Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.12.2012, 20:29
KRK KRK ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 26.12.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 6
Perusasetus

4X4 Pakettiautot 2000


Tämä ei nyt liity suoranaisesti Off-Road harrastukseen, mutta palstalaisilla on varmasti hyvin tietoa aiheesta.
Eli tarve olisi pakettiautolle johon mahtuu kolmehenkilöä, etenee helpohkosti yli 30cm lumessa suht pienillä muutoksilla. Eli korotus, renkaat ja miksei lukkoakin voisi harkita. Onko kuinka isoja eroja näissä yleisimmissä Hiace, Transporter ym. pakujen lumessa kahlaamisessa?
Autoon olisi tarkoitus laittaa n. 15 000€ ja pitää olla vähintään 2000 luvun vuosimallia oleva oikea pakettiauto.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.12.2012, 20:43
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

http://www.youtube.com/watch?v=gaqaSm2fk08 Gazelle jos sen on pakko olla pakettiauto, maastokuorma-autoja ehkä löytys helpommin ?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.12.2012, 20:51
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Demet.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.12.2012, 00:18
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Demet.
https://www.google.fi/search?hl=fi&c...FMPWtAbyooCACA

???
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.12.2012, 00:24
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Ei noi kyllä kovin suurta kuormaa kanna
__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.12.2012, 21:12
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Katohan perkele. Eli oliko kyseessä johdatus aiheesta että maailma on täynnä hyvännäköisiä naisia mutta mie en vaan tajuu??? Kyseessä oli sentään vaan tuplapostauksen poisto.

Asiaan. En tiiä mutta koeaja kaikki kokelaat kärri perässä koska noissa Hiaceissa on kaiketi liian pitkät ykkönen ja pakki niinkuin kaikissa muissakin nyky pakuissa.

Meillä on palokunnassa joku caravelle missä on vissiin takalukkokin mjutta on siitä osaa sanoa sen enempää koska oon ajanu sillä vaan kerran.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.12.2012, 21:47
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Katohan perkele. Eli oliko kyseessä johdatus aiheesta että maailma on täynnä hyvännäköisiä naisia mutta mie en vaan tajuu??? Kyseessä oli sentään vaan tuplapostauksen poisto.
Ihmettelin että mikä auto tuo Demet on, ja siksi heitin guugleen.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.12.2012, 20:53
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Kun nuo vaatimukset työntää nettiautoon niin valikoima on tämä.

http://www.nettiauto.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=87321030&tb=tmp_find _agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?qsm=%2C%2C%2C@id_vehicle_type=18@id _make=@id_car_type=@id_fuel_type=@id_gear_type=@pf rom=@pto=@yfrom=@yto=@engineFrom=@engineTo=@mileag eFrom=@mileageTo=@id_domicile=@qs=Y?id=87321030@tb =tmp_find_agent

Siitä kun rupeat valkkaamaan tai sitten muutat jotain kriteeriä...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.12.2012, 20:59
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Vähissä taitaa olla pakut mitkä etenee kivuttomasti tuollaisessa hangessa...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.12.2012, 21:12
KRK KRK ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 26.12.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 6
Perusasetus

ALV vähennyskelpoinen paku yritykselle ja B kortilla pitäisi saada ajaa.
Tietenkin se lumessa kahluu riippuu onko höttöä vai nuoskalunta, mutta jonkin verran ajoja tulisi auraamattomilla teillä, joissa voi olla pahimmillaan 30cm lunta paikoittain.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.12.2012, 22:21
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KRK Näytä viesti
ALV vähennyskelpoinen paku yritykselle ja B kortilla pitäisi saada ajaa.
Tietenkin se lumessa kahluu riippuu onko höttöä vai nuoskalunta, mutta jonkin verran ajoja tulisi auraamattomilla teillä, joissa voi olla pahimmillaan 30cm lunta paikoittain.

http://www.autokaupat.net/uusi/paket.../&view=1830666
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.12.2012, 21:17
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.006
Perusasetus

Mulla on Hiluxissa 160 cm korkea vanerinen takatila, joka jatkuu tuulenohjaimena tuulilasiin saakka.

LN170 Hiluxiin saa vakiona 235/85/16 nakit. Niihin voi laittaa ketjut taakse.

Tolla mä saan hoidettua samat hommat mitä umpipakuillakin, nostokorkeutta lavalle on enempi, mutta menee maastossa paremmin.

Aavistuksen on kokemuksia myös nelivetoisesta Transporterista ja muuten kokemukset on positiivisia paitsi välitysten suhteen se ei haasta alennusvaihteella varustettua Hiluxia kovinkaan hyvin. Renkaille ei ole yhtä hyvin tilaa.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.12.2012, 21:30
TOYBOY:n Avatar
TOYBOY TOYBOY ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.12.09
Sijainti: Järvenpää
Viestit: 88
Perusasetus

Tänään viimeksi vm2010 vakio hiacella lumessa ajanut niin huutaa kyllä ehdottomasti alennus vaihteistoa.

Elikkä hiacen ostoon... vähän koroo, rengasta ja muistaakseni offivaruste on laittanuut noihin alennusvaihteellisia jakiksia ja lukukkoo yms.

siis jos pakun haluu muuten hiluxi tai muu pick-up
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 26.12.2012, 21:45
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Mikä se on tuo "lukot" -vaatimus aina kun haetaan pikkusen kaksvetoista parempaa etenijää...?
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 26.12.2012, 21:59
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Mikä se on tuo "lukot" -vaatimus aina kun haetaan pikkusen kaksvetoista parempaa etenijää...?
Ite ainakin nuo jeepin automaatti lukot manannu alimpaan helvettiin, ei niillä voi mihinkään ahtaaseen paikkaan mennä kun ei tiiä millon auto menee eteenpäin ja milloin sivulle, eli jos on lukko niin pitäs olla kytkettävä
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 26.12.2012, 22:12
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Mikä se on tuo "lukot" -vaatimus aina kun haetaan pikkusen kaksvetoista parempaa etenijää...?
Se, että lukollisena transporter menee 10cm syvempään hankeen normaali renkailla kuin pelkkä synkro.

Melkein transporteria suosittelisin tutulla sellainen kytkettävällä takalukolla ja ainakin hyvin pärjännyt ja kärryä kiskonut useamminkin 30cm lumihankeen.

Rajalta hiacesta kuullut sellaista juttua, että kärryperässä ei liukkaalla pysty ajamaan kun tempoo nelikkoa lypsäesään.

Tämä tuli kysyttyä tutulta rajamieheltä kun 2000 mallin hiace olisi tullut kaupassa pienellä välin antamisella niin kyseltiin jos ison kärryn vetoon sellaista laittaisi.
Mutta kaikki jotka sellaisella hiacella ajelee niin on kehunut. Siinähän saattaa olla se takana, että vekselivetoinen velkarysä niin ei kehtaa sanoa, että paskaa tuli kourat täyteen tosin rajanlaitoksen porukka kiskoo isoja kärryjä missä useampi työkelkka kyydissä eikä se pikku hessu/muuli ja 1 pikku kelkka.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 27.12.2012, 20:54
KRK KRK ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 26.12.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 6
Perusasetus

Taitaa se valinta tuohon Hiaceen kallistua lähinnä luotettavuuden vuoksi. Pitää vielä käydä koeajamassa Toyota ja VW.

Hiacessa on vissiin eri välityksellisiä laatikoita riippuen koneesta?
Ymmärsinkö oikein, että takana on vakiona kitkalukko ja jakolaatikossa on joku tietokone ohjattu lukko?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 27.12.2012, 21:15
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

Hiacen kitkalukko ei kummoinen ole. Se on rampiton, eli ei kiristy pyörien nopeuseron kasvaessa. Mutta kai sekin vähän auttaa. Ainakin tuntuu tiukoissa käännöksissä haraavan vastaan, jos ei muuta
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 28.12.2012, 23:12
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dirtysalami Näytä viesti
Hiacen kitkalukko ei kummoinen ole. Se on rampiton, eli ei kiristy pyörien nopeuseron kasvaessa. Mutta kai sekin vähän auttaa. Ainakin tuntuu tiukoissa käännöksissä haraavan vastaan, jos ei muuta
Rampiton? siis mitä tarkoittaa? tarkoitatko tuolla "rampillisella" viskolukkoa?
niitäkin on vissiin jonnekkin akseliin sovitettu?

Mutta jos viskolukko, niin silloin lukko "alkaa kirimään" vasta kun pyörimisnopeuseroa, siis silloin hyvä kun mennään isolla kaasulla.

Kitkalukon idea on se, että lukko pystyy tasaamaan molempien pyörien vääntömomenttieroja; pyörimisnopeuden ollessa molemmissa sama, siis vaikka 1 kierros/minuutissa.
Mutta kun tuo kitkaero ylitetään, niin silloin kitka ei pidä.
-> siis jos lisää kaasua, niin sutiva sutii itsensä märäksi jäätä vasten, kun alaspäin liike loppuu-> siis kiinni, ja lujasti,
Mutta jos kuskilla tietämystä ja taitoa, niin siinä vaiheessa kun eteneminen meinaa loppua, niin pakin kautta vauhtia....

Viton nelivedosta huolehtii tietokone ja jarrut, tuo jakolaatikko peruja kauttarantain w124 mersusta, mutta w124:ssä tietokone ohjaa hydrauliikalla pakkoja (vrt automaattilaatikko) takaveto->33%eteen/66%taakse-> jäykkä neliveto ja lukko takana n. 30%kitkasta 100%:een. etuakselilla ei mitään lukkoa, mutta ainakin viimmetalvena tuo minun vm-89 300tdt farkkumersu (2+3paku) meni paskoilla talvirenkailla niin syvässä lumessa että piti tuulilasin pyyhin olla täysillä! siis niin pitkään että lämmöt nousi, kun koko keula toimi lumiaurana ja pehmeää lunta oli se 30 cm, ja jos ei ollut tasan niin pahimmillaan 5 cm yli
Ja muutama viiko myöhemmin yritin samaa peltoa hdj-80:llä: 31-10,5-15 hakkapeliitta LT:t alla, ja "putosin" sen kanssa; kaikki lukot kiinni, niin lujaan että piti hakea lapioita
Oli muuten ensimmäinen kerta 10 vuoteen että piti lähtea hakemaan....

vitossa jatkuva neliveto 33/66, ja lukkoja yritetään matkia ABS:n kautta luistonestona, ja ainakin joskus huonolla menestyksellä....
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 28.12.2012, 23:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
...mutta w124:ssä tietokone ohjaa hydrauliikalla pakkoja (vrt automaattilaatikko) takaveto->33%eteen/66%taakse-> jäykkä neliveto ja lukko takana n. 30%kitkasta 100%:een. etuakselilla ei mitään lukkoa, mutta ainakin viimmetalvena tuo minun vm-89 300tdt farkkumersu (2+3paku) meni paskoilla talvirenkailla niin syvässä lumessa että piti tuulilasin pyyhin olla täysillä! siis niin pitkään että lämmöt nousi, kun koko keula toimi lumiaurana ja pehmeää lunta oli se 30 cm, ja jos ei ollut tasan niin pahimmillaan 5 cm yli
Se on muuten huvittavaa, että kaikkien aikojen toimivin Mersun henkilöautojen nelivetosysteemi oikeasti pahassa kelissä on w124:n alkuperäinen 4matic 80- luvun puolenvälin kieppeiltä. Vaikkakin siinä taisi vähän olla luetettavuusongelmia, niin se on kuitenkin ihan aito neliveto jossa pystytään lukitsemaan määrätty määrä niin keskitasauspyörästöä kuin takaperääkin.

Uudemmissa mersuissa kuten niin monissa muissakin "viisaissa nelivedoissa" on aivan anaalisen surkeat systeemit, jotka perustuu avoimeen keskitasauspyörästöön sekä ABS:n ja ESP:n ohjaamana toteutettuun pyörien jarrutukseen ja moottorin väännön rajoittamiseen. Muuten hyvä, mutta mitään sillä ei kyllä saada aikaan paitsi menon puutuminen ja auton jääminen hankeen.

Tuli juuri töissä tätä taas joulunpyhinä todennettua, kun ajoin muutamaa VW- konsernin nelivetoihmettä. Q7 ja Q5 hyytyivät (kesärenkailla, tosin) 20-30cm syvyiseen höttöön pakkaslumeen sutimisenesto poiskytkettynä, koska auto vähän meni kaasulla vedätettäessä poikittain ja sehän toki tarkoittaa että homma ei ole ollenkaan hanskassa -> siinä vaiheessa sitten kuitenkin aletaan rajoittaa pyörien sutimista moottorin vetoa rajoittamalla ABS:ien iloisesti taustalla rallattaessa jarruttaen menoa -> siihen jäätiin kun kaasu pohjassa tai pintakaasulla auto ei yksinkertaisesti ottanut kierroksia. Saman teki pari muutakin Quatro- Audia sekä nelivetogolffi. VW:n Amarok selvitti homman enemmän kuin kunnialla paljon syvemmästä hangesta, kun vain tökkäsi "Offroad"- nappia keskikonsolista. Ei enää ESP:kään puuttunut menoon ja antoi auton mennä pienessä sladissa veto päällä ja matka jatkui iloisesti varastokentälle asti, toisin kuin "viisaiden" Audien tai Golfin, jotka oli ilmeisesti sitä mieltä että lumihangessa ei sovi mennä veto päällä eteenpäin. Olisi kyllä niilläkin hienosti päässyt perille asti, jos ei olisi elektroniikka ottanut valtaa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 29.12.2012, 00:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Karkaa kyllä pikkasen ohi topiikin... Sorry


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Se on muuten huvittavaa, että kaikkien aikojen toimivin Mersun henkilöautojen nelivetosysteemi oikeasti pahassa kelissä on w124:n alkuperäinen 4matic 80- luvun puolenvälin kieppeiltä. Vaikkakin siinä taisi vähän olla luetettavuusongelmia, niin se on kuitenkin ihan aito neliveto jossa pystytään lukitsemaan määrätty määrä niin keskitasauspyörästöä kuin takaperääkin.

Uudemmissa mersuissa kuten niin monissa muissakin "viisaissa nelivedoissa" on aivan anaalisen surkeat systeemit, jotka perustuu avoimeen keskitasauspyörästöön sekä ABS:n ja ESP:n ohjaamana toteutettuun pyörien jarrutukseen ja moottorin väännön rajoittamiseen. Muuten hyvä, mutta mitään sillä ei kyllä saada aikaan paitsi menon puutuminen ja auton jääminen hankeen.
Mutta tuo 80-luvun tietsikka on helppo ohittaa
siinä on testiliitin, mihin menee suoraan nuo pyöreät abikot;
Jos riittää että saa keskitasausplaneetan jumiin, siis jäykkä neliveto, niin tarvii 2 johtoa sisälle, jos haluaa myös takaperän pakkolukituksen, niin tarvii yhden johdon lisää, ja jos haluaa kokeilla tuota 33%/66% moodia niin tarvii vielä yhden johdon; Mutta nyt minun marsussa (w-124) vain tuo 4wd johtopari, ja silläkin on tullut herätettyä huomiota mm. veneiden nostossa.....

Ja noissa Minun Land Cruisereissa on sitten "tunteettomat" 100% lukot läpi linjan,
Hodarissakin lukot pysyy kiinni nilkka suorana, siis ainakin 100 km/h asti

Ja noita jarruilla toteutettuja "lukkoja" kutsui joku stimuloinniksi? mikä on hyvä termi.
-> Nuo lukot, jotka on toteutettu jarruilla, ovat paras mahdollinen toteutus 90% ihmisiä, sillä he eivät tarvi edes noita, kuin ehkä joskus, ja jos he jäävät kiinni, niin silloin: "lunta oli metri, ja ohitettiin 3 lumeen juuttunutta aura-autoa.../ mentiin vetämään jäätieltä luotsikutteria..."

Ja sitten nuo "primitiiviset" 100% lukot, kuten esim. HJ-61 tai hdj-80:
-"ensimmäisen kerran käytin moneen vuoteen, kun ennen en ollut jäänyt kiinni, pistin lukot päälle; ja kaasupohjaan; ja kytkin ylös; ja se meni rikki

Milloinkahan suomessa kielletään metsästysaseet, missä piipunpään ja liipaisimen välinen etäisyys on alle metri? siis jos varpaalla ei voi laukaista....

Siis oikean maasturin vertaaminen tilasto 4wd maasturiin voi tuoda yllätyksen; ja pakettiautot on yleensä tarkoitettu huonoille teille, ei maastoon?

p.s oli aikakausi, milloin suomeen tuotiin maastoautoja, joissa suurimmassa osassa oli vinssi
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 29.12.2012, 11:16
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

Niin siitä Hiacen taka-akselin lukosta. Siinä ilmeisesti on joku vakio kitkalevyjen esijännitys. Ja tuo jännitys = kitkalevyjen kitka ei kasva pyörien nopeuseron kasvaessa. En ole nähnyt tuosta rakenteesta kuin purkukuvia ja viisaampien puheita, joten en rupea keulimaan asiasta enempää. Omaa hiaceanikaan en tohtisi purkaa tutkimuksia varten

Mutta eurooppalaisten henkilöautojen lukkoja on tullut räplättyä ja niissä on ristitapeille rampit. Pyörien nopeuseron kasvaessa ristitapit ja rampit saavat aikaan lisää painetta kitkalevyille. Joka tapauksessa, ei noilla kitkalukoilla, muokatuillakaan sellaisilla, kyllä kovin pahasta paikasta tulla pois.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 29.12.2012, 11:44
estate estate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.11
Sijainti: Kyyjärvi
Viestit: 106
Perusasetus

Mites noissa nelikko Transiteissa on neliveto toteutettu? Onko seki jokin sähköviritelmä? Omaa caravelleä haluttaisi vaihtaa uudempaan kulkineeseen ja nelikko ransistori on ruvennut kiinnostamaan. Pelkkä kaksivetoinenkin piisaisi suurimman osan ajasta, mutta joskus siitä nelivedosta olisi hyötyä.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 29.12.2012, 11:47
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Toi kitkapakkojen esijännitys taitaa olla se perinteinen versio, jenkkiperissä sama rakenne. Eurooppalaisia en ole itse purkanutkaan.. tuollainen rampillinen systeemi vaikuttaisi ihan fiksulta, varmaan siis kiristää lukkoa vääntömomenttieron mukaisesti. Tuon huono puoli taas sitten että toimiiko liukkaalla hyvin, ja paljoko rampillisessa on esijännitystä? Toinen juttu että miten sitten pakilla?

Torsenihan on se paras ei sataprosenttisesti lukittuva luistonrajoitin, mutta oletettavasti kalliimpi kuin kitkalukko niin harvemmin valmistajat niitä tehtaalla asentaa akseleille
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 27.12.2012, 23:46
maus:n Avatar
maus maus ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 19.11.07
Sijainti: Länsi-Suomi
Viestit: 24
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KRK Näytä viesti
Taitaa se valinta tuohon Hiaceen kallistua lähinnä luotettavuuden vuoksi. Pitää vielä käydä koeajamassa Toyota ja VW.

Hiacessa on vissiin eri välityksellisiä laatikoita riippuen koneesta?
Ymmärsinkö oikein, että takana on vakiona kitkalukko ja jakolaatikossa on joku tietokone ohjattu lukko?
Juu takana on "kitkalukko" samanlainen viritys mitä takavetoisessakin mallissa. Tuotakin saa kireämmäksi tai vaihdettua kunnon lukon. Keskellä on mekaaninen kytkin, toinen tietolähde kertoo että lamellikytkin ja toinen että visko. Täytyy myöntää että en ole ottanut selvää kumpiko on. Sen tiedän että omassani normi huollon yhteydessä "kiristettiin" jakiksen kytkintä. Ekana tosiaan jos rupeaa "rakenteleen" niin korotusta ja rouheemmat renkaat alle, auttaa kummasti jo nuokin.

Tuossapa vielä oma testi

Viimeksi muokannut maus : 28.12.2012 21:11
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan vw transporter 2.5tdi 4x4 vm.2000 tessu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 06.11.2011 15:02
Myydään Nissan King Cab 4x4 vm.2000 SauliS O/M/V Ajoneuvot 1 09.06.2011 22:25
Myydään Audi A6 4x4 v.2000, 15500€ x-pj O/M/V Ajoneuvot 0 07.12.2008 13:05
M: 4x4 hiluxin takapakat vm 2000 tossu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 15 15.11.2006 18:10
M:HILUX -85 4x4 2000 € MYYTY toytoy O/M/V Muut 13 08.11.2005 09:34


Sivu luotu: 14:06 (GMT +2).