![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Akseliputken hitsauskaivelin wanhoja topicceja, vaan en juuri viisastunut: lähes neliön muotoisen akseliputken hitsaus aiheuttaa päänvaivaa, mitta likimain 70 x 70, seinämä n. 5 mm KYSYMYS: kuinka hitsata "oikein" ettei mahottomia vetelis ja kestäis... tuetaanko profiiliholkilla sisältä, ja vedetään palko rakoon, tulppahitsataanko - vaikkapa putken kanssa, lopullinen sauma ympäri, vuorotellen vastakkaisilta puolilta(ko) ? kyseessä kesken kasvukauden pensaasta nykästy volvolainen raakile:
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 30.08.2011 21:43 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Joku kavennus operaatio kyseessä? Jos sisään saa jonku sopivan putken, ni ei siitä ainakaan haittaa ole. Sopivat viisteet molempaan akseliputken pätkään. Kunnon heftit kulmiin, suoruuden tarkistus ja täysii kiinni vastakkaisilta puolilta. Vetää, minkä vetää, oikoo sit vaik lämmöllä, prässillä, hitsaamalla.
Tietty voihan heftailun jälkeen heftailla kulmiin tai joka sivulle sopivan latan pätkän pystyyn vetelyä eliminoimaan.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#3
|
|||
|
|||
![]()
heftailee latikat kylkiin ja vastakkaisilta puolilta hitsuuttaa kii. sit latikat vittuun ja hitsaa loput saumat. voi hyvin vähän vedellä mut tuskin nois salisburyn tekeleis on toleranssit ollu viimesen päälle tehtaalta tullessaankaan.
ei kannata liikaa jännittää ![]() eli kii vaa. kyllä ne muokkautuu sit mettässä rytyyttäessäkin. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
joo, näin se täytynee tehdä, tuo liikaa jännittämisen välttely kuulosti motivoivalta
![]() saas nähä, tästä syntynee just sellanen kuin sattuu tulemaan...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Pidät vaan mielessä, että akseliputki vääntyy oikeasti huolettomasti hitsattuna. Väitän, että suomessakin on monta maasturia, joissa putki on kiero ja omistaja ei vaan huomaa tai tai halua huomata sitä.
Vollen akselista kierous on kyllä helppo todeta, teet 2kpl about metrin mittaisia tankoja, jotka saa pultattua akselin päätylaippuihin kiinni. Tarkistat alkuperäisestä, ovatko laipat täysin saman suuntaiset keskenään ja jos on, niin tarkkailet hitsauksen aikana ja jälkeen, ettei heittoa tule turhan paljon. Milleistähän tuo ei ole kiinni mutta sentit alkaa jo syömään vetareita ja laakereita. Hyvät hepit ja yhdellä tasaisella vedolla 360asteen sauma ympäri niin suora tulee, kuten beadlockien hitsauksessa ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaa kääntää akseli pystyyn jolloin on helppo pyöräyttää yhtäkyytiä ympäri kuten LaaLaa kertoi. Akselin ollessa pystyssä ei tarvitse 360 astetta yhtäkyytiä hitsatessa valutella sulaa alamäkeen. Ja jos käytöstä löytyy pillit niin kuumia antamalla kuten jo mainittu saa oiottua aika hyvin. Ite vetäisin ton jollain 48 tai 55 2.5mm puikolla.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos ei niin, sillä se oikenee millä se kieroksi on tullutkin eli hitsaamalla. Eli pystysaumoja sille kantille josta haluat sen kutistuvan. Näin on ralliautojen banjoista säädelty iät ja ajat aurausket kohilleen. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Missä autoissa olisi akseliputken halk n.81mm.U-pulteille tarvetta | bluevan | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 14.02.2011 23:01 |
hitsaus | Kirk | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.05.2008 19:29 |
Toyota HJ-61 akseliputken halkaisija | Ahosensetä | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 24.01.2006 23:34 |
Akseliputken vahvistaminen | pjtk | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 17.07.2005 07:45 |
Pienempi-birfieldisen akseliputken avartaminen..? | anttir | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 09.03.2004 18:25 |