![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Hilux vollottaaEli vaihdettiin 170 koppaseen hiluun perän ja kardaanin välinen stefa. Karto tuli samoin päin, merkit kohallaan, ja pinionin mutsku vanhaan merkkiin. Siitä alkoi sen päivänen ulina. Kun moottorijarrutti, ääni kuului, kun paino kytkintä, hiljeni. Tänään vedin pinionin mutskua kireemmälle, noin 100 Nm. Ja nyt kun ajaa auton lämpöseks, vollotos kuuluu jatkuvasti. Riippumatta painaako kytkintä tai ei. Lisäks perä lämpiää siitä kardaanin juuresta muutaman kilsan ajon jälkeen. Joku laakeri menoillaan? Ja perä on kitkalukolla, ja öljyt on redlinet, ls lisämausteella. Huohotinkin on uusi.. Mikä neuvoksi..?
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
tai sitten koko ero laakerissa ja hammas kosketus jollottaa. Ja öljyt kuitenkin tarkistaa ensimmäisenä.
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
vaihdoitte siis uuden stefan.. tuliko samalla laitettua uus rymppiholkki?? jos ei niin siellä on nyt sitten varmaan hammaskosketukset/laakerin esijännitykset persiillään ja sen tähden vollottaa.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ei pitäis muuttua mikään,jos vaihtaa stefan noin kuin Ambula homman esitti. Ite oon kiristäny vanhalla rymppiholkilla mutterin ensin vanhaan merkkiin ja siitä aavistuksen tiukemmalle,eli vetäny lisää pienen esijännityksen siten,että mutterin pystyy lukitsemaan uudesta kohdasta.
Jotenkin tuo vanha rymppiholkki on varmaan lysmähtäny ja aiheuttanu laakerivälyksen,tai sit ulompi laakeri on ollu viittävaille valmis ja poikinu nyt kun kiristysmomentti on hiukan muuttunu. Ei ku uudelleen aukomaan ja tutkimaan mikä petti. Ei kannata ulvottaa sitä perää enempää ku on pakko. Ei mee ehkä vielä ehjä välitys pilalle.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Millanen homma tota perää on lähtee laakeroimaan, jos sen kerta avaa, niin eikös sitten kannata melkein het kerrasta laittaa kokonaan? Jonkinverran on kokemusta erilaisista asennuksista, ja huoltotöistä, ja perustyökalut löytyy.. Ja jatkokyssäri, onko uudenmaan alueella jotain pajaa, joka olis noihin vanhojen louskujen periin erikoistunut? |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ja onko tohon olemassa mitään ohjeita, momentteja yms. missään saatavilla?
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Vetarit pois,kardaani irti,perämurikan kehämutterit irti ja perämurikka ulos ni pääset tutkailemaan tarkemmin.
Laakerien vaihto ei sinällään ole mitään rakettitiedettä,mut hammaskosketuksen,hammasvälyksen ja laakerien kiristys sopivaks vaatii hieman perehtymistä. Jos löydät jonkun joka on noita useammin tehny nopeuttaa ja helpottaa hommaa varmasti. Mut lyhykäisyydessään näin: Pinjonin laakerit tarvii rymppiholkkia vasten kiristetyn esijännityksen laakereihin,koska pinjoniakseli ajonaikana lämmetessään pitenee = laakerivälys suurenee. Perän poskilaakereissa on taas päinvastainen periaate. Jos kiristät poskilaakerit asennusvaiheessa liian kireälle,ni tasauspyörästökotelon lämmetessä laakerit kiristyy entisestään ja tuho on taas tuloillaan. Haynesin tai Alfamerin korjauskirjoista löytyy aika seikkaperäiset ohjeet noihin laakerointihommiin. Varmana jostain netin syövereistä myös jos lontoon murre on hallussa.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mulla oli joskus venäläinen opaskirja, missä neuvottiin ITE-henkeen perän laakereiden esijännitysten säätäminen narunpätkän ja jousivaakan avulla. Harmi kun on hävinnyt, mutta niillä ohjeilla opettelin tekemään joskus.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
jos kardaani oli irti liuku osata niin tuliko samaan kohtaan takas? eli linjassa ristikot.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos Matti loistavasta ohjeesta!
![]() Jo joku aiemmin kysy, tuli samoinpäin kardaani, vedettiin merkit ennen irrotusta. Tosin nyt kun alkoi oikein miettimään, niin vedin kyllä liun auki ja putsasin.. Pitääkö ristikoiden olla linjassa "samassa asennossa". Piirsin molempiin päihin merkit, ja niiden mukaan kyl asennettiin. Joten silloinhan toi ei pahasti voi olla pielessä. Mut ton auton historiaan mahtuu varmaan vaikka ja mitä, joten pitääkin ihan tarkastaa ristikoiden asento. Voi olla edellisen jäljiltä.. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Noniin, näyttäisi nyt ratkenneen tämäkin ongelma.
Eräs erittäin ystävällinen palstalainen ilmoittautui ja avuaalisti vaihtoi perään laakerit. Tutkimuksissa paljastui, että perän laakerit oli joskus aiemmin vaihdettu jonkun edellisen omistajan toimesta, eikä se toimenpide ollut mennyt kuten yhdysvalloissa.. Perävälitys on myös vaihdettu, joten nyt ei sitten ole kovin kaksista käsitystä, että mikä välitys tuolla nyt on. Noh, sen pystyy selvittämään. Samalla operaatiolla kardaania kierretty liu'un päästä pari pykälää, jotta sain ristikot kohdakkoin. Takajarrut vaativat pientä säätöä, mutta muuten auto toimii taas. Kiitoksia kaikille. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
TOYOTA HILUX LN110 TDI | SERMAX | Maasturiprojektit | 90 | 02.06.2015 12:53 |
Myydään hilux taka akseli 4.56 välitys , hilux perä murikka 4.56 | toyota4x4 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 25.10.2012 21:25 |
Myyty -82 hilux takalaita ja -89 hilux konepelti. . | Hilux_TD | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 21.07.2012 19:58 |
Myydään toyota hilux,RJ . 8" perämurikka, hilux korotus jouset. | toyota4x4 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 22.07.2011 08:30 |