Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Joustava runkoinen maasturi??? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68378)

Punanenä 30.01.2010 15:55

Joustava runkoinen maasturi???
 
:oOllut pitkään mielessä ja ehkä jopa toteutuksessa uudenlainen runkorakenne, Ei jousia,Ei iskunvaimentimia,Ei erillistä pähjapanssaria, Ei tukivarsia:D

Ja siitä huolimatta huippuluokan ristiinjousto ominaisuudet:eek: ja huippuluokan panssarointi:eek:

Miltäs tälläinen kuulostaa? Nykyään teräksestä voi valmistaa muutakin kuin nauloja ja ankkureita:D

Tässä pääpiirteittäin ajatus uudesta rakenteesta

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50641

Eli tuo harmaa osa on panssari, auton pohja ,tukivarret ja joustoelimet... Autocadi ei ole asennettuna ja siksi tämä tehty paintilla:o

JiiPee 30.01.2010 16:24

Kuulostaa äkkiseltään yhdeltä vääntösauvajouselta, jonka etupäässä on etuakseli ja takapäässä taka-akseli. Runko olisi siis joko kiertyvä tanko tai sitten kaksi jäykkää osaa, joiden välissä olisi jotenkin jousilla hillitty kiertonivel.

Kiertoniveltä on käytetty runko-ohjaavissa, esim:

http://www.uniknick.de/Baustelle_Teil4/HPIM1048.jpg

http://www.uniknick.de/Baustelle2005/01010025.jpg

ja pelkkänä kiertonivelenä:

http://static.petrisimolin.com/galle...26.4%20001.jpg

Lisää ko. Patrollista: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=40778

No, tämäkin on yksi kiertonivel-sovellus:

http://www.konedata.net/Traktorit/Kuvat/80Case2090.jpg

Mutta tarkoitit varmaankin kiertyvää runkoputkea, yksi keskellä ja akseli päissä?

JiiPee 30.01.2010 16:26

Mahtaako V-muotoon pokattu levy kiertyä, jos on sen verran kovaa kestääkseen panssarina?

Punanenä 30.01.2010 16:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 637843)
Kuulostaa äkkiseltään yhdeltä vääntösauvajouselta, jonka etupäässä on etuakseli ja takapäässä taka-akseli. Runko olisi siis joko kiertyvä tanko tai sitten kaksi jäykkää osaa, joiden välissä olisi jotenkin jousilla hillitty kiertonivel.

Kiertoniveltä on käytetty runko-ohjaavissa, esim:

http://www.uniknick.de/Baustelle_Teil4/HPIM1048.jpg

http://www.uniknick.de/Baustelle2005/01010025.jpg

ja pelkkänä kiertonivelenä:

http://static.petrisimolin.com/galle...26.4%20001.jpg

Lisää ko. Patrollista: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=40778

No, tämäkin on yksi kiertonivel-sovellus:

http://www.konedata.net/Traktorit/Kuvat/80Case2090.jpg

Mutta tarkoitit varmaankin kiertyvää runkoputkea, yksi keskellä ja akseli päissä?

Tässä omassa visiossani ei ole niveliä lainkaan vaan tuon v-rungon kiertojäykkyys on olematon, Pituus ja sivisuuntainen jäykkyys on taas erittäin hyvä

Tojo4wd 30.01.2010 16:32

Tota veetähän kyllä jäykistää kaikki mitkä tulee siihen kiinni.
Esim. kori ja tekniikka plus muut.
Että mitenhän sitten toimii.

Punanenä 30.01.2010 16:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 637844)
Mahtaako V-muotoon pokattu levy kiertyä, jos on sen verran kovaa kestääkseen panssarina?

Kyllä vääntyy ja helposti... panssarina ohut levy ei kestä mutta kanttaus/kanttaukset vähentävät lommahdus taipumusta ja tämänmallinen pohja ohjaa iskeytyvien kivien yms voimaa sivullepäin eikä suoraan kohti levyä

Punanenä 30.01.2010 16:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tojo4wd (Viesti 637846)
Tota veetähän kyllä jäykistää kaikki mitkä tulee siihen kiinni.
Esim. kori ja tekniikka plus muut.
Että mitenhän sitten toimii.


Se on vielä auki mutta jotakin suunnitelmaa siihenkin löytyy:D

Kaikki osat kiinitetään kiinteästi vain toisesta päästä ja toisesta päästä joustavalla liitoksella (mootori,akselit kori)...

Eskimo 30.01.2010 17:00

Mites tilanne, jossa koko akselin pitäis joustaa tasasesti sisään/ulos eli esim. monttuun ajo vaatii äkikseltään ajateltuna melkosta laskelmointia pituussuunnan sopivassa mitoituksessa jousto/vs kantavuus.

pee 30.01.2010 17:09

äkkiä ajatellen tuo ei paljon maavaraa tarjoa, koko linjan sen mitä murikoiden alla on...

Sutsu 30.01.2010 17:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 637849)
Kaikki osat kiinitetään kiinteästi vain toisesta päästä ja toisesta päästä joustavalla liitoksella (mootori,akselit kori)...

Tarkoitat, että kiinnitetään kiinteästi vain yhdestä kohdasta, jos et halua rajoittaa kiertymiä.. Kaksi kiinteää kiinnityspistettä jarruttaa kiertymistä.

Haluat jättää iskunvaimentimet pois. Mikä silloin vaimentaa iskuja? Fysiikan lakeja ei voi ohittaa tässäkään tapauksessa. Eihän iskunvaimentimet ole pakollisia kierrejousillakaan, mutta kyllä ne elämää kummasti helpottaa.

Ja jo aiemmin mainittu isku joka kohdistuu molempiin renkaisiin samalla akselilla on tällä idealla täysin nolla joustoinen.

Ehdotus: Runko on ok, jätä akselit pois ja asenna kone suureen puhaltimeen.. Voit liikkua muuallakin kuin maalla..:D

Rekisteröimätön 30.01.2010 17:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu (Viesti 637864)
Tarkoitat, että kiinnitetään kiinteästi vain yhdestä kohdasta, jos et halua rajoittaa kiertymiä.. Kaksi kiinteää kiinnityspistettä jarruttaa kiertymistä.

Haluat jättää iskunvaimentimet pois. Mikä silloin vaimentaa iskuja? Fysiikan lakeja ei voi ohittaa tässäkään tapauksessa. Eihän iskunvaimentimet ole pakollisia kierrejousillakaan, mutta kyllä ne elämää kummasti helpottaa.

Ja jo aiemmin mainittu isku joka kohdistuu molempiin renkaisiin samalla akselilla on tällä idealla täysin nolla joustoinen.

Ehdotus: Runko on ok, jätä akselit pois ja asenna kone suureen puhaltimeen.. Voit liikkua muuallakin kuin maalla..:D

Totta,, asiaa pitää miettiä lisää..

Sisään ulos joustoa ei ole ollenkaan ja kaksi kiinteää pistettä per "perusosa" jäykistää rakennetta...
SUURET puoltyhjät renkaat mielestäni pystyy hoitamaan jousitus ongelman ja iskunvaimennuksenkin pystyy toteuttamaan...

Siksi laitoin tämän topikin että joku viisas keksii ratkaisun näihin muutamaan ongelmaan

Rakettimoottori ei ole hullumpi ajatus

Rekisteröimätön 30.01.2010 17:35

punanenä ylempänä +2,5prom :)

HeikkiH 30.01.2010 17:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 637848)
tämänmallinen pohja ohjaa iskeytyvien kivien yms voimaa sivullepäin eikä suoraan kohti levyä

Entä kun molemmin puolin on iso kivi ja putoaa niiden väliin? Tai kun ajetaan rinnettä poikittain ja renkaat lipsuvat jolloin auto mahdollisesti liukuu kylki edeltä päin kiveä?

Rekisteröimätön 30.01.2010 17:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 637869)
Entä kun molemmin puolin on iso kivi ja putoaa niiden väliin? Tai kun ajetaan rinnettä poikittain ja renkaat lipsuvat jolloin auto mahdollisesti liukuu kylki edeltä päin kiveä?

Niin miksi ihmeessä muuttaa jo hevoskärryistä tutta rakennetta miksikään? Nykyään rakennellaan robotteja mars planeetalle ja hiukkaskiihdyttimiä...

Miksi ei maasturin perusrakennetta kyseenalaisteta?

Yölento 30.01.2010 17:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 637869)
Entä kun molemmin puolin on iso kivi ja putoaa niiden väliin? Tai kun ajetaan rinnettä poikittain ja renkaat lipsuvat jolloin auto mahdollisesti liukuu kylki edeltä päin kiveä?

Ihan sama millanen rakenne näissä tapauksissa on, vaijeria vedetään ihan touhukkaasti johonkin suuntaan kaikesta huolimatta... :D

Rekisteröimätön 30.01.2010 18:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 637858)
äkkiä ajatellen tuo ei paljon maavaraa tarjoa, koko linjan sen mitä murikoiden alla on...

sivusta katsoen V-rungon ei tarvitse olla suora vaa n keskikohta voi olla ylempänä, tämä lisää kiertoherkkyyttä lisää

88 30.01.2010 19:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu (Viesti 637864)

Ja jo aiemmin mainittu isku joka kohdistuu molempiin renkaisiin samalla akselilla on tällä idealla täysin nolla joustoinen.

Ilmajakkara

JiiPee 30.01.2010 20:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu (Viesti 637864)
Ja jo aiemmin mainittu isku joka kohdistuu molempiin renkaisiin samalla akselilla on tällä idealla täysin nolla joustoinen.

Kummankin pyörän putoaminen vaikkapa tukin päältä alas tai pelkän toisenkin tarpeeksi korkealta, niin moottorin kiinnikkeisiin kohdistuu melkoinen iskurasitus sillä hetkellä, kun rengas tapaa maan. Suuri-ilmatilaiset (ja löysärunkoiset) renkaat ja pienet paineet täytyy varmaan pitää.

niko69 30.01.2010 20:17

missä "karkaset" ton kokosen metallipalan jouseksi? metallin väsyminen?

A-P 30.01.2010 20:22

Ei muuta kuin prototyyppiä tekemään!
Onhan nämä maastokuorma-autojen rungot kiertyviä.

sds500 30.01.2010 20:36

Akselithan joutuu kuitenkin laittamaan kiinni molemmin puolin, jolloin akselin kohdalta rungosta tulee aika jäykkä, jos taa moottorin kiinnitys on ~akselin kohdalla vois sen laittaa kiinni suuremmin rungon jousto-ominaisuuksia vaarantamatta (eli runko kiertyisi akselien välissä olevalta osalta), kyllä tuo vois toimia maastoajossa. Mikäli tuohon pohjalevyyn jostainsyystä tulisi lommo saattasi tapahtua mielenkiintoisia...

HeikkiH 30.01.2010 23:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 637879)
Niin miksi ihmeessä muuttaa jo hevoskärryistä tutta rakennetta miksikään? Nykyään rakennellaan robotteja mars planeetalle ja hiukkaskiihdyttimiä...

Miksi ei maasturin perusrakennetta kyseenalaisteta?

Saa ja pitääkin kyseenalaistaa, ei sitä muuten löydetä uusia ideoita ja tapoja toteuttaa ajoneuvon rakennetta. En mä ole tuota ideaa teilaamassa, mutta en usko että tuollaisenaan tulee toimimaan.

Millainen akseliväli tuossa olisi? Mitä lyhyempi sen huonommin joustaa ristiin.

Rekisteröimätön 30.01.2010 23:58

Entäs epäkallistustangot eestä taakse puolellaan sitten vielä akselikohtaisesti esim kierrejousi vehkeessä missä iskaritkin normaalisti, onko joku jo patentoinu mitä hä. eli esim oikee etupyörä nousee kivelle niin vipuvarsi nostaa oikeaa takapyörää janiin edespäin helppo toteuttaa!!!!????

Pauli 31.01.2010 00:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 638021)
Entäs epäkallistustangot eestä taakse puolellaan sitten vielä akselikohtaisesti esim kierrejousi vehkeessä missä iskaritkin normaalisti, onko joku jo patentoinu mitä hä. eli esim oikee etupyörä nousee kivelle niin vipuvarsi nostaa oikeaa takapyörää janiin edespäin helppo toteuttaa!!!!????

Eli tuolla rakenteella sais tehtyä tosi epävakaan ajettavuuden, esim. kun auto on rinteessä sivuttain jo valmiiksi kallellaan vaikka kuskin puolelle, ja kuskin etupyörä nousee jonkun kiven yli, niin vipuvarsiviritys vetääkin takapyörää sisäänpäin, ja hups, kaato tapahtuu nopeammin kuin ajatus. :(

Sutsu 31.01.2010 09:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 638021)
Entäs epäkallistustangot eestä taakse puolellaan sitten vielä akselikohtaisesti esim kierrejousi vehkeessä missä iskaritkin normaalisti, onko joku jo patentoinu mitä hä. eli esim oikee etupyörä nousee kivelle niin vipuvarsi nostaa oikeaa takapyörää janiin edespäin helppo toteuttaa!!!!????

Periaatteessa kyllä, mutta edelleen turhan vaikeasti. Tuo on paljon helpompi toteuttaa eri menetelmillä ja säädettävyyskin saadaan silloin helpommaksi. Tukivarsia sinne tänne ei ole myöskään se mihin maasturissa pitää pyrkiä.


Sivu luotu: 02:36 (GMT +2).