Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.01.2010, 15:55
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Joustava runkoinen maasturi???


Ollut pitkään mielessä ja ehkä jopa toteutuksessa uudenlainen runkorakenne, Ei jousia,Ei iskunvaimentimia,Ei erillistä pähjapanssaria, Ei tukivarsia

Ja siitä huolimatta huippuluokan ristiinjousto ominaisuudet ja huippuluokan panssarointi

Miltäs tälläinen kuulostaa? Nykyään teräksestä voi valmistaa muutakin kuin nauloja ja ankkureita

Tässä pääpiirteittäin ajatus uudesta rakenteesta



Eli tuo harmaa osa on panssari, auton pohja ,tukivarret ja joustoelimet... Autocadi ei ole asennettuna ja siksi tämä tehty paintilla


Viimeksi muokannut Punanenä : 30.01.2010 16:16
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.01.2010, 16:24
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Kuulostaa äkkiseltään yhdeltä vääntösauvajouselta, jonka etupäässä on etuakseli ja takapäässä taka-akseli. Runko olisi siis joko kiertyvä tanko tai sitten kaksi jäykkää osaa, joiden välissä olisi jotenkin jousilla hillitty kiertonivel.

Kiertoniveltä on käytetty runko-ohjaavissa, esim:





ja pelkkänä kiertonivelenä:



Lisää ko. Patrollista: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=40778

No, tämäkin on yksi kiertonivel-sovellus:



Mutta tarkoitit varmaankin kiertyvää runkoputkea, yksi keskellä ja akseli päissä?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.01.2010, 16:26
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Mahtaako V-muotoon pokattu levy kiertyä, jos on sen verran kovaa kestääkseen panssarina?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.01.2010, 16:38
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Mahtaako V-muotoon pokattu levy kiertyä, jos on sen verran kovaa kestääkseen panssarina?
Kyllä vääntyy ja helposti... panssarina ohut levy ei kestä mutta kanttaus/kanttaukset vähentävät lommahdus taipumusta ja tämänmallinen pohja ohjaa iskeytyvien kivien yms voimaa sivullepäin eikä suoraan kohti levyä
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.01.2010, 17:35
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä Näytä viesti
tämänmallinen pohja ohjaa iskeytyvien kivien yms voimaa sivullepäin eikä suoraan kohti levyä
Entä kun molemmin puolin on iso kivi ja putoaa niiden väliin? Tai kun ajetaan rinnettä poikittain ja renkaat lipsuvat jolloin auto mahdollisesti liukuu kylki edeltä päin kiveä?
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.01.2010, 17:49
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Entä kun molemmin puolin on iso kivi ja putoaa niiden väliin? Tai kun ajetaan rinnettä poikittain ja renkaat lipsuvat jolloin auto mahdollisesti liukuu kylki edeltä päin kiveä?
Niin miksi ihmeessä muuttaa jo hevoskärryistä tutta rakennetta miksikään? Nykyään rakennellaan robotteja mars planeetalle ja hiukkaskiihdyttimiä...

Miksi ei maasturin perusrakennetta kyseenalaisteta?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.01.2010, 17:58
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Entä kun molemmin puolin on iso kivi ja putoaa niiden väliin? Tai kun ajetaan rinnettä poikittain ja renkaat lipsuvat jolloin auto mahdollisesti liukuu kylki edeltä päin kiveä?
Ihan sama millanen rakenne näissä tapauksissa on, vaijeria vedetään ihan touhukkaasti johonkin suuntaan kaikesta huolimatta...
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.01.2010, 16:27
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Kuulostaa äkkiseltään yhdeltä vääntösauvajouselta, jonka etupäässä on etuakseli ja takapäässä taka-akseli. Runko olisi siis joko kiertyvä tanko tai sitten kaksi jäykkää osaa, joiden välissä olisi jotenkin jousilla hillitty kiertonivel.

Kiertoniveltä on käytetty runko-ohjaavissa, esim:





ja pelkkänä kiertonivelenä:



Lisää ko. Patrollista: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=40778

No, tämäkin on yksi kiertonivel-sovellus:



Mutta tarkoitit varmaankin kiertyvää runkoputkea, yksi keskellä ja akseli päissä?
Tässä omassa visiossani ei ole niveliä lainkaan vaan tuon v-rungon kiertojäykkyys on olematon, Pituus ja sivisuuntainen jäykkyys on taas erittäin hyvä
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.01.2010, 16:32
Tojo4wd:n Avatar
Tojo4wd Tojo4wd ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 04.07.03
Sijainti: Pirkanmaa/AKAA, Finland.
Viestit: 2.183
Perusasetus

Tota veetähän kyllä jäykistää kaikki mitkä tulee siihen kiinni.
Esim. kori ja tekniikka plus muut.
Että mitenhän sitten toimii.
__________________
#################
Tää on ihan helpporeitti.
#################
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.01.2010, 16:41
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tojo4wd Näytä viesti
Tota veetähän kyllä jäykistää kaikki mitkä tulee siihen kiinni.
Esim. kori ja tekniikka plus muut.
Että mitenhän sitten toimii.

Se on vielä auki mutta jotakin suunnitelmaa siihenkin löytyy

Kaikki osat kiinitetään kiinteästi vain toisesta päästä ja toisesta päästä joustavalla liitoksella (mootori,akselit kori)...

Viimeksi muokannut Punanenä : 30.01.2010 16:43
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.01.2010, 17:00
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Mites tilanne, jossa koko akselin pitäis joustaa tasasesti sisään/ulos eli esim. monttuun ajo vaatii äkikseltään ajateltuna melkosta laskelmointia pituussuunnan sopivassa mitoituksessa jousto/vs kantavuus.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 30.01.2010, 17:25
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä Näytä viesti
Kaikki osat kiinitetään kiinteästi vain toisesta päästä ja toisesta päästä joustavalla liitoksella (mootori,akselit kori)...
Tarkoitat, että kiinnitetään kiinteästi vain yhdestä kohdasta, jos et halua rajoittaa kiertymiä.. Kaksi kiinteää kiinnityspistettä jarruttaa kiertymistä.

Haluat jättää iskunvaimentimet pois. Mikä silloin vaimentaa iskuja? Fysiikan lakeja ei voi ohittaa tässäkään tapauksessa. Eihän iskunvaimentimet ole pakollisia kierrejousillakaan, mutta kyllä ne elämää kummasti helpottaa.

Ja jo aiemmin mainittu isku joka kohdistuu molempiin renkaisiin samalla akselilla on tällä idealla täysin nolla joustoinen.

Ehdotus: Runko on ok, jätä akselit pois ja asenna kone suureen puhaltimeen.. Voit liikkua muuallakin kuin maalla..
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 05.02.2010, 20:24
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Jos sisään/ulosjouston jättäisi pelkästään renkaiden varaan ja muuten v-rungon kesyttäisi "ristikkäistukimaisilla" iskunvaimentimila?..
Moottori/vaihdelaatikkopeti olisi kolmipistekiinnityksellä joista kaksi joustavia , samoin turvahytti olisi vastaavalla kiinnityksellä???

Renkaina olisi tarkoitus käyttää venäläisiä mammuttirenkaita joiden nimeä ei tällä näppäimistöllä voi kirjoittaa (samat kuin niva brontossa)

Akseleisen kiinnitys on täysin auki vielä.......

Viimeksi muokannut Punanenä : 05.02.2010 20:40
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O:maasturi REBEL O/M/V Ajoneuvot 6 31.05.2012 22:13
O:Maasturi REBEL O/M/V Ajoneuvot 1 08.07.2007 16:48
O:Maasturi O/M/V Ajoneuvot 0 09.04.2006 22:28
O: Maasturi Raajärvi_Rules O/M/V Muut 1 30.05.2005 16:23
O. Maasturi vilbot O/M/V Muut 2 11.01.2005 14:43


Sivu luotu: 09:52 (GMT +2).