![]() |
![]() |
|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Officrossiin säännötMieleeni kirkastui tänään ajatus että voisimme täällä kaikki asiasta kiinnostuneet yhdessä laatia Officrossikisoille säännöt, ja ohjeet ja vaatimukset kilpailun järjestämiseen. Kirjoitan nyt tämän tähän Tapahtumat -osioon, koska asia läheisesti liittyy tapahtumien järjestämiseen jotta tapahtumista saadaan sujuvia, hauskoja ja turvallisia niin kilpailijoille kuin yleisöllekin. Siitä että kuuluuko vinssaaminen lajiin, voidaan varmasti olla montaa mieltä. Oma mielipiteeni on että ei kuulu. Olen kerran ollut paikalla todistamassa kun vastaavassa kisassa radan eräs suokohta petti ja kaikki autot oli jumissa. Vinssivaijereita meni ristiin rastiin, väkeä juoksenteli vaijereiden ja köysien seassa. Yhdessä kohdassa oli hiukan raskaampi auto uponnut syvälle, vetoja tehokkaalla vinssillä ja pylpyrällä. Yleisö seurasi reunanauhan takaa, kosketusetäisyydellä ja veto oli kiinnitetty radan reunassa olevaan samaiseen mäntyyn johon reunanauhakin. Nary katkesi ja pylpyrä + 8,5 tonnin sakkeli sekä iso koukku paukahtivat männyn kylkeen niin että kaarnat lensi ympäriinsä. Ja jos olisi mennyt 20 cm jommalta kummalta puolelta ohi niin vakavia vammautumisia tai kuolema olisi ollut varmaa. Se on helvetin ikävä asia jos joku aikuinen loukkaantuu tai kuolee, mutta täysin anteeksi antamatonta jos uhri on lapsi. Tällaisessa vauhtilajissa vinssaamisen riskit on todella kovat. Jos radalla on pehmeä paikka, sen pitää,olla niin leveä että siihen mahtuu vaikka kaikki kilpalijat vinssaamaan samaan aikaan vierekkäin. Vinssaamista varten pitää olla riittävästi tukevia puita, autoja tms paikallaan pysyviä kiinnityspisteitä. Tämän lisäksi pitäisi mielestäni olla mahdollisuus kiertää pehmeikkö vaikka sitten huomattavasti pidempää reittiä pitkin. Oltiin tänän kisoissa ja rata oli suoraan sanottuna aivan kauhea. Ohjaaja kokouksessa painotettiin että puustoa täytyisi varoa. Ei tarvi vinssata. Rata oli niin kapea että monessa kohtaa oli pakko ajaa puuta päin että autolla mahtui kulkemaan. Lähtö tapahtui jonossa ja jonossa mentiin koska ohi ei päässyt muuta kuin korkeintaan "sikaohituksella" eli nopealla pätkällä puoliväkisin sisäkurvista. Yhdessä kohdassa rata kulki viistosti kallionjyrkännettä ja kaatuminen tuntui jossain vaiheessa todennäköiseltä. Autojen turvallisuudesta ainakin alustavasti: Penkkien kiinnitys Turvavyöt, toimivuus ja kiinnitykset. Akun kiinnitys ja napojen suojaus. Jarrujen toimivuus Jauhesammutin, kiinnitys ja tarkastusleima. Painavien esineiden kiinnitys, hilift, työkalupakki jne. Avoautoissa vähintään pääkaari takatuin ja yhdellä vinotuella. Ei irtotavaraa autoissa Ei suurempia nestevuotoja. Liikennevakuutus, eli auto kilvissä ja liikennekäytössä (rekisteriote) tai maastoliikennevakuutus josta todistus mukana. Kuljettajien varusteet: Autourheilukäyttöön soveltuva kypärä. ( ei tarvi olla Fia leimattu, tieliikennekäyttöön hyväksytty moottoripyöräkypärä riittää) Heijastin turvaliivit. Radan vaatimukset: Rata on koeajettava ennen tapahtumaa kaikilla tapahtumaan osallistuvilla ajoneuvotyypeillä, ajaen kisan aikana tyypillistä nopeutta. Ei saa olla välitöntä kaatumismahdollisuutta pienen ajovirheen johdosta. Ohituspaikkoja pitää olla enemmän kuin yksi per kierros. Riittävästi henkilökuntaa, alkusammutus ja öljynkeräys välineitä, kuitenkin vähintään muutaman sadan metrin välein. Ratahenkilöstön viestiyhteydet esimerkiksi radiopuhelimilla. Luokkajako: Puudeliluokka maks rengaskoko 33" ja auto rekisterissä. Pikkuluokka, maks rengaskoko alle 35" Isoluokka maks rengaskoko 35" ja yli sekä kaikki porttaaliakseliset autot. Mönkkärit, kaikki neliveto ja crossimönkkärit. Mopot, kaikki enska ja crossipelit. Renkaassa 35" läpimitta tarkoittaa 889mm uutena. Kuluminen huomioon ottaen luokkaraja voisi olla vaikka 860mm, koska 34" on 864 mm Ehdottakaa kaikenlaisia lisäyksia ja kertokaa mielipiteistänne niin tehdään yhdessä turvallisia ja hauskoja tapahtumia.
Viimeksi muokannut MikkoVuorsola : 02.05.2014 15:34 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Ei
Viereisellä ajolinjalla ei tarvinnut vinssata.
![]() Eikä koko reitillä muutenkaan, upeasti ajaneella Muulilla ei edes ole vinssiä. Reittien pitää olla haastavia jolloin ajolinjojen valinnoilla on merkitystä. Upea päivä ja hieno suomalainen metsämaasto.
__________________
www.facebook.com/TeamTostanoin |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Vuorsola puhuu asiaa. Olin paikalla todistamassa tapahtumia kartturin paikalla. Oltiin radalla jumissa reilu tunti, kunnes kilpailun jälkeen ystävällinen kanssakilpailija tuli maaliin saavuttuaan meidät vetämään pois. Kiitokset hänelle! Mutta tällaisessa kisassa pitäisi olla ohituspaikkoja, koska tällä kertaa kilpailu olisi pysähtynyt siihen, jos jokin autoista olisi esimerkiksi hajonnut keskelle jonkin kapean kohdan.
Trialissa muistaakseni on pakollinen reittiin tutustuminen, ja se olisi kyllä oikein hyvä. Koska reitin kulku voi ola osittain epäselvää reitin suuren leveyden vuoksi tai huonon merkkaamisen.
__________________
www.nort.fi |
#4
|
|||
|
|||
![]()
kyllähän siä ohittaan pääsi vähä jokapaikas. Minusta toi oli ihan hyvä rata ainaski yleisön kannalta koska siellä oli mahdollisuus pärjätä halvemmallaki kilpurilla ja rata on silti kaikille sama ajolinjat eri.
|
#5
|
|||
|
|||
![]() luokkajako
Luokkajakoon vois kanssa tehdä jonkunlaisen päätöksen eli 34 vai 35 rajaksi iso/pieni luokka?
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
enempi mie tuota luokkajakoa kahtosin, tai mistee mie tiiän, mut tyyliin "soa/ei soa" ja "portaalit/ei portaalit", koska tuolleensa maalaisjärellä kun miettii, niin soattu maasturi 33" saa paremman maavaran akseleidensa alle, kun ilman oleva 35" renkailla, vai sekoilenko vaan väsyneenä? ![]()
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Offikrossin turvallisuus.
Kysehän on kuitenkin nopeusajosta ja kiplailutilanteesa ei ole aikaa aina miettiä sitä turvallisinta vinssaus tapaa, veto suuntaa tai huomata koska vinssaus ei auta auton irtoamiseen.
Joten Vuorsolan kataiset vaaratilantee ovat varsin mahdollisia tulevissaki kilpailuissa. Yleisön turvallisuutta voisi parantaa helposti vetämällä radan ulkopuolelle toinen lippusiima 2-6 metrin päähän jotta yleisö ei pääse ihan autoihin kiinni ja näin ei mahdollisesti vissatessa irtoavat osat lentäsi yleisöön. Katsastuksessa olis hyvä kiinittää homiota vetopisteiden kestävyyteen, varsinkin jos ko. kisassa voi joutua vinssaamaan. Jotta tällästä nyt vaan tuli mieleen asian tiimoilta. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ Viimeksi muokannut ImacInnes : 27.04.2014 20:15 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
no kyllä täytyy sanoa että vaikka säännöt aina lajin kun lajin pilaa niin siinä vaiheessa kun se vahinko käy olis parempi kun se ei tapahtuisi ainakaan minkään semmoisen syyn takia mitä ei pienellä ohjastamisella olisi voitu välttää.
ja siinä sammuttimen leimaamattomuuden puollustamisessa on kyllä kyse enemmän viitsimättömyydestä kun rahasta ku niitä ilmankin väliin vakuutusyhtiöt tarkastelee mainomielessä ja se vihreällä oleva mittari ei kyllä ole mikään toiminnan tae. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mitäs siihen vakuutusyhtiöiden tarkastukseen sitten kuuluu muuta, kun kumivasaralla napautus pohjaan ja vilkaisu mittariin?
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
se tarra siihen kylkeen että koputeltu ja vilkaistu on. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Eikös se nyt oo ihan sama jos kilpailu katsastuksessa koputtaa ja vilkasee mittariin?
![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Mulla olis tiedossa pikku rata missä pääsis ajaa crossia. Olis leveät urat, ei välttämättä tarvitsisi vinssata jos ei halua. Yleisölle pientä katsomoa ja mikä parasta, autonpesu mahdollisuutta ei edes tarvii. Crossirata
__________________
-kari- FS Motorsport ry |
#13
|
||||
|
||||
![]()
kai siitä joskus tarvis paineetkin tarkistaa ja pullokin koeponnistaa mutta jos joku katsastaja sen vastuun haluaa ottaa niin ilman muuta, en usko että se nyt vaan se tärkein asia crossisäännöissä
|
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Pienestä on kiinni jos sammuttimeen kilpaileminen kaatuu. Jos laji alkaa muotoutumaan enemmän vauhticrossin kuin kannokossa kolistelun puolelle,alan kattelemaan Englannista valmista autoa. Siellä vauhdikkaat nummikisat on jo pitkä perinne ja valmista kalustoa on kohtuu edullisesti tarjolla. Viimeksi muokannut Racingrabbit : 08.10.2014 07:48 |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
eli sammuttimen paikka olisi myös merkattava tarralla, että sen myös toimitsija/toinen kilpailija löytää jos kuski/apukuski on taju parkissa ja auto palaa.. mie oon sitä mieltä, että jos sääntöjä aletaan yhtenäistämään, niin tuo sammutinhomma on sellanen et siitei tule tingata ollenkaan, mielummin niitä sais olla vaikka 2kpl ja viellä siten sijotettu, että ainakin toisen saa ulkopuolelta käyttöön ilman ovien tms aukomisia.
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#16
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä sammuttimet kannattaa pitää ihan virallisesti kunnossa, sen verran tärkeä laite kuitenkin. Kunnollinen ensiapulaukku pitäisi joka maasturissa olla automaattisesti, ambulanssi ei välttämättä ihan heti tule viereen keskellä korpea!
Worrykrossissa 2013 oli minun mielestä kouluesimerkki hyvästä radasta, Sopivasti nopeaa ja leveää tasaista kenttää, nopeaa, mutta tarkasti ajettavaa metsä/kalliopohjaa, vaihtoehtoisia reittejä ja kovapohjaista mutakuoppaa, jossa piti hiukan kikkailla että sieltä pääsi ylös ja heti perään syvät traktori urat joista kuitenkin pääsi kohtuudella läpi (paitsi takavedolla ![]() Kaikki radathan EI saa olla saman kaavan mukaan tehtyjä, kaikki ovat tekijöiden näköisiä ja kuuluvatkin olla. Jos on oletettavaa, että radalta ei kuivaa reittiä löydy, niin on hyvä laittaa ilmoitukseen että vinssiä tarvitaan. Viimeinen eli Honkakosken rata ei todellakaan ollut huono rata, täytyy joskus OFFIkrossissa kunnon metsääkin olla ja kyllä niistä puiden väleistä mahtui, hiukan vekslaamalla olisi päässyt ilman kosketuksia hyvin läpi, me luotettiin kyllä puskureihin ehkä hiukan liikaakin ahtaissa paikoissa. Törröttäviä kantoja olisi ehkä pari voinut olla vähemmän suora-akseliselle autolle, mutta mönkkäreille ja mutka-akseleille todella hyvä pätkä! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Trial säännöt 2013!! Säännöt julkaistu! | tare | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 18.03.2013 23:05 |
Myyty V8- LJ 70 vaikka OffiCrossiin kilpuriksi tai Trialiin | hoojii | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 28.11.2011 17:59 |
säännöt | mersuonkiva | Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? | 3 | 25.03.2009 21:48 |
Rakentelu säännöt | pjkorkko | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 11.02.2006 12:31 |