![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Turvakaari kysymysKoitin hakee mutten löytänyt seuraavaan kohtaan selvää vastausta. Saako liitteen mukaisen piirustuksen tyyliin kiinnittää kaaria autoon? Eli tekisin tuommoisen tyyliset tuet/holkit johon kaaren voisi sitten pultata paikoilleen. Helpotaisi vaan asennusta, kun ei tarttis autossa hitsuutella yms. ja vois tehd ne muualla ja sitten vaan tallissa asennella. Pitäisi vaan huolen että latkien pinta-ala, yms ehdot täyttyisi?
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää! ![]() Arctic Rhino ***Noormarkun Off Road Team*** |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Riippuu mihin käyttöön kaaria suunnittelee. Tässä kuitenkin jotain.
http://www.autourheilu.fi/attachemen...6-09-00175.pdf
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kiiots linkistä, mutta se ei erikseen salli eikä ymmärtääkseni myöskään erikseen kiellä esittämääni. Minulla on tuon linkin opus tässä vieressäni tulostettuna ja moneen kertaan plärättynä
![]() Lujuuksien puolesta tuossa esittämässäni kiinnitystavassa ei pitäisi olla ongelmia, ajattelin vain että jos löytyisi "faktaa" -Joel
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää! ![]() Arctic Rhino ***Noormarkun Off Road Team*** Viimeksi muokannut Arctic Rhino : 02.05.2013 09:17 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tuolla kuitenkin sanotaan että kaikki joka ei ole erikseen sallittu on kiellettyä. Ei minun mielestä kelpaa AKK:n lajeihin eikä (ainakaan periaatteessa) suunnistukseenkaan.
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lattialiinnitys näyttäs käyvän tollaisenaLainaus:
8.2.2 Turvakaari Kaaren muodostava putkirakenne kahdella kiinnitysjalalla. 2.2.13.3 Pääkaari (kuva 253-1) Poikittainen likipitäen pystysuorassa (max. kulma ± 15 astetta pystysuorasta) oleva yhdestä putkesta muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten takana. Tarkoittaa että pääkaari on yhtenäinen päästä päähän myös lattiakiinnityslaippojen osalta. Tuo sinun suunnitelmasi sisältää kolmeosaisen pääkaaren joka ei siis ole sallittu. Kuvan 253-52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä tarvitse hitsata koriin. Kiinnitysjalan pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä. Kahden pultin välinen kulma tulee olla vähintään 60 astetta. Siis lattiakiinnitys käy, mutta tuo pääkaaren holkkikiinnitys ei täytä vaatimuksia. Pääkaari kun ei voi olla "irroitettava" samalla tavoin kun esim.siviilikäytön helpottamiseksi sallitut irrotettavat oviputket tai diegonaalituet! Viimeksi muokannut Byrocrat : 02.05.2013 10:47 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Kaksiosainen tuo ajatelmani olisi ollut ja samaa tekstiä tulkitsin että "kaari" on yhdestä kappaleesta, mutta lätkä siihenkin on hitsattava ja sitten lattiaan pultattava, niin vaan tuo ajatukseni jossa ihan samat perusvahuudet kuin pelkkä "pääkaari" ajatuksessa olisi itseä helpottanut. Mut tehdään sitten perinteisellä tavalla, nou hätä. -Joel
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää! ![]() Arctic Rhino ***Noormarkun Off Road Team*** |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Pääkaareen ei hyväksytä muita kuin kiinteitä rakeneteita ja tuo holkkiratkaisu vastaa kiellettyä "korotuspalaa". Pääkaarta ei siis saa jatkaa millään tavalla eli sen on oltava samaa putkea laipasta laippaan!! Tarkoittaa että jos satut mittaamaan pääkaaren liian matalaksi tai ostat käytetyt jotka osoittautuvat väärän mittaiseksi niin et voi pääkaarta korottaa, mutta madaltaa/lyhentää kyllä saat!! Miten laskemalla saat kolmeosaisesta kaksiosaisen ![]() ![]() Kun sitten viittaat tuohon kaareen hitsattavaan kiinnityslaippaan niin hitsattuna kaari on "yhtä puuta" eli yksi osa. Ja olipa kaari yhdestä tai useammasta osasta niin jotenkin se on vielä siihen lattiaan saatava kiinnikin ja kun et halua hitsata sitä kiinni lattiaan niin pulttaaminen jää ainoaksi vaihtoehdoksi. ja kuten sääntökirja sanoo niitä vahvikelaippojakaan (jos molemminpuolin peltiä) ei tarvitse hitsata vaan pulttiliitos riittää ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Muutenkin tuolla ratkaisulla, pitäisi katon ja kaaren välissä olla 12cm rako, jotta saisit pääkaaren nostettua ylös putkistaan. Miten olit ajatellut takatukien asennuksen, koska nekin pitäisi löytyä myös? Ja niiden takia tulee takapenkeille lähtöpassittai reikä pariin kohtaan?? Lainaus:
![]() ![]() ![]() Mutta hyvä näin, jotta kaaria suunnitellaan myös "käyttöautoihin". Oletko miettinyt ulkopuolisia irroitettavia kaaria??? T:Mika
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää! ![]() Arctic Rhino ***Noormarkun Off Road Team*** |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
-Ajatuksena on ollut että kaaret ovat auton ulkopuolella ja tulevat katon läpi (jooh, hullua mutta on ajateltu loppuun asti). Laitan siihen läpimenokohtaan vahvikkeet ha kumiläpiviennit joita veneissäkin mm. käytetään. -Eli sekä takakaaret että pääkaari tulevat katon läpi. Lainaus:
- Auto tosiaan on sivutoiminimen hitsauskaluston ym kujetusauto, joka sitten "vapaa ajallaan" toimii safarointi ja toivottavasti myös offisuunnitsusautona. Eli olisi pidettävä se katsastettuna kilvissä. -Turvavöiden oikealle (nelipiste) kiinniykselle olisi saatava poikkitanko sisälle, siksi ei kokonaan ulkopuoliset. liitteessä oleva esimerkkikuva antaa vähän osviittaa. Vois samalla toimia tavaratelineenä Safaroidessa...? - TÄSSÄ linkki koko projektiin. Loppukesästä pitäisi olla valmiina viimeistään. -Mutta saa ilman muuta suostutella siirtämään ajatuksia erilaisiksikin ![]() -Ja takapenkin haluisi säilyttää lapsia varten, jotta pääsisivät nauttimaan/seikkaliemaan kanssani ![]() -Joel
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää! ![]() Arctic Rhino ***Noormarkun Off Road Team*** Viimeksi muokannut Arctic Rhino : 03.05.2013 09:51 |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Takatuet ja diagonaali on sitten eri asia... Tätä tarkoitin tuolla kiinnityksen "helpottamisella". Jos kaaret tulee ulkopuolelle, niin kiinnityspiste tulee silloin kylkiputkiin / helmoihin, eikös?
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tästähän on ollu puehtta jo n+1 kertaa, mutta edelleen kaivattaisiin niitä säännönmukaisia kaaripiirrustuksia 4+ hengen autoihin.
Eli piirrustakaas, miten ne kaaret pitää vetää 4-oviseen autoon, niin että ne on käytettävissä vähintään sille neljälle hengelle, mieluummin kuudelle. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Kiitoksia kaikille selvennyksistä ja kommenteista. Eiköhän se siitä tule kunnolla ja lailliseksi. Pahimmassa tapauksessa leimasetä sanoo ettei takana saa ketään kuljetella, mutta ne määräykset on mulla yleensä ollut lähinnä suuntaa antavia
![]() -Joel
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää! ![]() Arctic Rhino ***Noormarkun Off Road Team*** |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Edit: Toinen vaihtoehto on venyttää käsitettä "aivan" tässä pääkaren määritelmässä ja viedä se takapenkkien taakse. Turvallisuusmielessä tämä ei tietenkään kovinkaan hyvä juttu... 2.2.13.3 Pääkaari (kuva 253-1) Poikittainen likipitäen pystysuorassa (max. kulma ± 15 astetta pystysuorasta) oleva yhdestä putkesta muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten takana. Viimeksi muokannut offroadjouni : 04.05.2013 09:23 |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Jos auto tulee suunnistus käyttöön niin ainakin viime vuonna vielä kelpasi taivutetut takatuet, tämän vuoden säännöissä ei tainnut olla mainintaa että saako taivuttaa. Itselläni Pajessa pääkaari etupenkkien takana ja takatuet menevät vaakasuorassa 30 cm katonrajassa jonka jälkeen taivutettu alas. Tämä kelpasi myös vuosikatsastuksessa, ainoastaan katsastusmies suositteli takatukien pehmustamista.
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Liite K:n alta löytyy piirrosLainaus:
http://www.autourheilu.fi/attachemen...4-01-29175.pdf Tätä voisi mielestäni hyvin käyttää ainakin kansallisissa offi-trialin kisoissa. Noihin sitten soveltaa ne tarvittavat diegonaali- ja vinotuet kun tuollaisenaan ne eivät kestä sivuttaisvoimia ![]() "uni" tai Mikki vois varmaan ottaa kantaa voiko/saako liitteen K/V kaarisääntöjä käyttää Offissa kotimaassa, Eurosäännöthän hyväksyy vain liite J:n mukaiset kaarisäännöt !!!!! Viimeksi muokannut Byrocrat : 04.05.2013 15:17 |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Oliskohan mitään mahdollisuuksia sellaisilla kaarilla, joissa olisi auton sisällä etukaari a-pilareiden luona, pääkaari etupenkkien takana ja toinen pääkaari takaluukun tolppien vieressä. Poikittais- ja pitkittäisputket olisi katonpäällä ja olisivat osa safaritelinettä, ehkä jopa pulttiliioksella katon läpi (4 liitosta sallitaan yläputkiin?) Oviputket ja diagonaali pulttiliitoksella, normaalikäyttöä varten poistettavissa. Tollaset olis ainakin mun käytöön parhaimman malliset ja rajoittaisi vähiten normaali käyttöä.
Viimeksi muokannut Mase : 05.05.2013 18:59 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Safarikelpoinen turvakaari | pkarlstedt | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 03.08.2011 12:29 |
turvakaari ongelma | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 28.01.2009 21:54 |
bj ¨turvakaari¨ laittoa ? | swat-pappa | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 03.06.2006 16:39 |
turvakaari rankkun | Ossi_p | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 26.11.2004 14:47 |
Turvakaari | Kovakalu69 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 19.05.2004 22:50 |