![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Korjaanko vai myynkö? KDJ-95 -02 VIKA LÖYTYITänään alkoi Land cruiser pitää ilkeätä nakutusta. Hinaus korjaamolle ja diagnoosi korvakuulolta, "alakertavaurio" eli itse epäilen kiertokangen laakereita. Kysymys kuuluu, kannattaako yrittää pelkkää laakerienvaihtoa (jos vika on niissä), vai rupeanko myymään konevikaisena. Isompaan konepokaan ei ole aikaa, rahaa, eikä varsinkaan taitoa.
Viimeksi muokannut Hanhivaara : 19.04.2013 13:07 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kannattaisiko kuitenkin jotenkin tutkia mikä siellä on vikana? Öljypohja pois jne. Se ei paljoa vielä maksa. Sitten kun vika on selvillä niin tietää jo paljon enemmän.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tietysti diagnoosi tarkistetaan kunhan saan auton roudattua ensin kotiin. Lähinnä koetin haistella, onko kk laakerivauriossa ylipäätään mahdollista selvitä pelkällä laakerien vaihdolla vai tuleeko siinä automaattisesti jotain muutakin?
Ääni ei ole mitenkään järkyttävän paha ja koneessa ei ollut paljoa kierroksia kun se alkoi. HDJ 80 on surullisen kuuluisa kk laakeriongelmistaan, ja siksi epäilen tässä samaa, vaikken ole koskaan kuullut tämän moottorin kohdalla moisesta. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
ei kai tuommost kannata moneen kertaan tehdä, kerran kunnolla ja taas muutama satatonnia huoletonta meininkiä ...
tokihan se jotain kustantaa, mutta hyvää ja halpaa ei taida tässäkään tapauksessa kerralla pystyä tekemään ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Olisko suutinvika kuitenki?
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jos HDJ80 kyseessä niin olen pariinkymmeneen autoon vaihtanut laakerit ja jokaisessa ollut alkavaa vikaa. Koneen laakereissa oli jokin juttu laakerimetallissa että alkoi pinta murenemaan siinä 200-300 tkm kohdalla. Ja jos ei noita alkuperäislaakereita ole vaihdettu ajoissa kunnollisiin niin varmasti tulee ongelmia.
Kun laakeri korkkaa niin kampiakseli ottaa itseensä eikä siis ole ihan pikkujuttu enää korjata. Ei vaikea mutta työläs. |
#7
|
||||
|
||||
![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]()
No kas, niinpä olikin.
Sitäpä en sitten tiedäkään onko tuollaisen moottorissa samaa ongelmaa kuin hodarissa. Kuitenkin jos laakerivika niin työläs homma. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Suutinvika kävi jossain vaiheessa itselläkin mielessä. Miten suutinvikaa etsitään kotikonstein?
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Itse ainakin etsin löysäämällä suuttimelle meneviä putkia yksitellen moottorin käydessä. Jos jonkun putken löysäämisen jälkeen kolina lakkaa ni se suutin on jumissa.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Öljypumpun imusihti tukossa ja kiertokangen laakeri leikannut, tai sitten mäntä halki.
Molempia vikoja on esiintynyt noissa 1kd-ftv moottoreissa. Niin ja noissa common rail koneissa ei paljon suutinputkia löysäillä. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Voi tuota suutinta kuulostella jollakin rautatangolla jos vain on tilaa.
Pistät korvan toiseen päähän ja toisen pään suuttimeen kun kone käynnissä. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Kattoo sen sihdin ny kuitenki eka, jos tukossa niin sit tietää että €€€€. Aihetta läheltä liippaava juttu: http://slck.net/viewtopic.php?t=11526
|
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#15
|
|||
|
|||
![]()
Ei taitas olla ensmäinen tämän sarjan pata jossa öljysihti tukossa => iiiso remontti
![]()
__________________
- eskimo kaenuusta |
#16
|
||||
|
||||
![]()
paljos tällä koneella on kilometrejä takana?
|
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Näin ainakin itse huomasin kun "naputti". Ja silloin oli kaksi suutinta ihan tukkeessa.. |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Tarkka käsi saa olla common rail koneessa, pystyyks arvioimaan ohivuodonkin ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#19
|
|||
|
|||
![]() Lääkärileikkejä....
Siis itselläni on bilteman stetoskooppi, ja sillä löytää huomattavan tehokkaasti nuo ongelma äänet (siis jos pääsee kuuntelemaan, esim. perän laakereita ei oikein voi kuunnella 80 nopeudessa, vedätettäessä...)
Siis tuossa bilteman sarjassa tulee mukana ruuvattava teräspuikko, jolla pääsee kuuntelemaan esim. kiertokangen ääniä lohkon pinnasta. Vian etsinnässä ehdoton, ainakin hintansa arvoinen. P.S mistä se öljypumpun sihti menee tukkoon? huonoilla öljyillä, ylipitkillä vaihtoväleillä pikeää, ja sitten hyvillä, pesevillä öljyillä, piki lähtee irti? |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Eikös nuo alkupään d4d:t ole kuuluisia siitä että kun suuttimen pohjatiiviste (liekkirengas tms) alkaa vuotaa niin pakokaasun/polttoaineen seos nousee sylinteristä suuttimen vartta ylös ja tukkii ensin venttiilikopan alusen ja valuu sieltä öljypohjaan tukkien imusihdin.
Mersun CDI:ssä samaa vaivaa mutta suuttimien erilaisen sijoituksen ansiosta pikimössö nousee venttiilikopan päälle, eikä mene moottoriöljyjen sekaan. Viimeksi muokannut Mika_T : 25.03.2013 23:55 |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
juurikin näin |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Alakautta ei öljypohjaa saa avattua, joten vianetsintä aloitettiin suuttimien tarkastuksesta. Ei vuotoa, mutta tulipahan tiivisteet vaihdettua.
Sitten asennoiduttiin koneen nostoon keulalta ja purku aloitettiin vaihdelaatikon irroituksella. HURRAA! Vetolevy päreinä, uuden vetolevyn hinta 119,35€ +alv. Maksoihan se remontti kaikkine touhuineen 2k€ mutta ei se nyt jostain syystä jaksa vituttaa. Viimeksi muokannut Hanhivaara : 19.04.2013 13:07 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mitkä taka-akselit käy KDJ 95 01:seen OK | Rotta-Racing | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 20.03.2013 19:04 |
Ostettu Toyota KDJ 95 -01:Sen taka-akseli (tyhjänä) KIIRE !! | Rotta-Racing | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 17.03.2013 22:36 |
Myydään Land Cruiser KDJ 95 | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 01.04.2011 19:33 |
KDJ 95 | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 10.01.2011 21:51 |
Laturissa hämminkiä, korjaanko vai hommaanko uuden | akema | Vuosimallit 1984-1996 | 8 | 28.09.2004 16:36 |