Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hilux vollottaa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=115714)

Ambula 03.10.2013 23:05

Hilux vollottaa
 
Eli vaihdettiin 170 koppaseen hiluun perän ja kardaanin välinen stefa. Karto tuli samoin päin, merkit kohallaan, ja pinionin mutsku vanhaan merkkiin. Siitä alkoi sen päivänen ulina. Kun moottorijarrutti, ääni kuului, kun paino kytkintä, hiljeni. Tänään vedin pinionin mutskua kireemmälle, noin 100 Nm. Ja nyt kun ajaa auton lämpöseks, vollotos kuuluu jatkuvasti. Riippumatta painaako kytkintä tai ei.

Lisäks perä lämpiää siitä kardaanin juuresta muutaman kilsan ajon jälkeen.

Joku laakeri menoillaan?

Ja perä on kitkalukolla, ja öljyt on redlinet, ls lisämausteella. Huohotinkin on uusi..

Mikä neuvoksi..?

Nikuzai 04.10.2013 07:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ambula (Viesti 1050737)
Eli vaihdettiin 170 koppaseen hiluun perän ja kardaanin välinen stefa. Karto tuli samoin päin, merkit kohallaan, ja pinionin mutsku vanhaan merkkiin. Siitä alkoi sen päivänen ulina. Kun moottorijarrutti, ääni kuului, kun paino kytkintä, hiljeni. Tänään vedin pinionin mutskua kireemmälle, noin 100 Nm. Ja nyt kun ajaa auton lämpöseks, vollotos kuuluu jatkuvasti. Riippumatta painaako kytkintä tai ei.

Lisäks perä lämpiää siitä kardaanin juuresta muutaman kilsan ajon jälkeen.

Joku laakeri menoillaan?

Ja perä on kitkalukolla, ja öljyt on redlinet, ls lisämausteella. Huohotinkin on uusi..

Mikä neuvoksi..?

Joko pinionin laakeri ei ole asettunut kunnolla tai sitten koko eroa laakerissa ja nyt liian tiukalla
tai sitten koko ero laakerissa ja hammas kosketus jollottaa.



Ja öljyt kuitenkin tarkistaa ensimmäisenä.

make-lj 04.10.2013 08:55

vaihdoitte siis uuden stefan.. tuliko samalla laitettua uus rymppiholkki?? jos ei niin siellä on nyt sitten varmaan hammaskosketukset/laakerin esijännitykset persiillään ja sen tähden vollottaa.

Arpe 04.10.2013 12:10

Ei pitäis muuttua mikään,jos vaihtaa stefan noin kuin Ambula homman esitti. Ite oon kiristäny vanhalla rymppiholkilla mutterin ensin vanhaan merkkiin ja siitä aavistuksen tiukemmalle,eli vetäny lisää pienen esijännityksen siten,että mutterin pystyy lukitsemaan uudesta kohdasta.
Jotenkin tuo vanha rymppiholkki on varmaan lysmähtäny ja aiheuttanu laakerivälyksen,tai sit ulompi laakeri on ollu viittävaille valmis ja poikinu nyt kun kiristysmomentti on hiukan muuttunu.
Ei ku uudelleen aukomaan ja tutkimaan mikä petti. Ei kannata ulvottaa sitä perää enempää ku on pakko. Ei mee ehkä vielä ehjä välitys pilalle.

Ambula 04.10.2013 13:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1050844)
Ei pitäis muuttua mikään,jos vaihtaa stefan noin kuin Ambula homman esitti. Ite oon kiristäny vanhalla rymppiholkilla mutterin ensin vanhaan merkkiin ja siitä aavistuksen tiukemmalle,eli vetäny lisää pienen esijännityksen siten,että mutterin pystyy lukitsemaan uudesta kohdasta.
Jotenkin tuo vanha rymppiholkki on varmaan lysmähtäny ja aiheuttanu laakerivälyksen,tai sit ulompi laakeri on ollu viittävaille valmis ja poikinu nyt kun kiristysmomentti on hiukan muuttunu.
Ei ku uudelleen aukomaan ja tutkimaan mikä petti. Ei kannata ulvottaa sitä perää enempää ku on pakko. Ei mee ehkä vielä ehjä välitys pilalle.


Millanen homma tota perää on lähtee laakeroimaan, jos sen kerta avaa, niin eikös sitten kannata melkein het kerrasta laittaa kokonaan? Jonkinverran on kokemusta erilaisista asennuksista, ja huoltotöistä, ja perustyökalut löytyy..

Ja jatkokyssäri, onko uudenmaan alueella jotain pajaa, joka olis noihin vanhojen louskujen periin erikoistunut?

Ambula 05.10.2013 21:10

Ja onko tohon olemassa mitään ohjeita, momentteja yms. missään saatavilla?

Arpe 06.10.2013 09:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ambula (Viesti 1050863)
Millanen homma tota perää on lähtee laakeroimaan?

Vetarit pois,kardaani irti,perämurikan kehämutterit irti ja perämurikka ulos ni pääset tutkailemaan tarkemmin.
Laakerien vaihto ei sinällään ole mitään rakettitiedettä,mut hammaskosketuksen,hammasvälyksen ja laakerien kiristys sopivaks vaatii hieman perehtymistä. Jos löydät jonkun joka on noita useammin tehny nopeuttaa ja helpottaa hommaa varmasti.
Mut lyhykäisyydessään näin: Pinjonin laakerit tarvii rymppiholkkia vasten kiristetyn esijännityksen laakereihin,koska pinjoniakseli ajonaikana lämmetessään pitenee = laakerivälys suurenee.
Perän poskilaakereissa on taas päinvastainen periaate. Jos kiristät poskilaakerit asennusvaiheessa liian kireälle,ni tasauspyörästökotelon lämmetessä laakerit kiristyy entisestään ja tuho on taas tuloillaan.
Haynesin tai Alfamerin korjauskirjoista löytyy aika seikkaperäiset ohjeet noihin laakerointihommiin. Varmana jostain netin syövereistä myös jos lontoon murre on hallussa.

Messätissari 06.10.2013 09:47

Mulla oli joskus venäläinen opaskirja, missä neuvottiin ITE-henkeen perän laakereiden esijännitysten säätäminen narunpätkän ja jousivaakan avulla. Harmi kun on hävinnyt, mutta niillä ohjeilla opettelin tekemään joskus.

toyota4x4 06.10.2013 09:50

jos kardaani oli irti liuku osata niin tuliko samaan kohtaan takas? eli linjassa ristikot.

-MaTTi- 06.10.2013 10:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ambula (Viesti 1051461)
Ja onko tohon olemassa mitään ohjeita, momentteja yms. missään saatavilla?

http://personal.utulsa.edu/~nathan-b...35differen.pdf

Ambula 06.10.2013 18:03

Kiitos Matti loistavasta ohjeesta! :)

Jo joku aiemmin kysy, tuli samoinpäin kardaani, vedettiin merkit ennen irrotusta.

Tosin nyt kun alkoi oikein miettimään, niin vedin kyllä liun auki ja putsasin.. Pitääkö ristikoiden olla linjassa "samassa asennossa".

Piirsin molempiin päihin merkit, ja niiden mukaan kyl asennettiin. Joten silloinhan toi ei pahasti voi olla pielessä. Mut ton auton historiaan mahtuu varmaan vaikka ja mitä, joten pitääkin ihan tarkastaa ristikoiden asento. Voi olla edellisen jäljiltä..

toyota4x4 06.10.2013 20:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ambula (Viesti 1051738)
Kiitos Matti loistavasta ohjeesta! :)

Jo joku aiemmin kysy, tuli samoinpäin kardaani, vedettiin merkit ennen irrotusta.

Tosin nyt kun alkoi oikein miettimään, niin vedin kyllä liun auki ja putsasin.. Pitääkö ristikoiden olla linjassa "samassa asennossa".

Piirsin molempiin päihin merkit, ja niiden mukaan kyl asennettiin. Joten silloinhan toi ei pahasti voi olla pielessä. Mut ton auton historiaan mahtuu varmaan vaikka ja mitä, joten pitääkin ihan tarkastaa ristikoiden asento. Voi olla edellisen jäljiltä..

kyllä sen pitää olla muutoin aiheuttaa melkoista tärinää ja ääntä.

toyota4x4 06.10.2013 20:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ambula (Viesti 1051738)
Kiitos Matti loistavasta ohjeesta! :)

Jo joku aiemmin kysy, tuli samoinpäin kardaani, vedettiin merkit ennen irrotusta.

Tosin nyt kun alkoi oikein miettimään, niin vedin kyllä liun auki ja putsasin.. Pitääkö ristikoiden olla linjassa "samassa asennossa".

Piirsin molempiin päihin merkit, ja niiden mukaan kyl asennettiin. Joten silloinhan toi ei pahasti voi olla pielessä. Mut ton auton historiaan mahtuu varmaan vaikka ja mitä, joten pitääkin ihan tarkastaa ristikoiden asento. Voi olla edellisen jäljiltä..

kyllä sen pitää olla muutoin aiheuttaa melkoista tärinää ja ääntä. http://images.gasgoo.com/MiMwMDRfMDA...41-2203010.jpg

Ambula 08.05.2014 19:04

Noniin, näyttäisi nyt ratkenneen tämäkin ongelma.

Eräs erittäin ystävällinen palstalainen ilmoittautui ja avuaalisti vaihtoi perään laakerit.

Tutkimuksissa paljastui, että perän laakerit oli joskus aiemmin vaihdettu jonkun edellisen omistajan toimesta, eikä se toimenpide ollut mennyt kuten yhdysvalloissa..

Perävälitys on myös vaihdettu, joten nyt ei sitten ole kovin kaksista käsitystä, että mikä välitys tuolla nyt on. Noh, sen pystyy selvittämään.

Samalla operaatiolla kardaania kierretty liu'un päästä pari pykälää, jotta sain ristikot kohdakkoin.

Takajarrut vaativat pientä säätöä, mutta muuten auto toimii taas. Kiitoksia kaikille.


Sivu luotu: 14:11 (GMT +2).