Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Moniosaisesta kardaanista kysymys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=20917)

tonnisata 18.04.2006 23:00

Moniosaisesta kardaanista kysymys
 
Niin kun esim Hilux ln 110 ssa eli 89-96 vusimallissa on kardaani sellanen kaksiosainen ,ruuviliitos/laippajuttu välillä , ja lisäksi pooriliitos takapätkässä - niin senhän saa moneen asentoon ajatellen nivelien kohtia .

Mikä on varmastaoikea kokoamisjärjestys tuollaiselle siis ?
Oikean kertojia ollut monta,mutta kaksi vaihtoehtoa löytyy , riippuen keneltä kysyy...
Joku sanoo että putkella olevat samaansuuntaan, eli ajatellen kiinteää yhtenäistä kardaaniputkea ,laitettasiin senmukaan päissä kiinteänäolevat nivelkupit samaan - vaikkapa vaaka-asentoon.
Muuttaako tilannetta jos tässävälillä on edellämainittu ruuveinkoottava laippaliitos - ilmeisesti eimuuta ?

Eli kokonaisuutena tuollaohjeella em Hiluxin kardaanistamuodostuu että esim etuosan putkella voisi olla mainitut nivelkupit vaikkapa pysstyasennossa , jolloin väkistenkin takapätkän samaiset ajatellut kupit ovat vaakassa , eli ristikkäin oisivat.
Hiluksissa on takapätkässä se liukupoori,ja siitähän sen saa mihinasentoon vaan.

Lopuksikysymys että onko em asennoilla edes oikeasti merkitystä , vai tuleeko tässä vastaan väitetyt nivelien kulmanopeusasita , ja väärästä asennuksesta on käytännössä jotain haittaa ?

Itse olen nähnyt molemmintavoin asennettuja , ja siltäväliltäkin koottuja moniosaisia kardaaneja . Kuinkas etukardaanin oikea asennus,toisessapäässä on tuplaristikko , toisessa yksi ,ja välillä liukupoori joten asennon saamitenvaan laitettua .
Onko samajuttu että samansuuntaisesti laitetaan , ja katsotaan putkenpäiden nivelkuppien asennot ?

Hankalasti esitetty varmasti selkeäasia tässä ... kuvat kertoisivat enemmän , mutta tähänhätään eiole sopivia .


joopajoo

JanneBlomgren 19.04.2006 20:54

Oikeasti vaikea saada kysymyksestä selvää kun noi ääkköset on miten sattuu!!

Tohon takakardaaniin on vaikea mun sanoa näkemättä tapausta mutta tuossa pitää ottaa huomioon ristikoiden kulmat, missä on enemmän ja missä vähemmän ja saada "tasattua" mahdollisimman hyvin. Voi joutua takaakselia kääntämään jotta päästään hyvään tulokseen.

Etukardaani (tai mikä vaan kardaani jossa toisessa päässä on tuplanivel) on helpompi tässä tapauksessa, ei ole väliä miten poorin kohdalta laitat kasaan. Lopputulos on aivan sama. Jos pyritään täydellisyyteen niin siellä toisessa päässä saisi olla pieni kulma, jotta neulat kupeissa pyörisivät.

_________________________________

Suomen ainoa ja paras fullsize Hi-lux!

Kyllä jenkki on jees!

"Idioottivarmalla" aliarvioidaan idiootteja

tonnisata 19.04.2006 22:50

Kappas, mikähän ääkkösiä vaivaa - eikö firrefoksi pelitä vai mikä on - eikän tuota lue kyllä mitenkään !? Harmi - oisi ollut mukavatietää tuo asia oikein perusteellisesti .

joopajoo

jappe 19.04.2006 23:01

Oliskohan mäkki koneella tehtyä tekstiä. Alla jonkinlainen suomennos.
Yleensä teksteissä ei ole yhdyssanoja. Nyt niitä riittää :)

Niin kun esim Hilux ln 110 ssa eli 89-96 vousimallissa on kardaani sellanen kaksiosainen
,ruuviliitos/laippajuttu välillä , ja lisäksi pooriliitos takapätkässä - niin senhän saa
moneen asentoon ajatellen nivelien kohtia .

Mikä on varmastaoikea kokoamisjärjestys tuollaiselle siis ?
Oikean kertojia ollut monta,mutta kaksi vaihtoehtoa löytyy , riippuen keneltä kysyy...
Joku sanoo että putkella olevat samaansuuntaan, eli ajatellen kiinteää yhtenäistä
kardaaniputkea ,laitettasiin senmukaan päissä kiinteänäolevat nivelkupit samaan
- vaikkapa vaaka-asentoon. Muuttaako tilannetta jos tässä välillä on edellämainittu ruuvein koottava
laippaliitos - ilmeisesti eimuuta ?

Eli kokonaisuutena tuolla ohjeella em Hiluxin kardaanistamuodostuu että esim etuosan
putkella voisi olla mainitut nivelkupit vaikkapa pysstyasennossa , jolloin väkistenkin
takapätkän samaiset ajatellut kupit ovat vaakassa , eli ristikkäin oisivat.
Hiluksissa on takapätkässä se liukupoori,ja siitähän sen saa mihinasentoon vaan.

Lopuksikysymys että onko em asennoilla edes oikeasti merkitystä , vai tuleeko tässä
vastaan väitetyt nivelien kulmanopeusasita , ja väärästä asennuksesta on käytännössä jotain haittaa ?

Itse olen nähnyt molemmintavoin asennettuja , ja siltäväliltäkin koottuja moniosaisia
kardaaneja . Kuinkas etukardaanin oikea asennus,toisessapäässä on tuplaristikko , toisessa
yksi ,ja välillä liukupoori joten asennon saamitenvaan laitettua .
Onko samajuttu että samansuuntaisesti laitetaan , ja katsotaan putkenpäiden nivelkuppien asennot ?

Hankalasti esitetty varmasti selkeäasia tässä ... kuvat kertoisivat enemmän , mutta tähänhätään eiole sopivia .



Just do it!

Edited by - jappe on 20/04/2006 00:03:05

tonnisata 19.04.2006 23:02

Lainaus:

quote:
Niin kun esim Hilux ln 110 ssa eli 89-96 vusimallissa on kardaani sellanen kaksiosainen ,ruuviliitos/laippajuttu välillä , ja lisäksi pooriliitos takapäässä - niin senhän saa moneen asentoon ajatellen nivelien kohtia .

Mikä on varmastaoikea kokoamisjärjestys tuollaiselle siis ?
Oikean kertojia ollut monta,mutta kaksi vaihtoehtoa löytyy , riippuen keneltä kysyy...
Joku sanoo että putkella olevat samaansuuntaan, eli ajatellen kiinteää yhtenäisstä kardaaniputkea ,laitettasiin senmukaan päissä kiinteänä olevat nivelkupit samaan - vaikkapa vaaka-asentoon.
Muuttaako tilannetta jos tässävälissä on edellä mainittu ruuveinkoottava laippaliitos - ilmeisesti eimuuta ?

Eli kokonaisuutena tuollaohjeella em Hiluxin kardaanistamuodostuu että esim etuosan putkella voisi olla mainitut nivelkupit vaikkapa pysstyasennossa , jolloin väkistenkin takapätkän samaiset ajatellut kupit ovat vaakassa , eli ristikkäin oisivat yhteenliitettyinä ?
Hiluksissa on takapäässä kardaania se liukupoori,ja siitähän sen saa mihinasentoon vaan.

Lopuksikysymys että onko em asennoilla edes oikeasti merkitystä , vai tuleeko tässä vastaan asiat nivelien kulmanopeuksista , ja väärästä kardaanien yhteenliittämisestä on käytännössä jotain haittaa ?

Itse olen nähnyt molemmintavoin asennettuja , ja siltäväliltäkin koottuja moniosaisia kardaaneja . Kuinkas etukardaanin oikea asennus,toisessapäässä on tuplaristikko , toisessa yksi ,ja välissä liukupoori joten asennon saa mitenvaan laitettua .
Onko samajuttu että samansuuntaisesti laitetaan , ja katsotaan putkenpäiden nivelkuppien asennot ?

Hankalasti esitetty varmasti selkeäasia tässä... kuvat kertoisivat enemmän , mutta tähänhätään ei ole sopivia .

Koitin näin korjata ääkköset - saasnähdä onnistuinko ...



joopajoo
joopajoo

tonnisata 19.04.2006 23:05

Ihan win xp käyttis , ja firefoksi, päivitetty äskettäin. Jokin mättää pahasti . Ite kun kattelen vanhempiia viestiketjuja , niin tuollaista kaikki sillisalaattia ... Eiymmärrä ... Pahoittelen aloitus kysymyksen ulkoasua. Toivottavasti joku kuitenkin ymmärtäsi mitä ajan takaa ...

joopajoo

jnu 20.04.2006 13:55

tonnisata: konees puhuu utf-kasia. ääkkösiä ei mikään "vaivaa", merkistö vain on eri kuin muilla. unicodessa on tulevaisuus.
http://fi.wikipedia.org/wiki/UTF-8

**************
Jussi ja Suzuki

tonnisata 20.04.2006 18:58

jnu - hyvätieto . millä tuon saa helppoiten pois - kun en sitä tarvii ja se sotkee vaan...

joopajoo

Edited by - tonnisata on 20/04/2006 19:59:15


Sivu luotu: 06:34 (GMT +2).