Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.02.2009, 00:13
Vihavainen Vihavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.06.05
Sijainti: Kotka, Finland.
Viestit: 146
Perusasetus

Vinssaus e/t yhdellä vinssillä?


Mielipiteitä yhden vinssin tekniikasta ja asennuksesta?

Pääsääntöisesti mielipide on kai ollut että taakse pylpyrä, jolta koukku eteen.



Eli jotenkin näin? Tarvitseeko taakse rullakitaa? Ja taakse vinssatessa takapuskurin pylpyrä jää lähestulkoon käyttämättä?
Ihan en ole tuota taaksepäin vinssausta hoksannut, tuolla systeemillä. Ainakin se on kaksi kertaa hitaampaa kuin suoralla vaijerilla kun vaatii sen pylpyrän vinssauspisteeseen.

Mutta eikö eteenpäinkin vinssaus ole tuolla asennustavalla myös kaksi kertaa hitaampaa?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.02.2009, 00:29
pajero22:n Avatar
pajero22 pajero22 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 01.06.07
Sijainti: LAITILA, Finland.
Viestit: 25
Talking

Ideaa on, mutta käytännössä saattaa tulla miettimistä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.02.2009, 00:33
Rytö:n Avatar
Rytö Rytö ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.01.08
Sijainti: Tohmajärvi, Finland.
Viestit: 580
Perusasetus

Mitenkäs tuo vaijeri/naru menee kelalle nätisti, jos pitkiä vetoja meinaa? Toiseen laitaanhan se tuossa menee...
__________________
*Cuisvis hominis est errare,nullius nisi insipientis in errore perseverare.*
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.02.2009, 00:48
Vihavainen Vihavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.06.05
Sijainti: Kotka, Finland.
Viestit: 146
Perusasetus

En tiedä


Ikinä en ole tuollaista tehny...kuullut vain isojen poikien jutuista...en myöskään käytännön toteutusta nähnyt?

Kertokaahan joku viisampi tässä asiassa...

Ja kyllä, toiseen laitaanhan se tossa kuvassa kelaa. Kaipa se vinssi voi olla keskellä jolloin se vain pitää olla ylempänä/alempana kuin kita tai pylpyrä?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.02.2009, 00:52
Rytö:n Avatar
Rytö Rytö ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.01.08
Sijainti: Tohmajärvi, Finland.
Viestit: 580
Perusasetus

Viisaammat voi keksiä jotain tuohon,mut itellä ainakin aina ongelmana tuo toiseen laitaan meno,paksu vaijeri sen varmaan aiheuttaa suurimmaksi osaksi...
__________________
*Cuisvis hominis est errare,nullius nisi insipientis in errore perseverare.*
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.02.2009, 00:54
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Vähentyiskö laitaan pakkaantuminen kapeammalla kidalla?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.02.2009, 00:50
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vihavainen Näytä viesti
Mutta eikö eteenpäinkin vinssaus ole tuolla asennustavalla myös kaksi kertaa hitaampaa?
Hmmm
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.02.2009, 00:52
Vihavainen Vihavainen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.06.05
Sijainti: Kotka, Finland.
Viestit: 146
Smile

Hmm


Hmm?

Mielenkiintoinen mielipide asiaan
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.02.2009, 00:55
revu:n Avatar
revu revu ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.06.07
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 1.278
Perusasetus

ei eteen päin vinssaminen hidastu koska vaijeri on yksin kerroin eteen vinssatessa mutta taakse päin vinssatessa nopeus on puolet hitaampi kuin normaalisti
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.02.2009, 01:11
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Taaksepäinkin voi vinssata sillä normaalilla nopeudella, kun laittaa tuon ylimääräisen
pylpyrän tilalle vaan sellaisen esim. vetosolmulla lukittavalla siansorkkasolmulla
ylimääräisen parin metrin köydenpätkän, jossa on koukku päässä.

Koukku kiinni puunsuojaliinan silmukoihin ja vinssistä veto päälle.
Köysiä pitää muutenkin olla aina varalla, niin rakentaa myös tuollaisen virityksen valmiiksi.
Mitä notkeampaa se köysi on, niin sitä helpompi sitä on solmia kylmässä & kiireessä.
Esim. vinssausköydestä uhraa 3m:n pätkän.

Sitten kun on päästy kovalle maalle, niin kietaisee köyden/vaijerit vaikka
kattotelineiden ympäri ja selvii ne sitten paremmalla aikaa. Kaikilla on muutenkin
esim. keulassa olevat vaijerit karjapuskurin ympäri kiedottuna ja on se nopeampaa
siitä isolta vyyhdiltä purkaa kuin kelalta suoraan.

Jos seuraavassa jumipaikassa tarvitaan tuota koukullista köyttä vähän eri kohtaan,
niin se on helposti purettavissa/siirrettävissä tai sitten ottaa hutlarista muutaman
metrin pituisen ylimääräisen köyden pätkän ja taas voi vinssata normaalinopeudella...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.02.2009, 01:17
Rytö:n Avatar
Rytö Rytö ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.01.08
Sijainti: Tohmajärvi, Finland.
Viestit: 580
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Taaksepäinkin voi vinssata sillä normaalilla nopeudella, kun laittaa tuon ylimääräisen
pylpyrän tilalle vaan sellaisen esim. vetosolmulla lukittavalla siansorkkasolmulla
ylimääräisen parin metrin köydenpätkän, jossa on koukku päässä.

Koukku kiinni puunsuojaliinan silmukoihin ja vinssistä veto päälle.
Köysiä pitää muutenkin olla aina varalla, niin rakentaa myös tuollaisen virityksen valmiiksi.
Mitä notkeampaa se köysi on, niin sitä helpompi sitä on solmia kylmässä & kiireessä.
Esim. vinssausköydestä uhraa 3m:n pätkän.

Sitten kun on päästy kovalle maalle, niin kietaisee köyden/vaijerit vaikka
kattotelineiden ympäri ja selvii ne sitten paremmalla aikaa. Kaikilla on muutenkin
esim. keulassa olevat vaijerit karjapuskurin ympäri kiedottuna ja on se nopeampaa
siitä isolta vyyhdiltä purkaa kuin kelalta suoraan.

Jos seuraavassa jumipaikassa tarvitaan tuota koukullista köyttä vähän eri kohtaan,
niin se on helposti purettavissa/siirrettävissä tai sitten ottaa hutlarista muutaman
metrin pituisen ylimääräisen köyden pätkän ja taas voi vinssata normaalinopeudella...
Helpoimmin se näin käy näin. Ja jos matkat on luokkaa metri tai viis,niin se toimii hienosti.
__________________
*Cuisvis hominis est errare,nullius nisi insipientis in errore perseverare.*
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.02.2009, 09:03
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

vinssi


Mulla samanlainen rakenteilla. Rullakidat tuli tehtyä molempiin päihin ja taakse pylpyrä.
Kokeilen laittaa taakse rullakidan eteen irroitettavan tapin johon pylpyrän koukku kiinnitetään, eli pylpyrä menee rullakidan läpi.
Taakse vinssatessa tappi pois ja vedetään koukusta

Vaijeri menisi eteen putken sisällä, putken päissä voisi olla "kumitulpat" jotka vähentäisi lian pääsyä putkeen.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.02.2009, 18:23
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.133
Perusasetus

mulla tollainen "foers Winch"

ihan toimiva systeemi, vaikkakin taaksepäin tosiaan aika hidas vinssailla ja käyttää (ainakin jos kisaa meinaa ajella) mut muussa käytössä ihan ok.
eteenpäin vinssatessa kelaa vaijeria toiseen laitaan vaikka rullakitaa kavennettu ja toista rullista suurennettu.
vaijerin ohjureina on ihan traktorin jääketjujen lyhennyslenkkejä.

http://www.youtube.com/watch?v=a98Hph-rNvQ

http://www.youtube.com/watch?v=xroFbnwA7VU

rojektikuva:
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 15.02.2009, 22:20
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper Näytä viesti
mulla tollainen "foers Winch"

ihan toimiva systeemi, vaikkakin taaksepäin tosiaan aika hidas vinssailla ja käyttää (ainakin jos kisaa meinaa ajella) mut muussa käytössä ihan ok.
Eiköhän sitä kisoissakin kiireet lopu siihen ku jumiin jäädään. Paree kai se on vinssata taakkepäin vähän hitaammin ku ei ollenkaan... Tai käytää Hi-liftiä... Toki jos meinaa kisata verenmaku suussa niin varmaan kannattaa laittaa sekä eteen että taakse omat vinssit...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 15.02.2009, 23:02
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Silloin se kiire vasta alkaakin Kisoissa varsinkin on usein tarvetta vinssata takaperin, safareilla on yleensä suunta vain eteenpäin. Kisoissa toiminnan pitää olla helppoa ja nopeaa. Niin kauan kun etuvinssi toimii niin kyl tosta pylpyrävirityksestä on enemmän haittaa kuin hyötyä, hyvin harvoin on tarvetta vinssata eteenpäin kahdella vinssillä.

Toki toimiva jos autolla vinssataan vähän mutta kuitenkin tarvittaessa eri suuntiin ja haluaa laittaa vain yhden vinssin.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 16.02.2009, 12:47
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus



Tatra sivuilla tuli vastaan tämä kuva. Tuollakin pystyy vinssaamaan eteen ja taakse. Vinssi on rungon ja lavan välissä.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 16.02.2009, 15:07
Tumi:n Avatar
Tumi Tumi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.01.03
Sijainti: Joensuu
Viestit: 1.502
Perusasetus

Itse kyselin tämmöistä nimenomaista ratkaisua palstalta noin vuosi sitten jos ei ole jo kaksi.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper Näytä viesti
rojektikuva:
Miten tuossa estetään vaijerin kelautuminen toiseen reunaan?

Sitten noista sisuista, kukaan ei sukella sitä vaijeria sieltä lavan alta jos ollaan lavaa myöten suossa ja se vaijerin päässä oleva koukku on väärässä päässä autoa, kun mihin suuntaan pitäisi minnä. Lähinnä hyvin ennakoimalla tältäkin välttyy. Kuitenkin hyvin epäkäytännöllinen tapa matalaan maastoautoon.


Sitten tuohon alkuperäiseen Vihavaisen asiaan. Piirros on ainakin selkeä, vinssiä keskemmälle siirtämällä vaijeri kelautuu sille ihan jees. Käytännössä kuitenkin ongelmaksi tulee sen vaijerin keulalle saaminen, ainakin joissain merkeissä. Tähänkin olis pari hyvää ideaa mutta teksti muodossa niiden selittäminen on aivan mahdoton tehtävä tämmöiselle maalaissanasepolle(anteeksi kaikki Sepot). Mutta yksin kartaisesti perseestä keulalle vaijeri putkessa ja perseeseen erikoisvalmisteinen rullakita johon "kiinnittyy"(eteenpäin vissatessa) taittopyörä ja taaksepäin vinssatessa se taittopyörä lähtee sinne kiinteälle pisteelle, ja ne molemmat vaijerit menee edelleen rullakidan läpi... joo joo tiedän, tiedän, selitäpä paremmin... Ideahan on oikeasti ihan patentin arvoinen mutta aikaa ei ole ollu, sekunttiakaan harrastuksille.

Otan sitten kuvan omasta kun se valmistuu... joskus, jos muistan.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 16.02.2009, 17:45
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tumi Näytä viesti
Miten tuossa estetään vaijerin kelautuminen toiseen reunaan?
kuvasta poiketen tuossa on nykyään isompi rulla ja se on keskemmällä (näkyy videolla)
silti se kelaantuu osittain toiseen laitaan.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 16.02.2009, 18:35
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Lainaus:
Sitten noista sisuista, kukaan ei sukella sitä vaijeria sieltä lavan alta jos ollaan lavaa myöten suossa ja se vaijerin päässä oleva koukku on väärässä päässä autoa, kun mihin suuntaan pitäisi minnä. Lähinnä hyvin ennakoimalla tältäkin välttyy. Kuitenkin hyvin epäkäytännöllinen tapa matalaan maastoautoon.
Jos Sisun upottaa lavaa myöten, niin paha on mennä vaijeria hakemaan, oikeassa olet. Mutta kuinka saa vastaavassa tilanteessa pujotettua vaijerin putkeen? Vähän voi hankalaa olla sekin.

Paras olisi tietysti laittaa virveli kumpaankin päähän. Ja kun se etummainen kyrvähtää, niin on kieltämättä luksusta käyttää taka vinssiä etenemiseen.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 06.03.2009, 22:07
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vihavainen Näytä viesti

Mutta eikö eteenpäinkin vinssaus ole tuolla asennustavalla myös kaksi kertaa hitaampaa?

Eteenpäin vinssaus ei ole hitaampaa koska takana oleva pylpyrä muuttaa vain vaijerin kulkusuuntaa.Jos eteenpäin vinssatessa laitat vielä pylpyrän puuhun ja vaijerinpään takaisin autoon niin silloin tilanne on sama kuin taaksepäin vinssatessa.

Kuulostaskos loogiselta?
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 07.03.2009, 10:16
-Sakke-:n Avatar
-Sakke- -Sakke- ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 10.03.07
Sijainti: Heinijärvi
Viestit: 897
Perusasetus

--------------------------------------------------------------------------------

No niin. Mielipiteet kestävyydestä.

Itse puskuri 200x100 vahvuus 6mm. Vaijerin reiän kohta sisäsivut hitsataan umpeen levynpaloilla ja tapin reikä sopivasta putkesta. Näin tehdään täysin umpinainen.
Kidan levyt 10mm


Ei h#l"e¤t%, ei tommosta palkkia autoon (maansiirtokärryn runkoon lieneis sopivampaa) Toi 200x100x6 RHS painaa 26,4 kg/m
Mulla HJ:ssa Come up 12000 edessä ja oma mekaaninen takana. Sanoisin erttäin toimivaksi yhdistelmäksi.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 09.03.2009, 12:07
Kelju.K:n Avatar
Kelju.K Kelju.K ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 28.02.03
Sijainti: Uusikaupunki
Viestit: 208
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vihavainen Näytä viesti
Mielipiteitä yhden vinssin tekniikasta ja asennuksesta?

Pääsääntöisesti mielipide on kai ollut että taakse pylpyrä, jolta koukku eteen.



Eli jotenkin näin? Tarvitseeko taakse rullakitaa? Ja taakse vinssatessa takapuskurin pylpyrä jää lähestulkoon käyttämättä?
Ihan en ole tuota taaksepäin vinssausta hoksannut, tuolla systeemillä. Ainakin se on kaksi kertaa hitaampaa kuin suoralla vaijerilla kun vaatii sen pylpyrän vinssauspisteeseen.

Mutta eikö eteenpäinkin vinssaus ole tuolla asennustavalla myös kaksi kertaa hitaampaa?
Palaan tähän alkuperäiseen kysymykseen ja esitän jatkokysymyksen...

Voisko kuvan vinssi olla sopivasti vinossa jolloin naru kulkisi vinssiin nähden kohtisuoraan ja naru kelautuisi nätisti ??

Jollei, ni miksei ?? Rupeeko esim. auton runko meneen kaarelle armottomasta vinssauksesta johtuen ??
__________________
Jos tarvitset auttavaa kättä -Etsi hihastasi-
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vinssaus ankkuri! Gravedigger Chit-Chat 4 16.08.2008 19:06
Poitsun eka vinssaus Karhu67 Chit-Chat 4 06.06.2006 07:57
Ajovalo/jarruvalo yhdellä polttimolla? mikjus Tekniikka & Jutustelu 5 05.06.2006 20:19
Kiinalainen vinssaus JanneBlomgren Chit-Chat 17 07.11.2005 18:43
Viikon listaykkönen - yhdellä napinpainalluksella! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 17:26


Sivu luotu: 09:58 (GMT +2).