![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() BJ40 kysymyksiäEli olen nyt tajunnut sen että on ihan oikeasti ostettava itselle ensimmäinen offipeli (korttiinki vielä reilu vuosi aikaa), ja sukulaisella olisi halvalla beejii kaupan. Auto tosin ei ole liikkunut vuoden 95 jälkeen jolloin se on paikoilleen ajettu. Ja sitten asiaan Onko toi toyotan kone kuinka varma, ja onko toivoa että se vielä tuosta avaamatta elpyisi, kone siis pyörii käsin pyörittämällä ja vedet ei ole jäätyneet ja oljy on ihan pikimustaa eli vettä ei ole seassa? Entäs tuo ohjaustehostinjuttu, onko mahdollista sovittaa sinne pajeron ohjaushilppeitä kun olisi pihassa pajero josta runko poikki ja kone + laatikko myyty? Sitten turbotus kiinnostaa siinä mielessä että olisi itsellä valmiina hyväkuntoinen 900 turbosaapin ahdin, riittääkö beejiihin, ja kuinka paljon auttaa kulkuun? Entäs alusta ja renkaat, järkeilin että soa ja traction baarit, taakse varmaan aika helppo mutta entäs eteen? Ja miten pahasti kardaanikulmat muuttuu, tartteeko niille tehdä jotain? Pyöriksi kaavailin 35 tuumasia.
__________________
"Kyllä se tosta menee!" |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Turbo on helppo asentaa,omassani garret gt17 samaa kokoa kun pajeron ic mallissa ja hyvin puhaltaa,meno on todella kevyttä 80km/h aivan pinta kaasulla,130km/h olen uskaltanut ajaa 33/12.5 kumeilla ja vielä olisi ottanut lisää.0.6bar ahtoja,kaasuläpän yläpuoleisen nipan käänsin 180astetta,elikkä putken reikä näyttää alaspäin,vähän sai tuolla konstilla lisää syöttöä. soa on ihan ok (olis kannattanu tehdä oman berttaan myös).Traction bar ehdottomasti jos turbon laittaa,varmasti väänttää ilman traction baria norrat poikki ja soalla baari pakollinen.Etuperän kääntöpäät pitäisi kiertää akselilla eri kulmaan elikkä pallot irti perästä ja olkatapin pysty linja alkuperäiseen kulmaan.Tässä vaiheessa kannaattaa ajatella levyjarruja eteen (jos on rummuilla).Alustan saa vieläkin paremmaksi jos laittaa kierrejouset ja tukivarret eteen ja taakse,LJ.stä ovat omasta mielestäni ottaneet,rangesta taitaa myös saada,viisaammat korjatkoon. Niin tuosta ohjaustehostimesta jäi mainitsemati.HJ.n tehostajan ovat sovittaneet,saa sen oman tyhmän "apusimpukan" ja työntövarren heittää mettään se HJ,n simpukka tulee sinne syylärin kulmaan ja varsi oikeaan etupyörään ilman mitään apusimpukoita.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ Viimeksi muokannut elhapero : 16.06.2009 21:00 |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja turpotus onnistuu sitten minultakin Tuo etupäänkin laittokin laittokin varmaan onnistuu minultakin kun hiukan hommaan perehtyy ja traction barit tarttee ainakin. (pajerossakin perä pyöri ihan kiitettävästi vaikka ei ollut soaa.) Muta entäs noi kartaanin kulmat kun en ite ymmärrä niistä mitään niin tartteeko tehdä jotain? Ja vielä tosta mitsun tehostimesta että onnistuuko modaan beejiihin sopivaksi?
__________________
"Kyllä se tosta menee!" |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Suhteellisen suorassa pitäisi saada jordaanin nivelet pysymään,periä kohti ne tulee aika hyvin kun perät kallistuu,jakolaatikon kardaani kulmille ei minun mielestä paljon pysty tekemään.joo jäi tuo tehostin juttu pois,en tiedä saako pajeron simpukan sovitettua,HJ,n ovat sovittaneet.Palstan haulla löytyy aika paljon juttua bj,n rakentelusta kun jaksaa vaan kahlata.BJ on hyvä rakentelu kohde
![]()
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() Lainaus:
Lainaus:
Tosin jokaisella on oikeus tehdä autolleen mitä haluaa,mutta Bj on etenkin hauska ajopeli,joten mielestäni ainakaan alkuun sitä ei kannata räjäyttää atomeiksi vain sen takia,että joillain"tosi offareilla" on soa ym.pelejä.Vaan elvyttää se semmoiseen kuosiin että sillä on kiva ajella sekä on/offroadia. Ja kun aika on kypsä ja taitoa alkaa karttua niin sitten sitä kyllä voi muokata enemmin mieleiseksi. Varoitus:Tämä on mielipide!! T:Bj andy Fj:llä vuodesta 93 Bj;llä vuodesta 95 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei kuitenkaan mahdoton homma, ja toisella kertaa menis paljon nopeemmin.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Oikea termi oisi ollut no welding,eli ohjaus osien mitä EI saa hitsata tottakai joutuu poraamaan,ja etsimään sen simpukan paikan,ja pumpun kohdalla hieman hitsoittamaankin.ym. ![]() ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
terve ! miulla on kanssa vuos vielä korttiin ja tuo bj pojekti meneillään mukavaa puuhaa aina kun on rahaa millä laittaa..
![]() voin auttaa parhaanimukaan jos tulee kysyttävää! ![]() itellä tulee tuolla hj 61 tekniikalla ja akseleilla, ohjaksen tehostajat on ja soa ja tractionbar takana. se saabin ahdin To3? on kai aika passeli mitä joskus luin aika alhaalta heräilee. eikai niis 3litan koneissa paljoa vikoja ole öljypumput tuppaa vaa väljistyy jos on ollu vähillä öljyillä pyöriny kuivana ? itteeni kans kiinnostais mitä porukat on noille kardaani kulmille tehny jää itellä takana aika lyhkäseks kardaanin pituus ja mitä nyt mallailin niin ei riitä ristikossa varat sellaseen kulmaan ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kartaanikulmista sen verran , että kardaanin molemmissa päissä tulisi olla yhtä suuri kulma (tästä on helppo vähän lipsua). Jos jakolaatikon päässä on jyrkkä kulma ja perän kääntää niin että kardaanin siinä päässä ei ole kulmaa juuri lainkaan niin voi toimia metsässä, mutta tiellä juristaa varmasti. Joten perää ei kannata hillittömästi kääntää, PAITSI jos laittaa vakionopeusnivelen (tuplanivel) jakolaatikon päähän. Tällöin tuplanivelen ristikot kumoaa toistensa pyörimisnopeus vaihtelut (juristukset).
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Juu eli unohtui mainita että tulossa ihan täysin metsäkäyttöön eli 35 tulee sen puolesta alle ja soa. Toi pajeron ohjausvermeet vaan jäi nurkkiin, kun siitä otettiin kone sedän veneeseen ja siinä oli ostaessa tojotan mekaaninen vinssi joka sekin tulee jonkun maastoauton nokalle. Entäs noi kardaanit kestääkö metsäkäytössä niillä kulmilla mitkä soan tehdessä tulee, kun tielle ei autolla mennä.
__________________
"Kyllä se tosta menee!" |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() malli
tässä ei paras mut toimiva ratkaisu ja saa kopioida ja muokata mut jotain osviittaa metsä rymyttimeen.http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=57271
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Kannattaa nyt aluksi laittaa se ihan toimivaksi peliksi näin alkuun. Huomaat kyllä, että se on vakionakin hauska peli ajella. (Nimimerkillä: 2vuotta vakiolla ajanut)
![]() SOA alustassa joutuu sitten yleensä käyttämään väsähtäneitä jousia, ettei tule liian korkea. Jos lateja menee poikki tms nii joudut etsimään vanhoja lehtijousia. Makuasia, mutta itse en laittaisi SOA:ta kun minun ajamisella pärjää normiasetuksilla. Säästää vois alustasarjaan. BJ on kyllä kiva peli. Kestää ja kestää. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Ja vielä semmoinen fundamentalistinen mielipide,että noita metsässä loppuun raiskattuja berttoja lienee suomessa jo aivan tarpeeksi.
Kyseessä alkaa kumminkin olla jo 30 v.ikäistä kalustoa,eli jos jostain vielä ehjä bertta löytyy,niin se kannattaa pitää edes kilpi kunnossa,koska uusia ei enää tehdä,ja samalla vaivalla kun tekee mielestään hauskan näköisen soa viritelmän jollain mammutti renkailla,vain huomatakseen että välitys ym. menee liian pitkäksi,auto ei kestä pyörillään,ajo omituisuudet estää kaiken yli 30 km/h vauhtisen etenemisen,kaikenlaiset hitsatut ohjauslaitteet estää leimaamiset,ja lopuksi koko projekti jää seisomaan sinne samaan paikkaan kun silloin vuonna 95 parin metsäreissun jälkeen kun murrokset/kardaaniristikot ym. on paloina eikä ole enää rahaa tai motivaatiota niiden korjaamiseen,ja lopulta tulee romuauto ja nostaa koko komeuden kyytiin,ja näin katosi taas pala maastoautoilun ah niin ylvästä historiaa,niin samalla vaivalla ja rahalla saa itselleen semmoisen ajopelin jolla kelpaa heittää kylällä rinkiä kaikenlaisten isinostamientuuninki pelien keskellä,ja jos käy flaksi ja tuntuu ettei löydy tarpeeksi rauhallista mestaa,niin veto kepistä ja matka jatkuu pitkälle metsän siimekseen,ja poishan sieltä ei sitten enää kiire olekkaan. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nimim: Pelastakaa Bertat yr. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Edellinen on hyvin mutta hauskasti sanottu. itse samaa mieltä.
Ipa |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Nyt täytyy vielä ilmottaa että jos haluaa alkuperäiskuntoisen bertan niin tehkää se niinkin hyvästä lähtökohdasta kuin omat berttanne, tossa beejiissä ei ole mitään muuta sisustan osaa tallella kuin kojetaulu, etulokasuojat on ihan lommoilla ja läpimädät ovista näkee läpi, takaluukut puuttuu ja takakyljet ovat ruostuneet n. 10 senttiä auki.
Ja noiden asioiden lisäksi paperit ovat edellisellä omistajalla joka kuoli kaheksankytluvun lopussa, joten tuskin jaksan ruveta paperien kanssa pelleileen ja lähetteleen, selvitteleen perillisiä ja soitteleen niille. Ei sillä etteikö alkuperäinen beejii olisi hieno mutta tuosta ei alle neljän tuhannen euron, 8 neliön hitsatunpellin, kuudensadan mikkilankametrin ja kolmen vuoden työn tule alkuperäistä berttaa. Ja jos haluaa säästää hienokuntoisia vanhoja autoja, olen jo osani tehnyt kun omistan alkuperäisen finlandia-saapin jonka pidän alkuperäisenä, en minäkään nyt tyhmä ole vaikka se siltä teistä tuntuukin.
__________________
"Kyllä se tosta menee!" |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Niin tarkennus on aina poikaa,koska äkkiä tulee semmoinen näky että vuonna kivi ja kirves on papalta jäänyt alkuperäinen helmi seisomaan,ja nyt pojan poika meinaa siitä jotain veret seisauttavaa offihirmua.
No se siitä.Ja onnittelut SAAB hommasta,niitäkään ei ole enää liikaa,varsinkaan 96:sia eikä muitakaan aikalaisia. Tuossa varmaan 6 vuotta sitten kun kaveri käytti omaa kajakkiaan leimalla sanoi katsuri niitä olevan enää jotain 150 kpl leimassa. Hyvät juhannukset!! |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Aivan. Kukaan ei ole väittänyt tai luullut sinua tyhmäksi. Monesti vain tulee ensimmäisenä mieleen Bj Andyn kuvaama tilanne. Jos sitä ei kilpiin saa on ja on jo todella huonossa hapessa, niin ei muuta kuin metsä offipeliä rakentamaan. Tekniikaltaanhan noi kestää pitkään.
![]() Iloisia rakentelu hetkiä ja laitahhan sitten projektia foorumille esille! ![]() |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Noniin, vuosi meni ja tilanne edelleen sama, eli beejii makaa navetan takana.
Mutta suuri päivä lähenee, tarkoitus olisi jokupäivä mennä sitä herättelemään ja laittaa ajovireeseen, jarrut ja kytkin + öljyjenvaihdot nyt ainakin edessä.
__________________
"Kyllä se tosta menee!" |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Eli hae Pois se sieltä ja kolvi käteen ja tinaamaan hop hop .
![]() ![]() Näillä keleillä ei ole parempaa laitetta esim.naaraan hankintaan kuin Bj iman kattoa. ![]() ![]() ![]() |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Nonii, eteenpäin.
Ensinnäki beejii vaihtoi omistajaa, sain sen ihan työllä maksettua (laitoin sedän puimurin kuntoon ja tein jyväkärryn laitoja) Ja mikä parasta, Se käynnistyi. Menimme ihan vaan, katsomaan ja ajateltiin nyt vaan kokeilla onko toivookaan noilla sähköillä saada käymään, kokeiltiin ja ei lyöny kipinää, joten akut kiinni ja valot ym pelas. Sitte se tärkein eli lähteekö kone pyörimään, avaimen kääntö, ja kone pyöri niinkuin olisi eilen sammutettu. Sitten ihmettelemään hehkujen käyttöä ja sammutusvivustoa, Nyppäsin kojelaudassa olevan edic nappulan ylös (joku rele ainakin naksahti) ja sammutustapin alas. No uudestaan täynnä epätoivoa että edes hörähtää, MUTTA n. 5 sek pyöritystä ja kone kävi. Siis kuvitelkaa kone seissyt vuodesta 93 (muistin aluksi väärin) ja tankattu joskus 80 luvulla, mutta lähti käymään niinkuin viikon seisseenä Mitään muuta en tehnyt kun laitoin akut paikalle. Ja sittren niitä kysymyskiä taas , eli mitä tuo kojelaudassa olevan edic nappulan liikuttaminen vaikuttaa? Ja miten hehkutus oikeaoppisesti tapahtuu? Tämä EDIC siis aika mystinen kapistus vielä mutta ilmeisesti ainakin antaa startatessa enemmän soppaa ja sammuttaa auton, en tosin huomannu kokeilla sammuuko avaimesta kun sammutin auton siitä sammutusvivusta, eli lyhyt selitys olisi paikallaan. Ja myös sen päätin että ehkei sittenkään raiskata metsään koska kummisetä uhkasi auttaa pellitöissä ja paperit ehkä saattaa löytyä, mutta jos papereita ei löydy niin sitten metsään ja tästä voin myydä jotain osia. Mutta ykkössuunnitelma on että alkuperäiskuntoon orkkisvärillä ja tielle vakiona (ja myös metsään, en ole silti pyhää lehmää luomassa)
__________________
"Kyllä se tosta menee!" |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Siis kuvitelkaa kone seissyt vuodesta 93 (muistin aluksi väärin) ja tankattu joskus 80 luvulla, mutta lähti käymään niinkuin viikon seisseenä
Mitään muuta en tehnyt kun laitoin akut paikalle. Tottakai se toimii, sehän on tojota ![]()
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#23
|
|||
|
|||
![]()
Älä muuta sano, mutta toisaalta ei olisi mikä tahansa bensakone pystynyt samaan
__________________
"Kyllä se tosta menee!" |
#24
|
|||
|
|||
![]()
"sittren niitä kysymyskiä taas , eli mitä tuo kojelaudassa olevan edic nappulan liikuttaminen vaikuttaa?
Ja miten hehkutus oikeaoppisesti tapahtuu? " EDIC siis haistelee öljynpainetta. Jos ei painetta hänemielestään riittävästi se sammuttaa koneen, jottei moottoririkkoa tapahdu. Tuosta vipuhässäkästä entiedä, omassa vm80 sitä ei ole vaan se on automatik. Hekutus virtalukonavaimesta itteensäpäin kääntämällä 15-20 sekkaa ja si käyntiin. Kojelaudassa on sellainen pyöreä härpäke jonka sisällä henkulanka, minkä hehkuessa voi startata. Lanka saattaa olla kyllä poikkikin. |
#25
|
|||
|
|||
![]()
Eli taisi näin ollen käynnistyä sitten hehkuttamatta, koska pidin vaan virtoja päällä hetken ja pyöritin sitte konetta, jolloin käynnisty.
Ja kojelaudassa siis ei ole edicille mitään vipua vaan yksi sähkökatkaisija?
__________________
"Kyllä se tosta menee!" |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HDJ80 kysymyksiä.. | LöpöLassi | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 12.06.2009 22:02 |
Kysymyksiä HJ-45:stä | burton | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 16.05.2009 16:04 |
Patrolli kysymyksiä | Eissä | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 27.08.2007 23:45 |
2LT-II kysymyksiä | Samppa79 | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 14.08.2006 13:15 |
Kysymyksiä 86:sta | Vuosimallit 1984-1996 | 0 | 15.10.2002 09:02 |