![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() traktori härvelin suunnittelua mikä jakis?mielessä on pyöriny vuoden päivät rakentaa ite ns. traktori. ainekset ajatuksissa ois seuraavat: hjn lukko akselit. taka akselista lähtis kiinteet härvelin runko palkit eteen jotakin 60cm erillään toisistaan. ja eteen akseli roikkumaan keskeltä järeästä riipusta. mersun turbo dsl ja automaatti. ehkä 603 tai om617a jos jostakin vaan löytää. jakolaatikoksi ois nivan remontoitu laatikko mutta mahtaako se olla liian hepponen tälle muulle tekniikalle? tarkotus ei ole millää tavalla tehdä mitää muta mönkijää. vaan samantapainen kuin 165 massikka tai fordson majuri. hieman vaan parannettuna ja uudemmalla tekniikalla. jakolaatikko kysymyksen lisäksi oon miettiny että mites tohon sais parhaiten hydrauliikan? mistä vehkeestä sais jakolaatikon jossa ois ulos otto. ja pitää olla erillinen jakolaatikko. ettei ole pää ja jako samassa. eikö ulos ottoon sais helposti hydrauli pumpun kiinni? ja sillon sitä ei tarvis turhaan pyörittää. vaan sillon ku tarvii sitä johki. saa tietty ehdottaa vaihtoehtoja muillekkin osille paitsi koneelle ja laatikolle koska nuot ovat parhaat ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Näyttää siltä että aiot panostaa vehkeeseen. Mites jos veto olisi hydraulinen? Kahdesta etuakselista akselit ja nelipyöräohjaus? Hydrauliikalla olisi helpompi hoidella suunnanvaihto ja monta muuta juttua. Mekaanista vaihteistoa ei tarvita joten toteusu mahtuu pienempään tilaan. Onhan pumput ja moottorit kalliimpia mutta käsiteltävyys olisi aivan omaa luokkaa.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ota hydrauliikka keulapumpulla, näin ei ole vedosta riippuvainen. Jakis, miten olisi järeä rullaketju jos jatkuva neliveto ei haittaa? Kotelon hitsaamalla saa vielä öljyyn senkin pyörimään.
E: Vapaakierrolla pyörivä hydepumppu ei sanottavasti ota voimaa eikä kulu. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Juu.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Hankala tai hankala, miten sen laskee. Mulla on pikkunen nelivetoinen jarruohjattu kuormaaja hydraulisella vedolla. On niin yksinkertainen värkki että miksi sellaista ei voi rakentaa itsekkin. Olen välillä miettinyt että jos laittaisi siihen kaksi kavennettua etuakselia niin tulisi kätevä peli. Onhan se totta että yksinkertaisempi rakennella tavallisilla kakkaroilla.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
se nelipyörä ohjaus ois kyllä eri kätevä juttu ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Vaikea hintaa laskea. Käytetyistä osista itse tekisin. Siihen tarvitsisi 2 hydrauliikka pumppua, 2 hydraulimoottoria joitakin venttiilejä, säiliön ja sen sellaista. Toinen pumppu ajomoottoreille ja toinen muuhun hydrauliikkaan. Osia voisi saada edullisesti käytettynä tai kalliisti kaupasta. Ebaystä voisi tutkailla. Moottorit ei tartte olla kovin isoja koska välitystä olisi perässä jo valmiina. Oikeastaan koko komeus toimisi yhdellä moottorilla kun käyttäisi jakoaskia välissä.
Heitin vaan ilmaan ajatuksen että hydrauliikka ei ole sen kummempaa kuin mikään muukaan ihmisen tekemä juttu ![]() http://www.youtube.com/watch?v=pB9RAdJk9w0 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
jeah. mitä meinaatte kestäiskö tuo nivan jakolaatikko tuollasessa vehkeessä?
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Sukulaismies väsäsi pihatraktorin mazdan kone/vaihteistopakettista jonka perään muistaakseni jonkin saabin vaihteisto peräksi. Etuvetoisen auton navat takanavoiksi ja vetarit hitsaamalla lyhyemmäksi. Hyvin sillä pihat on auki pysynyt jo toistakymmentä vuotta.
Jos ajettelit automaattia niin kannattaisiko laittaa toinen vaihteisto jatkoksi jotta saa hitaammat välitykset? Ryömintä olisi aika mukava ominaisuus. Väsäät vehkeen nurkista löytyvistä kamppeista ja kokeilet kestääkö. Jos ei kestä niin takuutyönä pikku parannus heikkoon kohtaan ![]() Tarviiko akseleissa olla välttämättä lukkoja? Kemppi taka-akseliin ja etuseen ei mitään? |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Kaverilla on tämmönen projekti:
http://video.google.com/videoplay?do...37353582820333 Perustuu vissiin kuorma-auton osiin. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Tässä se jota etsiskelin:
http://www.youtube.com/watch?v=yveDcX3Jcm0 http://www.youtube.com/watch?v=uLeDo...eature=related Tässä yksi neliveto toteutus: http://www.youtube.com/watch?v=YpzIQbqcutc Viimeksi muokannut Samppa79 : 10.08.2011 21:13 |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja hydrauliveto tulee kalliiksi jos haluaa edes tuon automaattilootan tasoiset ajo-ominaisuudet. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
tuo vw rakennelma näytti just sellaselta mitä meinasin. ei tietty noin viimisen päälle ja paremmalla koneella.
ja toi lada taas oli liian pieni. tiiän että kyllä se sitten vituttaa kun niitä lukkoja tarvis. ainaki takana ois ehdoton. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Tässä on hyvin yksinkertainen ja toimiva escortin 1.6 d tekniikalla ja hydrauliikka on otettu remmillä kampiakselilta. Akselit on takana hiasen ja edessä mersun perä,vaihteisto on escortin oma ja vetarit on muuttuneet kardaaneiksi.Etuakseli on keinuva kuten traktoreissa.
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() kertokaas nyt joku tosta jakolaatikon kestävyydestä? missäs muissa vehkeissä on erillinen jakoloota jossa myös ulosotto? |
#18
|
|||
|
|||
![]()
eikös 1 kopan pajerossa ole ulosotto.... ja kyllä se omasta mielestä just noin ulosotolla kannattaa toteuttaa jos haluaa helposti / halvemmalla tehdä. joskus oli itellä suunnitteilla samanmoinen projekti ja just pajeron osista paitsi koneeksi joku miehekkäämpi diesel. siitä ei ois kyllä rattoria tullu ku niitä jo on vaan ihanvaanjokumuumikäliepeltorälläyshärveli...
|
#19
|
||||
|
||||
![]()
Ulosotto akseli pysähtyy aina kun painaa kytkintä.Nivan jakis on taatusti heikko mesen koneen jatkeena.Vielä kun etit automaatti etuvetoisen ni siitä tulee erityisen mukava piha kone
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Siis kääntyykö tossa etupyörät vaikka on mersun perä edessä?
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
Kääntyy koska se on henkilöauton perä ja siinähän on nivelletyt vetarit jotka on liitetty fiestan vetareihin ja napoihin.
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR |
#22
|
||||
|
||||
![]()
miks ihmeessä etuvetoinen? en keksi yhtään diiseli automaatti etuvetoista varteen otettavaa vaihtoehtoa.
|
#23
|
||||
|
||||
![]()
tokkos nivan jakiksessa ole edes ulosottoa? vai muistanko wäärin?
|
#24
|
||||
|
||||
![]()
on tuos ainaki.
|
#25
|
|||
|
|||
![]()
Silloin ei tarvita erillistä jakolaatikkoa, kun etuvetoisen perä toimii jakolatikkona. Vetarit siitä muuttuu kardaaneiksi. Tulee yksinkertaisempi rakenne ja silti saa moottorin pitkittäin. Moottori tulee tällä tapaa kyllä aika keskelle, mutta laittaa tankin, akun ja muut painavat nokkaan.
Sen lisäksi akselien perävälitykset tulee vielä lisää vauhtia alentamaan. Erillisellä jakolaatikolla vakiovälityksin pikkupuoli on usein nopeampi kuin akselien perävälitys, joten laitos kulkee etuvetotekniikalla hitaammin kuin takavetotekniikalla + jakolaatikolla.
__________________
Jukka |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Tallin ja katoksen suunnittelua | osilpi | Chit-Chat | 0 | 16.11.2009 21:07 |
Mikä meni hojon jakis remontissa väärin? | Gravedigger | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 20.08.2008 19:55 |
sytkän suunnittelua... | mauno | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 15.01.2007 14:04 |
Kokeeneemmat offajat/Härvelin rakentajat hoi! | Kovakalu69 | Tekniikka & Jutustelu | 49 | 20.06.2006 11:01 |
Lämmityslaitteen suunnittelua ja rakentamista | Shuttle | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 11.09.2005 18:20 |