![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() 4X4 Pakettiautot 2000Tämä ei nyt liity suoranaisesti Off-Road harrastukseen, mutta palstalaisilla on varmasti hyvin tietoa aiheesta. Eli tarve olisi pakettiautolle johon mahtuu kolmehenkilöä, etenee helpohkosti yli 30cm lumessa suht pienillä muutoksilla. Eli korotus, renkaat ja miksei lukkoakin voisi harkita. Onko kuinka isoja eroja näissä yleisimmissä Hiace, Transporter ym. pakujen lumessa kahlaamisessa? Autoon olisi tarkoitus laittaa n. 15 000€ ja pitää olla vähintään 2000 luvun vuosimallia oleva oikea pakettiauto.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
http://www.youtube.com/watch?v=gaqaSm2fk08 Gazelle jos sen on pakko olla pakettiauto, maastokuorma-autoja ehkä löytys helpommin ?
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Demet.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#4
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
HJ61 MMC |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Asiaan. En tiiä mutta koeaja kaikki kokelaat kärri perässä koska noissa Hiaceissa on kaiketi liian pitkät ykkönen ja pakki niinkuin kaikissa muissakin nyky pakuissa. Meillä on palokunnassa joku caravelle missä on vissiin takalukkokin mjutta on siitä osaa sanoa sen enempää koska oon ajanu sillä vaan kerran.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Kun nuo vaatimukset työntää nettiautoon niin valikoima on tämä.
http://www.nettiauto.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=87321030&tb=tmp_find _agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?qsm=%2C%2C%2C@id_vehicle_type=18@id _make=@id_car_type=@id_fuel_type=@id_gear_type=@pf rom=@pto=@yfrom=@yto=@engineFrom=@engineTo=@mileag eFrom=@mileageTo=@id_domicile=@qs=Y?id=87321030@tb =tmp_find_agent Siitä kun rupeat valkkaamaan tai sitten muutat jotain kriteeriä...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Vähissä taitaa olla pakut mitkä etenee kivuttomasti tuollaisessa hangessa...
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
ALV vähennyskelpoinen paku yritykselle ja B kortilla pitäisi saada ajaa.
Tietenkin se lumessa kahluu riippuu onko höttöä vai nuoskalunta, mutta jonkin verran ajoja tulisi auraamattomilla teillä, joissa voi olla pahimmillaan 30cm lunta paikoittain. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
http://www.autokaupat.net/uusi/paket.../&view=1830666 ![]() ![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on Hiluxissa 160 cm korkea vanerinen takatila, joka jatkuu tuulenohjaimena tuulilasiin saakka.
LN170 Hiluxiin saa vakiona 235/85/16 nakit. Niihin voi laittaa ketjut taakse. Tolla mä saan hoidettua samat hommat mitä umpipakuillakin, nostokorkeutta lavalle on enempi, mutta menee maastossa paremmin. Aavistuksen on kokemuksia myös nelivetoisesta Transporterista ja muuten kokemukset on positiivisia paitsi välitysten suhteen se ei haasta alennusvaihteella varustettua Hiluxia kovinkaan hyvin. Renkaille ei ole yhtä hyvin tilaa. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Tänään viimeksi vm2010 vakio hiacella lumessa ajanut niin huutaa kyllä ehdottomasti alennus vaihteistoa.
Elikkä hiacen ostoon... vähän koroo, rengasta ja muistaakseni offivaruste on laittanuut noihin alennusvaihteellisia jakiksia ja lukukkoo yms. siis jos pakun haluu muuten hiluxi tai muu pick-up |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Mikä se on tuo "lukot" -vaatimus aina kun haetaan pikkusen kaksvetoista parempaa etenijää...?
__________________
- eskimo kaenuusta |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Ite ainakin nuo jeepin automaatti lukot manannu alimpaan helvettiin, ei niillä voi mihinkään ahtaaseen paikkaan mennä kun ei tiiä millon auto menee eteenpäin ja milloin sivulle, eli jos on lukko niin pitäs olla kytkettävä
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Melkein transporteria suosittelisin tutulla sellainen kytkettävällä takalukolla ja ainakin hyvin pärjännyt ja kärryä kiskonut useamminkin 30cm lumihankeen. Rajalta hiacesta kuullut sellaista juttua, että kärryperässä ei liukkaalla pysty ajamaan kun tempoo nelikkoa lypsäesään. Tämä tuli kysyttyä tutulta rajamieheltä kun 2000 mallin hiace olisi tullut kaupassa pienellä välin antamisella niin kyseltiin jos ison kärryn vetoon sellaista laittaisi. Mutta kaikki jotka sellaisella hiacella ajelee niin on kehunut. Siinähän saattaa olla se takana, että vekselivetoinen velkarysä niin ei kehtaa sanoa, että paskaa tuli kourat täyteen tosin rajanlaitoksen porukka kiskoo isoja kärryjä missä useampi työkelkka kyydissä eikä se pikku hessu/muuli ja 1 pikku kelkka. |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Taitaa se valinta tuohon Hiaceen kallistua lähinnä luotettavuuden vuoksi. Pitää vielä käydä koeajamassa Toyota ja VW.
Hiacessa on vissiin eri välityksellisiä laatikoita riippuen koneesta? Ymmärsinkö oikein, että takana on vakiona kitkalukko ja jakolaatikossa on joku tietokone ohjattu lukko? |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Hiacen kitkalukko ei kummoinen ole. Se on rampiton, eli ei kiristy pyörien nopeuseron kasvaessa. Mutta kai sekin vähän auttaa. Ainakin tuntuu tiukoissa käännöksissä haraavan vastaan, jos ei muuta
![]() |
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
niitäkin on vissiin jonnekkin akseliin sovitettu? Mutta jos viskolukko, niin silloin lukko "alkaa kirimään" vasta kun pyörimisnopeuseroa, siis silloin hyvä kun mennään isolla kaasulla. Kitkalukon idea on se, että lukko pystyy tasaamaan molempien pyörien vääntömomenttieroja; pyörimisnopeuden ollessa molemmissa sama, siis vaikka 1 kierros/minuutissa. Mutta kun tuo kitkaero ylitetään, niin silloin kitka ei pidä. -> siis jos lisää kaasua, niin sutiva sutii itsensä märäksi jäätä vasten, kun alaspäin liike loppuu-> siis kiinni, ja lujasti, Mutta jos kuskilla tietämystä ja taitoa, niin siinä vaiheessa kun eteneminen meinaa loppua, niin pakin kautta vauhtia.... Viton nelivedosta huolehtii tietokone ja jarrut, tuo jakolaatikko peruja kauttarantain w124 mersusta, mutta w124:ssä tietokone ohjaa hydrauliikalla pakkoja (vrt automaattilaatikko) takaveto->33%eteen/66%taakse-> jäykkä neliveto ja lukko takana n. 30%kitkasta 100%:een. etuakselilla ei mitään lukkoa, mutta ainakin viimmetalvena tuo minun vm-89 300tdt farkkumersu (2+3paku) meni paskoilla talvirenkailla niin syvässä lumessa että piti tuulilasin pyyhin olla täysillä! siis niin pitkään että lämmöt nousi, kun koko keula toimi lumiaurana ![]() ![]() Ja muutama viiko myöhemmin yritin samaa peltoa hdj-80:llä: 31-10,5-15 hakkapeliitta LT:t alla, ja "putosin" sen kanssa; kaikki lukot kiinni, niin lujaan että piti hakea lapioita ![]() Oli muuten ensimmäinen kerta 10 vuoteen että piti lähtea hakemaan.... vitossa jatkuva neliveto 33/66, ja lukkoja yritetään matkia ABS:n kautta luistonestona, ja ainakin joskus huonolla menestyksellä.... |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Uudemmissa mersuissa kuten niin monissa muissakin "viisaissa nelivedoissa" on aivan anaalisen surkeat systeemit, jotka perustuu avoimeen keskitasauspyörästöön sekä ABS:n ja ESP:n ohjaamana toteutettuun pyörien jarrutukseen ja moottorin väännön rajoittamiseen. Muuten hyvä, mutta mitään sillä ei kyllä saada aikaan paitsi menon puutuminen ja auton jääminen hankeen. Tuli juuri töissä tätä taas joulunpyhinä todennettua, kun ajoin muutamaa VW- konsernin nelivetoihmettä. Q7 ja Q5 hyytyivät (kesärenkailla, tosin) 20-30cm syvyiseen höttöön pakkaslumeen sutimisenesto poiskytkettynä, koska auto vähän meni kaasulla vedätettäessä poikittain ja sehän toki tarkoittaa että homma ei ole ollenkaan hanskassa -> siinä vaiheessa sitten kuitenkin aletaan rajoittaa pyörien sutimista moottorin vetoa rajoittamalla ABS:ien iloisesti taustalla rallattaessa jarruttaen menoa -> siihen jäätiin kun kaasu pohjassa tai pintakaasulla auto ei yksinkertaisesti ottanut kierroksia. Saman teki pari muutakin Quatro- Audia sekä nelivetogolffi. VW:n Amarok selvitti homman enemmän kuin kunnialla paljon syvemmästä hangesta, kun vain tökkäsi "Offroad"- nappia keskikonsolista. Ei enää ESP:kään puuttunut menoon ja antoi auton mennä pienessä sladissa veto päällä ja matka jatkui iloisesti varastokentälle asti, toisin kuin "viisaiden" Audien tai Golfin, jotka oli ilmeisesti sitä mieltä että lumihangessa ei sovi mennä veto päällä eteenpäin. Olisi kyllä niilläkin hienosti päässyt perille asti, jos ei olisi elektroniikka ottanut valtaa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#21
|
|||
|
|||
![]() Karkaa kyllä pikkasen ohi topiikin... SorryLainaus:
![]() siinä on testiliitin, mihin menee suoraan nuo pyöreät abikot; Jos riittää että saa keskitasausplaneetan jumiin, siis jäykkä neliveto, niin tarvii 2 johtoa sisälle, jos haluaa myös takaperän pakkolukituksen, niin tarvii yhden johdon lisää, ja jos haluaa kokeilla tuota 33%/66% moodia niin tarvii vielä yhden johdon; Mutta nyt minun marsussa (w-124) vain tuo 4wd johtopari, ja silläkin on tullut herätettyä huomiota mm. veneiden nostossa..... Ja noissa Minun Land Cruisereissa on sitten "tunteettomat" 100% lukot läpi linjan, Hodarissakin lukot pysyy kiinni nilkka suorana, siis ainakin 100 km/h asti ![]() Ja noita jarruilla toteutettuja "lukkoja" kutsui joku stimuloinniksi? mikä on hyvä termi. -> Nuo lukot, jotka on toteutettu jarruilla, ovat paras mahdollinen toteutus 90% ihmisiä, sillä he eivät tarvi edes noita, kuin ehkä joskus, ja jos he jäävät kiinni, niin silloin: "lunta oli metri, ja ohitettiin 3 lumeen juuttunutta aura-autoa.../ mentiin vetämään jäätieltä luotsikutteria..." Ja sitten nuo "primitiiviset" 100% lukot, kuten esim. HJ-61 tai hdj-80: -"ensimmäisen kerran käytin moneen vuoteen, kun ennen en ollut jäänyt kiinni, pistin lukot päälle; ja kaasupohjaan; ja kytkin ylös; ja se meni rikki ![]() Milloinkahan suomessa kielletään metsästysaseet, missä piipunpään ja liipaisimen välinen etäisyys on alle metri? siis jos varpaalla ei voi laukaista.... Siis oikean maasturin vertaaminen tilasto 4wd maasturiin voi tuoda yllätyksen; ja pakettiautot on yleensä tarkoitettu huonoille teille, ei maastoon? p.s oli aikakausi, milloin suomeen tuotiin maastoautoja, joissa suurimmassa osassa oli vinssi ![]() |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Niin siitä Hiacen taka-akselin lukosta. Siinä ilmeisesti on joku vakio kitkalevyjen esijännitys. Ja tuo jännitys = kitkalevyjen kitka ei kasva pyörien nopeuseron kasvaessa. En ole nähnyt tuosta rakenteesta kuin purkukuvia ja viisaampien puheita, joten en rupea keulimaan asiasta enempää. Omaa hiaceanikaan en tohtisi purkaa tutkimuksia varten
![]() Mutta eurooppalaisten henkilöautojen lukkoja on tullut räplättyä ja niissä on ristitapeille rampit. Pyörien nopeuseron kasvaessa ristitapit ja rampit saavat aikaan lisää painetta kitkalevyille. Joka tapauksessa, ei noilla kitkalukoilla, muokatuillakaan sellaisilla, kyllä kovin pahasta paikasta tulla pois. |
#23
|
|||
|
|||
![]()
Mites noissa nelikko Transiteissa on neliveto toteutettu? Onko seki jokin sähköviritelmä? Omaa caravelleä haluttaisi vaihtaa uudempaan kulkineeseen ja nelikko ransistori on ruvennut kiinnostamaan. Pelkkä kaksivetoinenkin piisaisi suurimman osan ajasta, mutta joskus siitä nelivedosta olisi hyötyä.
|
#24
|
||||
|
||||
![]()
Toi kitkapakkojen esijännitys taitaa olla se perinteinen versio, jenkkiperissä sama rakenne. Eurooppalaisia en ole itse purkanutkaan.. tuollainen rampillinen systeemi vaikuttaisi ihan fiksulta, varmaan siis kiristää lukkoa vääntömomenttieron mukaisesti. Tuon huono puoli taas sitten että toimiiko liukkaalla hyvin, ja paljoko rampillisessa on esijännitystä? Toinen juttu että miten sitten pakilla?
Torsenihan on se paras ei sataprosenttisesti lukittuva luistonrajoitin, mutta oletettavasti kalliimpi kuin kitkalukko niin harvemmin valmistajat niitä tehtaalla asentaa akseleille ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuossapa vielä oma testi Viimeksi muokannut maus : 28.12.2012 21:11 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan vw transporter 2.5tdi 4x4 vm.2000 | tessu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 06.11.2011 15:02 |
Myydään Nissan King Cab 4x4 vm.2000 | SauliS | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 09.06.2011 22:25 |
Myydään Audi A6 4x4 v.2000, 15500€ | x-pj | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 07.12.2008 13:05 |
M: 4x4 hiluxin takapakat vm 2000 | tossu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 15 | 15.11.2006 18:10 |
M:HILUX -85 4x4 2000 € MYYTY | toytoy | O/M/V Muut | 13 | 08.11.2005 09:34 |