![]() |
BJ-40 akselivälin muutos BJ-43
Meneekö nykyään BJ-40->BJ-43 akselivälin muutos läpi muutoskatsastuksella vai onko poikkeuslupahommia?
|
eikös se ollut, että 40 ja 42 ei ole samaa mallisarjaa, -> 42:seen isommat renkaatkin.. samaa soveltaen en uskoisi onnistuvat tostvaan verrokki nelikolmoseen.
tosin: Sama se ny mulle o mitä sää sanot, mitä mää ny sillee määny mitää tiärä, näino. |
munmielestä 40 ja 42 on vertailtavissa keskenään mut ei muut esim hj-45.
|
Enpä ainakaan tiedä että mikään laki tai tulkinta olisi muuttunut niin että 43 ei kelpaisi verrokiksi. Kannattanee kuitenkin käydä ensin kysymässä sillä samalla konttorilla missä meinaat muutoksen leimata.
|
Lainaus:
|
Oman 40 ku leimasin likelle 43 akseliväliä niin sillon oli ååkken sivuilla jotakuinki sellanen teksti, että "Akseliväliä saa muuttaa. Akselivälin muutos on tehtävä valmistajan ohjeiden mukaisesti, JOS sellaiset on saatavilla." Kysyin toyotalta noita ohjeita, joita ei luonnollisesti ollut. Äidinkielellisesti miun mielestä siis silloin saa soveltaa itse, niin tein ja hienosti kelpasi. Mistähän moinen tekstinpätkä löytyisi nykyisin...en tiedä.
|
Tollanen tekstin pätkä jos oikeesti jostain voimaisesta laista löytyisi niin rakentelu olisi melko juhlaa :D
|
Lainaus:
Runkohan näissä (BJ42 vs. BJ43) on presiis samanlainen taka-akselin ylitykseen asti, joten ongelmaa ei pitäisi olla. Skannailen kuvat jos muistan tännekin, niin onpahan jotain mustaa valkeella. Akselivälin pituusero muodostuu takapakoista (samat kuin 45:ssa), jolloin akseliväli nytkähtää 2285 -> 2430 mm. Mutta siis laillista ja tehtävissä, sama mallisarja Toyotan mukaan (BJ43:sta ei ole tyypitetty Suomeen), yhtenevä runko jne. BJ40 ja BJ42 on samaa mallisarjaa LTJ:n tyyppikoodien perusteella. |
Sieltähän se vielä löytyi! Näillä eväillä sain tosiaan omani muutoskatsastettua. Ainua mitä pitää toki tehä, on muuttaa lokarit sitten vastaamaan määräyksiä.
|
Ja sitten saa laittaa bj-40:seen bj-42 vastaavat max koko renkaat, kun toteutaa kyseisen auton akseleilla muutoksen?
" Mikäli auton akselistot vastaavat rakenteeltaan ja mitoitukseltaan (mm. akselis-tosta johtuva raideleveys, sallittujen akselimassojen ei tarvitse olla samoja) mallisarjaan kuuluvaa renkaiden ulkohalkaisijaltaan tai renkaiden leveydeltään alun perin suuremman mallin akselistoja, voidaan ko. suurempia mittoja pitää vertailukohtina määriteltäessä suurinta muutoskatsastuksessa hyväksyttäväksi mahdollista rengaskokoa, kunhan kyseinen rengas on tieliikennekäyttöön tarkoitettu. Muutoskatsastusvaatimus määräytyy kuitenkin auton tyyppitietoihin merkittyjen alku-peräisten rengaskokojen perusteella." Tuolta sivu 5. http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...uttamisesa.pdf |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Taas oli muisti tehnyt tepposensa..
Muistini mukaan 42:seen saa tosiaan hieman korkeemman kuin 33" olikohan 34". tää johtuu alkuperäisrenkaan koosta 7.00 / 7.50. 33 "menee nelikymppiseenkin muutoskatsastuksella. 12,5 saattaa kiikasta vanteen leveydetakia, ts. kasvattaa raideväliä liikaa jos on esim kymppituumaset alla. Sopivalla vanteella menee. Mutta onhan noita leimattu vaikka huru mycket. |
Kiitokset kysymykseen vastauksesta piipari ja -MaTTi-.
|
Lainaus:
|
Korkeudesta:
Ohessa lainauksia vanhoista topiikeista "7.00-16 on 778mm korkea, siihen 51mm on 829mm, eli 33" korkeat (826mm) , leveys taitaa tökätä 10,5":aan, koska 7.00-16 on 198mm leveä, ja maksimileveys uudelle renkaalle on tasan 300... 12,5" on 318mm" ja leveydestä: Siellä on sellanen koko BJ42/FJ40 malleihin maailmalla tyypätty kuin H78-15(B). Se on matala, mutta leveys riittää vertailuun 12.50" renkaalle. 33":n korkeuteen riittää ihan orkkiskin. |
Sivu luotu: 10:49 (GMT +2). |