Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.08.2011, 21:41
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Akseliputken hitsaus


kaivelin wanhoja topicceja, vaan en juuri viisastunut:

lähes neliön muotoisen akseliputken hitsaus aiheuttaa päänvaivaa, mitta likimain 70 x 70, seinämä n. 5 mm

KYSYMYS: kuinka hitsata "oikein" ettei mahottomia vetelis ja kestäis...

tuetaanko profiiliholkilla sisältä, ja vedetään palko rakoon,

tulppahitsataanko - vaikkapa putken kanssa,

lopullinen sauma ympäri, vuorotellen vastakkaisilta puolilta(ko) ?

kyseessä kesken kasvukauden pensaasta nykästy volvolainen raakile:

__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 30.08.2011 21:43
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.08.2011, 22:22
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Joku kavennus operaatio kyseessä? Jos sisään saa jonku sopivan putken, ni ei siitä ainakaan haittaa ole. Sopivat viisteet molempaan akseliputken pätkään. Kunnon heftit kulmiin, suoruuden tarkistus ja täysii kiinni vastakkaisilta puolilta. Vetää, minkä vetää, oikoo sit vaik lämmöllä, prässillä, hitsaamalla.
Tietty voihan heftailun jälkeen heftailla kulmiin tai joka sivulle sopivan latan pätkän pystyyn vetelyä eliminoimaan.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 31.08.2011, 15:29
jv jv ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 21.04.04
Sijainti: Päijät-häme, Hollola
Viestit: 3.244
Perusasetus

heftailee latikat kylkiin ja vastakkaisilta puolilta hitsuuttaa kii. sit latikat vittuun ja hitsaa loput saumat. voi hyvin vähän vedellä mut tuskin nois salisburyn tekeleis on toleranssit ollu viimesen päälle tehtaalta tullessaankaan.

ei kannata liikaa jännittää
eli kii vaa. kyllä ne muokkautuu sit mettässä rytyyttäessäkin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 31.08.2011, 15:53
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

joo, näin se täytynee tehdä, tuo liikaa jännittämisen välttely kuulosti motivoivalta


saas nähä, tästä syntynee just sellanen kuin sattuu tulemaan...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 31.08.2011, 20:46
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.245
Perusasetus

Pidät vaan mielessä, että akseliputki vääntyy oikeasti huolettomasti hitsattuna. Väitän, että suomessakin on monta maasturia, joissa putki on kiero ja omistaja ei vaan huomaa tai tai halua huomata sitä.

Vollen akselista kierous on kyllä helppo todeta, teet 2kpl about metrin mittaisia tankoja, jotka saa pultattua akselin päätylaippuihin kiinni.
Tarkistat alkuperäisestä, ovatko laipat täysin saman suuntaiset keskenään ja jos on, niin tarkkailet hitsauksen aikana ja jälkeen, ettei heittoa tule turhan paljon. Milleistähän tuo ei ole kiinni mutta sentit alkaa jo syömään vetareita ja laakereita.

Hyvät hepit ja yhdellä tasaisella vedolla 360asteen sauma ympäri niin suora tulee, kuten beadlockien hitsauksessa
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.08.2011, 21:16
reynolds reynolds ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.08.10
Sijainti: Lohja
Viestit: 253
Perusasetus

Kannattaa kääntää akseli pystyyn jolloin on helppo pyöräyttää yhtäkyytiä ympäri kuten LaaLaa kertoi. Akselin ollessa pystyssä ei tarvitse 360 astetta yhtäkyytiä hitsatessa valutella sulaa alamäkeen. Ja jos käytöstä löytyy pillit niin kuumia antamalla kuten jo mainittu saa oiottua aika hyvin. Ite vetäisin ton jollain 48 tai 55 2.5mm puikolla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.08.2011, 21:44
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 1.994
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Pidät vaan mielessä, että akseliputki vääntyy oikeasti huolettomasti hitsattuna. Väitän, että suomessakin on monta maasturia, joissa putki on kiero ja omistaja ei vaan huomaa tai tai halua huomata sitä.

Vollen akselista kierous on kyllä helppo todeta, teet 2kpl about metrin mittaisia tankoja, jotka saa pultattua akselin päätylaippuihin kiinni.
Tarkistat alkuperäisestä, ovatko laipat täysin saman suuntaiset keskenään ja jos on, niin tarkkailet hitsauksen aikana ja jälkeen, ettei heittoa tule turhan paljon. Milleistähän tuo ei ole kiinni mutta sentit alkaa jo syömään vetareita ja laakereita.

Hyvät hepit ja yhdellä tasaisella vedolla 360asteen sauma ympäri niin suora tulee, kuten beadlockien hitsauksessa
Mitä suorempana pysyy sitä parempi.
Jos ei niin, sillä se oikenee millä se kieroksi on tullutkin eli hitsaamalla.
Eli pystysaumoja sille kantille josta haluat sen kutistuvan.
Näin on ralliautojen banjoista säädelty iät ja ajat aurausket kohilleen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Missä autoissa olisi akseliputken halk n.81mm.U-pulteille tarvetta bluevan Tekniikka & Jutustelu 12 14.02.2011 23:01
hitsaus Kirk Tekniikka & Jutustelu 9 17.05.2008 19:29
Toyota HJ-61 akseliputken halkaisija Ahosensetä Tekniikka & Jutustelu 3 24.01.2006 23:34
Akseliputken vahvistaminen pjtk Tekniikka & Jutustelu 14 17.07.2005 07:45
Pienempi-birfieldisen akseliputken avartaminen..? anttir Tekniikka & Jutustelu 7 09.03.2004 18:25


Sivu luotu: 11:42 (GMT +2).