Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.05.2013, 08:45
Arctic Rhino:n Avatar
Arctic Rhino Arctic Rhino ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.12.12
Sijainti: Pori. Finland
Viestit: 342
Perusasetus

Turvakaari kysymys


Koitin hakee mutten löytänyt seuraavaan kohtaan selvää vastausta.
Saako liitteen mukaisen piirustuksen tyyliin kiinnittää kaaria autoon?

Eli tekisin tuommoisen tyyliset tuet/holkit johon kaaren voisi sitten pultata paikoilleen. Helpotaisi vaan asennusta, kun ei tarttis autossa hitsuutella yms. ja vois tehd ne muualla ja sitten vaan tallissa asennella.


Pitäisi vaan huolen että latkien pinta-ala, yms ehdot täyttyisi?

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Image3.jpg‎
Views:	1990
Size:	42,2 Kt
ID:	36556  
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää!
Arctic Rhino
***Noormarkun Off Road Team***
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.05.2013, 09:00
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Riippuu mihin käyttöön kaaria suunnittelee. Tässä kuitenkin jotain.

http://www.autourheilu.fi/attachemen...6-09-00175.pdf
__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.05.2013, 09:11
Arctic Rhino:n Avatar
Arctic Rhino Arctic Rhino ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.12.12
Sijainti: Pori. Finland
Viestit: 342
Perusasetus

Kiiots linkistä, mutta se ei erikseen salli eikä ymmärtääkseni myöskään erikseen kiellä esittämääni. Minulla on tuon linkin opus tässä vieressäni tulostettuna ja moneen kertaan plärättynä

Lujuuksien puolesta tuossa esittämässäni kiinnitystavassa ei pitäisi olla ongelmia, ajattelin vain että jos löytyisi "faktaa"

-Joel
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää!
Arctic Rhino
***Noormarkun Off Road Team***

Viimeksi muokannut Arctic Rhino : 02.05.2013 09:17
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.05.2013, 09:31
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.475
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU Näytä viesti
Kiiots linkistä, mutta se ei erikseen salli eikä ymmärtääkseni myöskään erikseen kiellä esittämääni. Minulla on tuon linkin opus tässä vieressäni tulostettuna ja moneen kertaan plärättynä
Tuolla kuitenkin sanotaan että kaikki joka ei ole erikseen sallittu on kiellettyä. Ei minun mielestä kelpaa AKK:n lajeihin eikä (ainakaan periaatteessa) suunnistukseenkaan.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.05.2013, 10:08
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Exclamation

Lattialiinnitys näyttäs käyvän tollaisena


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU Näytä viesti
Kiiots linkistä, mutta se ei erikseen salli eikä ymmärtääkseni myöskään erikseen kiellä esittämääni. Minulla on tuon linkin opus tässä vieressäni tulostettuna ja moneen kertaan plärättynä

Lujuuksien puolesta tuossa esittämässäni kiinnitystavassa ei pitäisi olla ongelmia, ajattelin vain että jos löytyisi "faktaa"

-Joel
Kyllähän siinä samaisessa kohdassa jota olet katsellut sanotaan ihan suomen kielellä, että;

8.2.2 Turvakaari
Kaaren muodostava putkirakenne kahdella kiinnitysjalalla.

2.2.13.3 Pääkaari (kuva 253-1)
Poikittainen likipitäen pystysuorassa (max. kulma ± 15 astetta pystysuorasta) oleva yhdestä putkesta muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten takana.
Tarkoittaa että pääkaari on yhtenäinen päästä päähän myös lattiakiinnityslaippojen osalta. Tuo sinun suunnitelmasi sisältää kolmeosaisen pääkaaren joka ei siis ole sallittu.

Kuvan 253-52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä tarvitse hitsata koriin. Kiinnitysjalan pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä. Kahden pultin välinen kulma tulee olla vähintään 60
astetta.


Siis lattiakiinnitys käy, mutta tuo pääkaaren holkkikiinnitys ei täytä vaatimuksia. Pääkaari kun ei voi olla "irroitettava" samalla tavoin kun esim.siviilikäytön helpottamiseksi sallitut irrotettavat oviputket tai diegonaalituet!

Viimeksi muokannut Byrocrat : 02.05.2013 10:47
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.05.2013, 12:52
Arctic Rhino:n Avatar
Arctic Rhino Arctic Rhino ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.12.12
Sijainti: Pori. Finland
Viestit: 342
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Kyllähän siinä samaisessa kohdassa jota olet katsellut sanotaan ihan suomen kielellä, että;

8.2.2 Turvakaari
Kaaren muodostava putkirakenne kahdella kiinnitysjalalla.

2.2.13.3 Pääkaari (kuva 253-1)
Poikittainen likipitäen pystysuorassa (max. kulma ± 15 astetta pystysuorasta) oleva yhdestä putkesta muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten takana.
Tarkoittaa että pääkaari on yhtenäinen päästä päähän myös lattiakiinnityslaippojen osalta. Tuo sinun suunnitelmasi sisältää kolmeosaisen pääkaaren joka ei siis ole sallittu.

Kuvan 253-52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä tarvitse hitsata koriin. Kiinnitysjalan pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä. Kahden pultin välinen kulma tulee olla vähintään 60
astetta.


Siis lattiakiinnitys käy, mutta tuo pääkaaren holkkikiinnitys ei täytä vaatimuksia. Pääkaari kun ei voi olla "irroitettava" samalla tavoin kun esim.siviilikäytön helpottamiseksi sallitut irrotettavat oviputket tai diegonaalituet!
Joo asia ymmärretty, järjenkäyttö kielletty (älä ota henk koht vihtuiluna)

Kaksiosainen tuo ajatelmani olisi ollut ja samaa tekstiä tulkitsin että "kaari" on yhdestä kappaleesta, mutta lätkä siihenkin on hitsattava ja sitten lattiaan pultattava, niin vaan tuo ajatukseni jossa ihan samat perusvahuudet kuin pelkkä "pääkaari" ajatuksessa olisi itseä helpottanut.

Mut tehdään sitten perinteisellä tavalla, nou hätä.

-Joel
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää!
Arctic Rhino
***Noormarkun Off Road Team***
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.05.2013, 21:46
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU Näytä viesti
Joo asia ymmärretty, järjenkäyttö kielletty (älä ota henk koht vihtuiluna)

Kaksiosainen tuo ajatelmani olisi ollut ja samaa tekstiä tulkitsin että "kaari" on yhdestä kappaleesta, mutta lätkä siihenkin on hitsattava ja sitten lattiaan pultattava, niin vaan tuo ajatukseni jossa ihan samat perusvahuudet kuin pelkkä "pääkaari" ajatuksessa olisi itseä helpottanut.
Mut tehdään sitten perinteisellä tavalla, nou hätä.
-Joel
Täällä tulee vittuilua aikaajoin ja olen siihen jo tähän ikään tottunut, mutta asiaan.
Pääkaareen ei hyväksytä muita kuin kiinteitä rakeneteita ja tuo holkkiratkaisu vastaa kiellettyä "korotuspalaa". Pääkaarta ei siis saa jatkaa millään tavalla eli sen on oltava samaa putkea laipasta laippaan!! Tarkoittaa että jos satut mittaamaan pääkaaren liian matalaksi tai ostat käytetyt jotka osoittautuvat väärän mittaiseksi niin et voi pääkaarta korottaa, mutta madaltaa/lyhentää kyllä saat!!

Miten laskemalla saat kolmeosaisesta kaksiosaisen Kyllä tuosta ehdotuksestasi saa sen kuvan että pääkaaressa on kolme osaa eli varsinainen kaari ja kaksi irrallista jalkaosaa johon se kiinnittyy
Kun sitten viittaat tuohon kaareen hitsattavaan kiinnityslaippaan niin hitsattuna kaari on "yhtä puuta" eli yksi osa. Ja olipa kaari yhdestä tai useammasta osasta niin jotenkin se on vielä siihen lattiaan saatava kiinnikin ja kun et halua hitsata sitä kiinni lattiaan niin pulttaaminen jää ainoaksi vaihtoehdoksi. ja kuten sääntökirja sanoo niitä vahvikelaippojakaan (jos molemminpuolin peltiä) ei tarvitse hitsata vaan pulttiliitos riittää
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.05.2013, 08:15
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU Näytä viesti
Saako liitteen mukaisen piirustuksen tyyliin kiinnittää kaaria autoon?
Saa asentaa, mutta kuten sanottukkin jo aiemmin, PÄÄKAAREN tulee olla yhtä osaa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU Näytä viesti
Eli tekisin tuommoisen tyyliset tuet/holkit johon kaaren voisi sitten pultata paikoilleen. Helpotaisi vaan asennusta, kun ei tarttis autossa hitsuutella yms. ja vois tehd ne muualla ja sitten vaan tallissa asennella.
Teet sen pääkaaren yhtenäiseksi ja katsot kiinnityspisteen helposti irroitettavaksi, jotta saat kaaren irti lattialaipoista.
Muutenkin tuolla ratkaisulla, pitäisi katon ja kaaren välissä olla 12cm rako, jotta saisit pääkaaren nostettua ylös putkistaan.
Miten olit ajatellut takatukien asennuksen, koska nekin pitäisi löytyä myös? Ja niiden takia tulee takapenkeille lähtöpassittai reikä pariin kohtaan??

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU Näytä viesti
Pitäisi vaan huolen että latkien pinta-ala, yms ehdot täyttyisi?
Lätkien kanssa kannattaa olla tarkkana, on muutamia kaaria jouduttu miettimään, kun on tehty minimi laippa, ja sitten tarkastuksessa mitattu ja saatu pinta-alaksi liian pieni, joten suosittelen sen lapun kokoa kasvattamaan hieman. Ja siitä toiseen asiaan, kannattaa samalla katsoa korroosiovauriot kiinnityspisteiden läheltä, koska hylkyjä on tullut myös "mätäpaikoista", kun laput on vedetty ruostereikien päällä, ettei mädät näkyisi!!!

Mutta hyvä näin, jotta kaaria suunnitellaan myös "käyttöautoihin".

Oletko miettinyt ulkopuolisia irroitettavia kaaria???

T:Mika
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.05.2013, 09:05
Arctic Rhino:n Avatar
Arctic Rhino Arctic Rhino ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.12.12
Sijainti: Pori. Finland
Viestit: 342
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Täällä tulee vittuilua aikaajoin ja olen siihen jo tähän ikään tottunut, mutta asiaan.
- Jeps omaa turhautumista manailin, ja siksi halusin erikseen asian manita. Se että joku itseään viisaampi sanoo jonkun faktan välillä syö miestä... (mut ei nyt liikaakaan)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Miten laskemalla saat kolmeosaisesta kaksiosaisen Kyllä tuosta ehdotuksestasi saa sen kuvan että pääkaaressa on kolme osaa eli varsinainen kaari ja kaksi irrallista jalkaosaa johon se kiinnittyy
Kun sitten viittaat tuohon kaareen hitsattavaan kiinnityslaippaan niin hitsattuna kaari on "yhtä puuta" eli yksi osa. Ja olipa kaari yhdestä tai useammasta osasta niin jotenkin se on vielä siihen lattiaan saatava kiinnikin ja kun et halua hitsata sitä kiinni lattiaan niin pulttaaminen jää ainoaksi vaihtoehdoksi. ja kuten sääntökirja sanoo niitä vahvikelaippojakaan (jos molemminpuolin peltiä) ei tarvitse hitsata vaan pulttiliitos riittää
-Niin siis tuossa välissä piirustuksissa on merkattuna tuo yksi pienasauma, eli vaikka kuva näyttää ne kahtena palana niin se on yhtä puuta, eli siinä on pääkaari, joka kuvasta huolimatta tulisi lähes lattiaan kiinni (kuvaan mallinnettu ~10rako). Se ujutetaan holkkiin joka on hitsattu laippaan joka on asiallisesti pultattu lattiaan kiinni. Pääkaari liitetään holkkiin kahdella M8 10.9 pultilla. -Toivottavasti selvensin enkä sekoittanut.
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää!
Arctic Rhino
***Noormarkun Off Road Team***
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.05.2013, 09:23
Arctic Rhino:n Avatar
Arctic Rhino Arctic Rhino ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.12.12
Sijainti: Pori. Finland
Viestit: 342
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Saa asentaa, mutta kuten sanottukkin jo aiemmin, PÄÄKAAREN tulee olla yhtä osaa.


Teet sen pääkaaren yhtenäiseksi ja katsot kiinnityspisteen helposti irroitettavaksi, jotta saat kaaren irti lattialaipoista.
Muutenkin tuolla ratkaisulla, pitäisi katon ja kaaren välissä olla 12cm rako, jotta saisit pääkaaren nostettua ylös putkistaan.
Miten olit ajatellut takatukien asennuksen, koska nekin pitäisi löytyä myös? Ja niiden takia tulee takapenkeille lähtöpassittai reikä pariin kohtaan??
-Hmmm.. eli saa asentaa? Tuossa ajatuksella en nimenomaan pääkaareen halua mitenkään vaikuttaa, vain kiinnitykseen.
-Ajatuksena on ollut että kaaret ovat auton ulkopuolella ja tulevat katon läpi (jooh, hullua mutta on ajateltu loppuun asti). Laitan siihen läpimenokohtaan vahvikkeet ha kumiläpiviennit joita veneissäkin mm. käytetään.
-Eli sekä takakaaret että pääkaari tulevat katon läpi.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Lätkien kanssa kannattaa olla tarkkana, on muutamia kaaria jouduttu miettimään, kun on tehty minimi laippa, ja sitten tarkastuksessa mitattu ja saatu pinta-alaksi liian pieni, joten suosittelen sen lapun kokoa kasvattamaan hieman. Ja siitä toiseen asiaan, kannattaa samalla katsoa korroosiovauriot kiinnityspisteiden läheltä, koska hylkyjä on tullut myös "mätäpaikoista", kun laput on vedetty ruostereikien päällä, ettei mädät näkyisi!!!

Mutta hyvä näin, jotta kaaria suunnitellaan myös "käyttöautoihin".

Oletko miettinyt ulkopuolisia irroitettavia kaaria???

T:Mika
-Pohja on uusittu 90% uusilla pelleillä ja paloilla, jotka näkyy myös projektilinkissämme. Ja tosiaan lätkistä tehdään riittävän isot ja tukevat, oma turvallisuushan tässä kuitenkin on kyseessä.
- Auto tosiaan on sivutoiminimen hitsauskaluston ym kujetusauto, joka sitten "vapaa ajallaan" toimii safarointi ja toivottavasti myös offisuunnitsusautona. Eli olisi pidettävä se katsastettuna kilvissä.
-Turvavöiden oikealle (nelipiste) kiinniykselle olisi saatava poikkitanko sisälle, siksi ei kokonaan ulkopuoliset. liitteessä oleva esimerkkikuva antaa vähän osviittaa. Vois samalla toimia tavaratelineenä Safaroidessa...?
- TÄSSÄ linkki koko projektiin. Loppukesästä pitäisi olla valmiina viimeistään.

-Mutta saa ilman muuta suostutella siirtämään ajatuksia erilaisiksikin

-Ja takapenkin haluisi säilyttää lapsia varten, jotta pääsisivät nauttimaan/seikkaliemaan kanssani

-Joel
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	4DrRangeRover01-02.JPG‎
Views:	591
Size:	300,4 Kt
ID:	36609  
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää!
Arctic Rhino
***Noormarkun Off Road Team***

Viimeksi muokannut Arctic Rhino : 03.05.2013 09:51
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.05.2013, 23:46
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
2.2.13.3 Pääkaari (kuva 253-1)
Poikittainen likipitäen pystysuorassa (max. kulma ± 15 astetta pystysuorasta) oleva yhdestä putkesta muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten takana.
Tarkoittaa että pääkaari on yhtenäinen päästä päähän myös lattiakiinnityslaippojen osalta. Tuo sinun suunnitelmasi sisältää kolmeosaisen pääkaaren joka ei siis ole sallittu.
Tätä tarkoitin, eli pääkaari tulee olla yksi kappale ja sen kinnityspiste (eli koriin pultattava lappu) olisi helposti irroitettavissa.
Takatuet ja diagonaali on sitten eri asia...

Tätä tarkoitin tuolla kiinnityksen "helpottamisella".

Jos kaaret tulee ulkopuolelle, niin kiinnityspiste tulee silloin kylkiputkiin / helmoihin, eikös?
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 04.05.2013, 03:46
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Tästähän on ollu puehtta jo n+1 kertaa, mutta edelleen kaivattaisiin niitä säännönmukaisia kaaripiirrustuksia 4+ hengen autoihin.

Eli piirrustakaas, miten ne kaaret pitää vetää 4-oviseen autoon, niin että ne on käytettävissä vähintään sille neljälle hengelle, mieluummin kuudelle.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 04.05.2013, 08:47
Arctic Rhino:n Avatar
Arctic Rhino Arctic Rhino ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.12.12
Sijainti: Pori. Finland
Viestit: 342
Perusasetus

Kiitoksia kaikille selvennyksistä ja kommenteista. Eiköhän se siitä tule kunnolla ja lailliseksi. Pahimmassa tapauksessa leimasetä sanoo ettei takana saa ketään kuljetella, mutta ne määräykset on mulla yleensä ollut lähinnä suuntaa antavia

-Joel
__________________
Elämä on kovaa... Mut ilman kovaa ei oo elämää!
Arctic Rhino
***Noormarkun Off Road Team***
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 04.05.2013, 09:20
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.475
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Tästähän on ollu puehtta jo n+1 kertaa, mutta edelleen kaivattaisiin niitä säännönmukaisia kaaripiirrustuksia 4+ hengen autoihin.

Eli piirrustakaas, miten ne kaaret pitää vetää 4-oviseen autoon, niin että ne on käytettävissä vähintään sille neljälle hengelle, mieluummin kuudelle.
Loogisin tapa on varmaan laittaa yksi pääkaari etupenkkien taakse ja toinen pääkaari takapenkkien taakse. Takatuet lähtevät sitten takimmiasesta pääkaaresta. Kelpaisikohan tälläinen kisakatsastuksessa?

Edit: Toinen vaihtoehto on venyttää käsitettä "aivan" tässä pääkaren määritelmässä ja viedä se takapenkkien taakse. Turvallisuusmielessä tämä ei tietenkään kovinkaan hyvä juttu...

2.2.13.3 Pääkaari (kuva 253-1)
Poikittainen likipitäen pystysuorassa (max. kulma ± 15
astetta pystysuorasta) oleva yhdestä putkesta muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten takana.

Viimeksi muokannut offroadjouni : 04.05.2013 09:23
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 04.05.2013, 14:50
Jartsa 74 Jartsa 74 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.11.11
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 100
Perusasetus

Jos auto tulee suunnistus käyttöön niin ainakin viime vuonna vielä kelpasi taivutetut takatuet, tämän vuoden säännöissä ei tainnut olla mainintaa että saako taivuttaa. Itselläni Pajessa pääkaari etupenkkien takana ja takatuet menevät vaakasuorassa 30 cm katonrajassa jonka jälkeen taivutettu alas. Tämä kelpasi myös vuosikatsastuksessa, ainoastaan katsastusmies suositteli takatukien pehmustamista.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 04.05.2013, 15:00
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Exclamation

Liite K:n alta löytyy piirros


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Tästähän on ollu puehtta jo n+1 kertaa, mutta edelleen kaivattaisiin niitä säännönmukaisia kaaripiirrustuksia 4+ hengen autoihin.

Eli piirrustakaas, miten ne kaaret pitää vetää 4-oviseen autoon, niin että ne on käytettävissä vähintään sille neljälle hengelle, mieluummin kuudelle.
AKK:n sääntökirjasta Liite K, Liite V piirros K-4 (sivulla 405)löytyy tuohon ratkaisu. On siis Historic-säännöissä kohdassa 5.13 "suojakehikkovaatimukset" sivu 399
http://www.autourheilu.fi/attachemen...4-01-29175.pdf

Tätä voisi mielestäni hyvin käyttää ainakin kansallisissa offi-trialin kisoissa.
Noihin sitten soveltaa ne tarvittavat diegonaali- ja vinotuet kun tuollaisenaan ne eivät kestä sivuttaisvoimia
"uni" tai Mikki vois varmaan ottaa kantaa voiko/saako liitteen K/V kaarisääntöjä käyttää Offissa kotimaassa, Eurosäännöthän hyväksyy vain liite J:n mukaiset kaarisäännöt !!!!!

Viimeksi muokannut Byrocrat : 04.05.2013 15:17
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 05.05.2013, 18:49
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Oliskohan mitään mahdollisuuksia sellaisilla kaarilla, joissa olisi auton sisällä etukaari a-pilareiden luona, pääkaari etupenkkien takana ja toinen pääkaari takaluukun tolppien vieressä. Poikittais- ja pitkittäisputket olisi katonpäällä ja olisivat osa safaritelinettä, ehkä jopa pulttiliioksella katon läpi (4 liitosta sallitaan yläputkiin?) Oviputket ja diagonaali pulttiliitoksella, normaalikäyttöä varten poistettavissa. Tollaset olis ainakin mun käytöön parhaimman malliset ja rajoittaisi vähiten normaali käyttöä.

Viimeksi muokannut Mase : 05.05.2013 18:59
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Safarikelpoinen turvakaari pkarlstedt O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 03.08.2011 12:29
turvakaari ongelma Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 1 28.01.2009 21:54
bj ¨turvakaari¨ laittoa ? swat-pappa Tekniikka & Jutustelu 17 03.06.2006 16:39
turvakaari rankkun Ossi_p Tekniikka & Jutustelu 6 26.11.2004 14:47
Turvakaari Kovakalu69 Tekniikka & Jutustelu 3 19.05.2004 22:50


Sivu luotu: 04:33 (GMT +2).