![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Peräkärryn pyöränlaakerit: kartiorulla- vai kasettilaakeri?Kumpi on parempi/kestävämpi peräkärryn pyöränlaakerina, kartiorullalaakerit vai kasettilaakeri ? Kokemuksia ?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kasetti. Ei säätöä, ei aukomista eikä ole loppuunajettuna tullut nähtyä kuin kartiorullia...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kartiorulla. Kestää paremmin sivuttaisia kuormia,voi säätää välystä tarvittaessa, voi huoltaa pestä ja vaihtaa puhtaat rasvat. Huollettuna lähes ikuinen.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#4
|
||||
|
||||
![]()
....ja joutuukin kokoajan huoltamaan venekärrissä...
![]()
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Pitää paikkaansa, noita kasetteja huolletaan kierrättämällä, siis rautaromuna.
Ja nuo kaikkein surkeimmat, en muista missä kärryssä, stefa oli korvattu muovi spiraalilla, ja sisempi laakeri kiristyi muovikeskiötä (-siis muovista "sorvattu" pidike akselilla, missä tuo muovi spiraali toimi tiivisteenä..) Se on tosi, että noita kartiorulla laakereita joutuu huoltamaan, mikäli ei halua uusia; pari aktiivisessa, omassa, käytössä olevia on tullut seurattua, 20v ja ei ole tarvinnut rasvakuppia avata... (pitäs vaihtaa vassut, mutta enpä ole saanut aikaan, vaikka vedän tuota joka vuosi muutaman kerran..) Toki tuossa omassa kärryssä taitaa olla juurikin nuo "kertakäyttö-" navat, mutta "hivenen-" ylimitoitettu; Tuo akseli on venetrailerin varaosa akseli, jossa jarrut; jarrukilvessä 750kg, akselin tyyppikilvessä 1400kg ja vetopäässä 750? - 1600 kg, ja nyt rekisteröity O1, siis max kokonaispaino 750kg (saa vetää maasturilla/pakulla/kevytkuorma-autolla/kuorma-autolla jne. ilman e-kirjainta) -> jos pitää peruuttaa venetraileri niin syvälle, että pyörän navat on veden alla, ja varsinkin pikkuisen odotella... ->joko upotuksen kestävät navat, tai sitten rasvanippa JA poistoreikä, mistä vettynyt vassu (öljy?) päästetään "propusta" jäteöljy- astiaan, siis kiinteä öljyjäte- |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Nykyiset kasettimallit asuu vesitiiviissä navoissa, ainakaan muita en ole nähnyt...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#7
|
|||
|
|||
![]()
ääni kartiolaakereille, vaikka ne on "vanhanaikaiset" ja vaativat harrastelua pysyäkseen kunnossa. Yleensä ne ovat paljon helpompia jopa vaihtaa, jotta homma onnistuu myös kenttäoloissa, ellei muuta niin hätätapauksessa jättämällä ulkokehän vanhasta paikalleen...
TT |
#8
|
||||
|
||||
![]()
juu. laadukkaat kartiolaakerit nii rullaa... Rasvakuppiin nippa nii voi rutistaa vedet pois sillon tällöin.. ja ne laakerit muualta ku mätänetistä.. just katselin ku viime kesänä vaihdetut mätänettiläiset pyörii rutinalla... ja ei kyllä pitäny asentaessa tulla damagea... osat pestiin höyrypesurilla... taisivat olla vain paskoja...
__________________
puukko 2 |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Ilmanmuuta "kasettilaakeri". Paaaaaljon kestävämpi, parempi, nopampi vaihtaa jne jne. Kyllä niillä on hyvä syy ollu ku niistä on autokäytössä luovuttu. Tuollainen viistokuulalaakeri ei myöskään hajotessaan pilaa yleensä kärryn akselin napaa, kun taas kartiorulla pilaa lähes poikkeuksetta.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei tarvi puljata rasvan kanssa ei tarvii säätää. Eli kokoonpano on nopeampaa ja halvempaa,mut lopputuotteesta saadaan vähintään sama hinta ku vanhemmasta ja työläämmästä mallista. Eli tehtaan omistajaporukka käärii suuremmat massit.. Tää on sen kasettilaakerin tärkein ominaisuus..
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Örum tais lukea laatikossa, mutta laakerissa ei ollut mitään. Nyt lukee germany/joku muu maa niin on tainnut ![]()
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos kommenteista.
Suunnitteilla uuden 750kg telikärryn hankinta ja nimenomaan kartiorullalaakereilla jotta huolto on mahdollista. Kasettilaakereista on huonoja kokemuksia, laakerit ruostuneet/kuluneet väljiksi jo n.3 vuodessa: vanhojen kasettilaakeroitujen napojen parantelu on aloitettu: (stefaan vaihdettu rst jousi ja napaan laitettu rasvanippa jotta laakerin rasvaus olisi mahdollista) Ongelmaksi muodostui telikeinuun kiinnihitsatut navan akselit jotka on koneistettu puutteelisesti: Tarkoituksena oli asentaa akselille rullalaakerin sisäkooli stefan liukupinnaksi väliholkin avulla, mutta akselin puutteelisen koneistuksen vuoksi paranteluprojekti on nyt jäissä. (ei oikeen viittisi rälläköidä nykyisiä akseleita irti jotta saisi ne sorvattua ja sen jälkeen taas hitsattua uudelleen paikoilleen.) |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
volvon pyöränlaakerit.. | oojiikoo | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 08.08.2011 16:38 |
Pajeron taka-akselin pyöränlaakerit | maakari | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 24.03.2010 15:16 |
235/ 75x15 vai 31/10.5x15 vai joku muu | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 14.01.2010 12:27 |
Onko SJ410 ja SJ413 pyöränlaakerit samat? | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 02.02.2009 07:55 |
Mazdan pyöränlaakerit | komu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 09.11.2008 10:51 |