Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Korjaanko vai myynkö? KDJ-95 -02 VIKA LÖYTYI (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=108825)

Hanhivaara 22.03.2013 15:18

Korjaanko vai myynkö? KDJ-95 -02 VIKA LÖYTYI
 
Tänään alkoi Land cruiser pitää ilkeätä nakutusta. Hinaus korjaamolle ja diagnoosi korvakuulolta, "alakertavaurio" eli itse epäilen kiertokangen laakereita.

Kysymys kuuluu, kannattaako yrittää pelkkää laakerienvaihtoa (jos vika on niissä), vai rupeanko myymään konevikaisena.

Isompaan konepokaan ei ole aikaa, rahaa, eikä varsinkaan taitoa.

Samppa79 22.03.2013 16:27

Kannattaisiko kuitenkin jotenkin tutkia mikä siellä on vikana? Öljypohja pois jne. Se ei paljoa vielä maksa. Sitten kun vika on selvillä niin tietää jo paljon enemmän.

Hanhivaara 22.03.2013 19:07

Tietysti diagnoosi tarkistetaan kunhan saan auton roudattua ensin kotiin. Lähinnä koetin haistella, onko kk laakerivauriossa ylipäätään mahdollista selvitä pelkällä laakerien vaihdolla vai tuleeko siinä automaattisesti jotain muutakin?
Ääni ei ole mitenkään järkyttävän paha ja koneessa ei ollut paljoa kierroksia kun se alkoi.
HDJ 80 on surullisen kuuluisa kk laakeriongelmistaan, ja siksi epäilen tässä samaa, vaikken ole koskaan kuullut tämän moottorin kohdalla moisesta.

pee 22.03.2013 19:11

ei kai tuommost kannata moneen kertaan tehdä, kerran kunnolla ja taas muutama satatonnia huoletonta meininkiä ...

tokihan se jotain kustantaa, mutta hyvää ja halpaa ei taida tässäkään tapauksessa kerralla pystyä tekemään ...

-MaTTi- 22.03.2013 20:34

Olisko suutinvika kuitenki?

A45 22.03.2013 20:38

Jos HDJ80 kyseessä niin olen pariinkymmeneen autoon vaihtanut laakerit ja jokaisessa ollut alkavaa vikaa. Koneen laakereissa oli jokin juttu laakerimetallissa että alkoi pinta murenemaan siinä 200-300 tkm kohdalla. Ja jos ei noita alkuperäislaakereita ole vaihdettu ajoissa kunnollisiin niin varmasti tulee ongelmia.

Kun laakeri korkkaa niin kampiakseli ottaa itseensä eikä siis ole ihan pikkujuttu enää korjata. Ei vaikea mutta työläs.

-MaTTi- 22.03.2013 20:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A45 (Viesti 986393)
Jos HDJ80 kyseessä

KDJ95 mainittu jo otsikossakin.

A45 22.03.2013 21:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 986397)
KDJ95 mainittu jo otsikossakin.

No kas, niinpä olikin.

Sitäpä en sitten tiedäkään onko tuollaisen moottorissa samaa ongelmaa kuin hodarissa.

Kuitenkin jos laakerivika niin työläs homma.

Hanhivaara 23.03.2013 09:05

Suutinvika kävi jossain vaiheessa itselläkin mielessä. Miten suutinvikaa etsitään kotikonstein?

H&K 23.03.2013 09:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hanhivaara (Viesti 986601)
Suutinvika kävi jossain vaiheessa itselläkin mielessä. Miten suutinvikaa etsitään kotikonstein?

Itse ainakin etsin löysäämällä suuttimelle meneviä putkia yksitellen moottorin käydessä. Jos jonkun putken löysäämisen jälkeen kolina lakkaa ni se suutin on jumissa.

Arska 23.03.2013 09:32

Öljypumpun imusihti tukossa ja kiertokangen laakeri leikannut, tai sitten mäntä halki.
Molempia vikoja on esiintynyt noissa 1kd-ftv moottoreissa.

Niin ja noissa common rail koneissa ei paljon suutinputkia löysäillä.

Grr 23.03.2013 10:44

Voi tuota suutinta kuulostella jollakin rautatangolla jos vain on tilaa.
Pistät korvan toiseen päähän ja toisen pään suuttimeen kun kone käynnissä.

-MaTTi- 23.03.2013 10:48

Kattoo sen sihdin ny kuitenki eka, jos tukossa niin sit tietää että €€€€. Aihetta läheltä liippaava juttu: http://slck.net/viewtopic.php?t=11526

H&K 23.03.2013 12:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 986604)
Itse ainakin etsin löysäämällä suuttimelle meneviä putkia yksitellen moottorin käydessä. Jos jonkun putken löysäämisen jälkeen kolina lakkaa ni se suutin on jumissa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska (Viesti 986613)
Niin ja noissa common rail koneissa ei paljon suutinputkia löysäillä.

Juuei löysäillä. Sorry, en tajunnu että on näin nykyaikainen moottori kyseessä.

Eskimo 24.03.2013 23:04

Ei taitas olla ensmäinen tämän sarjan pata jossa öljysihti tukossa => iiiso remontti :(

kauha-apina 25.03.2013 08:18

paljos tällä koneella on kilometrejä takana?

Janne1986 25.03.2013 09:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 986604)
Itse ainakin etsin löysäämällä suuttimelle meneviä putkia yksitellen moottorin käydessä. Jos jonkun putken löysäämisen jälkeen kolina lakkaa ni se suutin on jumissa.

Nii tai sitten laittaa vain käden/sormet siihen putken päälle.
Näin ainakin itse huomasin kun "naputti".
Ja silloin oli kaksi suutinta ihan tukkeessa..

pee 25.03.2013 13:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 987368)
Nii tai sitten laittaa vain käden/sormet siihen putken päälle.
Näin ainakin itse huomasin kun "naputti".
Ja silloin oli kaksi suutinta ihan tukkeessa..

Tarkka käsi saa olla common rail koneessa, pystyyks arvioimaan ohivuodonkin ?

BJ-40/76 25.03.2013 17:07

Lääkärileikkejä....
 
Siis itselläni on bilteman stetoskooppi, ja sillä löytää huomattavan tehokkaasti nuo ongelma äänet (siis jos pääsee kuuntelemaan, esim. perän laakereita ei oikein voi kuunnella 80 nopeudessa, vedätettäessä...)

Siis tuossa bilteman sarjassa tulee mukana ruuvattava teräspuikko, jolla pääsee kuuntelemaan esim. kiertokangen ääniä lohkon pinnasta.

Vian etsinnässä ehdoton, ainakin hintansa arvoinen.

P.S mistä se öljypumpun sihti menee tukkoon? huonoilla öljyillä, ylipitkillä vaihtoväleillä pikeää, ja sitten hyvillä, pesevillä öljyillä, piki lähtee irti?

Mika_T 25.03.2013 23:48

Eikös nuo alkupään d4d:t ole kuuluisia siitä että kun suuttimen pohjatiiviste (liekkirengas tms) alkaa vuotaa niin pakokaasun/polttoaineen seos nousee sylinteristä suuttimen vartta ylös ja tukkii ensin venttiilikopan alusen ja valuu sieltä öljypohjaan tukkien imusihdin.

Mersun CDI:ssä samaa vaivaa mutta suuttimien erilaisen sijoituksen ansiosta pikimössö nousee venttiilikopan päälle, eikä mene moottoriöljyjen sekaan.

sami_k 26.03.2013 18:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 987687)
Eikös nuo alkupään d4d:t ole kuuluisia siitä että kun suuttimen pohjatiiviste (liekkirengas tms) alkaa vuotaa niin pakokaasun/polttoaineen seos nousee sylinteristä suuttimen vartta ylös ja tukkii ensin venttiilikopan alusen ja valuu sieltä öljypohjaan tukkien imusihdin.

Mersun CDI:ssä samaa vaivaa mutta suuttimien erilaisen sijoituksen ansiosta pikimössö nousee venttiilikopan päälle, eikä mene moottoriöljyjen sekaan.


juurikin näin

Hanhivaara 19.04.2013 13:04

Alakautta ei öljypohjaa saa avattua, joten vianetsintä aloitettiin suuttimien tarkastuksesta. Ei vuotoa, mutta tulipahan tiivisteet vaihdettua.

Sitten asennoiduttiin koneen nostoon keulalta ja purku aloitettiin vaihdelaatikon irroituksella.

HURRAA! Vetolevy päreinä, uuden vetolevyn hinta 119,35€ +alv.

Maksoihan se remontti kaikkine touhuineen 2k€ mutta ei se nyt jostain syystä jaksa vituttaa.


Sivu luotu: 19:38 (GMT +2).