Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.10.2013, 21:46
Jonezky Jonezky ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 24.04.13
Sijainti: Joensuu
Viestit: 4
Perusasetus

Gen1 Pajeroon uutta moottoria


Menetetyn vapaa-aikani suhde onnistumisiin on melko huono tällä erää mitsun oman voimanlähteen kanssa, joten päädyin pähkäilemään vaihtoehtoa...

Entäs jos korvaisi tämän mitsun voimapatin jollain muulla, omissa nurkissa pyörii muutamiakin vaihtoehtoja.

Kukaan muu samoilla linjoilla? tai jo naittanut jotain muuta mitsun oman voimalinjan keulille..?

Mielessä pyörinyt PSA/FIAT 2.5/2.8 tdi tai pensselienpesuaineella toimivat BMW m50/m52 tai opelien nokalta tutut parinlitran perusmoottorit.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.10.2013, 22:03
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.826
Perusasetus

Joskus ajoin gen1 pätkällä jossa oli volvon 2.3 vinokone.

Ite suunnittelin gen1 pajeron lootaan mersun 2.5 dieseliä,mittailin että sopii suht hyvin paikolleen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.10.2013, 22:14
Jonezky Jonezky ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 24.04.13
Sijainti: Joensuu
Viestit: 4
Perusasetus

Mersu olisi varmasti hyvä/kestävä valinta... ja osia löytyy varmasti.

Millainen oli ajoltaan volvon myllyllä/pajeron välityksillä? Lähinnä kiinnostaa että kuinka tuommoisen kuutiotilavuudeltaan melkein samankokoisen bensakoneen vääntö toimii käytännössä..? ajoin joskus v6 pajerolla, mutta ennemmin hyppään dieselmitsun rattiin...

Itsellä kokemusta noista psa dieseleistä jotta ovat melkoisen kestäviä voimanlähteitä voimaan nähden kunhan vain perushuollot tekee, joten sen takia kiinnostaisi laittaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.10.2013, 22:17
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.826
Perusasetus

Välitykset oli vakio pyörillä musta hieman liian pitkät.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.10.2013, 08:27
Syncro Syncro ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.12.10
Sijainti: Satakunta
Viestit: 35
Perusasetus

Hyvä aihe, juuri samaa olen miettinyt oman ´90-mallisen gen1-Pajeron kohdalla. Nykyinen 2.5TDic on vaihtokunnossa, ja olen funtsinut tilalle jotain muuta päivittäisessä arkiajossa olevaan autoon.

Mercedeksen dieselit ovat perusvarma vaihtoehto, mutta entä jotain vielä vähäkulutteisempaa ? Mietinnässä on ollut dieseleistä VW:n 1.9 TDI 110 hv tai bensakoneista VW:n 1.8 turbo 150 hv ?

Tuossa VW:n dieselissä vääntöä on 235 Nm / 1900 rpm ja bensassa taas 210 Nm / 1750 rpm.

Pajeron oman 2.5 TDic:n tehohan on 94 hv ja vääntö 226 Nm / 2000 rpm

Lukuarvoina koneet siis pyörivät melko samoissa, mutta miten tällainen pienempi kone mahtaisi käyttäytyä keulalla ? Riittääkö koneessa oikeasti sitkeyttä ? Mihin lukemiin kulutus mahtaa muodostua ?

Tällä hetkellä omassa käytössä on ´90-mallinen 3.0 V6 bensapajero, ja sen koneen voisin kyllä ihan mielellään myös korvata jollain pienemmällä. Tehot eivät päätä huimaa, mutta kulutus nousee silti ihan maininnanarvoisiin lukemiin. Koneessa on siis tehoa 150 hv ja vääntöä 230 Nm / 2500 rpm. Mitenköhän tuo 1.8 T toimisi tämän tilalla ?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.10.2013, 08:37
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.333
Perusasetus

Kyllähän nuo pikku koneet vetävät ihan hyvin sieltä 2000 rpm alkaen. Mutta kuinka on veto 1200 tai 1500 kierroksella? Eli liikkeellelähtö ja maastossa ajo.

Pajerossa on tosiaan pitkät välitykset. 33" renkailla kivikossa 2.5 td jaksaa juuri vetää puhtaasti.

Nyt tarttis löytää vääntökäyrät noille koneille, missä näkyy vääntö alhaalta lähtien.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.10.2013, 12:19
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Ainaki noi volkkarin pensakoneet on alhaalta ihan hengettömiä.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.10.2013, 14:02
Syncro Syncro ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.12.10
Sijainti: Satakunta
Viestit: 35
Perusasetus

Eikä ne TDI-dieselitkään ihan kummallisia väännä, mutta olisiko niissä kuitenkin potkua riittävästi normiajoon ?

Tuossa poiminta erään TDI:n vääntömittauksesta :

http://www.ohenmaenteho.fi/kuvat/tma...-TDI_kayra.jpg


Tuosta 1.8 T:n käyrästä ei ole apua, se kun alkaa vasta liian ylhäältä :

http://www.ohenmaenteho.fi/kuvat/tma...)8-T_kayra.jpg

Netissä on kymmeniä muitakin 1.8T:n käyriä, mutta kaikki alkavat vasta jostain 1700 rpm paikkeilta, ja siitä ei tähän asiaan ole iloa.

Löytääkö joku paremman VW 1.8 T:n teho-vääntökäyrän ?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.10.2013, 09:48
Jonezky Jonezky ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 24.04.13
Sijainti: Joensuu
Viestit: 4
Perusasetus

VAG tuotteetkaan ei olisi varmasti hullumpi vaihtoehto.

Itse rupean tänään purkamaan puuhun ajetun ducaton keulilta konetta poijes.
Sitten eikun talliin mitsun koneen kanssa vierekkäin ja mittailemaan!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.10.2013, 17:01
neulavuori:n Avatar
neulavuori neulavuori ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.07.13
Sijainti: jyväskylä
Viestit: 186
Perusasetus

mulla samaa mietinnässä mutta kun tarvii olla 6hlö niin ei kestä persaus maksella diisseli veroja
enkä kyllä lähtisi pienempää konetta laittamaan kuin tuo 3litrainenkin on aika mopo isolla kuormalla
pihassa olis pontiac bonnewillessä hyvä alhaalta vääntävä 3.8 v6 ruisku
__________________
(lukihäiriö useasti kirjoituksiini iskee eikä välimerkit löydä paikkojaan)
ajo ja harrastekalustossa seka käyttäjä
projekti kalustoa laidasta laitaa (moni kesken eräisenä mieltä vaivaamassa) autoja, pyöriä, veneitä...
www.nmb.fi
kennel neulavuori(facebookissa)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Gen1 pajeroon 15" vanteet Count O/M/V Renkaat ja vanteet 0 08.09.2012 14:09
Pajeroon uusi ratti? Gen1/pätkä Kris Tekniikka & Jutustelu 0 24.09.2011 21:12
Ostetaan Gen1 Pajeroon... jyrden O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 04.06.2011 20:01
Ostetaan gen1 2,5 td pajeroon pakosarja lape O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 11.09.2010 17:05
O: Turvavyöt GEN1 Pajeroon -P- O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 29.11.2006 08:35


Sivu luotu: 13:53 (GMT +2).