Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.03.2012, 05:58
Machist:n Avatar
Machist Machist ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.05.11
Sijainti: Pohjois-Karjala, Juuka
Viestit: 455
Perusasetus

Polttoainemittari ja turbon hukkaportti


Dodiin.. Pajero ostettu ja pihassa odottamassa toimenpiteitä

Viikonloppuna alkaa tarkempi tarkastelu, mitä tulikaan ostettua..
Tällä hetkellä on tiedossa ostohetkellä olleet viat:

turbon hukkaportti:
Vika ilmenee autossa siten että jos vedättää kaasu pohjassa isommilla vaihteilla tai kierrokset nousee jonnekkin tuonne lähelle 3000 rpm kiihdyttäessä niin konetta suojaava venttiili päästää ylimääräiset turbopaineet pihalle -> ei täysiä tehoja.
Turbohommat on aika vieraita itselle, mutta jospa tämä kuntoon saataisiin? Vinkkejä kenelläkään tähän?

polttoainemittari:
Näyttää aina nollia, mutta itse mittari on kunnossa, joten vika on tankin anturissa? Viikonloppuna alan tutkia mistä se löytyy, mutta onko joku tuollaista rassannut? vinkkejä?

EDIT:

Pientä päivitystä mitä tapahtunut oston jälkeen.

- polttoainemittari laitettu kuntoon
- hukkaportin kello vaihdettu
- polttoaineputket vaihdettu
- tankin laippa vaihdettu
- runko hitsattu
- jakopää laitettu
- lohkolämmitin vaihdettu


Viimeksi muokannut Machist : 19.01.2013 17:34 Perustelu: päivitystä
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.03.2012, 06:02
Aaltonen:n Avatar
Aaltonen Aaltonen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 27.09.10
Sijainti: Karuna
Viestit: 344
Perusasetus

Taitaa koneessa olla ns pop off venttiili imusarjassa mikä aukeaa kun paine on liian kova.
Äkkiä vois tulla mieleen hukkaportti olis jumissa ja ei aukea.eli ahtaisi tappiin saakka.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.03.2012, 06:22
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Ahtopainemittari asennus.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.03.2012, 09:25
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaltonen Näytä viesti
Taitaa koneessa olla ns pop off venttiili imusarjassa mikä aukeaa kun paine on liian kova.
Äkkiä vois tulla mieleen hukkaportti olis jumissa ja ei aukea.eli ahtaisi tappiin saakka.
Tällä annan kans ääneni,eli tuo paskaventtiili vaan pois,vesijohto liittimistä sokea tulppa tilalle ja kovaa ajoa. Mutten usko että hukkis olisi jumissa,nuo saattaa vanhemmuuttaan aukeilla miten sattuu. On muuten todella huono keksintö virityksen kannalta jossei tuota satu hoksaamaan,äkkiä särkee ahtimen tuolla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.03.2012, 22:23
Machist:n Avatar
Machist Machist ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.05.11
Sijainti: Pohjois-Karjala, Juuka
Viestit: 455
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
Tällä annan kans ääneni,eli tuo paskaventtiili vaan pois,vesijohto liittimistä sokea tulppa tilalle ja kovaa ajoa. Mutten usko että hukkis olisi jumissa,nuo saattaa vanhemmuuttaan aukeilla miten sattuu. On muuten todella huono keksintö virityksen kannalta jossei tuota satu hoksaamaan,äkkiä särkee ahtimen tuolla.
Osaatteko rautalangasta vääntää, kun ei ole oikein hirveästi vielä kokemusta turboista? Tänään ajelin lenkkiä tuolla ja kyllä se vaan suhisee kun vähäkin kovemmin polkee

Tankkia alan tutkia huomenna jos sen anturin jostain löytäisin.

Onko tuossa auton keskikohdalla jakolaatikko vai mikä?
Nyt huomasin että sieltä on öljyä vuotanut (märkänä + muutama öljytippa), mutta ei kuitenkaan aamulla lammikkoa ollut alla. Kone näyttää suht kuivalle ja peräkään ei taida vuotaa..

Täytyy varmaan tässä öljyt laittaa ja nivelet rasvailla ihan ensitöikseen.

Rungossa on pehmeää taka-akselin kohdalla ja hitsata täytyy jossain vaiheessa, mutta auto on just leimattu joten ei kiirettä vielä
Yllättävän siisti peli ikäisekseen, mutta katotaan nyt mitä siitä löytyy kun tutkitaan.

Viimeksi muokannut Machist : 30.03.2012 22:25
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.03.2012, 10:10
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Machist Näytä viesti
Osaatteko rautalangasta vääntää, kun ei ole oikein hirveästi vielä kokemusta turboista? Tänään ajelin lenkkiä tuolla ja kyllä se vaan suhisee kun vähäkin kovemmin polkee

Tankkia alan tutkia huomenna jos sen anturin jostain löytäisin.

Onko tuossa auton keskikohdalla jakolaatikko vai mikä?
Nyt huomasin että sieltä on öljyä vuotanut (märkänä + muutama öljytippa), mutta ei kuitenkaan aamulla lammikkoa ollut alla. Kone näyttää suht kuivalle ja peräkään ei taida vuotaa..

Täytyy varmaan tässä öljyt laittaa ja nivelet rasvailla ihan ensitöikseen.

Rungossa on pehmeää taka-akselin kohdalla ja hitsata täytyy jossain vaiheessa, mutta auto on just leimattu joten ei kiirettä vielä
Yllättävän siisti peli ikäisekseen, mutta katotaan nyt mitä siitä löytyy kun tutkitaan.
Siinä on imusarjan päässä sellainen popoff venttiili joka päästää yleensä +0,8bar paineet ulos,tämä taas aiheuttaa sen että turbo puhaltaa vapaaseen ne paineet joka aiheuttaa sen että ahdin menee nopeasti ylikierroksille ja tämä voi aiheuttaa akselin vääntymisen. Tämän takia siihen kannattaa laittaa sokea tulppa tilalle.
Tuossa kuva moisesta venttiilistä,yleensä kun se aukeaa yhden kerran niin "mäntä" menee vähän kieroon ja venttiili fuskaa koko ajan hieman läpi,sehän venttiili on siellä imusarjan rintapellin puoleisessa päässä.

Venttiili


Sokeointi tilalla
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.03.2012, 14:21
Machist:n Avatar
Machist Machist ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.05.11
Sijainti: Pohjois-Karjala, Juuka
Viestit: 455
Perusasetus

Kuvat selvittivät asiaa paljon. Kiitos!
Eipä sattunut sopivaa avainta löytymään että olisin saanut tuon mokkulan irti väännettyä.. Täytyy jossain välissä käydä tuossa pajalla ja katsoa jos tulppa tuohon keksittäisiin.

Tankin anturiin pääsin käsiksi, mutta en nyt vielä uskaltanut sitä irroittaa ennen kuin saan jostain uuden tilalle:


Viimeksi muokannut Machist : 31.03.2012 14:30
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.03.2012, 07:06
SptV:n Avatar
SptV SptV ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.09.11
Sijainti: Kouvola , Suomi
Viestit: 526
Perusasetus

Lainaus:
polttoainemittari:
Näyttää aina nollia, mutta itse mittari on kunnossa, joten vika on tankin anturissa? Viikonloppuna alan tutkia mistä se löytyy, mutta onko joku tuollaista rassannut? vinkkejä?


Anturi löytyy luukun alta tankinpäältä. Takatilassa on toinen luukku jonka alta pääsee tankkiin käsiksi.

Tutki samalla tankin lähdöt tarkkaan, niiden hapettuminen ja siitä seuraavat ilmavaivat ovat pajeroiden yleisvikoja. Ainakin diisseleissä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ:n polttoainemittari ei tomi Nippe Tekniikka & Jutustelu 8 15.01.2014 13:49
hdj 80 polttoainemittari/volttimittari _jOhE_ Tekniikka & Jutustelu 0 30.08.2011 17:57
SJ410 Polttoainemittari. Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 1 21.07.2008 22:46
Läjän polttoainemittari Tumppi Tekniikka & Jutustelu 6 19.05.2005 10:47
Polttoainemittari valehtelee jpl Tekniikka & Jutustelu 2 07.02.2005 19:15


Sivu luotu: 05:50 (GMT +2).