Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.01.2013, 20:52
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Kieron etuakselin mittaaminen


Nyt tuli tenkka pååå. Miten mittaan onko etuakseli kiero. Siis banaanilla. Akseli siis on HDJ 80 peräisin. Silmällä edestä katsottuna renkaat on hieman näin /--\. Taka-akseleita on tullut oiottua, mutta siellä on vähemmän liikkuvia osia.

Eli nyt tarvis viisaampien vinkkiä. Ja ampuma asetta en siitä ole tekemässä joten pajan lattialla pyrin oikomisen suorittamaan. Tarvittaessa sorviin saanti onnistuu.

Onko hodarin akselissa renkaat 90 asteen kulmassa akseliin nähden I--I, vai onko niissä kulmaa johonkin suuntaa \--/ tai /--\

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.01.2013, 22:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Tarkista totuus vähintään esim. vatupassilla ennen isompia.....


Siis ei varmasti johdu väljistä/paskoista olka-akselin- tai pyörän laakereista? tai visuaalisesta vääristymästä? yleensä akselit banaaneja ylhäältä päin katsottuna

Huolella suoritetussa nelipyöräsuuntauksessa (siis nyt ehkä vain aurauksen säädöllä, mutta kaikki tarkistetaan!) löytyy mm. tuo asten murto-osan tarkkuudella.

Jos putki nitkahtanut keskeltä, niin voi tarkastaa silmämääräisesti langalla; sorvaa vetoakselin stefojen tilalle prikat, jotka keskittää langan justiinsa keskelle vetoakselilinjaa.
-sitten pingota esim. miggilangan akselin läpi, ja mittaat murikan reiästä että onko keskellä. ja samalla kannattaa mitata murikasta myös laakereiden keskipiste akselin tiivistyspinnasta, ja tarkistaa myös se.

Ja sitten jos prässillä tms. oijotaan, niin pistä murikka kiinni momenttiin asti, ennen kuin oikaiset. (muuten vääntyy vielä pahemmin murikan reikä ja pultit vituralleen).

Ja jos akseli on nitkahtanut olkatapin juuresta, niin taitaa olla ainut vaihtoehto hakea nelipyöräsuuntaus, ja alkaa piirtelemään sen pöytäkirjan mukaan sabluunoita....

Toki tuo renkaan pystykallistuma, varsinkin jos molemmilla puolin sama, ei ihan pienestä heitosta aiheuta juurikaan/suuria ongelmia, varsinkaan jos kyseessä maastokapine korkeilla ilmatiloilla olevilla renkailla.....
Esim. kun LC:n akseliin hitsataan SOA:ssa uudet jousipedit, niin yleensä kutistaa yläpuolta pikkuisen, siis renkaat juurikin alhaalta ulompana....
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.01.2013, 23:06
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Jos akselissa on riittävästi suoraa tasapaksua osuutta niin mittaaminen onnistuu myös silleen että otetaan suora tasavahva esine johon tehdään sopivalle etäisyydelle toisistaan "tapit" jotka saa tuettua akselin päissä oleviin vapaavalintaisiin (ehkäpä kääntöpään kaulalle) keskenään symmetrisiin kohtiin.

painetaan esine akselia vasten ja voidaan mitata esineen ja akseliputken välistä rakoa. Kunhan tukipisteet on valittu sopivasti niin mitata voi pysty ja pituussuuntaisen vääntymän.

Tämähän ei sitten kerro sitä jos vääntymä on kääntöpään kaulassa tai sen ulkopuolella.

Ymmärsikö kukaan?

Tälleesti mää oikasin suikan taka-akseliputken paikallaan autossa ku renkaat osotti jo ihan silmämäärällä päin sitä ittiään.
Vois piruuttaan nelipyörämitata niin näkis mitä tuli tehtyä
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.01.2013, 07:29
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Taka-akseli on "helppo" mitata kun siellä on navat. Eli napojen päihin koneistettuun pintaan olen laittanut n 1m pituisen suoran teräsviivottimen pätkän, siis molemmille puolille. Viivoitin kiinnitetään koneistettuun napaan, siten että viivotin tulee 50cm nolemmilta puolin yli. Sitten mitataan akselin ylä ja alapuolelta viivottimien välinen etäisyys. Jos etäisyys sama niin akseli suora.

Mutta eihän etuakselissa ole suoria koneisttettuja pintoja. Mutta pitää kokeilla mitata akselin sisäpuolelta.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.01.2013, 14:19
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

laser avuks
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.01.2013, 20:58
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Tarkoitin juurikin viivoittimen asennusta akselin suuntaisesti, eli sama asia ku tuo sisältä mittaus mutta ilman yhdenkään osan purkamista.
Ja ne kääntöpäiden kaulat on juurikin tähän tarkoitukseen sopivat koneistetut pinnat
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
etuakselin vaihdos hiluxiin imppa89 Tekniikka & Jutustelu 9 18.01.2013 23:57
Ostetaan hj etuakselin napalukko range mies O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 16.10.2011 21:47
Etuakselin räjäytyskuvaa??? Rompe1 Tekniikka & Jutustelu 1 15.03.2010 22:28
M: Bj40 etuakselin osia Albert O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 23.12.2007 13:11
Etuakselin olkapallon syöpymät HiluxMan Tekniikka & Jutustelu 7 19.04.2004 13:40


Sivu luotu: 09:35 (GMT +2).