Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.08.2012, 18:08
mjh mjh ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 09.08.12
Sijainti: suomi
Viestit: 4
Perusasetus

land cruiser kj90 mitkä talvirenkaat?


Olis aikomus hankkia nastakumit talveksi, rengaskauppiaat tyrkkää nokian hakkapeliittaa235/85r16 mutta sopiiko tuo koko vakio cruiseriin?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.08.2012, 20:04
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.056
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mjh Näytä viesti
Olis aikomus hankkia nastakumit talveksi, rengaskauppiaat tyrkkää nokian hakkapeliittaa235/85r16 mutta sopiiko tuo koko vakio cruiseriin?
Sopii, mutta vähän tolkummanki kokonen sopis, esim 265/75R16. Mut jos tykkää kapeista niin noi on ihan jees.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.08.2012, 08:48
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.998
Perusasetus

Mul on Hiluxissa talvirenkaana Hakkapeliitta LT 235/85/16. Kokemusta on tästä vanhemmasta versiosta:
http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?i...kkapeliitta+LT

Kantavuusindeksi on 120. Ainakin henkilöauton renkaisiin verrattuna nämä on painavat jöötit, jotka on tarkoitettu jo jonkinlaisiin akselipainoihin. Ainakaan tämä versio ei rullaa kylmässä mitenkään mielettömän hyvin, mutta tuntuu pelittävän hyvin pitemmässä matkassa.

Renkaat on tukevan tuntuiset ajossa ja ilmanpainetta säätäen saa valita halutun tukevuuden. Jos mulla olis vaikka Land Cruiser 100, siihen kokeilisin vielä näitä samoja renkaita.

Tämän renkaan kanssa voi ajatella vielä ketjujenkin käyttöä. Korkeus on hyvin paljon samaa luokkaa kuin 265/75/16.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.08.2012, 17:39
kzj kzj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.02.09
Sijainti: Kouvola
Viestit: 138
Perusasetus

Mulla oli KZJ95:ssa Cooper Discoverer M+S nastoilla 235/85R16 kokoisena.

Hyvin meni syvässä lumessa, jäisellä pito minusta ehkä vähän hakkapeliittaa huonompi.

Tosiaan noissakin kantavuusindeksi 120, eli aika painavat ja kovat jyristimet tuon painoiseen autoon. Noitten jälkeen kun vaihtoi kesäksi 265/70-16 Bridgestone Dueller H/P:t alle, tuntui auto lentävän sukkasillaan..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.08.2012, 19:46
mjh mjh ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 09.08.12
Sijainti: suomi
Viestit: 4
Perusasetus

tulee varmaan ajettua lumiteillä niin 235/85r16 ois ok kumi,mutta entä vanteet 7*16? ja millä etllä pitää/kannataa ottaa?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.08.2012, 20:24
D_Bar:n Avatar
D_Bar D_Bar ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 22.04.11
Sijainti: Sodankylä, Suomi
Viestit: 558
Blog Entries: 2
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mjh Näytä viesti
tulee varmaan ajettua lumiteillä niin 235/85r16 ois ok kumi,mutta entä vanteet 7*16? ja millä etllä pitää/kannataa ottaa?
Itellä on tällä hetkellä renkaina 265/75:t ja et on noissa vakio aluvanteissa +15 ja ulkonäön puolesta sais tulla ulommaksi, eli ET0 vois olla hyvä ko on vielä laillinenki... Muuten ei varmaan noilla 235/85:llä ole suurta merkitystä, onko esim. tuo +15 vai 0 ET

Olikohan tarpeeksi vaikiasti selitetty ;D
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.08.2012, 20:50
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.056
Perusasetus

Ei oo paljoo vaihtoehtoja ET:lle 7x16" koossa, tuppaa olemaan aina jotain +13 tai +20. Sinällään ok, mutta eipä se haittais vaikka tulis likemmä levikkeen reunoja jos levikkeellinen malli eli nollille kuten D_Bar tuossa jo mainitsikin. Mut jos ei levikkeitä niin tuo ET+13 näyttää ihan fiksulta.

Onhan noita tosin ET0:llakin näemmä: http://korjaushuolto.com/kauppa/vant...97-p-3667.html
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.08.2012, 22:20
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.998
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kzj Näytä viesti
Tosiaan noissakin kantavuusindeksi 120, eli aika painavat ja kovat jyristimet tuon painoiseen autoon. Noitten jälkeen kun vaihtoi kesäksi 265/70-16 Bridgestone Dueller H/P:t alle, tuntui auto lentävän sukkasillaan..
Noista kantavuusindeksin 120 Hakkapeliitoista samansuuntainen kokemus, että onkin aika jöötin tuntuiset jytkyt alla ja rengaspainettakin on tullut laitettua aika reippaasti, jotta pyörisi kevyemmin...

Hyvänä puolena kuitenkin urheilulliset ajo-ominaisuudet ja ei olekaan vetelän tuntuiset kuten tuli kuviteltua ennen kokeilua
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.08.2012, 11:54
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.056
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Noista kantavuusindeksin 120 Hakkapeliitoista samansuuntainen kokemus, että onkin aika jöötin tuntuiset jytkyt alla
Mulla oli 285/75R16 Kumhon KC11:t männä talvina alla. Ne oli kyllä ihan mainiot ja vaikka kantavuusindeksi 122, niin kevyet ja lerpparunkoiset ku henkilöauton renkaat olis ollu ku käsissään pyöritteli ennen ku olivat vanteilla. Oli kyllä mukavatkin.

Hakkis LT:llä ajelin Kumhoja ennen 3 talvee koossa 265/75R16, mutta ei jääny kovinkaan positiivinen kuva. Kovat ja liukkaan oloiset. En tiijä mikä oli, mutta 4Runneri (3.0TD) jakso jauhaa takapotkulla vielä satasen vaudissa tyhjää niillä jäisellä tiellä. Nastoista mureni kulmat pois aika joutuin, se varmaan osasyynä tilanteeseen. Mitä lie nastoja? 1/4 renkaasta oli paremmat nastat ja uudempi paistopäiväys.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.08.2012, 21:52
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.998
Perusasetus

Hiluxi josta mun kokemukset on edustaa ajokunnossa jotain n. 2000 kilon painoluokkaa ja siinä 235/85/16 Hakkis LT:n tää vanhempi versio, joka viel myynnis, tuntuu edustavan aika lailla leveintä mielekästä rengasta ja tuntuma on sensuuntainen, että nämä on tarkotettu ehkä johonkin 3000 kilon autoon.

Noista mun renkaista positiiviset kokemukset on hankittu kun ne oli aika pakasta vedetyt ja nyt suunnittelen jo tekeväni niistä kesärenkaat kuin jonkinlaiset all terrainit osittain siitäkin syystä kun olen tykännyt niiden ominaisuuksista tavanomaisiin paku kesärenkaisiin verrattuna esim. sänkipellolla, märällä ruoholla jne.

Tämä tarkoittaisi, että pitäs hankkia uudet talvirenkaat, ehkä sen verta "lapsellinen" olen, että haluisin koittaa 255/85/16 renkaita, mutta niitä ei näytä olevan pahemmin asiallisina talvirenkaina, renkaida ei taida saada katsastettua nykyiseen autoon, ketjujen käyttä ei varmaankaan enää tulisi kyseeseen.

Oma valintani uudeksi talvirenkaaksi olisi ehkä tuo uusin Hakkapeliitta LT2 235/85/16.

Hakkapeliitta 7 SUV renkaiden kokovalikoima ei ole makuuni kun ne on matalaprofiilisia. Se on valitettavaa koska positiivista kokemusta henkilöauton renkaana on Hakkapeliitta 7 205/65/15 henkilöautokäytössä. Se on ihan eri tuntuinen kevyt ja mukava rengas kun tuo Hiluxin Hakkis LT 235/85/16.

Käytännön tasolla huono puoli noissa LT:eissä on ollut, että tuntuu vievän kylmänä soppaa ihan miehekkäästi.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.08.2012, 23:55
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
haluisin koittaa 255/85/16 renkaita, mutta niitä ei näytä olevan pahemmin asiallisina talvirenkaina
Mitä rengasta olet suunitellut?

Itse olen harkinnut toyo'a vaikka ei tuo nyt ihan paras talvikumi ole

http://www.camskill.co.uk/m64b0s2354...16_LT_123P_TL_
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.08.2012, 11:35
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.998
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD Näytä viesti
Mitä rengasta olet suunitellut?
Itse olen harkinnut toyo'a vaikka ei tuo nyt ihan paras talvikumi ole
http://www.camskill.co.uk/m64b0s2354...16_LT_123P_TL_
Se idea on mun haihattelua

Otteesssa on 235/85/16, pitäs vissiin hommata erilaiset vähän leveemmät vanteet ku alkuperäset, jotka vissiin 6 tuumaa leveet. Näil suunnitelmil talvirenkaista tulee ehkä jo ens kesäks "all terrainit" ilman nastoja. Sit seuraavaks pitää hankkii mahollisimman hyvät talvirenkaat.

Tos on omas autos 235/85/16
https://dl.dropbox.com/u/56139170/se...en%20lunta.jpg

Tossa taitas olla 255/85/16
http://0.tqn.com/d/4wheeldrive/1/0/2...yTacoma_RR.jpg

Isompaa kokoa vois ajatella jos olis myös semmonen auto, jossa niitä varmasti voi hyödyntää hyväl menestyksellä - jos Hiluxiin osoittautuvat epäkäytännölliseksi mm. byrokratiasyistä. Omasta mielestä kivoja autoja olis vaikka Landcruiser HDJ100 tai Ford Econoline Powerstroke dieselillä mielellään entinen ambulanssi (se pakun näköinen versio), siitähän sais kivan monitoimiauton kuorma-autoksi rekisteröitynä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Land Cruiser KJ90 T-Belt valon nollaus Mojoman Tekniikka & Jutustelu 6 09.08.2012 20:11
Land Cruiser KJ90 pakuksi Mojoman Tekniikka & Jutustelu 15 29.10.2010 15:22
Land Cruiser KJ90 etuperän öljytilavuus? + käyttäjän käsikirja? Pex Tekniikka & Jutustelu 2 14.08.2010 21:13
Myydään Toyota Land cruiser KJ90 Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 0 24.05.2010 21:26
Land Rover VS Land Cruiser jussi83 Tekniikka & Jutustelu 13 05.01.2009 20:15


Sivu luotu: 21:03 (GMT +2).