![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Grand Cherokee käyttäjäkokemuksiaTervehdys! Muutama vuosi sitten kakkosauton/kauppakassin virkaa hoiti vuosimallia 1991 ollut Mitsu Pajero 2,5 TDIC-tekniikalla. Pienet tekniikkamurheet ja erityisesti ruosteongelmat johtivat siihen, että napero hävitettiin. Mitsu oli kuitenkin erityisen mukava peli monenlaisessa ajossa, joten jo tuolloin ajatus ja haave paremmasta maasturista syöpyi takaraivoon. Tällä hetkellä kakkosauton virkaa hoitaa BMW 525iA vuodelta 1992, mutta vaikka bemuja on tullut yli 10 vuotta harrastettua ja se on "SE" merkki, niin bensakoneiseen Grandiin tuo tekisi mieli vaihtaa. Jeeppi on kuitenkin itselle sen verran outo kapistus, että moni asia mietityttää. Kokeneemmille foorumin käyttäjille seuraavat kysymykset ovat varmasti jo liiankin tuttuja, mutta vaikka hakua sekä tällä foorumilla, fjdc.org:lla ja googlella on käytetty pitkään ja hartaasti, niin vastauksia en ole löytänyt. - Kuinka luotettavia nuo ZJ:t ovat? - Mahdolliset tyyppiviat? - Osien saatavuus ja ylläpitokulut? - Todelliset kulutuslukemat vakioalustaiselle ja tietysti kunnossa olevalle ZJ:lle? - Autot on aina tullut huollettua ja korjattua itse, joka onnistuu ilmeisesti myös Jeepin kohdalla keskiverto tee-se-itse-mieheltä? Käsittääkseni 4-litran R6 on luotettavampi ja hieman pieniruokaisempi kuin 5,2 V8? Tuota pienempää olen alustavasti katsellut, joten erityisesti semmoisen omistavien kommentteja olisi mukava kuulla. Tietysti myös V8 kokemukset kiinnostavat.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Itse aloitin Jeep touhuilut vuonna -97 Jeep Cherokee 4.0 Aut. -97:lla. Eipä ollut mitään vikaa,paitsi että söi bensaa 17L.
Vuonna -98 siirrryin Grand Cherokee 4.0 Aut. -97:aan ja kulutus putosi 15L:aan. Johtui varmaan siitä, että ZJ:ssa turbiini nappasi kiinni 2500kierr. ja Grandissä alle 2000kierr. muutenhan noi on samat koneet. Kolmantena oli Grand Cherokee 2.5TD man.-97 joka söi 13L. Neljäntenä oli ja on edelleen Grand Cherokee 4.0 Aut. -96, joka soi vakiona sen 15L ja nykyisillä 33":lla 17L. Katuautona on nyt Grand Cherokee 4.7 V8 Aut -00 ja syö 31":lla 15L. Tuossa yhtenä päivänä kokeilin minimi kulutusta matka-ajossa 88km/h, niin vei 11L. Pelkästään kaupunki ajossa menee varmaan sitten 19L. Mielestäni on luotettavia, koska ei ole tullut mitään yllättävää eteen. Tyyppivikoja ei mielestäni ole. Kulutusosat kuluu niinkuin muissakin autoissa. Jarruosat saa vaikka fixus varaosaliikkeestä ja loput myy US-parts. Erikoisosat mitä ei em. paikoista saa kannattaa tilata vaikka saksasta, niin maksaa sopivasti. (tai mun purkuautosta...) Korjaan Jeeppini itse, joten täytyy sen olla helppoa kun kerran minultakin onnistuu. Vanhemmasta ZJ Grandin V8:sta ei minulla ole kokemusta, mutta luulisin että polttoainetta menee loppujen lopuksi yhtä paljon sekä kutos että kasi koneella. Kutonen on vähän nuhanen, joka näkyy ajajan otsassa ja V8 vääntää sillei, että suu on kokoajan hymyssä. Jotkut kertoo tyyppivikana V8:n vesipumpun, kun sen kuulemma menee 100tkm kohdalla eikä normi 150tkm kohdalla. Mielestäni kulutusosa kuluu ja se vaihdetaan kun on tarvis. Lamda anturithan menee lähes kaikissa autoissa 150tkm kohdalla, myös Jeepissä. jolloin kulutus nousee ja kulusta tulee hieman nykivää. Nii, ja kiinalaiset tarvikepumppu kestää vähemmän kuin alkuperäinen. /Joukka |
#3
|
||||
|
||||
![]() Grandi
Mulla on 1993 4.0l ja 1998 5.9l grandit. Molemmat tuotu saksasta ja korit ruosteettomia.
Tuo vanhempi on ollut muutaman vuoden. Mitään ongelmia ei ole ollut. Huolto on helppoa. Öljyjen vaihtoa moneen paikkaan, nivelien rasvausta ja tulppien vaihtoa. Kuluvat osat kuten muissakin autoissa. Tyyppivika taitaa olla pakosarjan halkeaminen kutoskoneessa. Mulla röpottää kylmänä, lämpimänä ei huomaa. Uusi putki odotellut vaihtoa jo kaksi vuotta. V8 pelissä jäähdytysosat vaihdettu. Pumppu ja syylari. Muuta ongelmaa ei ole ollut. Tällä ajellessa hymy on herkässä. Sitten on kaksi TJ Wrangleria 4.0l koneella. Toinen vasta eilen kilpiin. Kaikki on tuotu saksasta. Viimeisen kyllä joku muu kuin minä. Ruosteongelmia ei ole ollut.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive Viimeksi muokannut jappe : 01.07.2009 09:03 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kiitoksia arvokkaista kommenteista! Lisääkin lukisi mielellään, mikäli jollain vielä olisi niitä jakaa.
Ilmeisesti noiden kahden bensakoneen (4,0 R6 vs. 5,2 V8) ero kulutuksissa on verrattain pieni, eikä luotettavuudessakaan ole juurikaan ero. Kertooko näissä muuten ajotietokone keskinopeudenkin? Olisi nimittäin kiva nähdä millä keskinopeudella kerrottu kulutus on ajettu, nämä kaksi suuretta yhdessä kertoo paljon enemmän kuin pelkkä kulutulukema. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Keskinopeus
En ole huomannut sellaista näyttöä olevan. Aika selkeästi nopeus vaikuttaa. Ilmanvastus on noissa suuri. Tulin 5.9l koneella peräkärryn kanssa Tamperelta. Kulutus 14.5 litraa. Menomatka ilman kärryä 16.5. Kaupungissa 20 litraa. 2700kg traileri perässä 24 litraa. Kertaakaan ei ole vaihtanut pientä vaihdetta ton trailerin kanssa. Koneen murina muuttuu, mutta nopeus ei laske mäessä.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Oma -96 grandi V8 on toiminut ihan ok. Kuluvia osia on mennyt ja tiettyjä sähkövikoja on ollut mutta ne eivät ole menoa haitanneet. Viat on jenkkien mukaan tyyppijvikoja, kylmäjuotoksia tms. piirilevyillä jne.. eli saattaa herjata jotain coolant sensor bad vaikka anturi on kunnossa ja paisuntasäiliössä nestettä. Jostain syystä kasikoneen äänet ei kuitenkaan vituta yhtään ja ne kerrat kun laittaa kärryn perään niin on sama että tuleeko se koukusta vai poikittain perässä. Muutamia tiivistevuotoja on ollut, mutta lasken ne kuluviksi osiksi myöskin. Matkassa menee 80km/h vauhdilla 11l/100km ja siitä sitten ylöspäin. Ei syö öljyä, tosin mittarissa vasta 200tkm.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() -98 5,2 V8Lainaus:
Ohjauksen iskunvaimennin on syyta vaihtaa saannollisesti. Jos se ei ole kunnossa, ja ajaa mutkassa monttuun, ohjaus alkaa ravistaa, eika se lopu. Ohjauksen kontrolli voi menna taysin, etenkin jos yrittaa viela jarruttaa liian voimakkaasti ravistuksen aikana. Tasta on juttua Jeeppi sivuilla, siella tata kutsutaan "death wobble" nimella. Koin sen itse auton ostettuani kun en viela tiennyt etta mista on kyse. Ohjaustehostimen hydrauliikkapumpun hihnapyora tapaa haljeta ZJ: ssa. Halkes multakin 130.000 km: n kohdalla. Merkkikorjaamossa uusi parannettu malli makso 260 USD asennettuna. Mulla oli kaksi vuotta tyosuhdeautona -96 mallin 4.0 Grandi. Auton tietokoneen kanssa oli jatkuvasti ongelmia. Jos ilmastoinnin laittoi paalle niin tietokone katkaisi polttoainesyoton heti. Viesti oli moottorin ylikuumeneminen, vaikka mitaan ylikuumenemista ei ollut. Sita vikaa ei saatu koskaan korjattua. Ajelin sitte ilmastointilaitteen virtajohto irti kytkettyna. Ma ostan 2005 mallin 4,7 V8: n heti ku loydan hyvan. Taa nykyinen ZJ jaa sitte pojalle. Kyl se taytyy sanoo, etta liikennevaloista ku lahtee Jeepilla, ni pakostakin hymyilee. Tommi |
#8
|
|||
|
|||
![]() unohtuLainaus:
Tommi |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Joensuussa kun asut, niin käy osta pois nettiauton koodilla 2104541 oleva ZJ-Jeeppi. Tarkista siitä:
1) taka-akselista jarrukilpien sisäpuolelta, ettei ole paljon vuotoja. Jos on, niin vetarit ja/tai laakerit on kuluneita => vetareiden, laakereiden ja stefojen vaihto. Jos on kunnolla märkää, niin vaihto. Jos tihkua, niin OK. Samalla kannattaa auton alla ryömiessään katsoa myös muut vuotokohdat, kuten perät, vaihteisto, jakis ja moottori. 2) perä(t) pitää ulinameteliä 80-90 vauhdissa, jos on väljää tms. => laakerivika. Vähällä ajolla ei tarvinne vaihtaa, mutta potuttaa korvissa. 3) nelivedon viskokytkin voi olla jumissa tai sitten paskana. a) Aja kone ja laatikko lämpimäksi (ehkä 20min ajoa). Pitkällä nelosella pyörät linkkuun ja paikaltaan liikkeelle. Jos "pykii", visko on jumissa. Pykimistä taas PITÄÄ tapahtua lyhyellä nelivedolla, koska silloin jakolaatikko on yhtä puuta ja etu- ja taka-akseli vetää yhtä paljon => renkaat linkussa etupyörät menee pidemmän lenkin ja taka-akseli lyhemmän => "Pykii" b) Kone lämpimänä vedät pitkällä nelivedolla paikaltaan kaasun pohjaan ja pyydät kaverin ulos katsomaan sutiiko joka pyörästä. Paras paikka on esim. hiekalla tms. kohtuu pidolla olevalla alustalla. Lumi voi olla hankala, kun sutii kuitenkin. Jos sutii pelkästää takaa, visko paskana. HUOM! Etupää vetää hivenen vähempi kuin takanen, koska se on viskon idea. Uusi visko on vähän "#¤#":n kallis, jotain 1500-2000€ vaihtotöineen, kun ei voi korjata. 4) Vikakoodit tulee kojetauluun, kun käännät virrat päälle ja pois kolme kertaa, kolmannella jätät virrat päälle. Seuraat kojetaulun valoja ja jos vilkuttaa sitä vikavaloa, laske montako kertaa. Ensin tulee "kympit" ja sitten "ykköset". Esim. kolme vilkutusta (tauko) kaksi vilkutusta => vikakoodi nro 32. Koodit löytynee jostain oppaasta. Jos autossa on paljon vikakoodeja, kannattanee käyttää pirssi huollon tietokoneessa ennen ostoa... 5) Kaikkien ovien - myös konepellin ja takaoven - alareunat on ruosteherkkiä. Tarkista sisäpuolelta alareuna. Jos kaikki on ruosteettomia, on sulla harvinaisuus, joka kannattaa ostaa pois. Itse tein niin, kun n. 30:stä katsotusta autosta vain kahdessa oli ruosteettomat pellit. Edellinen ZJ/XJ-vikalista on itseltään Jamantilta kyselty (sori jos en muistanut kaikkea) ennen oman XJ:n ostoa, joten kannattasko Joukka tsekata se oma ajopeli uudelleen... ![]() Omaan XJ:ni olen tyytyväinen, kun ei ole niitä ajotietokone yms. sähkötingeleitäkään. Samaikäinen (-99) Toyo kun maksaa neljä kertaa enemmän, niin vähällä ajolla oleva XJ/ZJ on varsin kelpo peli, varsinkin kun sitä tehoa on kutosessakin ihan reilusti japseihin verrattuna. Normiosaajalle Cherokeet on ihan luotettavia pelejä, kunhan ei innostu rääkkäämään niitä peltejä kivikossa... ![]() Tarjoot siitä Joensuun ZJ:stä 2800€, nouset max kolmeen tonniin ja se on sun. Verot taitaa olla jotain 1500€.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Itse kyllä ostasin mielummin tämän 5.9 litrasen.
On nimittäin zj:n paras malli http://www.nettiauto.com/jeep/grand-cherokee/3535305 Itse ostin kesällä 220tkm ajetun 5.9 grandin ja olen ollut pelkästäään tyytyväinen. Akun joudun pian vaihtamaan, mutta muuten on menty eteenpäin pelkällä normihuollolla. Viskoa en ole testannut ja en tiedä onko se vaihdettu, mutta ei tuo nyt sudi tuolla liikenteessä joten pitoa on ainakin jossain pyörissä. Kaikenkaikkiaan mukava peli ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Älä nyt tota ainakaa osta! Siinä ei ole papereita, joten sitä ei saa kilpiin. Selvitin asiaa myyjän kanssa tuossa syksyllä ja on NIIN vaikea tapaus, että jättäsin tuon vaihtoehdon pois, jos meininki ajella tieliikenteessä laillisesti. Hyvän OR-aihion siitä kyllä saa.
Jos mielii tuon 360-koneella olevan viedä off-road-käyttöön, niin ottaisin mieluummin 318-moottorisen. Isossa 360 (=5.9L) koneessa on senverta alavääntöä, että isommilla renkailla joutuu vaihtamaan melkoisesti voimansiirron osia, jos mielii saada ne kestämään metsässä. Vaikka jakis onkin ryydikkäämpi, on akselit samaa kamaa kuin pienempikoneisissakin. Jos ei edes haluakaan metsään, vaan katupelin, niin sitten vain kaupoille ja baanalle. Kyseinen pirssihän oli akoinaan maailman nopein sarjavalmisteinen SUV! ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. | 454SS | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 16.02.2008 17:49 |
grand cherokee | HV | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 18.11.2007 01:08 |
cherokee tai grand cherokee kokemuksia | Chit-Chat | 8 | 16.05.2007 18:55 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
Grand Cherokee | KMS | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.03.2004 13:26 |