Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.08.2013, 22:11
4WD 4WD ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.04
Sijainti: Lounais-Suomi, Finland.
Viestit: 434
Perusasetus

Peräkärryn pyöränlaakerit: kartiorulla- vai kasettilaakeri?


Kumpi on parempi/kestävämpi peräkärryn pyöränlaakerina, kartiorullalaakerit vai kasettilaakeri ? Kokemuksia ?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.08.2013, 01:55
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Kasetti. Ei säätöä, ei aukomista eikä ole loppuunajettuna tullut nähtyä kuin kartiorullia...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.08.2013, 16:00
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.114
Perusasetus

Kartiorulla. Kestää paremmin sivuttaisia kuormia,voi säätää välystä tarvittaessa, voi huoltaa pestä ja vaihtaa puhtaat rasvat. Huollettuna lähes ikuinen.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.08.2013, 17:00
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

....ja joutuukin kokoajan huoltamaan venekärrissä...
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.08.2013, 22:18
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite Näytä viesti
....ja joutuukin kokoajan huoltamaan venekärrissä...
Pitää paikkaansa, noita kasetteja huolletaan kierrättämällä, siis rautaromuna.

Ja nuo kaikkein surkeimmat, en muista missä kärryssä, stefa oli korvattu muovi spiraalilla, ja sisempi laakeri kiristyi muovikeskiötä (-siis muovista "sorvattu" pidike akselilla, missä tuo muovi spiraali toimi tiivisteenä..)

Se on tosi, että noita kartiorulla laakereita joutuu huoltamaan, mikäli ei halua uusia; pari aktiivisessa, omassa, käytössä olevia on tullut seurattua, 20v ja ei ole tarvinnut rasvakuppia avata... (pitäs vaihtaa vassut, mutta enpä ole saanut aikaan, vaikka vedän tuota joka vuosi muutaman kerran..)

Toki tuossa omassa kärryssä taitaa olla juurikin nuo "kertakäyttö-" navat, mutta "hivenen-" ylimitoitettu; Tuo akseli on venetrailerin varaosa akseli, jossa jarrut; jarrukilvessä 750kg, akselin tyyppikilvessä 1400kg ja vetopäässä 750? - 1600 kg, ja nyt rekisteröity O1, siis max kokonaispaino 750kg (saa vetää maasturilla/pakulla/kevytkuorma-autolla/kuorma-autolla jne. ilman e-kirjainta)

-> jos pitää peruuttaa venetraileri niin syvälle, että pyörän navat on veden alla, ja varsinkin pikkuisen odotella... ->joko upotuksen kestävät navat, tai sitten rasvanippa JA poistoreikä, mistä vettynyt vassu (öljy?) päästetään "propusta" jäteöljy- astiaan, siis kiinteä öljyjäte-
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.08.2013, 01:35
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Nykyiset kasettimallit asuu vesitiiviissä navoissa, ainakaan muita en ole nähnyt...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.08.2013, 07:05
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

ääni kartiolaakereille, vaikka ne on "vanhanaikaiset" ja vaativat harrastelua pysyäkseen kunnossa. Yleensä ne ovat paljon helpompia jopa vaihtaa, jotta homma onnistuu myös kenttäoloissa, ellei muuta niin hätätapauksessa jättämällä ulkokehän vanhasta paikalleen...

TT
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.08.2013, 12:07
ärjy:n Avatar
ärjy ärjy ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 18.06.06
Sijainti: joensuu
Viestit: 1.103
Perusasetus

juu. laadukkaat kartiolaakerit nii rullaa... Rasvakuppiin nippa nii voi rutistaa vedet pois sillon tällöin.. ja ne laakerit muualta ku mätänetistä.. just katselin ku viime kesänä vaihdetut mätänettiläiset pyörii rutinalla... ja ei kyllä pitäny asentaessa tulla damagea... osat pestiin höyrypesurilla... taisivat olla vain paskoja...
__________________
puukko 2
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.08.2013, 16:20
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Ilmanmuuta "kasettilaakeri". Paaaaaljon kestävämpi, parempi, nopampi vaihtaa jne jne. Kyllä niillä on hyvä syy ollu ku niistä on autokäytössä luovuttu. Tuollainen viistokuulalaakeri ei myöskään hajotessaan pilaa yleensä kärryn akselin napaa, kun taas kartiorulla pilaa lähes poikkeuksetta.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.08.2013, 16:37
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.114
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
Kyllä niillä on hyvä syy ollu ku niistä on autokäytössä luovuttu.
Jep Hyvä syy on siinä,kun tehtaassa lyödään napa paikoilleen,mutteri kiinni ja valmista tuli.
Ei tarvi puljata rasvan kanssa ei tarvii säätää. Eli kokoonpano on nopeampaa ja halvempaa,mut lopputuotteesta saadaan vähintään sama hinta ku vanhemmasta ja työläämmästä mallista. Eli tehtaan omistajaporukka käärii suuremmat massit.. Tää on sen kasettilaakerin tärkein ominaisuus..
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.08.2013, 00:22
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ärjy Näytä viesti
juu. laadukkaat kartiolaakerit nii rullaa... Rasvakuppiin nippa nii voi rutistaa vedet pois sillon tällöin.. ja ne laakerit muualta ku mätänetistä.. just katselin ku viime kesänä vaihdetut mätänettiläiset pyörii rutinalla... ja ei kyllä pitäny asentaessa tulla damagea... osat pestiin höyrypesurilla... taisivat olla vain paskoja...
En ole koskaan nähnyt koolin halkeavan kahteen ympyrään, mutta edelliset h-a vw;n takalaakerit senkin tekivät ja toiselta puolelta oli ulkokoolista reuna jyrsiytynyt pois ja neulat pieninä paloina ja molemmilta puolilta ulompi laakeri molemmat koolit koloilla ja neulat katkinaisena
Örum tais lukea laatikossa, mutta laakerissa ei ollut mitään. Nyt lukee germany/joku muu maa niin on tainnut kestää arvoitus ratkeaa kun käytän ennen leimaa auki ja kiristelen samalla.
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 31.08.2013, 23:22
4WD 4WD ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.04
Sijainti: Lounais-Suomi, Finland.
Viestit: 434
Perusasetus

Kiitos kommenteista.
Suunnitteilla uuden 750kg telikärryn hankinta ja nimenomaan kartiorullalaakereilla jotta huolto on mahdollista.
Kasettilaakereista on huonoja kokemuksia, laakerit ruostuneet/kuluneet väljiksi jo n.3 vuodessa:




vanhojen kasettilaakeroitujen napojen parantelu on aloitettu:
(stefaan vaihdettu rst jousi ja napaan laitettu rasvanippa jotta laakerin rasvaus olisi mahdollista)


Ongelmaksi muodostui telikeinuun kiinnihitsatut navan akselit jotka on koneistettu puutteelisesti:


Tarkoituksena oli asentaa akselille rullalaakerin sisäkooli stefan liukupinnaksi väliholkin avulla, mutta akselin puutteelisen koneistuksen vuoksi paranteluprojekti on nyt jäissä. (ei oikeen viittisi rälläköidä nykyisiä akseleita irti jotta saisi ne sorvattua ja sen jälkeen taas hitsattua uudelleen paikoilleen.)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
volvon pyöränlaakerit.. oojiikoo Tekniikka & Jutustelu 13 08.08.2011 16:38
Pajeron taka-akselin pyöränlaakerit maakari Tekniikka & Jutustelu 1 24.03.2010 15:16
235/ 75x15 vai 31/10.5x15 vai joku muu Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 4 14.01.2010 12:27
Onko SJ410 ja SJ413 pyöränlaakerit samat? Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 1 02.02.2009 07:55
Mazdan pyöränlaakerit komu Tekniikka & Jutustelu 3 09.11.2008 10:51


Sivu luotu: 17:57 (GMT +2).