![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Moniosaisesta kardaanista kysymysNiin kun esim Hilux ln 110 ssa eli 89-96 vusimallissa on kardaani sellanen kaksiosainen ,ruuviliitos/laippajuttu välillä , ja lisäksi pooriliitos takapätkässä - niin senhän saa moneen asentoon ajatellen nivelien kohtia . Mikä on varmastaoikea kokoamisjärjestys tuollaiselle siis ? Oikean kertojia ollut monta,mutta kaksi vaihtoehtoa löytyy , riippuen keneltä kysyy... Joku sanoo että putkella olevat samaansuuntaan, eli ajatellen kiinteää yhtenäistä kardaaniputkea ,laitettasiin senmukaan päissä kiinteänäolevat nivelkupit samaan - vaikkapa vaaka-asentoon. Muuttaako tilannetta jos tässävälillä on edellämainittu ruuveinkoottava laippaliitos - ilmeisesti eimuuta ? Eli kokonaisuutena tuollaohjeella em Hiluxin kardaanistamuodostuu että esim etuosan putkella voisi olla mainitut nivelkupit vaikkapa pysstyasennossa , jolloin väkistenkin takapätkän samaiset ajatellut kupit ovat vaakassa , eli ristikkäin oisivat. Hiluksissa on takapätkässä se liukupoori,ja siitähän sen saa mihinasentoon vaan. Lopuksikysymys että onko em asennoilla edes oikeasti merkitystä , vai tuleeko tässä vastaan väitetyt nivelien kulmanopeusasita , ja väärästä asennuksesta on käytännössä jotain haittaa ? Itse olen nähnyt molemmintavoin asennettuja , ja siltäväliltäkin koottuja moniosaisia kardaaneja . Kuinkas etukardaanin oikea asennus,toisessapäässä on tuplaristikko , toisessa yksi ,ja välillä liukupoori joten asennon saamitenvaan laitettua . Onko samajuttu että samansuuntaisesti laitetaan , ja katsotaan putkenpäiden nivelkuppien asennot ? Hankalasti esitetty varmasti selkeäasia tässä ... kuvat kertoisivat enemmän , mutta tähänhätään eiole sopivia . joopajoo
__________________
no 5 year warranty awailable ![]() ![]() |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Oikeasti vaikea saada kysymyksestä selvää kun noi ääkköset on miten sattuu!!
Tohon takakardaaniin on vaikea mun sanoa näkemättä tapausta mutta tuossa pitää ottaa huomioon ristikoiden kulmat, missä on enemmän ja missä vähemmän ja saada "tasattua" mahdollisimman hyvin. Voi joutua takaakselia kääntämään jotta päästään hyvään tulokseen. Etukardaani (tai mikä vaan kardaani jossa toisessa päässä on tuplanivel) on helpompi tässä tapauksessa, ei ole väliä miten poorin kohdalta laitat kasaan. Lopputulos on aivan sama. Jos pyritään täydellisyyteen niin siellä toisessa päässä saisi olla pieni kulma, jotta neulat kupeissa pyörisivät. _________________________________ Suomen ainoa ja paras fullsize Hi-lux! Kyllä jenkki on jees! "Idioottivarmalla" aliarvioidaan idiootteja |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kappas, mikähän ääkkösiä vaivaa - eikö firrefoksi pelitä vai mikä on - eikän tuota lue kyllä mitenkään !? Harmi - oisi ollut mukavatietää tuo asia oikein perusteellisesti .
joopajoo |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Oliskohan mäkki koneella tehtyä tekstiä. Alla jonkinlainen suomennos.
Yleensä teksteissä ei ole yhdyssanoja. Nyt niitä riittää ![]() Niin kun esim Hilux ln 110 ssa eli 89-96 vousimallissa on kardaani sellanen kaksiosainen ,ruuviliitos/laippajuttu välillä , ja lisäksi pooriliitos takapätkässä - niin senhän saa moneen asentoon ajatellen nivelien kohtia . Mikä on varmastaoikea kokoamisjärjestys tuollaiselle siis ? Oikean kertojia ollut monta,mutta kaksi vaihtoehtoa löytyy , riippuen keneltä kysyy... Joku sanoo että putkella olevat samaansuuntaan, eli ajatellen kiinteää yhtenäistä kardaaniputkea ,laitettasiin senmukaan päissä kiinteänäolevat nivelkupit samaan - vaikkapa vaaka-asentoon. Muuttaako tilannetta jos tässä välillä on edellämainittu ruuvein koottava laippaliitos - ilmeisesti eimuuta ? Eli kokonaisuutena tuolla ohjeella em Hiluxin kardaanistamuodostuu että esim etuosan putkella voisi olla mainitut nivelkupit vaikkapa pysstyasennossa , jolloin väkistenkin takapätkän samaiset ajatellut kupit ovat vaakassa , eli ristikkäin oisivat. Hiluksissa on takapätkässä se liukupoori,ja siitähän sen saa mihinasentoon vaan. Lopuksikysymys että onko em asennoilla edes oikeasti merkitystä , vai tuleeko tässä vastaan väitetyt nivelien kulmanopeusasita , ja väärästä asennuksesta on käytännössä jotain haittaa ? Itse olen nähnyt molemmintavoin asennettuja , ja siltäväliltäkin koottuja moniosaisia kardaaneja . Kuinkas etukardaanin oikea asennus,toisessapäässä on tuplaristikko , toisessa yksi ,ja välillä liukupoori joten asennon saamitenvaan laitettua . Onko samajuttu että samansuuntaisesti laitetaan , ja katsotaan putkenpäiden nivelkuppien asennot ? Hankalasti esitetty varmasti selkeäasia tässä ... kuvat kertoisivat enemmän , mutta tähänhätään eiole sopivia . Just do it! Edited by - jappe on 20/04/2006 00:03:05 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ihan win xp käyttis , ja firefoksi, päivitetty äskettäin. Jokin mättää pahasti . Ite kun kattelen vanhempiia viestiketjuja , niin tuollaista kaikki sillisalaattia ... Eiymmärrä ... Pahoittelen aloitus kysymyksen ulkoasua. Toivottavasti joku kuitenkin ymmärtäsi mitä ajan takaa ...
joopajoo |
#7
|
|||
|
|||
![]()
tonnisata: konees puhuu utf-kasia. ääkkösiä ei mikään "vaivaa", merkistö vain on eri kuin muilla. unicodessa on tulevaisuus.
http://fi.wikipedia.org/wiki/UTF-8 ************** Jussi ja Suzuki |
#8
|
||||
|
||||
![]()
jnu - hyvätieto . millä tuon saa helppoiten pois - kun en sitä tarvii ja se sotkee vaan...
joopajoo Edited by - tonnisata on 20/04/2006 19:59:15 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
BJ kysymys | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 20.03.2008 23:22 |
Rangen kardaanista | Arska-tehtaalta | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 26.03.2007 15:33 |
dodgen kardaanista .... | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 26.02.2006 12:28 | |
Kysymys A45:lle | Chit-Chat | 3 | 11.12.2005 14:17 |