Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Turvakaari kysymys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110422)

Arctic Rhino 02.05.2013 08:45

Turvakaari kysymys
 
1 Liiteet
Koitin hakee mutten löytänyt seuraavaan kohtaan selvää vastausta.
Saako liitteen mukaisen piirustuksen tyyliin kiinnittää kaaria autoon?

Eli tekisin tuommoisen tyyliset tuet/holkit johon kaaren voisi sitten pultata paikoilleen. Helpotaisi vaan asennusta, kun ei tarttis autossa hitsuutella yms. ja vois tehd ne muualla ja sitten vaan tallissa asennella.

http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1367476854
Pitäisi vaan huolen että latkien pinta-ala, yms ehdot täyttyisi?

Teme74 02.05.2013 09:00

Riippuu mihin käyttöön kaaria suunnittelee. Tässä kuitenkin jotain.

http://www.autourheilu.fi/attachemen...6-09-00175.pdf

Arctic Rhino 02.05.2013 09:11

Kiiots linkistä, mutta se ei erikseen salli eikä ymmärtääkseni myöskään erikseen kiellä esittämääni. Minulla on tuon linkin opus tässä vieressäni tulostettuna ja moneen kertaan plärättynä ;)

Lujuuksien puolesta tuossa esittämässäni kiinnitystavassa ei pitäisi olla ongelmia, ajattelin vain että jos löytyisi "faktaa"

-Joel

offroadjouni 02.05.2013 09:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU (Viesti 1001732)
Kiiots linkistä, mutta se ei erikseen salli eikä ymmärtääkseni myöskään erikseen kiellä esittämääni. Minulla on tuon linkin opus tässä vieressäni tulostettuna ja moneen kertaan plärättynä ;)

Tuolla kuitenkin sanotaan että kaikki joka ei ole erikseen sallittu on kiellettyä. Ei minun mielestä kelpaa AKK:n lajeihin eikä (ainakaan periaatteessa) suunnistukseenkaan.

Byrocrat 02.05.2013 10:08

Lattialiinnitys näyttäs käyvän tollaisena
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU (Viesti 1001732)
Kiiots linkistä, mutta se ei erikseen salli eikä ymmärtääkseni myöskään erikseen kiellä esittämääni. Minulla on tuon linkin opus tässä vieressäni tulostettuna ja moneen kertaan plärättynä ;)

Lujuuksien puolesta tuossa esittämässäni kiinnitystavassa ei pitäisi olla ongelmia, ajattelin vain että jos löytyisi "faktaa"

-Joel

Kyllähän siinä samaisessa kohdassa jota olet katsellut sanotaan ihan suomen kielellä, että;

8.2.2 Turvakaari
Kaaren muodostava putkirakenne kahdella kiinnitysjalalla.

2.2.13.3 Pääkaari (kuva 253-1)
Poikittainen likipitäen pystysuorassa (max. kulma ± 15 astetta pystysuorasta) oleva yhdestä putkesta muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten takana.
Tarkoittaa että pääkaari on yhtenäinen päästä päähän myös lattiakiinnityslaippojen osalta. Tuo sinun suunnitelmasi sisältää kolmeosaisen pääkaaren joka ei siis ole sallittu.

Kuvan 253-52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä tarvitse hitsata koriin. Kiinnitysjalan pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä. Kahden pultin välinen kulma tulee olla vähintään 60
astetta.


Siis lattiakiinnitys käy, mutta tuo pääkaaren holkkikiinnitys ei täytä vaatimuksia. Pääkaari kun ei voi olla "irroitettava" samalla tavoin kun esim.siviilikäytön helpottamiseksi sallitut irrotettavat oviputket tai diegonaalituet!

Arctic Rhino 02.05.2013 12:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 1001748)
Kyllähän siinä samaisessa kohdassa jota olet katsellut sanotaan ihan suomen kielellä, että;

8.2.2 Turvakaari
Kaaren muodostava putkirakenne kahdella kiinnitysjalalla.

2.2.13.3 Pääkaari (kuva 253-1)
Poikittainen likipitäen pystysuorassa (max. kulma ± 15 astetta pystysuorasta) oleva yhdestä putkesta muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten takana.
Tarkoittaa että pääkaari on yhtenäinen päästä päähän myös lattiakiinnityslaippojen osalta. Tuo sinun suunnitelmasi sisältää kolmeosaisen pääkaaren joka ei siis ole sallittu.

Kuvan 253-52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä tarvitse hitsata koriin. Kiinnitysjalan pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä. Kahden pultin välinen kulma tulee olla vähintään 60
astetta.


Siis lattiakiinnitys käy, mutta tuo pääkaaren holkkikiinnitys ei täytä vaatimuksia. Pääkaari kun ei voi olla "irroitettava" samalla tavoin kun esim.siviilikäytön helpottamiseksi sallitut irrotettavat oviputket tai diegonaalituet!

Joo asia ymmärretty, järjenkäyttö kielletty ;) (älä ota henk koht vihtuiluna)

Kaksiosainen tuo ajatelmani olisi ollut ja samaa tekstiä tulkitsin että "kaari" on yhdestä kappaleesta, mutta lätkä siihenkin on hitsattava ja sitten lattiaan pultattava, niin vaan tuo ajatukseni jossa ihan samat perusvahuudet kuin pelkkä "pääkaari" ajatuksessa olisi itseä helpottanut.

Mut tehdään sitten perinteisellä tavalla, nou hätä.

-Joel

Byrocrat 02.05.2013 21:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU (Viesti 1001788)
Joo asia ymmärretty, järjenkäyttö kielletty ;) (älä ota henk koht vihtuiluna)

Kaksiosainen tuo ajatelmani olisi ollut ja samaa tekstiä tulkitsin että "kaari" on yhdestä kappaleesta, mutta lätkä siihenkin on hitsattava ja sitten lattiaan pultattava, niin vaan tuo ajatukseni jossa ihan samat perusvahuudet kuin pelkkä "pääkaari" ajatuksessa olisi itseä helpottanut.
Mut tehdään sitten perinteisellä tavalla, nou hätä.
-Joel

Täällä tulee vittuilua aikaajoin ja olen siihen jo tähän ikään tottunut, mutta asiaan.
Pääkaareen ei hyväksytä muita kuin kiinteitä rakeneteita ja tuo holkkiratkaisu vastaa kiellettyä "korotuspalaa". Pääkaarta ei siis saa jatkaa millään tavalla eli sen on oltava samaa putkea laipasta laippaan!! Tarkoittaa että jos satut mittaamaan pääkaaren liian matalaksi tai ostat käytetyt jotka osoittautuvat väärän mittaiseksi niin et voi pääkaarta korottaa, mutta madaltaa/lyhentää kyllä saat!!

Miten laskemalla saat kolmeosaisesta kaksiosaisen :confused: Kyllä tuosta ehdotuksestasi saa sen kuvan että pääkaaressa on kolme osaa eli varsinainen kaari ja kaksi irrallista jalkaosaa johon se kiinnittyy :eek:
Kun sitten viittaat tuohon kaareen hitsattavaan kiinnityslaippaan niin hitsattuna kaari on "yhtä puuta" eli yksi osa. Ja olipa kaari yhdestä tai useammasta osasta niin jotenkin se on vielä siihen lattiaan saatava kiinnikin ja kun et halua hitsata sitä kiinni lattiaan niin pulttaaminen jää ainoaksi vaihtoehdoksi. ja kuten sääntökirja sanoo niitä vahvikelaippojakaan (jos molemminpuolin peltiä) ei tarvitse hitsata vaan pulttiliitos riittää :)

Mikki 03.05.2013 08:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU (Viesti 1001728)
Saako liitteen mukaisen piirustuksen tyyliin kiinnittää kaaria autoon?

Saa asentaa, mutta kuten sanottukkin jo aiemmin, PÄÄKAAREN tulee olla yhtä osaa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU (Viesti 1001728)
Eli tekisin tuommoisen tyyliset tuet/holkit johon kaaren voisi sitten pultata paikoilleen. Helpotaisi vaan asennusta, kun ei tarttis autossa hitsuutella yms. ja vois tehd ne muualla ja sitten vaan tallissa asennella.

Teet sen pääkaaren yhtenäiseksi ja katsot kiinnityspisteen helposti irroitettavaksi, jotta saat kaaren irti lattialaipoista.
Muutenkin tuolla ratkaisulla, pitäisi katon ja kaaren välissä olla 12cm rako, jotta saisit pääkaaren nostettua ylös putkistaan.
Miten olit ajatellut takatukien asennuksen, koska nekin pitäisi löytyä myös? Ja niiden takia tulee takapenkeille lähtöpassittai reikä pariin kohtaan??

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU (Viesti 1001728)
Pitäisi vaan huolen että latkien pinta-ala, yms ehdot täyttyisi?

Lätkien kanssa kannattaa olla tarkkana, on muutamia kaaria jouduttu miettimään, kun on tehty minimi laippa, ja sitten tarkastuksessa mitattu ja saatu pinta-alaksi liian pieni, joten suosittelen sen lapun kokoa kasvattamaan hieman. Ja siitä toiseen asiaan, kannattaa samalla katsoa korroosiovauriot kiinnityspisteiden läheltä, koska hylkyjä on tullut myös "mätäpaikoista", kun laput on vedetty ruostereikien päällä, ettei mädät näkyisi!!!:eek::eek::eek:

Mutta hyvä näin, jotta kaaria suunnitellaan myös "käyttöautoihin".

Oletko miettinyt ulkopuolisia irroitettavia kaaria???

T:Mika

Arctic Rhino 03.05.2013 09:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 1001965)
Täällä tulee vittuilua aikaajoin ja olen siihen jo tähän ikään tottunut, mutta asiaan.

- Jeps omaa turhautumista manailin, ja siksi halusin erikseen asian manita. Se että joku itseään viisaampi sanoo jonkun faktan välillä syö miestä... (mut ei nyt liikaakaan) :D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 1001965)
Miten laskemalla saat kolmeosaisesta kaksiosaisen :confused: Kyllä tuosta ehdotuksestasi saa sen kuvan että pääkaaressa on kolme osaa eli varsinainen kaari ja kaksi irrallista jalkaosaa johon se kiinnittyy :eek:
Kun sitten viittaat tuohon kaareen hitsattavaan kiinnityslaippaan niin hitsattuna kaari on "yhtä puuta" eli yksi osa. Ja olipa kaari yhdestä tai useammasta osasta niin jotenkin se on vielä siihen lattiaan saatava kiinnikin ja kun et halua hitsata sitä kiinni lattiaan niin pulttaaminen jää ainoaksi vaihtoehdoksi. ja kuten sääntökirja sanoo niitä vahvikelaippojakaan (jos molemminpuolin peltiä) ei tarvitse hitsata vaan pulttiliitos riittää :)

-Niin siis tuossa välissä piirustuksissa on merkattuna tuo yksi pienasauma, eli vaikka kuva näyttää ne kahtena palana niin se on yhtä puuta, eli siinä on pääkaari, joka kuvasta huolimatta tulisi lähes lattiaan kiinni (kuvaan mallinnettu ~10rako). Se ujutetaan holkkiin joka on hitsattu laippaan joka on asiallisesti pultattu lattiaan kiinni. Pääkaari liitetään holkkiin kahdella M8 10.9 pultilla. -Toivottavasti selvensin enkä sekoittanut.

Arctic Rhino 03.05.2013 09:23

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 1002065)
Saa asentaa, mutta kuten sanottukkin jo aiemmin, PÄÄKAAREN tulee olla yhtä osaa.


Teet sen pääkaaren yhtenäiseksi ja katsot kiinnityspisteen helposti irroitettavaksi, jotta saat kaaren irti lattialaipoista.
Muutenkin tuolla ratkaisulla, pitäisi katon ja kaaren välissä olla 12cm rako, jotta saisit pääkaaren nostettua ylös putkistaan.
Miten olit ajatellut takatukien asennuksen, koska nekin pitäisi löytyä myös? Ja niiden takia tulee takapenkeille lähtöpassittai reikä pariin kohtaan??

-Hmmm.. eli saa asentaa? Tuossa ajatuksella en nimenomaan pääkaareen halua mitenkään vaikuttaa, vain kiinnitykseen.
-Ajatuksena on ollut että kaaret ovat auton ulkopuolella ja tulevat katon läpi (jooh, hullua mutta on ajateltu loppuun asti). Laitan siihen läpimenokohtaan vahvikkeet ha kumiläpiviennit joita veneissäkin mm. käytetään.
-Eli sekä takakaaret että pääkaari tulevat katon läpi.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 1002065)
Lätkien kanssa kannattaa olla tarkkana, on muutamia kaaria jouduttu miettimään, kun on tehty minimi laippa, ja sitten tarkastuksessa mitattu ja saatu pinta-alaksi liian pieni, joten suosittelen sen lapun kokoa kasvattamaan hieman. Ja siitä toiseen asiaan, kannattaa samalla katsoa korroosiovauriot kiinnityspisteiden läheltä, koska hylkyjä on tullut myös "mätäpaikoista", kun laput on vedetty ruostereikien päällä, ettei mädät näkyisi!!!:eek::eek::eek:

Mutta hyvä näin, jotta kaaria suunnitellaan myös "käyttöautoihin".

Oletko miettinyt ulkopuolisia irroitettavia kaaria???

T:Mika

-Pohja on uusittu 90% uusilla pelleillä ja paloilla, jotka näkyy myös projektilinkissämme. Ja tosiaan lätkistä tehdään riittävän isot ja tukevat, oma turvallisuushan tässä kuitenkin on kyseessä.
- Auto tosiaan on sivutoiminimen hitsauskaluston ym kujetusauto, joka sitten "vapaa ajallaan" toimii safarointi ja toivottavasti myös offisuunnitsusautona. Eli olisi pidettävä se katsastettuna kilvissä.
-Turvavöiden oikealle (nelipiste) kiinniykselle olisi saatava poikkitanko sisälle, siksi ei kokonaan ulkopuoliset. liitteessä oleva esimerkkikuva antaa vähän osviittaa. Vois samalla toimia tavaratelineenä Safaroidessa...?
- TÄSSÄ linkki koko projektiin. Loppukesästä pitäisi olla valmiina viimeistään.

-Mutta saa ilman muuta suostutella siirtämään ajatuksia erilaisiksikin :)

-Ja takapenkin haluisi säilyttää lapsia varten, jotta pääsisivät nauttimaan/seikkaliemaan kanssani ;)

-Joel

Mikki 03.05.2013 23:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 1001748)
2.2.13.3 Pääkaari (kuva 253-1)
Poikittainen likipitäen pystysuorassa (max. kulma ± 15 astetta pystysuorasta) oleva yhdestä putkesta muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten takana.
Tarkoittaa että pääkaari on yhtenäinen päästä päähän myös lattiakiinnityslaippojen osalta. Tuo sinun suunnitelmasi sisältää kolmeosaisen pääkaaren joka ei siis ole sallittu.

Tätä tarkoitin, eli pääkaari tulee olla yksi kappale ja sen kinnityspiste (eli koriin pultattava lappu) olisi helposti irroitettavissa.
Takatuet ja diagonaali on sitten eri asia...

Tätä tarkoitin tuolla kiinnityksen "helpottamisella".

Jos kaaret tulee ulkopuolelle, niin kiinnityspiste tulee silloin kylkiputkiin / helmoihin, eikös?

Viipo 04.05.2013 03:46

Tästähän on ollu puehtta jo n+1 kertaa, mutta edelleen kaivattaisiin niitä säännönmukaisia kaaripiirrustuksia 4+ hengen autoihin.

Eli piirrustakaas, miten ne kaaret pitää vetää 4-oviseen autoon, niin että ne on käytettävissä vähintään sille neljälle hengelle, mieluummin kuudelle.

Arctic Rhino 04.05.2013 08:47

Kiitoksia kaikille selvennyksistä ja kommenteista. Eiköhän se siitä tule kunnolla ja lailliseksi. Pahimmassa tapauksessa leimasetä sanoo ettei takana saa ketään kuljetella, mutta ne määräykset on mulla yleensä ollut lähinnä suuntaa antavia ;)

-Joel

offroadjouni 04.05.2013 09:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1002374)
Tästähän on ollu puehtta jo n+1 kertaa, mutta edelleen kaivattaisiin niitä säännönmukaisia kaaripiirrustuksia 4+ hengen autoihin.

Eli piirrustakaas, miten ne kaaret pitää vetää 4-oviseen autoon, niin että ne on käytettävissä vähintään sille neljälle hengelle, mieluummin kuudelle.

Loogisin tapa on varmaan laittaa yksi pääkaari etupenkkien taakse ja toinen pääkaari takapenkkien taakse. Takatuet lähtevät sitten takimmiasesta pääkaaresta. Kelpaisikohan tälläinen kisakatsastuksessa?

Edit: Toinen vaihtoehto on venyttää käsitettä "aivan" tässä pääkaren määritelmässä ja viedä se takapenkkien taakse. Turvallisuusmielessä tämä ei tietenkään kovinkaan hyvä juttu...

2.2.13.3 Pääkaari (kuva 253-1)
Poikittainen likipitäen pystysuorassa (max. kulma ± 15
astetta pystysuorasta) oleva yhdestä putkesta muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten takana.

Jartsa 74 04.05.2013 14:50

Jos auto tulee suunnistus käyttöön niin ainakin viime vuonna vielä kelpasi taivutetut takatuet, tämän vuoden säännöissä ei tainnut olla mainintaa että saako taivuttaa. Itselläni Pajessa pääkaari etupenkkien takana ja takatuet menevät vaakasuorassa 30 cm katonrajassa jonka jälkeen taivutettu alas. Tämä kelpasi myös vuosikatsastuksessa, ainoastaan katsastusmies suositteli takatukien pehmustamista.

Byrocrat 04.05.2013 15:00

Liite K:n alta löytyy piirros
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1002374)
Tästähän on ollu puehtta jo n+1 kertaa, mutta edelleen kaivattaisiin niitä säännönmukaisia kaaripiirrustuksia 4+ hengen autoihin.

Eli piirrustakaas, miten ne kaaret pitää vetää 4-oviseen autoon, niin että ne on käytettävissä vähintään sille neljälle hengelle, mieluummin kuudelle.

AKK:n sääntökirjasta Liite K, Liite V piirros K-4 (sivulla 405)löytyy tuohon ratkaisu. On siis Historic-säännöissä kohdassa 5.13 "suojakehikkovaatimukset" sivu 399
http://www.autourheilu.fi/attachemen...4-01-29175.pdf

Tätä voisi mielestäni hyvin käyttää ainakin kansallisissa offi-trialin kisoissa.
Noihin sitten soveltaa ne tarvittavat diegonaali- ja vinotuet kun tuollaisenaan ne eivät kestä sivuttaisvoimia :(
"uni" tai Mikki vois varmaan ottaa kantaa voiko/saako liitteen K/V kaarisääntöjä käyttää Offissa kotimaassa, Eurosäännöthän hyväksyy vain liite J:n mukaiset kaarisäännöt !!!!!

Mase 05.05.2013 18:49

Oliskohan mitään mahdollisuuksia sellaisilla kaarilla, joissa olisi auton sisällä etukaari a-pilareiden luona, pääkaari etupenkkien takana ja toinen pääkaari takaluukun tolppien vieressä. Poikittais- ja pitkittäisputket olisi katonpäällä ja olisivat osa safaritelinettä, ehkä jopa pulttiliioksella katon läpi (4 liitosta sallitaan yläputkiin?) Oviputket ja diagonaali pulttiliitoksella, normaalikäyttöä varten poistettavissa. Tollaset olis ainakin mun käytöön parhaimman malliset ja rajoittaisi vähiten normaali käyttöä.


Sivu luotu: 21:38 (GMT +2).