Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kieron etuakselin mittaaminen (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106319)

Killer-Wo 21.01.2013 20:52

Kieron etuakselin mittaaminen
 
Nyt tuli tenkka pååå. Miten mittaan onko etuakseli kiero. Siis banaanilla. Akseli siis on HDJ 80 peräisin. Silmällä edestä katsottuna renkaat on hieman näin /--\. Taka-akseleita on tullut oiottua, mutta siellä on vähemmän liikkuvia osia.

Eli nyt tarvis viisaampien vinkkiä. Ja ampuma asetta en siitä ole tekemässä joten pajan lattialla pyrin oikomisen suorittamaan. Tarvittaessa sorviin saanti onnistuu.

Onko hodarin akselissa renkaat 90 asteen kulmassa akseliin nähden I--I, vai onko niissä kulmaa johonkin suuntaa \--/ tai /--\

BJ-40/76 21.01.2013 22:15

Tarkista totuus vähintään esim. vatupassilla ennen isompia.....
 
Siis ei varmasti johdu väljistä/paskoista olka-akselin- tai pyörän laakereista? tai visuaalisesta vääristymästä? yleensä akselit banaaneja ylhäältä päin katsottuna:rolleyes:

Huolella suoritetussa nelipyöräsuuntauksessa (siis nyt ehkä vain aurauksen säädöllä, mutta kaikki tarkistetaan!) löytyy mm. tuo asten murto-osan tarkkuudella.

Jos putki nitkahtanut keskeltä, niin voi tarkastaa silmämääräisesti langalla; sorvaa vetoakselin stefojen tilalle prikat, jotka keskittää langan justiinsa keskelle vetoakselilinjaa.
-sitten pingota esim. miggilangan akselin läpi, ja mittaat murikan reiästä että onko keskellä. ja samalla kannattaa mitata murikasta myös laakereiden keskipiste akselin tiivistyspinnasta, ja tarkistaa myös se.

Ja sitten jos prässillä tms. oijotaan, niin pistä murikka kiinni momenttiin asti, ennen kuin oikaiset. (muuten vääntyy vielä pahemmin murikan reikä ja pultit vituralleen).

Ja jos akseli on nitkahtanut olkatapin juuresta, niin taitaa olla ainut vaihtoehto hakea nelipyöräsuuntaus, ja alkaa piirtelemään sen pöytäkirjan mukaan sabluunoita....

Toki tuo renkaan pystykallistuma, varsinkin jos molemmilla puolin sama, ei ihan pienestä heitosta aiheuta juurikaan/suuria ongelmia, varsinkaan jos kyseessä maastokapine korkeilla ilmatiloilla olevilla renkailla.....
Esim. kun LC:n akseliin hitsataan SOA:ssa uudet jousipedit, niin yleensä kutistaa yläpuolta pikkuisen, siis renkaat juurikin alhaalta ulompana....

Rak 21.01.2013 23:06

Jos akselissa on riittävästi suoraa tasapaksua osuutta niin mittaaminen onnistuu myös silleen että otetaan suora tasavahva esine johon tehdään sopivalle etäisyydelle toisistaan "tapit" jotka saa tuettua akselin päissä oleviin vapaavalintaisiin (ehkäpä kääntöpään kaulalle) keskenään symmetrisiin kohtiin.

painetaan esine akselia vasten ja voidaan mitata esineen ja akseliputken välistä rakoa. Kunhan tukipisteet on valittu sopivasti niin mitata voi pysty ja pituussuuntaisen vääntymän.

Tämähän ei sitten kerro sitä jos vääntymä on kääntöpään kaulassa tai sen ulkopuolella.

Ymmärsikö kukaan? :D

Tälleesti mää oikasin suikan taka-akseliputken paikallaan autossa ku renkaat osotti jo ihan silmämäärällä päin sitä ittiään.
Vois piruuttaan nelipyörämitata niin näkis mitä tuli tehtyä :D

Killer-Wo 22.01.2013 07:29

Taka-akseli on "helppo" mitata kun siellä on navat. Eli napojen päihin koneistettuun pintaan olen laittanut n 1m pituisen suoran teräsviivottimen pätkän, siis molemmille puolille. Viivoitin kiinnitetään koneistettuun napaan, siten että viivotin tulee 50cm nolemmilta puolin yli. Sitten mitataan akselin ylä ja alapuolelta viivottimien välinen etäisyys. Jos etäisyys sama niin akseli suora.

Mutta eihän etuakselissa ole suoria koneisttettuja pintoja. Mutta pitää kokeilla mitata akselin sisäpuolelta.

pee 22.01.2013 14:19

laser avuks ;)

Rak 22.01.2013 20:58

Tarkoitin juurikin viivoittimen asennusta akselin suuntaisesti, eli sama asia ku tuo sisältä mittaus mutta ilman yhdenkään osan purkamista.
Ja ne kääntöpäiden kaulat on juurikin tähän tarkoitukseen sopivat koneistetut pinnat :)


Sivu luotu: 14:22 (GMT +2).