Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.03.2013, 15:18
Hanhivaara Hanhivaara ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 13.02.13
Sijainti: Sysmä
Viestit: 9
Perusasetus

Korjaanko vai myynkö? KDJ-95 -02 VIKA LÖYTYI


Tänään alkoi Land cruiser pitää ilkeätä nakutusta. Hinaus korjaamolle ja diagnoosi korvakuulolta, "alakertavaurio" eli itse epäilen kiertokangen laakereita.

Kysymys kuuluu, kannattaako yrittää pelkkää laakerienvaihtoa (jos vika on niissä), vai rupeanko myymään konevikaisena.

Isompaan konepokaan ei ole aikaa, rahaa, eikä varsinkaan taitoa.


Viimeksi muokannut Hanhivaara : 19.04.2013 13:07
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.03.2013, 16:27
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Kannattaisiko kuitenkin jotenkin tutkia mikä siellä on vikana? Öljypohja pois jne. Se ei paljoa vielä maksa. Sitten kun vika on selvillä niin tietää jo paljon enemmän.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.03.2013, 19:07
Hanhivaara Hanhivaara ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 13.02.13
Sijainti: Sysmä
Viestit: 9
Perusasetus

Tietysti diagnoosi tarkistetaan kunhan saan auton roudattua ensin kotiin. Lähinnä koetin haistella, onko kk laakerivauriossa ylipäätään mahdollista selvitä pelkällä laakerien vaihdolla vai tuleeko siinä automaattisesti jotain muutakin?
Ääni ei ole mitenkään järkyttävän paha ja koneessa ei ollut paljoa kierroksia kun se alkoi.
HDJ 80 on surullisen kuuluisa kk laakeriongelmistaan, ja siksi epäilen tässä samaa, vaikken ole koskaan kuullut tämän moottorin kohdalla moisesta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.03.2013, 19:11
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

ei kai tuommost kannata moneen kertaan tehdä, kerran kunnolla ja taas muutama satatonnia huoletonta meininkiä ...

tokihan se jotain kustantaa, mutta hyvää ja halpaa ei taida tässäkään tapauksessa kerralla pystyä tekemään ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.03.2013, 20:34
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Olisko suutinvika kuitenki?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.03.2013, 20:38
A45 A45 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.05.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 1.472
Perusasetus

Jos HDJ80 kyseessä niin olen pariinkymmeneen autoon vaihtanut laakerit ja jokaisessa ollut alkavaa vikaa. Koneen laakereissa oli jokin juttu laakerimetallissa että alkoi pinta murenemaan siinä 200-300 tkm kohdalla. Ja jos ei noita alkuperäislaakereita ole vaihdettu ajoissa kunnollisiin niin varmasti tulee ongelmia.

Kun laakeri korkkaa niin kampiakseli ottaa itseensä eikä siis ole ihan pikkujuttu enää korjata. Ei vaikea mutta työläs.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.03.2013, 20:47
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A45 Näytä viesti
Jos HDJ80 kyseessä
KDJ95 mainittu jo otsikossakin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.03.2013, 21:06
A45 A45 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.05.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 1.472
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
KDJ95 mainittu jo otsikossakin.
No kas, niinpä olikin.

Sitäpä en sitten tiedäkään onko tuollaisen moottorissa samaa ongelmaa kuin hodarissa.

Kuitenkin jos laakerivika niin työläs homma.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.03.2013, 09:05
Hanhivaara Hanhivaara ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 13.02.13
Sijainti: Sysmä
Viestit: 9
Perusasetus

Suutinvika kävi jossain vaiheessa itselläkin mielessä. Miten suutinvikaa etsitään kotikonstein?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.03.2013, 09:07
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.618
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hanhivaara Näytä viesti
Suutinvika kävi jossain vaiheessa itselläkin mielessä. Miten suutinvikaa etsitään kotikonstein?
Itse ainakin etsin löysäämällä suuttimelle meneviä putkia yksitellen moottorin käydessä. Jos jonkun putken löysäämisen jälkeen kolina lakkaa ni se suutin on jumissa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.03.2013, 09:32
Arska:n Avatar
Arska Arska ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.07.04
Sijainti: Valtimo, Finland.
Viestit: 1.707
Perusasetus

Öljypumpun imusihti tukossa ja kiertokangen laakeri leikannut, tai sitten mäntä halki.
Molempia vikoja on esiintynyt noissa 1kd-ftv moottoreissa.

Niin ja noissa common rail koneissa ei paljon suutinputkia löysäillä.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.03.2013, 10:44
Grr Grr ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 21.10.09
Sijainti: 08
Viestit: 226
Perusasetus

Voi tuota suutinta kuulostella jollakin rautatangolla jos vain on tilaa.
Pistät korvan toiseen päähän ja toisen pään suuttimeen kun kone käynnissä.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.03.2013, 10:48
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Kattoo sen sihdin ny kuitenki eka, jos tukossa niin sit tietää että €€€€. Aihetta läheltä liippaava juttu: http://slck.net/viewtopic.php?t=11526
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.03.2013, 12:16
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.618
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja H&K Näytä viesti
Itse ainakin etsin löysäämällä suuttimelle meneviä putkia yksitellen moottorin käydessä. Jos jonkun putken löysäämisen jälkeen kolina lakkaa ni se suutin on jumissa.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska Näytä viesti
Niin ja noissa common rail koneissa ei paljon suutinputkia löysäillä.
Juuei löysäillä. Sorry, en tajunnu että on näin nykyaikainen moottori kyseessä.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 24.03.2013, 23:04
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Ei taitas olla ensmäinen tämän sarjan pata jossa öljysihti tukossa => iiiso remontti
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 25.03.2013, 08:18
kauha-apina:n Avatar
kauha-apina kauha-apina ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.12.12
Sijainti: uurainen city
Viestit: 119
Perusasetus

paljos tällä koneella on kilometrejä takana?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 25.03.2013, 09:03
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja H&K Näytä viesti
Itse ainakin etsin löysäämällä suuttimelle meneviä putkia yksitellen moottorin käydessä. Jos jonkun putken löysäämisen jälkeen kolina lakkaa ni se suutin on jumissa.
Nii tai sitten laittaa vain käden/sormet siihen putken päälle.
Näin ainakin itse huomasin kun "naputti".
Ja silloin oli kaksi suutinta ihan tukkeessa..
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 25.03.2013, 13:32
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 Näytä viesti
Nii tai sitten laittaa vain käden/sormet siihen putken päälle.
Näin ainakin itse huomasin kun "naputti".
Ja silloin oli kaksi suutinta ihan tukkeessa..
Tarkka käsi saa olla common rail koneessa, pystyyks arvioimaan ohivuodonkin ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 25.03.2013, 17:07
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lääkärileikkejä....


Siis itselläni on bilteman stetoskooppi, ja sillä löytää huomattavan tehokkaasti nuo ongelma äänet (siis jos pääsee kuuntelemaan, esim. perän laakereita ei oikein voi kuunnella 80 nopeudessa, vedätettäessä...)

Siis tuossa bilteman sarjassa tulee mukana ruuvattava teräspuikko, jolla pääsee kuuntelemaan esim. kiertokangen ääniä lohkon pinnasta.

Vian etsinnässä ehdoton, ainakin hintansa arvoinen.

P.S mistä se öljypumpun sihti menee tukkoon? huonoilla öljyillä, ylipitkillä vaihtoväleillä pikeää, ja sitten hyvillä, pesevillä öljyillä, piki lähtee irti?
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 25.03.2013, 23:48
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Eikös nuo alkupään d4d:t ole kuuluisia siitä että kun suuttimen pohjatiiviste (liekkirengas tms) alkaa vuotaa niin pakokaasun/polttoaineen seos nousee sylinteristä suuttimen vartta ylös ja tukkii ensin venttiilikopan alusen ja valuu sieltä öljypohjaan tukkien imusihdin.

Mersun CDI:ssä samaa vaivaa mutta suuttimien erilaisen sijoituksen ansiosta pikimössö nousee venttiilikopan päälle, eikä mene moottoriöljyjen sekaan.

Viimeksi muokannut Mika_T : 25.03.2013 23:55
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 26.03.2013, 18:52
sami_k:n Avatar
sami_k sami_k ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.04.06
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 1.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Eikös nuo alkupään d4d:t ole kuuluisia siitä että kun suuttimen pohjatiiviste (liekkirengas tms) alkaa vuotaa niin pakokaasun/polttoaineen seos nousee sylinteristä suuttimen vartta ylös ja tukkii ensin venttiilikopan alusen ja valuu sieltä öljypohjaan tukkien imusihdin.

Mersun CDI:ssä samaa vaivaa mutta suuttimien erilaisen sijoituksen ansiosta pikimössö nousee venttiilikopan päälle, eikä mene moottoriöljyjen sekaan.

juurikin näin
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 19.04.2013, 13:04
Hanhivaara Hanhivaara ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 13.02.13
Sijainti: Sysmä
Viestit: 9
Perusasetus

Alakautta ei öljypohjaa saa avattua, joten vianetsintä aloitettiin suuttimien tarkastuksesta. Ei vuotoa, mutta tulipahan tiivisteet vaihdettua.

Sitten asennoiduttiin koneen nostoon keulalta ja purku aloitettiin vaihdelaatikon irroituksella.

HURRAA! Vetolevy päreinä, uuden vetolevyn hinta 119,35€ +alv.

Maksoihan se remontti kaikkine touhuineen 2k€ mutta ei se nyt jostain syystä jaksa vituttaa.

Viimeksi muokannut Hanhivaara : 19.04.2013 13:07
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mitkä taka-akselit käy KDJ 95 01:seen OK Rotta-Racing Tekniikka & Jutustelu 8 20.03.2013 19:04
Ostettu Toyota KDJ 95 -01:Sen taka-akseli (tyhjänä) KIIRE !! Rotta-Racing O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 17.03.2013 22:36
Myydään Land Cruiser KDJ 95 Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 0 01.04.2011 19:33
KDJ 95 Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 4 10.01.2011 21:51
Laturissa hämminkiä, korjaanko vai hommaanko uuden akema Vuosimallit 1984-1996 8 28.09.2004 16:36


Sivu luotu: 01:31 (GMT +2).