pinjonin laakerit tarvii rymppiholkkia vasten kiristetyn esijännityksen laakereihin,koska pinjoniakseli ajonaikana lämmetessään pitenee = laakerivälys suurenee.
Perän poskilaakereissa on taas päinvastainen periaate. Jos kiristät poskilaakerit asennusvaiheessa liian kireälle,ni tasauspyörästökotelon lämmetessä laakerit kiristyy entisestään ja tuho on taas tuloillaan.
Haynesin tai Alfamerin korjauskirjoista löytyy aika seikkaperäiset ohjeet noihin laakerointihommiin. Varmana jostain netin syövereistä myös jos lontoon murre on hallussa.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.10.2013, 09:47
Messätissari:n Avatar
Messätissari Messätissari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.02.13
Sijainti: Joensuu, Severnaja Karelija
Viestit: 114
Perusasetus

Mulla oli joskus venäläinen opaskirja, missä neuvottiin ITE-henkeen perän laakereiden esijännitysten säätäminen narunpätkän ja jousivaakan avulla. Harmi kun on hävinnyt, mutta niillä ohjeilla opettelin tekemään joskus.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.10.2013, 09:50
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

jos kardaani oli irti liuku osata niin tuliko samaan kohtaan takas? eli linjassa ristikot.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.10.2013, 10:19
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambula Näytä viesti
Ja onko tohon olemassa mitään ohjeita, momentteja yms. missään saatavilla?
http://personal.utulsa.edu/~nathan-b...35differen.pdf
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 06.10.2013, 18:03
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Kiitos Matti loistavasta ohjeesta!

Jo joku aiemmin kysy, tuli samoinpäin kardaani, vedettiin merkit ennen irrotusta.

Tosin nyt kun alkoi oikein miettimään, niin vedin kyllä liun auki ja putsasin.. Pitääkö ristikoiden olla linjassa "samassa asennossa".

Piirsin molempiin päihin merkit, ja niiden mukaan kyl asennettiin. Joten silloinhan toi ei pahasti voi olla pielessä. Mut ton auton historiaan mahtuu varmaan vaikka ja mitä, joten pitääkin ihan tarkastaa ristikoiden asento. Voi olla edellisen jäljiltä..
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 06.10.2013, 20:39
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambula Näytä viesti
Kiitos Matti loistavasta ohjeesta!

Jo joku aiemmin kysy, tuli samoinpäin kardaani, vedettiin merkit ennen irrotusta.

Tosin nyt kun alkoi oikein miettimään, niin vedin kyllä liun auki ja putsasin.. Pitääkö ristikoiden olla linjassa "samassa asennossa".

Piirsin molempiin päihin merkit, ja niiden mukaan kyl asennettiin. Joten silloinhan toi ei pahasti voi olla pielessä. Mut ton auton historiaan mahtuu varmaan vaikka ja mitä, joten pitääkin ihan tarkastaa ristikoiden asento. Voi olla edellisen jäljiltä..
kyllä sen pitää olla muutoin aiheuttaa melkoista tärinää ja ääntä.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 06.10.2013, 20:47
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambula Näytä viesti
Kiitos Matti loistavasta ohjeesta!

Jo joku aiemmin kysy, tuli samoinpäin kardaani, vedettiin merkit ennen irrotusta.

Tosin nyt kun alkoi oikein miettimään, niin vedin kyllä liun auki ja putsasin.. Pitääkö ristikoiden olla linjassa "samassa asennossa".

Piirsin molempiin päihin merkit, ja niiden mukaan kyl asennettiin. Joten silloinhan toi ei pahasti voi olla pielessä. Mut ton auton historiaan mahtuu varmaan vaikka ja mitä, joten pitääkin ihan tarkastaa ristikoiden asento. Voi olla edellisen jäljiltä..
kyllä sen pitää olla muutoin aiheuttaa melkoista tärinää ja ääntä. http://images.gasgoo.com/MiMwMDRfMDA...41-2203010.jpg
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 08.05.2014, 19:04
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Noniin, näyttäisi nyt ratkenneen tämäkin ongelma.

Eräs erittäin ystävällinen palstalainen ilmoittautui ja avuaalisti vaihtoi perään laakerit.

Tutkimuksissa paljastui, että perän laakerit oli joskus aiemmin vaihdettu jonkun edellisen omistajan toimesta, eikä se toimenpide ollut mennyt kuten yhdysvalloissa..

Perävälitys on myös vaihdettu, joten nyt ei sitten ole kovin kaksista käsitystä, että mikä välitys tuolla nyt on. Noh, sen pystyy selvittämään.

Samalla operaatiolla kardaania kierretty liu'un päästä pari pykälää, jotta sain ristikot kohdakkoin.

Takajarrut vaativat pientä säätöä, mutta muuten auto toimii taas. Kiitoksia kaikille.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
TOYOTA HILUX LN110 TDI SERMAX Maasturiprojektit 90 02.06.2015 12:53
Myydään hilux taka akseli 4.56 välitys , hilux perä murikka 4.56 toyota4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 25.10.2012 21:25
Myyty -82 hilux takalaita ja -89 hilux konepelti. . Hilux_TD O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 21.07.2012 19:58
Myydään toyota hilux,RJ . 8" perämurikka, hilux korotus jouset. toyota4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 22.07.2011 08:30


Sivu luotu: 10:45 (GMT +2).