Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.02.2014, 20:05
Temehi Temehi ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 09.02.14
Sijainti: Ranua
Viestit: 7
Perusasetus

Tietämätön kyselee yleistietoa nelivetoon koskien


Eli sotkin itseni aikanaan näihin metsäkonealan hommiin, ja työautohan se oli laitettava. Päädyin sitten tuollaiseen vuoden 1991 Mitsubishi L200seen.

Autossani on alla kitkanakit eli toisinaan on liukasta meininkiä ajella tuolla teillä.

Aloinkin siinä kerran neliveto päällä ajellessani miettimään että mites tämä nelivetohomma kestää, saako sen kanssa ajella talvella rajattomasti hyvän pidon takaamiseksi, vai pitääkö sitä käyttää vain kun tarve vaatii ja suditella takavedolla?

Autossahan tosiaan pyöräytetään etunavoista vetarit kiinni ja olen toistaiseksi ajellut aina vetarit päälle pyöräytettynä ja 4H päällä.

Samoiten alkuun ihmetytti kun hitaasti, esim parkkiruutuun kääntäessä kun renkaat on linkussa ja neliveto päällä auto tuntuu kuin ajaisi jarrut pohjassa, taitaa vain olla nelivedon ominaisuuksia?

Renkaat allani on 265/75/R16 eli ei mitkään pizzalautaset.

Niin ja tässä pari viikkoa sitten meni takakardaanilta se joustava laakeri, en nyt hienoa nimeä sille muista, riekaleiksi jonka jälkeen aloinkin epäilemään että onko ajotavassani jotain väärää vai oliko lie alkuperäinen osa. Kilometrejä kuitenkin on jo 450tkm.

Kaikenlaiset muutkin "protipit" nelivetoihin ja l200:siin liittyvä on aina hyvä kuulla!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.02.2014, 20:26
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Temehi Näytä viesti
Eli sotkin itseni aikanaan näihin metsäkonealan hommiin, ja työautohan se oli laitettava. Päädyin sitten tuollaiseen vuoden 1991 Mitsubishi L200seen.

Autossani on alla kitkanakit eli toisinaan on liukasta meininkiä ajella tuolla teillä.

Aloinkin siinä kerran neliveto päällä ajellessani miettimään että mites tämä nelivetohomma kestää, saako sen kanssa ajella talvella rajattomasti hyvän pidon takaamiseksi, vai pitääkö sitä käyttää vain kun tarve vaatii ja suditella takavedolla?

Autossahan tosiaan pyöräytetään etunavoista vetarit kiinni ja olen toistaiseksi ajellut aina vetarit päälle pyöräytettynä ja 4H päällä.

Samoiten alkuun ihmetytti kun hitaasti, esim parkkiruutuun kääntäessä kun renkaat on linkussa ja neliveto päällä auto tuntuu kuin ajaisi jarrut pohjassa, taitaa vain olla nelivedon ominaisuuksia?

Renkaat allani on 265/75/R16 eli ei mitkään pizzalautaset.

Niin ja tässä pari viikkoa sitten meni takakardaanilta se joustava laakeri, en nyt hienoa nimeä sille muista, riekaleiksi jonka jälkeen aloinkin epäilemään että onko ajotavassani jotain väärää vai oliko lie alkuperäinen osa. Kilometrejä kuitenkin on jo 450tkm.

Kaikenlaiset muutkin "protipit" nelivetoihin ja l200:siin liittyvä on aina hyvä kuulla!
Aikoinaan vastaavan -96 vuoden kinnerin omistin. Ei tykkää ajellelusta pitävällä alustalla neliveto päällä, kun ei ole laatikossa tasauspyörästöä. Napalukot saa olla päällä kyllä kokoajan, mutta kepistä annetaan nelivetoa ainostaan "ei pitävällä alustalla" (= ei asfaltti).
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.02.2014, 20:28
Temehi Temehi ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 09.02.14
Sijainti: Ranua
Viestit: 7
Perusasetus

Juu no nyt vasta talven lumien ja jäiden tullessa olenkin sitä alkanut käyttämään, viime keväänä auton laitoin ja kesän puottelin takavedolla tietty.

Lasketaanko kova, simmakoitu jää pitäväksi alustaksi? sehän ei kuiteskaan nyt NIIN liukasta ole.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.02.2014, 20:31
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Temehi Näytä viesti
Lasketaanko kova, simmakoitu jää pitäväksi alustaksi? sehän ei kuiteskaan nyt NIIN liukasta ole.
Ei lasketa. Lähinnä asfaltti ehkä jäinen ei luminen sorakin... Toisaalta kaikki missä pärjää takavedollakin on pitävää alustaa... Eli nelikkoa vain tarvittaessa. Menee heittämällä päälle vauhdissakin, jos napalukot on kiinni.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.02.2014, 20:34
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.371
Blog Entries: 5
Perusasetus

http://www.totuusnelivedosta.com/ss_pages.php?sivu=34
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.02.2014, 20:43
Temehi Temehi ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 09.02.14
Sijainti: Ranua
Viestit: 7
Perusasetus

Linkin nettisivu kertoi vain saman että ei pitävällä pinnalla..

Eli pyytäisin vastausta kyllä tai ei seuraavaan kysymykseen.

Kun ajan töihin ensin jäisiä, simmakoituja valtateitä pitkin, ja loppumatkasta lumisia sorateitä joka jossain vaiheessa muuttuu huonoksi talvitieksi, saanko ajaa koko matkan neliveto päällä? Kitkarenkaat tosiaan alla niin pito on mitä on.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.02.2014, 20:46
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.619
Perusasetus

Mun mielestä Ei jos selviät takavedollakin. Turha kuluttaa ylimääräistä polttoainetta, renkaita, välityksiä, kardaanin niveliä jne. jos ei ole pakko.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.02.2014, 20:48
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.371
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Temehi Näytä viesti
Linkin nettisivu kertoi vain saman että ei pitävällä pinnalla..

Eli pyytäisin vastausta kyllä tai ei seuraavaan kysymykseen.

Kun ajan töihin ensin jäisiä, simmakoituja valtateitä pitkin, ja loppumatkasta lumisia sorateitä joka jossain vaiheessa muuttuu huonoksi talvitieksi, saanko ajaa koko matkan neliveto päällä? Kitkarenkaat tosiaan alla niin pito on mitä on.
Ei pitäisi olla ongelmaa muuta kuin pitävällä alustalla = asfaltti, asfaltillakaan ei suoralla tiellä ole ongelma jos nelari päällä, eli jos jäisen tien suht suoralla pätkällä on sulaa, ei tarvitse vaihtaa takavedolle.

EDIT: kuten tossa edellä, kulutukseen tietysti vaikuttaa jonkun verran
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.02.2014, 20:48
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

kyllä mun mielestä, ja ite ajan neliveto päällä talvella
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.02.2014, 20:53
Rölli Rölli on kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.934
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja H&K Näytä viesti
Mun mielestä Ei jos selviät takavedollakin. Turha kuluttaa ylimääräistä polttoainetta, renkaita, välityksiä, kardaanin niveliä jne. jos ei ole pakko.
Tuskin kukaan jaksaa montaa kertaa saman työmatkan aikana jumpata napoja auki ja kiinni niin nuo samat romuthan siellä mukana pyörii oli keppi sitten missä asennossa tahansa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.02.2014, 20:53
Temehi Temehi ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 09.02.14
Sijainti: Ranua
Viestit: 7
Perusasetus

Kulutus ei ole ongelma kun firman kiisseleillä huilaa

Renkaat ja nivelet on minusta kulutuskamaa ja ne korjataan/korvataan tarvittaessa, ennemmin turvallisesti kuin säästäväisesti on ollut mottona meilläpäin.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.02.2014, 20:55
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Temehi Näytä viesti
Linkin nettisivu kertoi vain saman että ei pitävällä pinnalla..

Eli pyytäisin vastausta kyllä tai ei seuraavaan kysymykseen.

Kun ajan töihin ensin jäisiä, simmakoituja valtateitä pitkin, ja loppumatkasta lumisia sorateitä joka jossain vaiheessa muuttuu huonoksi talvitieksi, saanko ajaa koko matkan neliveto päällä? Kitkarenkaat tosiaan alla niin pito on mitä on.
Anna mennä vaan...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.02.2014, 20:56
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.619
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Tuskin kukaan jaksaa montaa kertaa saman työmatkan aikana jumpata napoja auki ja kiinni niin nuo samat romuthan siellä mukana pyörii oli keppi sitten missä asennossa tahansa.
No en sitä tarkottanutkaan että tarttis. Kirjoitin " jos selviää" takavedolla...

Ja noi rojut kuluu paljon enemmän silloin kun on neliveto päällä kun ilman kun ei oo sitä nelivedon "pantetta" mukana.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.02.2014, 21:18
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.323
Perusasetus

Lisäpainoa lavalla voi myös kokeilla, auttaa takaveto talvi autoiluun.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.02.2014, 22:03
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.441
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja H&K Näytä viesti
No en sitä tarkottanutkaan että tarttis. Kirjoitin " jos selviää" takavedolla...

Ja noi rojut kuluu paljon enemmän silloin kun on neliveto päällä kun ilman kun ei oo sitä nelivedon "pantetta" mukana.
On aika paljon nelivetoautoja missä ei ole napalukkoja ollenkaan. Hyvin ne etuperän ja jakiksen hilppeet silti kestää satoja tuhansia kilometrejä. Kun ei tule kardaanin kautta vetoa akselille, niin se vapaasti pyörivä systeemi ei itse asiassa paljoakaan kulu.


Mitä tulee tuohon kiinteä nelikko päällä ajamiseen, niin oikeastaan kaikki muut olosuhteet paitsi kuiva/ märkä asvaltti, tai kuiva/ märkä (hyvin pitävä) hiekkatie yms. vastaavat olosuhteet tiellä on ok. Ei ole niin pitävää jäätä tai lunta, joka mitenkään hirveästi kuluttaisi mitään voimansiirron osia liikaa kiinteällä nelikolla. Kuivalla hiekalla tai vastaavassikin jos vetokykyä tarttee, niin laittaa mielummin sen nelivedon päälle liian aikaisin, kuin liian myöhään..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 10.02.2014, 07:39
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

hiluksissa ln 110 (samanlainen voimansiirtosysteemi kuin mitsussa) olen ajanut kaikki talvet 500tkm etuveto päällä ja ei ole haitannut mitään. Toki jos paljasta pinnoitettua tietä alla niin kepistä 2H päälle. Nuo avolavat on aika holtittomia ajaa talvella ilman etuvetoa!
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.02.2014, 21:40
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.060
Perusasetus

Minen oikein ymmärrä miks kaikki uudetkin pickupit järkejään on osa-aikaisella nelikolla varustettu (pl. Lantikka). Kehitys polkenu paikoillaan vuosikymmeniä näissä. Niin paljon sujuvampaa on talviautoilu kun on jatkuva neliveto, ei stressaa paikkoja vaikka vähän hönömpikin käyttäjä ajelis parkkihallissa betonialustalla tiukkoja ympyröitä ihmetellen mikä oikein ahistaa.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 10.02.2014, 22:20
Ex_inkkari:n Avatar
Ex_inkkari Ex_inkkari ei ole kirjautuneena
Korpraali
 
Rekisteröitynyt: 29.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 6.030
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Minen oikein ymmärrä miks kaikki uudetkin pickupit järkejään on osa-aikaisella nelikolla varustettu (pl. Lantikka). Kehitys polkenu paikoillaan vuosikymmeniä näissä. Niin paljon sujuvampaa on talviautoilu kun on jatkuva neliveto, ei stressaa paikkoja vaikka vähän hönömpikin käyttäjä ajelis parkkihallissa betonialustalla tiukkoja ympyröitä ihmetellen mikä oikein ahistaa.
Minen taas ymmärä mihin sitä jatkuvaa tarvitaan kuivalla ja pitävällä alustalla ? aika harvakseltaan on nyt talvellakaan tarvinnut kepistä kiskoa.
__________________
http://esory.kuvat.fi/#/
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 10.02.2014, 22:37
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.441
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ex_inkkari Näytä viesti
Minen taas ymmärä mihin sitä jatkuvaa tarvitaan kuivalla ja pitävällä alustalla ? aika harvakseltaan on nyt talvellakaan tarvinnut kepistä kiskoa.
Kun on kerran ajanut kunnollisella jatkuvalla nelivedolla maantietä talvella, niin tietää miksi se on niin perhanan hyvä ja näppärä.. tai ainakin omasta mielestäni on. Minulla ei monesta merkistä tosin jatkuvan nelivedon suhteen kokemusta ole, mutta Jeepissä mitä nykyisessä oli tuo nopean puolen viskoneliveto, niin ihan pirun hyvä. Käytännössä takaveto kesällä/ normaalisti ajaessa, mutta liukkaalla jakaa vedon max. 50-50 suhteella jos takapää alkaa sutia. Reagoi reilusti alle puolella renkaan pyörähdykellä, mikä on kuitenkin juuri sen verran että neliveto ei ole luonteeltaan puskeva, vaan hieman yliohjaava - eli toisin kuin kiinteä neliveto. Se mitä omalla vermeellä tuli 32" mutikoilla testattua, niin tuolla nopean puolen viskonelivedolla meni lähes samat paikat kuin olisi mennyt lukollisella nopealla. ..ja toki löytyy sitten lukollinen hidas puoli, jos tartte enemmän menokykyä


Kiinteän nelivedon plussaksi voi laskea halvan rakenteen hinnan, yksinkertaisen ja kohtuullisen pomminkestävän konstruktion, sekä parhaan mahdollisen pidon. Huono puoli on monikäyttöisyyden puute ja ajo- ominaisuuksien huonontuminen maantieolosuhteissa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 10.02.2014, 22:50
Ex_inkkari:n Avatar
Ex_inkkari Ex_inkkari ei ole kirjautuneena
Korpraali
 
Rekisteröitynyt: 29.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 6.030
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kun on kerran ajanut kunnollisella jatkuvalla nelivedolla maantietä talvella, niin tietää miksi se on niin perhanan hyvä ja näppärä.. tai ainakin omasta mielestäni on. Minulla ei monesta merkistä tosin jatkuvan nelivedon suhteen kokemusta ole, mutta Jeepissä mitä nykyisessä oli tuo nopean puolen viskoneliveto, niin ihan pirun hyvä. Käytännössä takaveto kesällä/ normaalisti ajaessa, mutta liukkaalla jakaa vedon max. 50-50 suhteella jos takapää alkaa sutia. Reagoi reilusti alle puolella renkaan pyörähdykellä, mikä on kuitenkin juuri sen verran että neliveto ei ole luonteeltaan puskeva, vaan hieman yliohjaava - eli toisin kuin kiinteä neliveto. Se mitä omalla vermeellä tuli 32" mutikoilla testattua, niin tuolla nopean puolen viskonelivedolla meni lähes samat paikat kuin olisi mennyt lukollisella nopealla. ..ja toki löytyy sitten lukollinen hidas puoli, jos tartte enemmän menokykyä


Kiinteän nelivedon plussaksi voi laskea halvan rakenteen hinnan, yksinkertaisen ja kohtuullisen pomminkestävän konstruktion, sekä parhaan mahdollisen pidon. Huono puoli on monikäyttöisyyden puute ja ajo- ominaisuuksien huonontuminen maantieolosuhteissa.
Ainoa miinus tuosta yhtäpuuta 4wd:stä tulee kanittamisesta käännöksissä, muuten ominaisuudet vaan paranee, siis myös maantiellä. Loppuu se vähäinenkin levottomuus mitä ilmenee 2wd moodissa. Jostain syystä itse tykkään valita sen vetotavan, ainakin tietää miten sitä autoa tulee käskeä
__________________
http://esory.kuvat.fi/#/
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 11.02.2014, 09:25
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.441
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ex_inkkari Näytä viesti
Ainoa miinus tuosta yhtäpuuta 4wd:stä tulee kanittamisesta käännöksissä, muuten ominaisuudet vaan paranee, siis myös maantiellä. Loppuu se vähäinenkin levottomuus mitä ilmenee 2wd moodissa. Jostain syystä itse tykkään valita sen vetotavan, ainakin tietää miten sitä autoa tulee käskeä
No, kyllä se kiinteä neliveto vaan puskee aivan helvetisti, jos vertaa sellaiseen mikä "joustaa" keskeltä. Oikeastaan ainoa miinus Jeepin viskolaatikossa ja uudemmassa progressiivisen kytkimen sisältävässä laatikossa on se, ettei halutessaan saa takavetoa tai kiinteää nelikkoa. Toisaalta takaveto päällä ajamisesta ei oikein ole mitään hyötyä, koska kulutus ei käytännössä tipu yhtään (ei ole napalukkoja). Itse olisin kaivannut lähinnä kiinteää nopeata nelivetoa tarvittaessa. Parin talven kokemuksella kiinteästä nelikosta, ja pari talvea jatkuvalla viskolla, niin ylivoimaisesti parempi kaupunki- ja maantiekäytös on ollut jatkuvalla nelikolla. Nimenomaan kiinteä on ollut levottomampi/ tempoilevampi (ja puskee), koska ei anna yhtään periksi keskeltä.

Siinä mielessä Pajeron superselect on varmasti paras mahdollinen jakis, kun on takaveto, viskolla jatkuva neliveto, ja lisäksi nopea ja hidas kiinteä nelikko. Hidas puoli vaan saisi olla hitaampi.

Mutta, hyvä että jokaiselle on jotain. Itselle ottaisin mieluiten tuon mitsun laatikon.. jos sellaisen vaikka rakentaisi doubleripakettina Jeepin jakiksen puolikkaan perään
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 11.02.2014, 10:00
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.060
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ex_inkkari Näytä viesti
Minen taas ymmärä mihin sitä jatkuvaa tarvitaan kuivalla ja pitävällä alustalla ? aika harvakseltaan on nyt talvellakaan tarvinnut kepistä kiskoa.
Ei mihinkään, mutta jos vaihtoehtona on tönkkö nelikko tai takapotku, niin mieluummin kuitenkin se. Voishan tuossa nykyisessäkin olla vielä takavetomahdollisuus, mut en oo osannu sitä kaivata, kuluupahan renkaatkin tasaisemmin.

En tuosta viskostakaan niin perusta, kuluva levypakka. FJ:ssä on planeettatasauspyörästö torsen-lukituksella, voimanjako normaalisti 40/60% suhteella eli hivenen takapainoinen, mutta voi muuttua hieman suuntaan ja toiseen. Keskilukko päällä sitten tietysti tönkkö 50/50%.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 11.02.2014, 11:35
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.441
Perusasetus

Juu, kyllä nuo viskot ajan myötä kulahtaa ja täytyy uusia. Hyvänä puolena se että voi olla liki takaveto vs. torsen, jos torsenissa haluaa voimanjaon lähelle 50/50 arvoa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 11.02.2014, 13:38
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.515
Perusasetus

NP203 FTW!!!

No olishan noissa joissain uusissa jakiksissa hienoja ominaisuuksia, niinkuin juuri tuo timon mainitsema palleron jakis. Mä testailin taas kulmakorvessa tönkkönelivetoa hetkittäin, eli keskilukko kiinni... ja kyllä menee auto tönköks ja puskevaksi ja lopputuloksena jälleen ehkä noin 1% ajosta tulee tehtyä lukko kiinni, siis metsäajossa.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 11.02.2014, 14:49
D_Bar:n Avatar
D_Bar D_Bar ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 22.04.11
Sijainti: Sodankylä, Suomi
Viestit: 558
Blog Entries: 2
Perusasetus

Molemmista löytyy yhden auton verran kokemusta ja lisäksi tällä hetkellä on tuo Jeeppi, missä on molemmat

Jatkuvan nelivedon etu on varsinkin talvikelillä, kun nelivedon tarve vaihtelee. Neliveto kun olis hyvä olla päällä risteyksistä lähtiessä ja lumisella / liukkaalla kelillä ihan maantielläkin, kun taas ahtaammassa paikassa vekslatessa saa auton helpommin taipumaan takavedolla.
Jatkuvalla nelivedolla ei tarvi kyseisestä asiasta käyttäjän huolehtia ollenkaan.
Sitten vasta kun mennään selvästi huonompaan paikkaan tai poistutaan tieltä, niin laitetaan keskilukko päälle.

Kesäkelillä asia on tietenkin eri, kun nelivedosta ei juurikaan ole etua ennen kun poistutaan tieltä.

Itellä ei ainakaan jatkuvalla nelivedolla varustetussa autossa ole tullut tarvetta saada pelkkää takavetoa päälle
__________________
"A Jeep,not a car,not a truck,but a Jeep"
- Grand Cherokee 5.9 Limited -
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
RJ 70 :n jakovaihteistoa koskien Artzi Tekniikka & Jutustelu 1 08.04.2008 20:47
Tietämätön -> toyota hilux Kirk Tekniikka & Jutustelu 29 29.11.2007 21:47
Tietämätön kysyy renkaiden muutoskatsastuksesta markoh Tekniikka & Jutustelu 10 28.10.2006 16:33
Nimimerkillä. Tietämätön kyselee. Duracell Chit-Chat 8 16.08.2006 09:23
moderaattoreille ehdotus myyntipalstaa koskien TimJus Chit-Chat 35 06.06.2006 21:36


Sivu luotu: 20:20 (GMT +2).