Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.03.2013, 00:42
L-200:n Avatar
L-200 L-200 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Äänekoski, Finland.
Viestit: 2.155
Perusasetus

Liikennemerkki-idiotismia... tieto lisää tuskaa


http://www.iltalehti.fi/autot/2013031416785193_au.shtml

Mitä hämmentävää on tuossa joka kieltää ja jalankulun ja pyöräilyn, ja sen lisäksi mopolla ajon. Kyllä mun aikana autokoulussa se taottiin päähän että jos siellä ei saa kävellä eikä ajaa pyörällä niin ei siellä saa myöskään ajaa mopolla.
(saako siellä ajaa sitten moottoripyörällä, autolla tai kuorma-autolla/traktorilla?) OT-veikkaus on että no _EI PERKELE SAA_
Kieltomerkki löytyy täältä
http://portal.liikennevirasto.fi/siv...images/324.gif


Tämäkn turha topikki alkoi iltapaskaa joutessani lukiessa...
http://www.iltalehti.fi/autot/2013031416785193_au.shtml



http://static.iltalehti.fi/autot/mer...JOB_503_au.jpg

M I K S I tuossa o tuo lisämerkki oikealta tuleva on etuajo-oikeutettu koska kolmion takaa tulevana väistetään muutenkin oikealta tulevaa ??

Oonko mä vaan tyhmä ja en ymmärrä (olen ja en ymmärrä, siksi väistän a: oikealta tulevaa b: nopeampaa c: isompaa, lisäksi käytän vilkkua)

Näitä opastamisen autuuksia löytyy varmasti joka paikasta ja paljon, en edes halua tietää millainen kylttiviidakko jossain isossa kaupungissa on vaikka 100m matkalla jossain "hyvin opastetun" kadun varrrella. 100m katua ja 50 tolppaa jossa 3 eri merkkiä/tolppa... aja siinä sitten.

Eihän tuossa kuvan merkissä pitäsi olla epäselvää.
Jos ajat suoraan, väistät ketä tahansa sinun oikealta puolelta tulevaa, sinun vasemmalta puloelta tuleva liikenne väistää sinua, mikäli sitä on.
Jos jatkat suoraan väistät aiWan kaikkea oikealta tulevaa liikennettä ja .
jos käännyt oikealle saat kääntyä vasemmalle ja jatkaa matkaa.
Varmasti tajusin jotain väärin mutta kolmion taka tullessani ko. lisäkilvellä varutettua tolppaa ohittaessani tulkitsisin tuon noin.


Myönnän että oon ihan liian tyhmä ja jo pikkuisen pöhnässä tajutakseni ilta-paskan "uutisjutun", mutta pöhnä ei haittaa koska huomenna en aja muutenkaan metriäkään... ja jos pitää ajaa niin sitä ennen kävelen poliisiasemalla ja takasin ja siinä välissä käyn hönkäsemässä pilliin. (en pirssin, sen tekee joku muu kuin mä )
Vittu että oli turha uutinen ilta-paskassa... ja kyllä aika turha topikkinkin koskien ylityperää ohjeistusta liikennemerkein.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.03.2013, 02:27
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Tämä lakitesti on vaikeaa... myös minulle


Mutta tuon kärkikolmion alla oleva paksulla merkitty ajolinja tarkoittaa, että sinun pitää väistää myös "vastaantulijoita"

Mutta tuohon väistämissääntöjen monimutkaisuuteen:

Siis kadun yli menee korotettu suojatie, kärkikolmioita ei ole 50m säteellä, ja tuo korotettu suojatie on ns. kevyen liikenteen väylä.

Kun ajan autolla, niin pitääkö minun väistää aikuisia pyöräilijoitä a) oikeakta b) oikealta ja vasemmalta c) ei kumpiakaan, vaan koittaa saada Maasturin potkijasta/hakkaajasta sormenjäljet (pakkasessa sormikkaat) dna- näyte? (luonto ei anna periksi), vai ottaa kiinni ja läpsiä nassuun (nuo n. 20v "kilpapyöräililät" jää juoksemalla kiinniottamatta, ja reilu 2 tonnia rautaa herättää pyörätiellä pahennusta)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.03.2013, 09:31
arsenix arsenix ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 21.06.05
Sijainti: Raahe
Viestit: 624
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Mutta tuohon väistämissääntöjen monimutkaisuuteen:

Siis kadun yli menee korotettu suojatie...

Kun ajan autolla, niin pitääkö minun väistää aikuisia pyöräilijoitä...
Pyöräilijät väistää ja kävelijöitä väistetään. Jos taluttaa pyörää niin on jalankulkija, mutta jos on hajareisin pyörän päällä seisoskelemassa, on pyöräilijä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.03.2013, 15:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja arsenix Näytä viesti
Pyöräilijät väistää ja kävelijöitä väistetään. Jos taluttaa pyörää niin on jalankulkija, mutta jos on hajareisin pyörän päällä seisoskelemassa, on pyöräilijä.
Näin olen ymmärtänyt, mutta ei luonto anna periksi kokeilla että onko tosi että tyhmöt ajaa tietoisesti polkupyörällä Hdj:n kylkeen!

Itse kyllä itsesuojeluvaisto suojelee k.o toiminnalta, siis 12 kg painavalla polkupyörällä ei tee mieli lähteä puskemaan 200x raskaampaa

Mutta Ei ole päälleajooikeutta, ainoastaan väistämisvelvollisuus!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.03.2013, 16:23
MattiH:n Avatar
MattiH MattiH ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 340
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Näin olen ymmärtänyt, mutta ei luonto anna periksi kokeilla että onko tosi että tyhmöt ajaa tietoisesti polkupyörällä Hdj:n kylkeen!

Itse kyllä itsesuojeluvaisto suojelee k.o toiminnalta, siis 12 kg painavalla polkupyörällä ei tee mieli lähteä puskemaan 200x raskaampaa

Mutta Ei ole päälleajooikeutta, ainoastaan väistämisvelvollisuus!
Kokeile vaan, niillä on tehokkaat jarrut niissä kilpahärveleissä. (vitsi)

Itse kerran ajelin kevyt kuorma-autolla taajamassa ja joku "kilpapyöräilijä" vinttasi risteävällä pyörätiellä niska kyyryssä mustat lasit silmillä tuhatta ja sataa.
Risteystä lähestyessä ei katellut kumpaankaan suuntaan, huomasi vasta just ennen suojatielle ajamista minut, iski jarrut pohjaan ja meni katon kautta ympäri.

Nuo pyöräilijät on kummaa sakkia, höökivät usein suojatietä pitkin katsomatta sivuilleen ollenkaan.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.03.2013, 16:41
Jjurva Jjurva ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.11.07
Sijainti: Oulu
Viestit: 383
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja L-200 Näytä viesti
http://www.iltalehti.fi/autot/2013031416785193_au.shtml

Mitä hämmentävää on tuossa joka kieltää ja jalankulun ja pyöräilyn, ja sen lisäksi mopolla ajon. Kyllä mun aikana autokoulussa se taottiin päähän että jos siellä ei saa kävellä eikä ajaa pyörällä niin ei siellä saa myöskään ajaa mopolla.
(saako siellä ajaa sitten moottoripyörällä, autolla tai kuorma-autolla/traktorilla?) OT-veikkaus on että no _EI PERKELE SAA_
.
Meinaatko nyt sitten ettei moottoritielläkään saa ajaa kun ei siellä saa pyöräilläkkää?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.03.2013, 18:13
sirP sirP ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.06.05
Sijainti: Turku
Viestit: 1.590
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Näin olen ymmärtänyt, mutta ei luonto anna periksi kokeilla että onko tosi että tyhmöt ajaa tietoisesti polkupyörällä Hdj:n kylkeen!

Itse kyllä itsesuojeluvaisto suojelee k.o toiminnalta, siis 12 kg painavalla polkupyörällä ei tee mieli lähteä puskemaan 200x raskaampaa

Mutta Ei ole päälleajooikeutta, ainoastaan väistämisvelvollisuus!
Kyllä se pyöräilijä on kevyenliikenteen väylällä etuajo-oikeutettu kun itse on kääntymässä sivutielle tai kadulle. Samoin on mopoilijatkin.
Tuossa finlex kopsu
14 §
Väistämisvelvollisuus
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.

Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä. (5.5.2006/343)

Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä. (7.5.1997/414)

Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava esteetön kulku.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.03.2013, 18:54
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Eli jos ajaa suoraan ei tarvii pyöräilijää väistää. Vain siinä tapauksessa että risteyksestä kääntyy niin väistetään sitä joka ylittää sitä tietä pyörällä tjsp jolle ollaan kääntymässä.

Yleensä itse pyrin noita konkeleilla sotkijoita väistelemään (vaikka se niiden mersu/audikuskeilta peritty ajotapa välillä ärsyttääkin) parhaani mukaan. Kyllähän se vituttais itteäkin töihin sotkea konkelilla
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.03.2013, 19:38
pahvi_ pahvi_ ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.12.11
Sijainti: Savonranta
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MattiH Näytä viesti
Kokeile vaan, niillä on tehokkaat jarrut niissä kilpahärveleissä. (vitsi)

Itse kerran ajelin kevyt kuorma-autolla taajamassa ja joku "kilpapyöräilijä" vinttasi risteävällä pyörätiellä niska kyyryssä mustat lasit silmillä tuhatta ja sataa.
Risteystä lähestyessä ei katellut kumpaankaan suuntaan, huomasi vasta just ennen suojatielle ajamista minut, iski jarrut pohjaan ja meni katon kautta ympäri.

Nuo pyöräilijät on kummaa sakkia, höökivät usein suojatietä pitkin katsomatta sivuilleen ollenkaan.

joop vituttaa nuo "kilpapyöräilijät" ku tullee sen näkösenä etteivät ees aio jarruttaa suoraan suojatien tai risteevän tien yli. Syvän syrjällään aina hyppii jarrulle ettei jää alle.
Mie ootan (vaikken ketää haluu tahallaan satuttaa) et joku päivä joku noista urpoista kolauttaa pyöränsä auton kylkeen tai puskuriin, saas nähä kuka tuossa joutuu maksumiehiks. Olettasin pyöräilijää.
__________________
Emmie tiiä
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.03.2013, 21:27
sirP sirP ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.06.05
Sijainti: Turku
Viestit: 1.590
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
Eli jos ajaa suoraan ei tarvii pyöräilijää väistää. Vain siinä tapauksessa että risteyksestä kääntyy niin väistetään sitä joka ylittää sitä tietä pyörällä tjsp jolle ollaan kääntymässä.

Yleensä itse pyrin noita konkeleilla sotkijoita väistelemään (vaikka se niiden mersu/audikuskeilta peritty ajotapa välillä ärsyttääkin) parhaani mukaan. Kyllähän se vituttais itteäkin töihin sotkea konkelilla
Täytyy sitä pyöräilijää väistää vaikka ajaisi suoraankin jos suojatie on kevyenliikenteen väylän jatkeena. Noin niinkuin tavallisella suojatiellä jalankulkija on kunkku ja pyöräilijä ajaa autojen sääntöjen mukaan koska muutenkin on ajoradalla.
Täällä härmälandiassa vaan autoilijoilta tuppaa unohtumaan tuo jalankulkijoiden oikeudet.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.03.2013, 21:38
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sirP Näytä viesti
Täytyy sitä pyöräilijää väistää vaikka ajaisi suoraankin jos suojatie on kevyenliikenteen väylän jatkeena. Noin niinkuin tavallisella suojatiellä jalankulkija on kunkku ja pyöräilijä ajaa autojen sääntöjen mukaan koska muutenkin on ajoradalla.
Täällä härmälandiassa vaan autoilijoilta tuppaa unohtumaan tuo jalankulkijoiden oikeudet.
Jalankulkijoita väistetään aina, tsykäilijää väistetään suojatiellä vain jos taluttaa pyörää tai ollaan kääntymässä pyöräilijän reitin yli, noin niinkuin lain mukaan...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 18.03.2013, 01:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

En ole ainut, mutta jos olet härmässä, niin unohdetaan...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sirP Näytä viesti
Täytyy sitä pyöräilijää väistää vaikka ajaisi suoraankin jos suojatie on kevyenliikenteen väylän jatkeena. Noin niinkuin tavallisella suojatiellä jalankulkija on kunkku ja pyöräilijä ajaa autojen sääntöjen mukaan koska muutenkin on ajoradalla.
Täällä härmälandiassa vaan autoilijoilta tuppaa unohtumaan tuo jalankulkijoiden oikeudet.
Siis alle 12v pyöräilijä on jalankulkija, mutta sinä yli 12v?

Siis JOS suojatie EI ole kevyenliikenteen jatke.... niin saatko pitää pyörää jalkojenvälissä? siis minulla ei asiasta tietoa, ja kun joku kaltaisesi potkii autoani k.o risteyksessä......

Mutta alkuperäinen kysymykseni: oli juurikin tuo tarkoittamasi tilanne, jos pyörälija kevyenliikenteen väylällä ja tulee suojatietä minun alle? ja Muuta risteystä ei ole 50 metrin säteellä? siis molemmat menee suoraan!

Siis yritän saada julki MAKSAJAN, siis sen joka maksaa pyoräilijän muistotilaisuuden voileivät kornia

Siis jalankulkija, ja yli 12v pyöräilijä on eri asia! (kuten kerroitkin)

Siis ei ole päälleajo-oikeutta, ainostaan väistämisvelvollisuus

p.s toivottavasti minun farkut kysyy erossa autoista, ja minun auto kengistä ja pyöräilyhansoista yms.

P.S Nuo jalankulkijat on selvää pässinlihaa, niitä väistetään aina, kun ne on suojatiellä, kolmioista yms. huolimatta, mutta liikennevaloissa vain silloin kun ne taapertaa vihreillä valoilla suojatielle.
Tuo suojatie kulttuuri on suomessa "hivenen" huonossa kantimessa, verrattuna esim. viroon; siellä ei kestä jalankulkijana pysähtyä ihmettelemään edes suojatien lähelle, kun koko letka tökkää antamaan jalankulkijalle tietä.
Itselläni aina suuri huoli, että muistaahan kytätä noita suojatielle pyrkijöitä! Ja syy miksi homma toimii virossa, on se että asiaa todella valvotaan, ei ole yhsi kerta kun poliisit pysäyttäneet suomi-auton k.o takia.

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 18.03.2013 13:54 Perustelu: selvennetty ja lisäilty...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 18.03.2013, 20:32
Varre Varre ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.09.12
Sijainti: Nokia
Viestit: 131
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sirP Näytä viesti
Täytyy sitä pyöräilijää väistää vaikka ajaisi suoraankin jos suojatie on kevyenliikenteen väylän jatkeena. Noin niinkuin tavallisella suojatiellä jalankulkija on kunkku ja pyöräilijä ajaa autojen sääntöjen mukaan koska muutenkin on ajoradalla.
Täällä härmälandiassa vaan autoilijoilta tuppaa unohtumaan tuo jalankulkijoiden oikeudet.
Pyörätien jatke ei muuta millään muotoa auton ja fillarin keskenäisiä väistämissääntöjä..
Pyörätien jatkeen saa ylittää fillarilla ajamalla, mutta mitään "erikoista" etuajo-oikeutta se ei anna. Kaikki pyörätien jatkeet tulee olla merkitty pyörätien jatkeen merkinnällä vuoden 2017 loppuun mennssä..
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 18.03.2013, 20:38
sirP sirP ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.06.05
Sijainti: Turku
Viestit: 1.590
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis alle 12v pyöräilijä on jalankulkija, mutta sinä yli 12v?

Siis JOS suojatie EI ole kevyenliikenteen jatke.... niin saatko pitää pyörää jalkojenvälissä? siis minulla ei asiasta tietoa, ja kun joku kaltaisesi potkii autoani k.o risteyksessä......

Mutta alkuperäinen kysymykseni: oli juurikin tuo tarkoittamasi tilanne, jos pyörälija kevyenliikenteen väylällä ja tulee suojatietä minun alle? ja Muuta risteystä ei ole 50 metrin säteellä? siis molemmat menee suoraan!

Siis yritän saada julki MAKSAJAN, siis sen joka maksaa pyoräilijän muistotilaisuuden voileivät kornia

Siis jalankulkija, ja yli 12v pyöräilijä on eri asia! (kuten kerroitkin)

Siis ei ole päälleajo-oikeutta, ainostaan väistämisvelvollisuus


p.s toivottavasti minun farkut kysyy erossa autoista, ja minun auto kengistä ja pyöräilyhansoista yms.

P.S Nuo jalankulkijat on selvää pässinlihaa, niitä väistetään aina, kun ne on suojatiellä, kolmioista yms. huolimatta, mutta liikennevaloissa vain silloin kun ne taapertaa vihreillä valoilla suojatielle.
Tuo suojatie kulttuuri on suomessa "hivenen" huonossa kantimessa, verrattuna esim. viroon; siellä ei kestä jalankulkijana pysähtyä ihmettelemään edes suojatien lähelle, kun koko letka tökkää antamaan jalankulkijalle tietä.
Itselläni aina suuri huoli, että muistaahan kytätä noita suojatielle pyrkijöitä! Ja syy miksi homma toimii virossa, on se että asiaa todella valvotaan, ei ole yhsi kerta kun poliisit pysäyttäneet suomi-auton k.o takia.
Joo, en minä pyöräile, ainakaan moottorittomalla versiolla ja samalla lailla epätietoinen ja varovainen mutta tuossa linkki täällä kotokulmilla sattuneeseen tapaukseen. Ehkäpä se vastaa kysymykseen.

http://www.iltalehti.fi/autot/2012112616373481_au.shtml
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.03.2013, 11:57
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.396
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja L-200 Näytä viesti
http://www.iltalehti.fi/autot/2013031416785193_au.shtml

Mitä hämmentävää on tuossa joka kieltää ja jalankulun ja pyöräilyn, ja sen lisäksi mopolla ajon. Kyllä mun aikana autokoulussa se taottiin päähän että jos siellä ei saa kävellä eikä ajaa pyörällä niin ei siellä saa myöskään ajaa mopolla.
(saako siellä ajaa sitten moottoripyörällä, autolla tai kuorma-autolla/traktorilla?) OT-veikkaus on että no _EI PERKELE SAA_
Niin että esimerkiksi Kehä- I:llä ei saa ajaa autolla, kuorma-autolla tai moottoripyörällä?


Lainaus:
http://static.iltalehti.fi/autot/mer...JOB_503_au.jpg

M I K S I tuossa o tuo lisämerkki oikealta tuleva on etuajo-oikeutettu koska kolmion takaa tulevana väistetään muutenkin oikealta tulevaa ??

Oonko mä vaan tyhmä ja en ymmärrä (olen ja en ymmärrä, siksi väistän a: oikealta tulevaa b: nopeampaa c: isompaa, lisäksi käytän vilkkua)
Noita etuajo- oikeuden (tai oikeastaan väistämisvelvollisuuden) osoittavia merkkejä on ihan fiksu laittaa tietyissä paikoissa, joissa päätie ei jatkukaan suoraan kuten yleensä, vaan kääntyy johonkin. Ikäänkuin selkeyttämässä tilannetta. Jos nyt en ihan väärin muista, niin eikös tuo merkki voi olla myös siinä päätiellä, ilmoittamassa että esim. oikealta tulevalla onkin kolmio? Merkissä itsessään ei mielestäni ole mitään epäselvää, eikä se sinällään ole turhakaan. Esim. epäselvemmissä tai "pimeissä" paikoissa tuo on ihan hyvä olla.


Lainaus:
Näitä opastamisen autuuksia löytyy varmasti joka paikasta ja paljon, en edes halua tietää millainen kylttiviidakko jossain isossa kaupungissa on vaikka 100m matkalla jossain "hyvin opastetun" kadun varrrella. 100m katua ja 50 tolppaa jossa 3 eri merkkiä/tolppa... aja siinä sitten.
Lain mukaan merkit on oltava, jos niitä ei ole niin tilanteita tulee siitäkin tai jää oleellisia asioita "kertomatta". Tiheästi asutuilla alueilla suurin osa liikennemerkeistä lopulta liittyy yleensä joko pysäköintiin, suojateihin tai väistämisvelvollisuuksiin, sekä satunnaisia aluerajoitusmerkkejä joko nopeuksiin tai pysäköintiin liittyen. Aika helppo ne pitäisi olla lukea?

Lainaus:


Eihän tuossa kuvan merkissä pitäsi olla epäselvää.
Jos ajat suoraan, väistät ketä tahansa sinun oikealta puolelta tulevaa, sinun vasemmalta puloelta tuleva liikenne väistää sinua, mikäli sitä on.
Jos jatkat suoraan väistät aiWan kaikkea oikealta tulevaa liikennettä ja .
jos käännyt oikealle saat kääntyä vasemmalle ja jatkaa matkaa.
Varmasti tajusin jotain väärin mutta kolmion taka tullessani ko. lisäkilvellä varutettua tolppaa ohittaessani tulkitsisin tuon noin.
Siis, jos jatkat suoraan niin väistät kaikkia muita paitsi vasemmalta tulevia, jos käännyt oikealle niin väistät päätietä sinua vastaan tulevia (mikäli vastaantulija siis jatkamassa päätien suuntaan, sinusta katsottuna siis oikealle mihin itsekin olet menossa); jos käännyt vasemmalle väistät oikealta- ja suoraan tulevia.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja arsenix Näytä viesti
Pyöräilijät väistää ja kävelijöitä väistetään. Jos taluttaa pyörää niin on jalankulkija, mutta jos on hajareisin pyörän päällä seisoskelemassa, on pyöräilijä.
Noi pyöräilijäsäännöt on itse asiassa ihan hanurista, sekä pyöräilijän itsensä että autoilijan kannalta. Ne ei todellakaan ole niin yksinkertaiset että pyörä väistää aina (tai melkein aina), ja auto menee. Näin ei homma mene edes jos tilanteessa on mm. kärkikolmiot tai stop- merkit mukana. Pääpiirteissään ajoradalle tullesaan pyöräilijä väistää, mutta:

* Autoilijan on väistettävä, jos väistämisvelvollisuus on osoitettu liikennemerkillä
* Autoilija kääntyy ja pyöräilijä on ylittämässä risteävää tietä
* Autoilija on tulossa tielle pihasta, pysäköintipaikalta tai muulta vastaavalta alueelta tai vähäiseltä tieltä

Noihin sitten liittyy helvetillinen määrä tilannekohtaisia juttuja, varsinkin jos pyörätietä ei ole ja pyörällä ajaa autotiella. Polkupyörää kun koskee ryhmittymissäännöt siinä missä autoakin, vaan nekään ei ole ihan yksiselitteiset. Suomeksi sanottuna, pyöräilijän itsensä kannattaa väistää kaikkea mikä liikkuu vaikka olisikin "etuajo- oikeus", kandee pitää silmät selässä ja olla helvetin nopea väistämään


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
P.S Nuo jalankulkijat on selvää pässinlihaa, niitä väistetään aina, kun ne on suojatiellä, kolmioista yms. huolimatta, mutta liikennevaloissa vain silloin kun ne taapertaa vihreillä valoilla suojatielle.
Tuo suojatie kulttuuri on suomessa "hivenen" huonossa kantimessa, verrattuna esim. viroon; siellä ei kestä jalankulkijana pysähtyä ihmettelemään edes suojatien lähelle, kun koko letka tökkää antamaan jalankulkijalle tietä.
Itselläni aina suuri huoli, että muistaahan kytätä noita suojatielle pyrkijöitä! Ja syy miksi homma toimii virossa, on se että asiaa todella valvotaan, ei ole yhsi kerta kun poliisit pysäyttäneet suomi-auton k.o takia.
Suomessahan auto on laillisestettu tappoväline. Toi on käsittämätöntä ettei suojatiesääntöjä saada valvottua yhtään paremmin. Kyllä puskaradio alkaa laulamaan kun riittävä määrä ihmisiä saa kunnon sakot suojatiesäännösten noudattamatta jättämisestä. Virossa tuo homma parani ihan muutamassa vuodessa, kun sääntöä alettiin valvoa aktiivisesti. Se on outoa, että jopa autoilun ihmemaassa Yhdysvalloissa suojatiesääntöä noudatetaan siellä, missä suojateitä sattuu olemaan. Toinen asia autoilijoiden väärän asenteen (välinpitämättömyys jalankulkijaturvallisuudesta) lisäksi on se, että Suomessa jalankulkijat itse EIVÄT OSAA (!!!) "vaatia" autoilijoiden väistämisvelvollisuutta. Eihän täällä ihmiset edes yritä mennä suojatielle jos autoja on näkyvissä, vaan seisoskellaan jossain parin metrin päässä jalkakäytävän reunasta ja kyttäillään taivaan lintuja. Pahimmillaan, kun annat tietä niin jalankulkija huitoo että "eikun mene vaan". Aika usein olen joutunut sivuikkunasta huutamaan että meehän nyt, ei tähän turhaan pysähdytä ja sinulla on se "oikeus" mennä. Oikeasti vituttaa toi että jalankulkijat eivät oikeuttaan vaadi, eihän autoilijat siksi jaksa pysähtyäkkään..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 19.03.2013 12:05
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.03.2013, 13:45
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti


Siis, jos jatkat suoraan niin väistät kaikkia muita paitsi vasemmalta tulevia, jos käännyt oikealle niin väistät päätietä sinua vastaan tulevia (mikäli vastaantulija siis jatkamassa päätien suuntaan, sinusta katsottuna siis oikealle mihin itsekin olet menossa); jos käännyt vasemmalle väistät oikealta- ja suoraan tulevia.


..
Siis tuossa kuvassa, missä olet? tulossa KÄRKIKOLMION takaa etuajo-oikeutetulle tielle, mikä lisäkilvellä osoitettu kulkevan oikealta sinun etenemissuuntaan:

Siis et väistä vasemmalta tulevia vaikka tuossa lisäkilvessä ei ole merkintää tuosta "vasemmalta tulevasta tiestä", toki jos sieltä ei tule tietä, niin ei pihasta tms. tulijoita tarvikkaan väistää.

Siis ettei menisi enemmän sekaisin...
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 19.03.2013, 15:03
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.396
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis tuossa kuvassa, missä olet? tulossa KÄRKIKOLMION takaa etuajo-oikeutetulle tielle, mikä lisäkilvellä osoitettu kulkevan oikealta sinun etenemissuuntaan:

Siis et väistä vasemmalta tulevia vaikka tuossa lisäkilvessä ei ole merkintää tuosta "vasemmalta tulevasta tiestä", toki jos sieltä ei tule tietä, niin ei pihasta tms. tulijoita tarvikkaan väistää.

Siis ettei menisi enemmän sekaisin...
Juu tuli ajatuskatko kirjoittaessa; eihän noita omasta tulosuunnasta katsoen vasemmalta tulijoita tartte tietenkään väistää. Muuten menee kuten kirjoitinkin, vastaantulijoita ja oikealta tulevia väistät aina jos ovat jatkamassa itsestäsi katsoen suuntaan jossa ajolinjat risteävät.

Ihan selkeitä noi väistämisvelvollisuuden osoittavat merkit on - olettaen ettei tule ajatuskatkoa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
luomisen tuskaa Rekisteröimätön Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? 4 20.04.2009 21:21
Jeeppi miehen tuskaa!! SoSo Chit-Chat 2 25.01.2006 10:47
Q:polttoaine lämmittimen käynti tieto GE300 Ossi_p Tekniikka & Jutustelu 0 27.12.2005 12:11
Kone"tieto"nurin... Käyttäjä Chit-Chat 15 03.06.2005 23:31
GPS tieto läppäriin joker Tekniikka & Jutustelu 5 28.05.2005 18:50


Sivu luotu: 08:49 (GMT +2).