Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.03.2010, 16:51
Lätty-ode Lätty-ode ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: Badassriver/Padasjoki
Viestit: 118
Perusasetus

Jeep wagoneer tuplalaatikon turaus


Mulla tommonen -76 vm wagoneeri joka 4.2 suora kutoin ja kolmivaihtein manuaali. Mul ois tiedos nyt nelilovinen manuaali ilman jakolaatikkoa. Joten siis onko tuossa nelilovisessa ykkönen kuinka paljon lyhyempi ja mikä jakis oslis käypänen tuohon nelilovisen jatkeeks? käykö tuo vanha? Ja onko jotain fiksumpia ratkaisuja kuin tuo nelilovinen, jotta välitykset pysyisi inhimillisinä esim 35":silla pyörillä? Kertokaa kokemuksia ja mielipiteitä...

No nelilovinen unohtu kun ei semmosta löytyny ja tuli kaks kolmelovista.


Viimeksi muokannut Lätty-ode : 15.04.2010 15:45
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.03.2010, 17:02
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.133
Perusasetus

kumpi se nelilovinen on, T-18 vai T-176?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.03.2010, 17:42
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper Näytä viesti
kumpi se nelilovinen on, T-18 vai T-176?
Eli onko rautakuorinen (=T-18) vai köykämiinikuorinen (=T176) vaihteisto??
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.03.2010, 17:53
Jyrays:n Avatar
Jyrays Jyrays ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.07
Sijainti: Ranska
Viestit: 64
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lätty-ode Näytä viesti
Mulla tommonen -76 vm wagoneeri joka 4.2 suora kutoin ja kolmivaihtein manuaali. Mul ois tiedos nyt nelilovinen manuaali ilman jakolaatikkoa. Joten siis onko tuossa nelilovisessa ykkönen kuinka paljon lyhyempi ja mikä jakis oslis käypänen tuohon nelilovisen jatkeeks? käykö tuo vanha? Ja onko jotain fiksumpia ratkaisuja kuin tuo nelilovinen, jotta välitykset pysyisi inhimillisinä esim 35":silla pyörillä? Kertokaa kokemuksia ja mielipiteitä...
Laita automaatti ja V8
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.03.2010, 21:54
Lätty-ode Lätty-ode ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: Badassriver/Padasjoki
Viestit: 118
Perusasetus

En ole nähnyt laatikkoa, puhelimessa tehny kauppaa. Auto mista se on oli -78, jos se mitään auttaa. Tuo kasi ja tomaatti olis kyl hyvä vaihtoehto, mut pysyn nyt täs kutoses ja manuaalis. Täytyy huomenissa soitella myyjälle ja kysyä...
Mitäs tuo sitten käytännössä tarkoittaa, oli sitten kumpi hyvänsä...

Viimeksi muokannut Lätty-ode : 01.03.2010 22:06
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.03.2010, 08:57
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lätty-ode Näytä viesti
En ole nähnyt laatikkoa, puhelimessa tehny kauppaa. Auto mista se on oli -78, jos se mitään auttaa. Tuo kasi ja tomaatti olis kyl hyvä vaihtoehto, mut pysyn nyt täs kutoses ja manuaalis. Täytyy huomenissa soitella myyjälle ja kysyä...
Mitäs tuo sitten käytännössä tarkoittaa, oli sitten kumpi hyvänsä...
Seiskaysiin asti se on suoraan sopiva kolmelovisen tilalle ja sun jakolaatikkoskin sopii, 80:sestä lähtien se olis ollu se alumiininen T-176 ja se ei sovi kun sun moottoriis, vanha jakolaatikko ei sovi ja omalla jakiksella etukardaani olis väärällä puolella!! Sun tarvii nyt sitten vain kardaanien mitat muuttaa...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.03.2010, 11:15
Jyrays:n Avatar
Jyrays Jyrays ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.07
Sijainti: Ranska
Viestit: 64
Perusasetus

Niin eiks ne vaihtanut DANAsta NEW Process jakolaatikkoihin -80... mun eka Cherokee oli -80 mut NP valitykset on DANAa paremmat!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.03.2010, 11:49
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyrays Näytä viesti
Niin eiks ne vaihtanut DANAsta NEW Process jakolaatikkoihin -80...
Juuh, näinpäs pääs käymään!! Ja samalla etuperä kääntyi...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.03.2010, 16:02
Lätty-ode Lätty-ode ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: Badassriver/Padasjoki
Viestit: 118
Perusasetus

En saanut vielä myyjää kiinni mutta tod. näk toi on nyt sit se T-18(vuosimallin perusteella). Noh seuraava kysymys kuuluukin että mitkä on ykkösen välitykset tuossa kolme ja nelilovisessa. Eli saavutanko mitään käytännön hyötyä sillä jos laatikon vaihdan vai tarviiko alkaa suunnitella joitain toisia vaihtoehtoja....

Kiitos vastauksista tähän saakka...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.03.2010, 16:07
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

Anteeksi topikin varastus! aiheeseen liittyen mikä olisi (halpa) helppo ratkasu siirtää kardaani apparin puolelle??? autohan on 89 chero 4.0 manuaali ja 242. jeepperi officrossissa anto vinkkejä siihen tahtiin et puoletkaan ei rekisteröityny !
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.03.2010, 19:58
Valko-bandiitti Valko-bandiitti ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 14.09.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 342
Perusasetus

vaihteiston vaihtamisesta


Varaudu pikkuaskareisiin kun vaihdat T-15 askin T-18:sta. T-18 on jonkin verran pitempi, jolloin jakolaatikko siirtyy taakse. Tämän vuoksi tarvitset luovuttaja-autosta myös kardaanit. Myös painelaakeri on erimittainen, ainakin niissä joita olen itse vaihdellet. Välitykset kyllä paranevat. Hyvällä tuurilla 1:n välitys on yli kuuden.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.03.2010, 22:06
Lätty-ode Lätty-ode ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: Badassriver/Padasjoki
Viestit: 118
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Valko-bandiitti Näytä viesti
Varaudu pikkuaskareisiin kun vaihdat T-15 askin T-18:sta. T-18 on jonkin verran pitempi, jolloin jakolaatikko siirtyy taakse. Tämän vuoksi tarvitset luovuttaja-autosta myös kardaanit. Myös painelaakeri on erimittainen, ainakin niissä joita olen itse vaihdellet. Välitykset kyllä paranevat. Hyvällä tuurilla 1:n välitys on yli kuuden.
Sehän on hyvä vaan että on askaretta
minkäkokosilla pyörillä oot ite ajellut??
Juu ja äskö varmistu että laatikko on rautakuorinen eli siis T-18.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.03.2010, 11:14
Jeep-Antti:n Avatar
Jeep-Antti Jeep-Antti ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.09.06
Sijainti: Anjala, .
Viestit: 311
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lätty-ode Näytä viesti
En saanut vielä myyjää kiinni mutta tod. näk toi on nyt sit se T-18(vuosimallin perusteella). Noh seuraava kysymys kuuluukin että mitkä on ykkösen välitykset tuossa kolme ja nelilovisessa. Eli saavutanko mitään käytännön hyötyä sillä jos laatikon vaihdan vai tarviiko alkaa suunnitella joitain toisia vaihtoehtoja....

Kiitos vastauksista tähän saakka...
Kyllä todellakin saavutat käytännön hyötyä. Eikös tuossa kolmilovisessa ole melkoisen pitkä ykkönen. T-18 on varmasti paljonkin parempi vaihtoehto ja kestävämpi, kuin uudemmat alumiinikuoriset nelivaihteiset (näissäkin välitys riippuu mistä autosta aski on peräisin, CJ:ssä pidempi ykkönen).
T-18 on kestävä aski ja ykkönen joka tapauksessa hitaampi. Hieman kankeampi vaihtaa (vaatii Truck-asennetta, ehkä hieman välikaasua), mutta kestävä ja jopa keräilykamaa nykyään.
Kytkin kannattaa samalla päivittää suurimpaan saatavilla olevaan. Asetelmia todennäköisesti tähänkin eri kokoisia. Uudemmassa T-176 askissa 11":n on ainoa järkevä, joka elää pidempään. Ainakin vakio perävälläreillä ajeltaessa maastossa.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.03.2010, 17:41
Lätty-ode Lätty-ode ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: Badassriver/Padasjoki
Viestit: 118
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Antti Näytä viesti
Kyllä todellakin saavutat käytännön hyötyä. Eikös tuossa kolmilovisessa ole melkoisen pitkä ykkönen. T-18 on varmasti paljonkin parempi vaihtoehto ja kestävämpi, kuin uudemmat alumiinikuoriset nelivaihteiset (näissäkin välitys riippuu mistä autosta aski on peräisin, CJ:ssä pidempi ykkönen).
T-18 on kestävä aski ja ykkönen joka tapauksessa hitaampi. Hieman kankeampi vaihtaa (vaatii Truck-asennetta, ehkä hieman välikaasua), mutta kestävä ja jopa keräilykamaa nykyään.
Kytkin kannattaa samalla päivittää suurimpaan saatavilla olevaan. Asetelmia todennäköisesti tähänkin eri kokoisia. Uudemmassa T-176 askissa 11":n on ainoa järkevä, joka elää pidempään. Ainakin vakio perävälläreillä ajeltaessa maastossa.
No hyvä juttu... ja truck henkeä löytyy . Mielessä kävi jo aikasemmin että jos sintterilevyn tekasis kytkimeen ja sit vanha löysä asetelma niin vois tulla ihan inhimillinen. Ei sit ainakaan kytkin palais... no katsoonyt miten toteuttaa mutta tuo T-18 laatikko tulee varmasti.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 03.03.2010, 19:03
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja niko69 Näytä viesti
Anteeksi topikin varastus! aiheeseen liittyen mikä olisi (halpa) helppo ratkasu siirtää kardaani apparin puolelle??? autohan on 89 chero 4.0 manuaali ja 242. jeepperi officrossissa anto vinkkejä siihen tahtiin et puoletkaan ei rekisteröityny !
En edes muista mitä tuli selitettyä silloin

Miten olis Chevyn np-241 johon vaihtaa Jeepin 242:sesta 23 boorisen input shaftin?
241:sia sentään löytyy helpommin kuin Dana 300:sia.......
Lattiaahan tuossa joutuu aikalailla muokkaamaan uusiksi kun jakiksen kätisyyttä vaihtaa.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 03.03.2010, 19:21
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

käykö sisäänmeno akseli suoraan? muutenkin bolt on? välitykset? koko ero? 3 rälläkkää löytyy
15 vaihtoehtoa tuli 5 min. putosin noin 37 sek kohdalla
palaan asiaan jos sopii. heti kun tää krooninen pers aukisuus helpottaa


edit. helpompi vaihtaa jakis kun perästä putket? ja saa tilaa pakoputkelle joka osuu etukardaaniin.

Viimeksi muokannut niko69 : 03.03.2010 19:25
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 28.03.2010, 20:32
Lätty-ode Lätty-ode ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: Badassriver/Padasjoki
Viestit: 118
Perusasetus

Nooh, tänään kävin katsastamassa laatikon renkaiden hakureissulla ja siinähän ei sitten ollutkaan kuin kolme vaihdetta. Nyt ottaa sit päähän oikein huolella... Nyt tuossa miettinyt sitte vaihtoehtoja että mitä tehä. Tossa mietiskelly että jos laittais toisen vaihelootan kaveriks kun tilaakin näyttäs olevan...

Ja jos jollain sattuis olemaan semmoin T-18 loota niin olisin kiinnostunut...
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 05.04.2010, 00:51
Lätty-ode Lätty-ode ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: Badassriver/Padasjoki
Viestit: 118
Perusasetus

Noh tänään tuli nyt sitten käytyä hakemassa toinen kolmelovinen loota ja jakolaatikko. Suunnitelmana laittaa kaksi kolmelovista peräkkäin. jos sitä sitten olis riitävän hitaat välitykset kokonaisvälitystä en ole jaksanu laskea. Jos sitä huomena alkais turaamaan välikappaletta laatikoille. Katotaan ny mitä tästä tulee, jos sitä vaikka vappuna pääsis jo kokeilemaan...
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 12.04.2010, 06:19
Lätty-ode Lätty-ode ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: Badassriver/Padasjoki
Viestit: 118
Perusasetus

Tommonen siitä paketista sit tuli. Ja painaa ihan kivasti....


Ja paikallaan. Jakolaatikon keppiä jo vähän muokkailin ettei ota apparin penkkiin kiinni ja takimmaist keppiä tarvis kääntää vähä eteenpäin ja etummaist keppiä vähä lyhentää
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 12.04.2010, 21:04
Lätty-ode Lätty-ode ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: Badassriver/Padasjoki
Viestit: 118
Perusasetus

Koeajo suoritettu, pelkällä takakartaanilla tosin. Vauhti varmaan aika sopiva. Etukartaani ja iskarit ja pääsis mettään kokeilemaan.

http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Videot/2...5+kumeilla.mp4
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 15.04.2010, 21:37
Ruusulehto:n Avatar
Ruusulehto Ruusulehto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 25.12.09
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 332
Perusasetus

oikeinkin uljaasti mönkii. Ja vappuna ettimään sulakkeita voimansiirrosta
__________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 25.04.2010, 05:52
Lätty-ode Lätty-ode ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: Badassriver/Padasjoki
Viestit: 118
Perusasetus

Saas ny nähä mitä hajoo. Pikkuhiljaa alkaa oleen vappukunnossa. Jos se sit siitä...
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 27.04.2010, 12:59
Lätty-ode Lätty-ode ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: Badassriver/Padasjoki
Viestit: 118
Perusasetus

Tuolla enempi tarinaa
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=71458
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 27.04.2010, 14:04
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ole varovainen noiden vaihteiden suhteen


Normi ajohan tapahtuu etulaatikko isollapuolella ja suurimmaalla vaihteella.

ja vasta sitten kun takimmainen jakolaatikko on hitaalla ja 1:llä, aletaan puottamaan etummaisesta laatikosta
pienempiä pykäliä.

jos takimmainen laatikko unohtuu esim. isollepuolelle ja toiseksi suurimmaalle vaihteelle (2:lle)
ja etummaisesta laatikosta annetaan voimaa esim. pikkupuolellla ja 1:llä, niin takimmaisesta laatikosta
hajoaa hammaspyörät jo kohtuu vedättämisellä.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 27.04.2010, 17:18
Lätty-ode Lätty-ode ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.10.08
Sijainti: Badassriver/Padasjoki
Viestit: 118
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Normi ajohan tapahtuu etulaatikko isollapuolella ja suurimmaalla vaihteella.

ja vasta sitten kun takimmainen jakolaatikko on hitaalla ja 1:llä, aletaan puottamaan etummaisesta laatikosta
pienempiä pykäliä.

jos takimmainen laatikko unohtuu esim. isollepuolelle ja toiseksi suurimmaalle vaihteelle (2:lle)
ja etummaisesta laatikosta annetaan voimaa esim. pikkupuolellla ja 1:llä, niin takimmaisesta laatikosta
hajoaa hammaspyörät jo kohtuu vedättämisellä.
Tässähän on siis kaksi 3 lovista vaihdelaatikkoa ja niiden perässä jakolaatikko.(en nyt tiedä ymmärsinkö oikein mitä tarkoitit) Ja tuota oikeanlaista ajotapaa olen kanssa miettinyt. Eli siis takimmainen laatikko ykköselle ja ekasta laatikosta sopiva vaihde että kulkee sopivasti tilanteeseen nähden, jakun ekalaatikko on jo kolmosella niin sitten vasta isompia takimmaisesta. Pakkia ajattelin käyttää takimmaisesta laatikosta(korjaa jos meni metsään)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Jeep Wagoneer -78 Viipo O/M/V Ajoneuvot 2 11.11.2006 15:54
Jeep Wagoneer -77 osmos Tekniikka & Jutustelu 3 24.11.2005 20:26
M: Jeep Wagoneer -78 julli O/M/V Muut 5 24.10.2005 08:04
M: Jeep Wagoneer V8 O/M/V Muut 8 12.09.2005 17:56
M: Jeep Wagoneer -75 O/M/V Muut 2 28.09.2004 09:40


Sivu luotu: 21:30 (GMT +2).