Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.01.2013, 15:43
MK MK ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.03
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 1.337
Perusasetus

BJ-40 akselivälin muutos BJ-43


Meneekö nykyään BJ-40->BJ-43 akselivälin muutos läpi muutoskatsastuksella vai onko poikkeuslupahommia?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.01.2013, 15:56
Cental73 Cental73 ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 12.05.04
Sijainti: Jokela, Tuusula
Viestit: 1.886
Perusasetus

eikös se ollut, että 40 ja 42 ei ole samaa mallisarjaa, -> 42:seen isommat renkaatkin.. samaa soveltaen en uskoisi onnistuvat tostvaan verrokki nelikolmoseen.


tosin: Sama se ny mulle o mitä sää sanot, mitä mää ny sillee määny mitää tiärä, näino.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.01.2013, 15:58
turakoitsija:n Avatar
turakoitsija turakoitsija ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 05.02.08
Sijainti: ristiina, Finland.
Viestit: 1.287
Perusasetus

munmielestä 40 ja 42 on vertailtavissa keskenään mut ei muut esim hj-45.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.01.2013, 19:59
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.473
Perusasetus

Enpä ainakaan tiedä että mikään laki tai tulkinta olisi muuttunut niin että 43 ei kelpaisi verrokiksi. Kannattanee kuitenkin käydä ensin kysymässä sillä samalla konttorilla missä meinaat muutoksen leimata.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.01.2013, 20:02
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija Näytä viesti
munmielestä 40 ja 42 on vertailtavissa keskenään mut ei muut esim hj-45.
just näin. Nelivitonen on Trafin mielestä eri mallisarjaa.
__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.01.2013, 22:19
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Oman 40 ku leimasin likelle 43 akseliväliä niin sillon oli ååkken sivuilla jotakuinki sellanen teksti, että "Akseliväliä saa muuttaa. Akselivälin muutos on tehtävä valmistajan ohjeiden mukaisesti, JOS sellaiset on saatavilla." Kysyin toyotalta noita ohjeita, joita ei luonnollisesti ollut. Äidinkielellisesti miun mielestä siis silloin saa soveltaa itse, niin tein ja hienosti kelpasi. Mistähän moinen tekstinpätkä löytyisi nykyisin...en tiedä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.01.2013, 22:25
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Tollanen tekstin pätkä jos oikeesti jostain voimaisesta laista löytyisi niin rakentelu olisi melko juhlaa
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.01.2013, 22:38
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Tollanen tekstin pätkä jos oikeesti jostain voimaisesta laista löytyisi niin rakentelu olisi melko juhlaa
Onhan se tuolla 11§ ja 3. mom.: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Runkohan näissä (BJ42 vs. BJ43) on presiis samanlainen taka-akselin ylitykseen asti, joten ongelmaa ei pitäisi olla. Skannailen kuvat jos muistan tännekin, niin onpahan jotain mustaa valkeella. Akselivälin pituusero muodostuu takapakoista (samat kuin 45:ssa), jolloin akseliväli nytkähtää 2285 -> 2430 mm.

Mutta siis laillista ja tehtävissä, sama mallisarja Toyotan mukaan (BJ43:sta ei ole tyypitetty Suomeen), yhtenevä runko jne. BJ40 ja BJ42 on samaa mallisarjaa LTJ:n tyyppikoodien perusteella.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.01.2013, 22:58
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Sieltähän se vielä löytyi! Näillä eväillä sain tosiaan omani muutoskatsastettua. Ainua mitä pitää toki tehä, on muuttaa lokarit sitten vastaamaan määräyksiä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.01.2013, 23:03
Mutis:n Avatar
Mutis Mutis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 08.04.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 1.176
Perusasetus

Ja sitten saa laittaa bj-40:seen bj-42 vastaavat max koko renkaat, kun toteutaa kyseisen auton akseleilla muutoksen?

" Mikäli auton akselistot vastaavat rakenteeltaan ja mitoitukseltaan (mm. akselis-tosta johtuva raideleveys, sallittujen akselimassojen ei tarvitse olla samoja) mallisarjaan kuuluvaa renkaiden ulkohalkaisijaltaan tai renkaiden leveydeltään alun perin suuremman mallin akselistoja, voidaan ko. suurempia mittoja pitää vertailukohtina määriteltäessä suurinta muutoskatsastuksessa hyväksyttäväksi mahdollista rengaskokoa, kunhan kyseinen rengas on tieliikennekäyttöön tarkoitettu. Muutoskatsastusvaatimus määräytyy kuitenkin auton tyyppitietoihin merkittyjen alku-peräisten rengaskokojen perusteella."


Tuolta sivu 5.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...uttamisesa.pdf
__________________
RASOR
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 07.01.2013, 23:09
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutis Näytä viesti
Ja sitten saa laittaa bj-40:seen bj-42 vastaavat max koko renkaat, kun toteutaa kyseisen auton akseleilla muutoksen?

" Mikäli auton akselistot vastaavat rakenteeltaan ja mitoitukseltaan (mm. akselis-tosta johtuva raideleveys, sallittujen akselimassojen ei tarvitse olla samoja) mallisarjaan kuuluvaa renkaiden ulkohalkaisijaltaan tai renkaiden leveydeltään alun perin suuremman mallin akselistoja, voidaan ko. suurempia mittoja pitää vertailukohtina määriteltäessä suurinta muutoskatsastuksessa hyväksyttäväksi mahdollista rengaskokoa, kunhan kyseinen rengas on tieliikennekäyttöön tarkoitettu. Muutoskatsastusvaatimus määräytyy kuitenkin auton tyyppitietoihin merkittyjen alku-peräisten rengaskokojen perusteella."


Tuolta sivu 5.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...uttamisesa.pdf
Eikös se oo näin ollunna, että berttaan saa ne 33x12,5 renkaat kun on levyjarrut eessä...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 07.01.2013, 23:17
Mutis:n Avatar
Mutis Mutis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 08.04.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 1.176
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piipari Näytä viesti
Eikös se oo näin ollunna, että berttaan saa ne 33x12,5 renkaat kun on levyjarrut eessä...
Saattaa olla, en oo niin perehtynyt. Oletin vaan tuosta Centalin kommentista, että 42 saa isompaa kummia kuin 40. En tiennyt mistään jarrujutuista, joten mun moka jos ei saa mitään etua 42 akselien asennuksesta.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Cental73 Näytä viesti
eikös se ollut, että 40 ja 42 ei ole samaa mallisarjaa, -> 42:seen isommat renkaatkin.. samaa soveltaen en uskoisi onnistuvat tostvaan verrokki nelikolmoseen.


tosin: Sama se ny mulle o mitä sää sanot, mitä mää ny sillee määny mitää tiärä, näino.
__________________
RASOR
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 08.01.2013, 06:40
Cental73 Cental73 ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 12.05.04
Sijainti: Jokela, Tuusula
Viestit: 1.886
Perusasetus

Taas oli muisti tehnyt tepposensa..

Muistini mukaan 42:seen saa tosiaan hieman korkeemman kuin 33" olikohan 34". tää johtuu alkuperäisrenkaan koosta 7.00 / 7.50.

33 "menee nelikymppiseenkin muutoskatsastuksella. 12,5 saattaa kiikasta vanteen leveydetakia, ts. kasvattaa raideväliä liikaa jos on esim kymppituumaset alla. Sopivalla vanteella menee.

Mutta onhan noita leimattu vaikka huru mycket.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 08.01.2013, 08:23
MK MK ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.03
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 1.337
Perusasetus

Kiitokset kysymykseen vastauksesta piipari ja -MaTTi-.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 08.01.2013, 08:50
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.031
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Cental73 Näytä viesti

Muistini mukaan 42:seen saa tosiaan hieman korkeemman kuin 33" olikohan 34". tää johtuu alkuperäisrenkaan koosta 7.00 / 7.50.
Seiska´puolikas se nelikymppisissäkin, tai ainakin itselläni ollut kaikissa.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 08.01.2013, 09:36
Cental73 Cental73 ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 12.05.04
Sijainti: Jokela, Tuusula
Viestit: 1.886
Perusasetus

Korkeudesta:
Ohessa lainauksia vanhoista topiikeista "7.00-16 on 778mm korkea, siihen 51mm on 829mm, eli 33" korkeat (826mm) , leveys taitaa tökätä 10,5":aan, koska 7.00-16 on 198mm leveä, ja maksimileveys uudelle renkaalle on tasan 300... 12,5" on 318mm"

ja leveydestä:
Siellä on sellanen koko BJ42/FJ40 malleihin maailmalla tyypätty kuin H78-15(B). Se on matala, mutta leveys riittää vertailuun 12.50" renkaalle. 33":n korkeuteen riittää ihan orkkiskin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
akselivälin muutos suzukiin.tarviis kuvia lwb taka rungosta sössö84 Tekniikka & Jutustelu 11 24.03.2012 12:33
Ostetaan Land Cruiser BJ-40/BJ-42 juseli O/M/V Ajoneuvot 0 29.01.2009 14:51
M: BJ 40 LASIKUITUKEULA / FLIPPI / BJ KEULAN OSIA Urbancityboy O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 53 17.12.2007 21:43
bj-40:seen bj-42:sen etu akseli ??? pyrkyri Tekniikka & Jutustelu 10 28.09.2005 08:03
M: BJ-40 -79 rek. pakuksi ja bj -78+ sälää Olppa O/M/V Muut 0 29.02.2004 01:55


Sivu luotu: 21:22 (GMT +2).