![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Vinssaus e/t yhdellä vinssillä?Mielipiteitä yhden vinssin tekniikasta ja asennuksesta? Pääsääntöisesti mielipide on kai ollut että taakse pylpyrä, jolta koukku eteen. Eli jotenkin näin? Tarvitseeko taakse rullakitaa? Ja taakse vinssatessa takapuskurin pylpyrä jää lähestulkoon käyttämättä? Ihan en ole tuota taaksepäin vinssausta hoksannut, tuolla systeemillä. Ainakin se on kaksi kertaa hitaampaa kuin suoralla vaijerilla kun vaatii sen pylpyrän vinssauspisteeseen. Mutta eikö eteenpäinkin vinssaus ole tuolla asennustavalla myös kaksi kertaa hitaampaa?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ideaa on, mutta käytännössä saattaa tulla miettimistä.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mitenkäs tuo vaijeri/naru menee kelalle nätisti, jos pitkiä vetoja meinaa? Toiseen laitaanhan se tuossa menee...
__________________
*Cuisvis hominis est errare,nullius nisi insipientis in errore perseverare.* |
#4
|
|||
|
|||
![]() En tiedä
Ikinä en ole tuollaista tehny...kuullut vain isojen poikien jutuista...en myöskään käytännön toteutusta nähnyt?
Kertokaahan joku viisampi tässä asiassa... Ja kyllä, toiseen laitaanhan se tossa kuvassa kelaa. Kaipa se vinssi voi olla keskellä jolloin se vain pitää olla ylempänä/alempana kuin kita tai pylpyrä? |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Viisaammat voi keksiä jotain tuohon,mut itellä ainakin aina ongelmana tuo toiseen laitaan meno,paksu vaijeri sen varmaan aiheuttaa suurimmaksi osaksi...
__________________
*Cuisvis hominis est errare,nullius nisi insipientis in errore perseverare.* |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Vähentyiskö laitaan pakkaantuminen kapeammalla kidalla?
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Hmmm
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Hmm
Hmm?
Mielenkiintoinen mielipide asiaan ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
ei eteen päin vinssaminen hidastu koska vaijeri on yksin kerroin eteen vinssatessa mutta taakse päin vinssatessa nopeus on puolet hitaampi kuin normaalisti
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Taaksepäinkin voi vinssata sillä normaalilla nopeudella, kun laittaa tuon ylimääräisen
pylpyrän tilalle vaan sellaisen esim. vetosolmulla lukittavalla siansorkkasolmulla ylimääräisen parin metrin köydenpätkän, jossa on koukku päässä. Koukku kiinni puunsuojaliinan silmukoihin ja vinssistä veto päälle. Köysiä pitää muutenkin olla aina varalla, niin rakentaa myös tuollaisen virityksen valmiiksi. Mitä notkeampaa se köysi on, niin sitä helpompi sitä on solmia kylmässä & kiireessä. Esim. vinssausköydestä uhraa 3m:n pätkän. Sitten kun on päästy kovalle maalle, niin kietaisee köyden/vaijerit vaikka kattotelineiden ympäri ja selvii ne sitten paremmalla aikaa. Kaikilla on muutenkin esim. keulassa olevat vaijerit karjapuskurin ympäri kiedottuna ja on se nopeampaa siitä isolta vyyhdiltä purkaa kuin kelalta suoraan. Jos seuraavassa jumipaikassa tarvitaan tuota koukullista köyttä vähän eri kohtaan, niin se on helposti purettavissa/siirrettävissä tai sitten ottaa hutlarista muutaman metrin pituisen ylimääräisen köyden pätkän ja taas voi vinssata normaalinopeudella... |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
*Cuisvis hominis est errare,nullius nisi insipientis in errore perseverare.* |
#12
|
||||
|
||||
![]() vinssi
Mulla samanlainen rakenteilla. Rullakidat tuli tehtyä molempiin päihin ja taakse pylpyrä.
Kokeilen laittaa taakse rullakidan eteen irroitettavan tapin johon pylpyrän koukku kiinnitetään, eli pylpyrä menee rullakidan läpi. Taakse vinssatessa tappi pois ja vedetään koukusta Vaijeri menisi eteen putken sisällä, putken päissä voisi olla "kumitulpat" jotka vähentäisi lian pääsyä putkeen. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
mulla tollainen "foers Winch"
ihan toimiva systeemi, vaikkakin taaksepäin tosiaan aika hidas vinssailla ja käyttää (ainakin jos kisaa meinaa ajella) mut muussa käytössä ihan ok. eteenpäin vinssatessa kelaa vaijeria toiseen laitaan vaikka rullakitaa kavennettu ja toista rullista suurennettu. vaijerin ohjureina on ihan traktorin jääketjujen lyhennyslenkkejä. http://www.youtube.com/watch?v=a98Hph-rNvQ http://www.youtube.com/watch?v=xroFbnwA7VU rojektikuva: |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Eiköhän sitä kisoissakin kiireet lopu siihen ku jumiin jäädään. Paree kai se on vinssata taakkepäin vähän hitaammin ku ei ollenkaan... Tai käytää Hi-liftiä... Toki jos meinaa kisata verenmaku suussa niin varmaan kannattaa laittaa sekä eteen että taakse omat vinssit...
|
#15
|
|||
|
|||
![]()
Silloin se kiire vasta alkaakin
![]() Toki toimiva jos autolla vinssataan vähän mutta kuitenkin tarvittaessa eri suuntiin ja haluaa laittaa vain yhden vinssin. |
#16
|
||||
|
||||
![]() ![]() Tatra sivuilla tuli vastaan tämä kuva. Tuollakin pystyy vinssaamaan eteen ja taakse. Vinssi on rungon ja lavan välissä.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Itse kyselin tämmöistä nimenomaista ratkaisua palstalta noin vuosi sitten jos ei ole jo kaksi.
Miten tuossa estetään vaijerin kelautuminen toiseen reunaan? Sitten noista sisuista, kukaan ei sukella sitä vaijeria sieltä lavan alta jos ollaan lavaa myöten suossa ja se vaijerin päässä oleva koukku on väärässä päässä autoa, kun mihin suuntaan pitäisi minnä. Lähinnä hyvin ennakoimalla tältäkin välttyy. Kuitenkin hyvin epäkäytännöllinen tapa matalaan maastoautoon. Sitten tuohon alkuperäiseen Vihavaisen asiaan. Piirros on ainakin selkeä, vinssiä keskemmälle siirtämällä vaijeri kelautuu sille ihan jees. Käytännössä kuitenkin ongelmaksi tulee sen vaijerin keulalle saaminen, ainakin joissain merkeissä. Tähänkin olis pari hyvää ideaa mutta teksti muodossa niiden selittäminen on aivan mahdoton tehtävä tämmöiselle maalaissanasepolle(anteeksi kaikki Sepot). Mutta yksin kartaisesti perseestä keulalle vaijeri putkessa ja perseeseen erikoisvalmisteinen rullakita johon "kiinnittyy"(eteenpäin vissatessa) taittopyörä ja taaksepäin vinssatessa se taittopyörä lähtee sinne kiinteälle pisteelle, ja ne molemmat vaijerit menee edelleen rullakidan läpi... joo joo tiedän, tiedän, selitäpä paremmin... Ideahan on oikeasti ihan patentin arvoinen mutta aikaa ei ole ollu, sekunttiakaan harrastuksille. Otan sitten kuvan omasta kun se valmistuu... joskus, jos muistan. |
#18
|
||||
|
||||
![]()
kuvasta poiketen tuossa on nykyään isompi rulla ja se on keskemmällä (näkyy videolla)
silti se kelaantuu osittain toiseen laitaan. |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Paras olisi tietysti laittaa virveli kumpaankin päähän. Ja kun se etummainen kyrvähtää, niin on kieltämättä luksusta käyttää taka vinssiä etenemiseen.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#20
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eteenpäin vinssaus ei ole hitaampaa koska takana oleva pylpyrä muuttaa vain vaijerin kulkusuuntaa.Jos eteenpäin vinssatessa laitat vielä pylpyrän puuhun ja vaijerinpään takaisin autoon niin silloin tilanne on sama kuin taaksepäin vinssatessa. Kuulostaskos loogiselta? |
#21
|
||||
|
||||
![]()
--------------------------------------------------------------------------------
No niin. Mielipiteet kestävyydestä. Itse puskuri 200x100 vahvuus 6mm. Vaijerin reiän kohta sisäsivut hitsataan umpeen levynpaloilla ja tapin reikä sopivasta putkesta. Näin tehdään täysin umpinainen. Kidan levyt 10mm Ei h#l"e¤t%, ei tommosta palkkia autoon (maansiirtokärryn runkoon lieneis sopivampaa) Toi 200x100x6 RHS painaa 26,4 kg/m Mulla HJ:ssa Come up 12000 edessä ja oma mekaaninen takana. Sanoisin erttäin toimivaksi yhdistelmäksi. |
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Voisko kuvan vinssi olla sopivasti vinossa jolloin naru kulkisi vinssiin nähden kohtisuoraan ja naru kelautuisi nätisti ?? Jollei, ni miksei ?? Rupeeko esim. auton runko meneen kaarelle armottomasta vinssauksesta johtuen ??
__________________
Jos tarvitset auttavaa kättä -Etsi hihastasi- |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vinssaus ankkuri! | Gravedigger | Chit-Chat | 4 | 16.08.2008 19:06 |
Poitsun eka vinssaus | Karhu67 | Chit-Chat | 4 | 06.06.2006 07:57 |
Ajovalo/jarruvalo yhdellä polttimolla? | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 05.06.2006 20:19 |
Kiinalainen vinssaus | JanneBlomgren | Chit-Chat | 17 | 07.11.2005 18:43 |
Viikon listaykkönen - yhdellä napinpainalluksella! | Lars | Niilo Paasivirta - Correct Opinions | 0 | 18.12.2001 17:26 |