![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Tietämätön kyselee yleistietoa nelivetoon koskienEli sotkin itseni aikanaan näihin metsäkonealan hommiin, ja työautohan se oli laitettava. Päädyin sitten tuollaiseen vuoden 1991 Mitsubishi L200seen. Autossani on alla kitkanakit eli toisinaan on liukasta meininkiä ajella tuolla teillä. Aloinkin siinä kerran neliveto päällä ajellessani miettimään että mites tämä nelivetohomma kestää, saako sen kanssa ajella talvella rajattomasti hyvän pidon takaamiseksi, vai pitääkö sitä käyttää vain kun tarve vaatii ja suditella takavedolla? Autossahan tosiaan pyöräytetään etunavoista vetarit kiinni ja olen toistaiseksi ajellut aina vetarit päälle pyöräytettynä ja 4H päällä. Samoiten alkuun ihmetytti kun hitaasti, esim parkkiruutuun kääntäessä kun renkaat on linkussa ja neliveto päällä auto tuntuu kuin ajaisi jarrut pohjassa, taitaa vain olla nelivedon ominaisuuksia? Renkaat allani on 265/75/R16 eli ei mitkään pizzalautaset. Niin ja tässä pari viikkoa sitten meni takakardaanilta se joustava laakeri, en nyt hienoa nimeä sille muista, riekaleiksi jonka jälkeen aloinkin epäilemään että onko ajotavassani jotain väärää vai oliko lie alkuperäinen osa. Kilometrejä kuitenkin on jo 450tkm. Kaikenlaiset muutkin "protipit" nelivetoihin ja l200:siin liittyvä on aina hyvä kuulla!
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Juu no nyt vasta talven lumien ja jäiden tullessa olenkin sitä alkanut käyttämään, viime keväänä auton laitoin ja kesän puottelin takavedolla tietty.
Lasketaanko kova, simmakoitu jää pitäväksi alustaksi? sehän ei kuiteskaan nyt NIIN liukasta ole. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ei lasketa. Lähinnä asfaltti ehkä jäinen ei luminen sorakin... Toisaalta kaikki missä pärjää takavedollakin on pitävää alustaa... Eli nelikkoa vain tarvittaessa. Menee heittämällä päälle vauhdissakin, jos napalukot on kiinni.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Linkin nettisivu kertoi vain saman että ei pitävällä pinnalla..
Eli pyytäisin vastausta kyllä tai ei seuraavaan kysymykseen. Kun ajan töihin ensin jäisiä, simmakoituja valtateitä pitkin, ja loppumatkasta lumisia sorateitä joka jossain vaiheessa muuttuu huonoksi talvitieksi, saanko ajaa koko matkan neliveto päällä? Kitkarenkaat tosiaan alla niin pito on mitä on. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mun mielestä Ei jos selviät takavedollakin. Turha kuluttaa ylimääräistä polttoainetta, renkaita, välityksiä, kardaanin niveliä jne. jos ei ole pakko.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
EDIT: kuten tossa edellä, kulutukseen tietysti vaikuttaa jonkun verran
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#9
|
||||
|
||||
![]()
kyllä mun mielestä, ja ite ajan neliveto päällä talvella
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tuskin kukaan jaksaa montaa kertaa saman työmatkan aikana jumpata napoja auki ja kiinni niin nuo samat romuthan siellä mukana pyörii oli keppi sitten missä asennossa tahansa.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Kulutus ei ole ongelma kun firman kiisseleillä huilaa
![]() Renkaat ja nivelet on minusta kulutuskamaa ja ne korjataan/korvataan tarvittaessa, ennemmin turvallisesti kuin säästäväisesti on ollut mottona meilläpäin. |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja noi rojut kuluu paljon enemmän silloin kun on neliveto päällä kun ilman kun ei oo sitä nelivedon "pantetta" mukana. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Lisäpainoa lavalla voi myös kokeilla, auttaa takaveto talvi autoiluun.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mitä tulee tuohon kiinteä nelikko päällä ajamiseen, niin oikeastaan kaikki muut olosuhteet paitsi kuiva/ märkä asvaltti, tai kuiva/ märkä (hyvin pitävä) hiekkatie yms. vastaavat olosuhteet tiellä on ok. Ei ole niin pitävää jäätä tai lunta, joka mitenkään hirveästi kuluttaisi mitään voimansiirron osia liikaa kiinteällä nelikolla. Kuivalla hiekalla tai vastaavassikin jos vetokykyä tarttee, niin laittaa mielummin sen nelivedon päälle liian aikaisin, kuin liian myöhään..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
hiluksissa ln 110 (samanlainen voimansiirtosysteemi kuin mitsussa) olen ajanut kaikki talvet 500tkm etuveto päällä ja ei ole haitannut mitään. Toki jos paljasta pinnoitettua tietä alla niin kepistä 2H päälle. Nuo avolavat on aika holtittomia ajaa talvella ilman etuvetoa!
|
#17
|
||||
|
||||
![]()
Minen oikein ymmärrä miks kaikki uudetkin pickupit järkejään on osa-aikaisella nelikolla varustettu (pl. Lantikka). Kehitys polkenu paikoillaan vuosikymmeniä näissä. Niin paljon sujuvampaa on talviautoilu kun on jatkuva neliveto, ei stressaa paikkoja vaikka vähän hönömpikin käyttäjä ajelis parkkihallissa betonialustalla tiukkoja ympyröitä ihmetellen mikä oikein ahistaa.
|
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
http://esory.kuvat.fi/#/ |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Kiinteän nelivedon plussaksi voi laskea halvan rakenteen hinnan, yksinkertaisen ja kohtuullisen pomminkestävän konstruktion, sekä parhaan mahdollisen pidon. Huono puoli on monikäyttöisyyden puute ja ajo- ominaisuuksien huonontuminen maantieolosuhteissa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
http://esory.kuvat.fi/#/ |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Siinä mielessä Pajeron superselect on varmasti paras mahdollinen jakis, kun on takaveto, viskolla jatkuva neliveto, ja lisäksi nopea ja hidas kiinteä nelikko. Hidas puoli vaan saisi olla hitaampi. Mutta, hyvä että jokaiselle on jotain. Itselle ottaisin mieluiten tuon mitsun laatikon.. jos sellaisen vaikka rakentaisi doubleripakettina Jeepin jakiksen puolikkaan perään ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
En tuosta viskostakaan niin perusta, kuluva levypakka. FJ:ssä on planeettatasauspyörästö torsen-lukituksella, voimanjako normaalisti 40/60% suhteella eli hivenen takapainoinen, mutta voi muuttua hieman suuntaan ja toiseen. Keskilukko päällä sitten tietysti tönkkö 50/50%. |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Juu, kyllä nuo viskot ajan myötä kulahtaa ja täytyy uusia. Hyvänä puolena se että voi olla liki takaveto vs. torsen, jos torsenissa haluaa voimanjaon lähelle 50/50 arvoa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#24
|
||||
|
||||
![]()
NP203 FTW!!!
![]() ![]() ![]() No olishan noissa joissain uusissa jakiksissa hienoja ominaisuuksia, niinkuin juuri tuo timon mainitsema palleron jakis. Mä testailin taas kulmakorvessa tönkkönelivetoa hetkittäin, eli keskilukko kiinni... ja kyllä menee auto tönköks ja puskevaksi ja lopputuloksena jälleen ehkä noin 1% ajosta tulee tehtyä lukko kiinni, siis metsäajossa. |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Molemmista löytyy yhden auton verran kokemusta ja lisäksi tällä hetkellä on tuo Jeeppi, missä on molemmat
![]() Jatkuvan nelivedon etu on varsinkin talvikelillä, kun nelivedon tarve vaihtelee. Neliveto kun olis hyvä olla päällä risteyksistä lähtiessä ja lumisella / liukkaalla kelillä ihan maantielläkin, kun taas ahtaammassa paikassa vekslatessa saa auton helpommin taipumaan takavedolla. Jatkuvalla nelivedolla ei tarvi kyseisestä asiasta käyttäjän huolehtia ollenkaan. Sitten vasta kun mennään selvästi huonompaan paikkaan tai poistutaan tieltä, niin laitetaan keskilukko päälle. Kesäkelillä asia on tietenkin eri, kun nelivedosta ei juurikaan ole etua ennen kun poistutaan tieltä. Itellä ei ainakaan jatkuvalla nelivedolla varustetussa autossa ole tullut tarvetta saada pelkkää takavetoa päälle ![]()
__________________
"A Jeep,not a car,not a truck,but a Jeep" - Grand Cherokee 5.9 Limited - |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
RJ 70 :n jakovaihteistoa koskien | Artzi | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 08.04.2008 20:47 |
Tietämätön -> toyota hilux | Kirk | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 29.11.2007 21:47 |
Tietämätön kysyy renkaiden muutoskatsastuksesta | markoh | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 28.10.2006 16:33 |
Nimimerkillä. Tietämätön kyselee. | Duracell | Chit-Chat | 8 | 16.08.2006 09:23 |
moderaattoreille ehdotus myyntipalstaa koskien | TimJus | Chit-Chat | 35 | 06.06.2006 21:36 |